paard trekt zich niets aan van stroom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:56

tamary schreef:
meggiemeg schreef:
Het is een fries, erg veel manen heeft hij niet voor dat ras.
Ik ga morgen eerst even een spanningsmeter halen en kijken wat het doet.

Die meter zal je enkel vertellen op hoeveel % van de capaciteit je apparaat en draden werken, belangrijk, maar slechts de helft van het verhaal. De 2e factor is hoeveel klap je apparaat maximaal kan geven en daar wringt het schoentje hier nogal. Output volgens handleiding is 0.16J, en dat is erg weinig, vandaar dat de ene ruin zich er niks van aantrekt.

Hoe bedoel je dit?
Als je de goedkoopste meter pakt met 5 van die lampjes.
Dan zie je dat er met 1 lampje weinig stroom op staat, bij 5 veel.
En dat maakt hier toch het verschil.
En ik heb geen idee hoeveel joule ons apparaat levert.
Neem aan als die van ts weinig levert dat ze dan maar 1 lampje krijgt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:43

MirandaFuego schreef:
Het kan wel helpen om een stukje verder nog een pen in de grond te zetten en die dan ook te verbinden aan de andere pen.
Wij gebruiken een draadijzer van een meter, kost niks en kan makkelijk de grond in geslagen.

Als ik zoek op 'draadijzer' dan krijg ik vogelhokjes van draadijzer te zien, ik ga er maar vanuit dat dat niet is wat je in de grond geslagen hebt :+ . Zou je mij kunnen vertellen wat je wel gebruikt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:56

Meten vertelt je of je draden heel zijn en je klok op volle sterkte werkt. Geeft die meter minder aan dan vol vermogen, dan heb je een of meer van de volgende problemen :
draad stuk,
teveel begroeing tegen je draad aan,
er maakt ergens draad aarde,
je aarde, aard niet genoeg (bekend probleem op droge zandgrond bv),
je hebt meer meters draad aangesloten dan de klok aan kan.
Of zelfs 2 klokken op 1 omheining.

Klok zelf is gemaakt op X meters draad totaal (dus aantal meters omheining x aantal draden) en heeft een maximale kracht qua hoe hard de tik is als een dier er contact mee maakt. Dat is belangrijk omdat sommige diersoorten minder tik aankunnen, maar ook omdat sommige individuen aan de boven kant van dat maximum tik moeten krijgen om respect voor die omheining en tik te hebben. Schapen bv mogen niet teveel tik krijgen, maar een paard of een koe kunnen veel meer tik aan en sommigen hebben dat ook echt nodig om het "nee" van die tik te respecteren. Jouw 0.16J kietelklokje is mooi voor schapen en je brave ruin, maar voor je lompe "oh, je meent het serieus dat dit niet mag?" ruin is dit 0,0 relevant als Nee, afblijven. Die heeft echt wat ook wel koeienstroom heet nodig en dan zit je minimaal op 1J tik (output) van de klok en dat zal jouw huidige s20 nooit kunnen geven.

pol013

Re: paard trekt zich niets aan van stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:29

kietelklokje :') :')

Een andere apparaat lijkkt wel aan de orde hier. Maar in de tussentijd zijn natte manen, stroomdraad in de manen en natte bodem wel maatregelen die het maximale 'kieteltje' uit je huidige apparaat kunnen halen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:37

tamary schreef:
Schapen bv mogen niet teveel tik krijgen, maar een paard of een koe kunnen veel meer tik aan en sommigen hebben dat ook echt nodig om het "nee" van die tik te respecteren. Jouw 0.16J kietelklokje is mooi voor schapen en je brave ruin, maar voor je lompe "oh, je meent het serieus dat dit niet mag?" ruin is dit 0,0 relevant als Nee, afblijven. Die heeft echt wat ook wel koeienstroom heet nodig en dan zit je minimaal op 1J tik (output) van de klok en dat zal jouw huidige s20 nooit kunnen geven.

Herkenbaar, dat heb ik dus ook al doende geleerd. Had een leuk apparaatje gekregen van iemand omdat die hem toch niet meer gebruikte, en ik dacht; handig! Hoef ik geen nieuwe aan te schaffen. Maar die was inderdaad voor schapen bedoeld en maakte hier in de wei heel weinig indruk. Maar omdat ik toen nog niet bekend genoeg ermee was dacht ik dus eerst ook; zou het stuk zijn, is het de aarde, etcetera etcetera. Tot ik een oude rot in het vak tegenkwam die mij uitlegde wat jij hierboven beschreef.

