Stuk grond kopen? Tips gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:21

belle_boef schreef:
Dat zeg ik,in de ideale omstandigheden. En die zijn er praktisch nooit jaarrond.

Ja en daarom geven de meesten een advies op basis van een meer jaren ervaring. En die is dat je al snel dat je eerder aan 1,5ha moet denken voor 2 paarden jaar rond in de wei.
In neem aan dat je niet met een bouwkavel start voor 1 ideaal jaar. Maar dat je er járen wil gaan wonen.

LadyUrsy

Re: Stuk grond kopen? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:16

Eens met _Nelleke_!! Begroot zeker bij een nieuwbouwkavel ALLES goed. Bedenk dat er helemaal niets is. Jij moet voor alles zorgen, iedere steen, buis, paal, jij moet het aanschaffen. Bij een bestaande bouw kun je veel (her-) gebruiken. Leuk om nieuw te beginnen, maar echt iets om goed in de gaten te houden.

Niffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 17:00

Jeetje allemaal bedankt voor jullie reacties! Fijn om zo veel (verschillende) ervaringen te lezen. Uiteraard begrijp ik dat er geen ideale omstandigheden zijn en weet ik dat het wisselvallige weer de weide situatie lastiger maakt. Daar heb ik hier ook mee te maken.

Het is niet zo dat ik helemaal geen paddock wil. Wat mij betreft leggen we er wel 1 aan voor de eventuele andere paarden. Mijn huidige paard kan er helaas niet op staan maar die wordt uiteraard nu ook bijgevoerd met hooi op het grasland. Als bijna iedereen een paddock adviseert dan wil ik dat zeker overwegen! Welke grootte paddocks hebben jullie ongeveer als je er 2 paarden tegelijk op hebt staan? Is dat dan wel weer voldoende voor ze qua beweging?

Ik heb al meerdere bouwkavels gezien waar agrarische grond bijgekocht kan worden. Zeker in de vrije regio's waar ik kijk dus ik verwacht dat wij uiteindelijk wel gaan vinden wat we zoeken. Ons budget is gelukkig ook flink. Degene die in de zomer voldoende gras hebben, voeren jullie dan in de zomer helemaal geen hooi bij? Of alleen eventueel de nachten in stal? Die van mij heeft nu de gehele dag toegang tot hooi en gras. Dit is een beetje zoals ik het wil houden.

Hooien van eigen perceel was ik in eerste instantie niet van plan. Overigens ook niet iets waar ik al serieus over nagedacht heb verder. Momenteel wordt het ingekocht (andere mogelijkheid is er niet).

@LadyUrsy, @Yvette81, @Seventeen heel erg bedankt voor het delen van jullie situatie! Hier kan ik veel mee! Fijn dat jullie zoveel inzicht willen geven!

@_Nelleke_ ontzettend bedankt voor jouw waardevolle reactie! Het is zeker een groot project maar we worden bij de hand genomen door ouders die dit beiden ook hebben gedaan. Uiteraard een tijd geleden al dus er is wel een hoop veranderd. Wat gaaf voor jullie is het dus al een beetje in de afrondende fase dat jullie er bijna in kunnen? Verder geef je heel veel goede tips! Ondanks de ervaring in de familie hebben zij geen paarden en zijn de criteria weer heel anders. Ook heel fijn een overzicht waar we nog extra rekening mee moeten houden! Dat het veel tijd kost hebben we ingecalculeerd, wij gaan er vanuit nog zeker 5 jaar te wonen waar we nu wonen. Eerder is mooi meegenomen maar absoluut geen noodzaak. Sterker nog, ik wil niet volgend jaar al verhuizen. Ik heb ontzettend veel aan je verhaal, hartstikke bedankt! Echt elke tip en ervaring is van harte welkom :j

@Suffie deze had ik inderdaad ook gezien, een prachtig stuk en zeker de moeite waard om hier naar de mogelijkheden te kijken! Bedankt verder iedereen die inhaakt op het open stellen van het landgoed. Dit zijn dan weer dingen waar ik mij nog niet verder in heb verdiept. Ik weet inderdaad ook niet of wij zitten te wachten op extra onderhoud dat bij zo'n stuk komt kijken. Zijn ook 'maar' met z'n tweeën haha.

Als ik dus wel overga op het houden van een paddock. Want de paarden hoeven niet 24/7 voldoende gras hebben om te eten, hooi voer ik gewoon bij. Ik wilde vooral geen paddock omdat mijn huidige paard niet op kan. Echter zijn er ook paarden die niet zoveel op gras kunnen dus wellicht toch overgaan op het maken van een paddock.
Wat zou ik dan moeten aanhouden aan m2 wei per paard? Sowieso handig om te weten hoeveel ik aan weide moet aanhouden per paard om ze in ieder geval voldoende beweging te geven. Ik overweeg dus een systeem met inloopstallen. Dit kan ik natuurlijk altijd eerst met een verlengd stuk goed gedraineerde paddock doen, die overloopt in een weide (welke afsluitbaar is). Momenteel hebben we een inloop op de wei en dat werkt ontzettend goed voor mijn paard (plus geen man overboord als ik een keer wat later thuis ben).

Nogmaals bedankt allemaal :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:12

Niffum, als je serieuze interesse hebt zou jij zeker contact moeten opnemen met de gemeente. Ik kan mij zo voorstellen dat de plannen en eisen veranderd zijn, ook omdat ze nu het zwarte Veen aan het aanleggen/uitbreiden zijn en dat ligt er zo'n beetje naast. Het is hier in ieder geval prachtig wonen!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:21

Waarom kan je paard niet oop een paddock? Eet hij zand dan?

Wij hebben overigens de paddock niet aangelegd, die hebben ze zelf gemaakt :') Doordat er een centraal stuk als verbindingspad was, werd de grond daar vanzelf aangestampt en kaal. Erg handig voor ons. We hebben alleen het uiterste deel verhard (200 m2).

Voor verharding zou ik minstens 50 m2 aanleggen voor 2, bij ons is die 200 m2 ideaal voor 5 paarden (let op, ook altijd wel toegang tot het zandstuk ook!).
Je kan ook kiezen om daar bvb een pad aan vast te maken, of zoals bij ons: wij hebben als paddock een grote rechthoek (formaat piste) en dan een lang zandpad als verbindingsstuk tussen de weides (schatting 4 m breed en 150-200m lang). Zo kunnen ze altijd veel lopen en verlies je minder plaats.

Je kan ze dan ook bvb 's nachts op die paddock houden en overdag op de wei. (Alhoewel ik 's winters ze 's nachts wel liever op stal heb) en zo spaar je ook veel gras uit. Denk dat het zo met 1 a 1.5 ha voor 2 paarden jaarrond zou lukken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:27

Ik voer met 1,5ha en 2,5 paard inderdaad in principe overdag geen hooi bij. IN de nacht halen we ze naar de zandpaddock en geven we hooi. In jouw variant zou dat op stal zetten zijn.

Hoe groot je paddock moet zijn is dan weer afhankelijk van je paarden (zijn ze erg actief en speels) en je grondsoort (hoeveel dagen per jaar verwacht je dat je land te slecht is om voor paard en weiland verantwoord weidegang aan te bieden)
Ik heb wel een tip: een grote 'vierkante' paddock werkt niet zo veel beweging in de hand. Hier hebben ze voor de nachten en slechte dagen ruim 900m2 (de rijbak met een extra stuk er aan) maar ze gebruiken daar maar weinig van. Als je een paddock om de hoek van een gebouw oid kunt maken stimuleer je de beweging door de paddock al enorm. Ook zon/schaduw plekken zorgen voor verplaatsing.
Maar ik zou zelf wel minimaal 400m2 willen hebben als ik het opnieuw zou aanleggen. Maar die dan wel een beetje creatief vormgeven.

Niffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 10:12

@Suffie dat willen we zeker ook doen! Een gesprek en kijken kan altijd. Dit is in jouw regio als ik het goed begrijp?

@Poekkie paard vindt zand inderdaad erg lekker :+ . Ook als er hooi wordt aangeboden (los en/of in net). Zelfde geldt voor bodembedekking, er is ook maar 1 soort dat ze niet eet. Bedankt voor je tips omtrent de paddock! Ik overweeg momenteel inderdaad ook een verharde uitloop met paddock eraan vast. Klinkt goed zo'n verbindingsstuk. Mijn paard(en) gaan 's nachts sowieso op stal. En overdag zo lang mogelijk naar buiten.

@Pol013 dankjewel voor de informatie! Dat is een beetje wat ik voor ogen heb alhoewel ik altijd hooi heb hangen bij haar. Echter kijkt ze hier overdag totaal niet naar om, ook amper in de winter. De paddock een andere vorm geven vind ik ook een goede tip! Mijn paard wandelt veel in de wei gelukkig. Een beetje extra beweging stimuleren met een track o.i.d. vind ik sowieso geen slecht plan. Juist omdat ik de beweging nog wel het aller belangrijkst vindt.

Leuk de tips die binnen komen! Ben ik erg blij mee. Ik neem echt alles mee! Ik plan nu ook alles om 'mijn paard' heen maar er komt er sowieso nog 1 bij en wellicht in de verdere toekomst is zij er niet meer en komt er weer een ander (aangezien we daar dan minimaal 30 jaar willen wonen). Dus ik moet het wat meer plannen op algehele paardenwelzijn en niet alleen dat van haar. Hoewel de prinses natuurlijk wel het middelpunt is :Y) .