Hier hebben we inmiddels een krachtpatser aan de omheining hangen (bij wijze van spreke), en is er alom respect voor de draad (en kijk ik ook wel extra uit om er niet per ongeluk tegenaan te komen, auch :') )

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 12:30

tamary schreef:
Meten vertelt je of je draden heel zijn en je klok op volle sterkte werkt. Geeft die meter minder aan dan vol vermogen, dan heb je een of meer van de volgende problemen :
draad stuk,

Ik ga zo meten, maar geef nu alvast even wat antwoorden op je punten die je noemt.
Het is nieuw draad op kunstof prikpaaltjes, het draad maakt verder met niets contact dan de prikpaaltjes, niet met gras of onkruid. Je hoort het draad ook niet tikken of ziet het een vonkje geven in het donker. De aardpen die ik heb zit 1 meter diep in de grond en daar heb ik de grond goed nat gemaakt en houd de grond daar ook nat. Bij de S20 kan je tot 2.5 km gaan en er zit nu hooguit 200 meter draad waar ik de S20 op heb aangesloten.
Wat bedoel je met 2 klokken op 1 omheining?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 12:32

pol013 schreef:
kietelklokje :') :')

Een andere apparaat lijkkt wel aan de orde hier. Maar in de tussentijd zijn natte manen, stroomdraad in de manen en natte bodem wel maatregelen die het maximale 'kieteltje' uit je huidige apparaat kunnen halen.

Ik vind het "kieteltje" anders echt niet prettig maar ik heb dan ook geen manen er tussen hangen.
Ik ga zo meten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:35

Heb je het draad op één hoogte hangen? Een draad eronder nog een optie zodat ze er niet onderdoor kunnen met hun hoofd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:42

meggiemeg schreef:
tamary schreef:
draad stuk,

Ik ga zo meten, maar geef nu alvast even wat antwoorden op je punten die je noemt.
Het is nieuw draad op kunstof prikpaaltjes, het draad maakt verder met niets contact dan de prikpaaltjes, niet met gras of onkruid. Je hoort het draad ook niet tikken of ziet het een vonkje geven in het donker. De aardpen die ik heb zit 1 meter diep in de grond en daar heb ik de grond goed nat gemaakt en houd de grond daar ook nat. Bij de S20 kan je tot 2.5 km gaan en er zit nu hooguit 200 meter draad waar ik de S20 op heb aangesloten.
Wat bedoel je met 2 klokken op 1 omheining?

2 klokken op 1 omheining is precies dat. 2 schrikapparaten die dezelfde draden van schrik/stroom voorzien en dat geeft problemen.

Je apparaat en draad klinkt als optimaal werkend, maar dat optimaal is mogelijk/kennelijk niet genoeg voor je ene paard. Dat je binnen de specificaties van je apparaat zit qua meters draad en volgens de fabrikant je apparaat geschikt is voor paarden, kan je ene ruin geen lor schelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:49

Hoe ziet je draad eruit? 1 dun draadje op 60 cm hoogte maakt weinig indruk. Kan je geen 2 of zelfs 3 draden boven elkaar hangen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:41

opisop_shop schreef:
Heb je het draad op één hoogte hangen? Een draad eronder nog een optie zodat ze er niet onderdoor kunnen met hun hoofd?

Maakt hem niet uit, hij gaat er gewoon tussen door met zijn hoofd

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:44

tamary schreef:
2 klokken op 1 omheining is precies dat. 2 schrikapparaten die dezelfde draden van schrik/stroom voorzien en dat geeft problemen.

Je apparaat en draad klinkt als optimaal werkend, maar dat optimaal is mogelijk/kennelijk niet genoeg voor je ene paard. Dat je binnen de specificaties van je apparaat zit qua meters draad en volgens de fabrikant je apparaat geschikt is voor paarden, kan je ene ruin geen lor schelen.

Ik heb geen 2 klokken op 1 omheining hangen.
Het stuk wat ik heb afgezet is met prikpaaltjes en daar loopt een nieuw stuk draad van circa 200m overheen, het staat ook niet in contact met de buitenste omheining waar een vaste klok op zit op het stroomnet.
Het klopt de fries maakt het helemaal niets uit. Bij de andere ruin hoef ik er geen eens stroom op te zetten, kan gewoon een draadje op de grond leggen en hij blijft er zelfs nog binnen staan, geen prikpaaltje nodig bij die. Maar helaas ze zijn niet allemaal zo.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:45

Gini schreef:
Hoe ziet je draad eruit? 1 dun draadje op 60 cm hoogte maakt weinig indruk. Kan je geen 2 of zelfs 3 draden boven elkaar hangen.

Als ik 2 draden doe gaat hij met zijn hoofd er gewoon tussen door, 3 draden kan ik wel proberen.
Dan is er nog minder ruimte maar ik denk dat hij het dan evengoed nog doet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:47

hoe meer draden, hoe meer kans dat ze ergens stroom pakken op een plek die wel aankomt. Pats!

En zo te lezen duwt die van jou nu met zijn manenkam tegen de draad. Met zijn neus zal hij dat wel minder snel doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:51

pol013 schreef:
hoe meer draden, hoe meer kans dat ze ergens stroom pakken op een plek die wel aankomt. Pats!

En zo te lezen duwt die van jou nu met zijn manenkam tegen de draad. Met zijn neus zal hij dat wel minder snel doen.

Klopt met zijn manen, het is niet de volle bos die je bij een fries verwacht maar blijkbaar genoeg om de stroomstoot niet te voelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:51

meggiemeg schreef:
opisop_shop schreef:

Maakt hem niet uit, hij gaat er gewoon tussen door met zijn hoofd

Dan staat er echt een kriebeltje :D op.

Ik heb hier 2 tinkers en die halen het niet in hun hoofd er tegen te leunen.
En eentje heeft het ooit wel uitgevonden dat hij zijn manen onder de onderste draad kon houden en dan door tanken.
Maar dat was dus voorbij toen ik een draadje meer naar onder had gespannen en zijn hoofd daar tegen kwam.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:59

meggiemeg schreef:
Gini schreef:

Als ik 2 draden doe gaat hij met zijn hoofd er gewoon tussen door, 3 draden kan ik wel proberen.
Dan is er nog minder ruimte maar ik denk dat hij het dan evengoed nog doet.

Dichter op elkaar hangen dan. Als die dan nog met zijn hoofd tussen de draden wriemelt, zal het toch aan de klap stroom liggen die erop staat. Een volle bos manen kan ik nog begrijpen dat dat genoeg isoleert, maar een goede tik stroom op de neus, kaak of keel moet ieder paard toch wel respect voor hebben.

Even op een andere piste: je zegt dat je dit stuk weiland expres afzet omdat de paarden anders dit gras niet opeten. En een van je paarden probeert nu alsnog fanatiek op het andere gras te geraken. Kan het zijn dat je paarden dit gedeelte van de wei gewoon niet leuk/lekker vinden. Misschien is het hun toilet, is er een paar maanden terug een dier gestorven en ruiken ze het nog, is het een stuk met veel onkruid of een ander soort (minder lekker) gras,...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:02

meggiemeg schreef:
tamary schreef:

Ik heb geen 2 klokken op 1 omheining hangen.
Het stuk wat ik heb afgezet is met prikpaaltjes en daar loopt een nieuw stuk draad van circa 200m overheen, het staat ook niet in contact met de buitenste omheining waar een vaste klok op zit op het stroomnet.
Het klopt de fries maakt het helemaal niets uit. Bij de andere ruin hoef ik er geen eens stroom op te zetten, kan gewoon een draadje op de grond leggen en hij blijft er zelfs nog binnen staan, geen prikpaaltje nodig bij die. Maar helaas ze zijn niet allemaal zo.

En die vaste klok heeft dit paard wel respect voor? Want dan zou ik ipv aparte klok toch echt de boel aan elkaar knopen (stuk simpeler ook meestal).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:12

Ik heb ook zo‘n bullebakje zonder stroomrespect. Ik heb mijn stal o.a. uitgezocht op vaste palen (geen prikpaaltjes) met koeienstroom. We hebben ook een tijdje een ijzerdraad antenne op het halster gemaakt sindsdien blijft ze weer keurig van de draad af.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:55

GDG schreef:
MirandaFuego schreef:
Het kan wel helpen om een stukje verder nog een pen in de grond te zetten en die dan ook te verbinden aan de andere pen.
Wij gebruiken een draadijzer van een meter, kost niks en kan makkelijk de grond in geslagen.

Als ik zoek op 'draadijzer' dan krijg ik vogelhokjes van draadijzer te zien, ik ga er maar vanuit dat dat niet is wat je in de grond geslagen hebt :+ . Zou je mij kunnen vertellen wat je wel gebruikt?

Het heet draadeind/draadstaaf.
https://www.gamma.nl/assortiment/l/ijze ... draadstaaf

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:57

De pen in de sloot zetten geeft een hardere klap.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:17

Ik heb een zware stroomklok en er staat een beste klap op de draden. Maar mijn Fuchs hangt er ook gewoon met de nek (de manen) tegen. Ik kan de draad niet lager doen omdat de schapen er onder door moeten. Bij haar heb ik dus een ijzerdraad in de manen gevlochten, dat helpt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 16:32

Gini schreef:
Even op een andere piste: je zegt dat je dit stuk weiland expres afzet omdat de paarden anders dit gras niet opeten. En een van je paarden probeert nu alsnog fanatiek op het andere gras te geraken. Kan het zijn dat je paarden dit gedeelte van de wei gewoon niet leuk/lekker vinden. Misschien is het hun toilet, is er een paar maanden terug een dier gestorven en ruiken ze het nog, is het een stuk met veel onkruid of een ander soort (minder lekker) gras,...

Er staat hier wat groffer gras, ze vinden dit gewoon niet zo lekker als het gras elders in de wei. Maar het is eten en ze doen het er voor die paar dagen maar even mee, ik eet tenslotte ook niet elke dag biefstuk.
Ze eten het nu prima, als ik straks de rest van de wei in 2 delen opsplits is de fries ook altijd bezig om aan de andere kant van het draad te komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 16:33

liberia schreef:
De pen in de sloot zetten geeft een hardere klap.

Ben bang dat de sloot net zo droog is als de rest hier, ik maak de plek waar de aardpen in de grond gaat al elke keer goed nat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 16:35

tamary schreef:
En die vaste klok heeft dit paard wel respect voor? Want dan zou ik ipv aparte klok toch echt de boel aan elkaar knopen (stuk simpeler ook meestal).

Daar heeft hij zeker meer respect voor.