Fjord en shet winterproof.. waarom.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:24

Kun je ze ook niet ff vastzetten onder het eten?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:26

hoe onafscheidelijk ze toch zijn..ete zullen ze toch wel moeten hebben.eennuhhh..van een kwartiertje zonder elkaar doen ze heus niet moeilijk..je hoeft ze ook niet mijlen ver van elkaar te zetten..2 meter is genoeg..

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:29

Ik zou ze ook wat meer hooi geven, vind 4 plakken niet echt veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:34

Ik kan ze ind wel even vast zetten.. ga t eens proberen...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:36

Meer hooi.
Mijn Haflinger en Welsh Cob krijgen ieder 4 plakken hooi op een dag. Dus ja, er gaat meer als een baal hooi per dag doorheen. En ik vind die van mij wat te dik, maar ze hebben wel wat vulling nodig. Iets minder zou wel kunnen, maar dan houden ze vaak wel wat honger.
Ze krijgen maar een halve tot hele kilo brok per dag, terwijl zeker de Welsh Cob iedere dag aan het werk moet.
Ze staan bij mij wel geschoren en onder dekens.
Maar zal eerst het hooi opvoeren qua hoeveelheid. En eventueel wat ponybrok ofzo bij. Goed voer, voor pony's die weinig tot niets doen.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:28

En voor de zekerheid een keer extra ontwormen met een ruime hoeveelheid pasta (beter altijd teveel pasta geven dan te weinig, een fjord van bijv. zo 1.40/1.45 m kan je prima voor 400 a 500 kg ontwormen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:32

Meer hooi , en Lucerne bijvoeren zou ik doen.

Lucerne vind ik sowieso fijn spul om te voeren als ze tijdelijk weinig gras binnenkrijgen , is toch lekkere groene vulling en haar flankjes vallen er niet zo door in lijkt het.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:37

meer hooi voeren.
Kan hij niet tegen kuilgras of kuilmais?
Kuilmais is een goede dikmaker, en eerder sloom makend dan feller.
En apart voeren, want als je 4 plakken geeft, verdwijnen er 3 in rydar, en een plak hooi is aan de weinige kant voor een shet.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:22

Mijn fjorden krijgen ieder rond de 4 plakken hooi per dag,(hele dikke plakken) en de ene fjord krijgt nog een kilo biks bij en de ander een kwart biks, mijn shets doen het goed op 1 plak hooi en een handje biks.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:19

Gaitkeeper schreef:
En voor de zekerheid een keer extra ontwormen met een ruime hoeveelheid pasta (beter altijd teveel pasta geven dan te weinig, een fjord van bijv. zo 1.40/1.45 m kan je prima voor 400 a 500 kg ontwormen)

wilde ik ook zeggen
goed ontwormen! lou krijgt altijd voor 475 kilo

en hooi mag idd wel wat meer, loulou krijgt in der 1tje al 4 plakken hooi en 1kilo brok. daarnaast staat ze de hele dag gras te eten (maar daar zit nou nie veel meer in natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:00

Mijn Fjord staat op stal onder een dikke deken en eet al vier dikke plakken hooi per dag. Die zou het ook niet buiten redden op die hoeveelheid.
Vergeet niet dat warmhouden heel veel energie kost, die langzaam in het lichaam vrij dient te komen. Grijp dus niet naar een kwalitatief hoger staande brok, daar krijg je problemen mee.

Het ruwvoer zou ik onbeperkt aanbieden in plaats van gedoseerd, en daarnaas wat krachtvoer voor de vitamientjes en mineralen. De shet hoeft maar een paar handjes en de Fjord een schepje, dus daar ben je niet al te lang mee bezig.
Hebben ze ook een liksteen tot hun beschikking, en ongelimiteerd schoon drinken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:30

Wat de wormenkuur betreft , Rydar krijgt altijd een hele 600 dus.. daar bezuinig ik absoluut niet op .. mexx geef ik 300

Ik ben nu overgeggaan op een baalhooi per dag + de extra plakken stro die ze krijgen als buikvulling.. ben benieuwd of het werkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:31

Niet te snel resultaat van verwachten of daar weer mee stoppen. "slijten" in de winter krijg je minder makkelijk weg dan in de zomer, leert de ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:37

nee ga niet minderen laat het zo , hoop dat het zo genoeg is.. anders doe ik er nog meer bij..
Vind t alleen een beetje jammer dat ik presies 2 ponys heb die niet winterproof zijn.. , maarja ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:40

Ik weet niet of ze niet winterproof zijn.. .Bijvoeren moet je in de winter zowiezo, en als ze te weinig krijgen (vermoed ik) wil dat niet zeggen dat het paard niet winterproof is. Eerder dat de baas gewoon niet goed genoeg voert.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:46

ik denk dat je met een hogere hoeveelheid ruwvoer je paarden al heel wat beter winterproof krijgt
warmhouden kost nu eenmaal veel energie
succes met die twee

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:59

Debo schreef:
nee ga niet minderen laat het zo , hoop dat het zo genoeg is.. anders doe ik er nog meer bij..
Vind t alleen een beetje jammer dat ik presies 2 ponys heb die niet winterproof zijn.. , maarja ...

jawel hoor. Je zult zien dat ze na een aantal weken wel bijtrekken.. zoals vele al zeiden om warm te blijven hebben ze enrgie nodig en die halen ze het beste uit ruwvoer... althans ruwvoer word vooral in de darmen verwerkt en dat is tevens de kachel voor ze... dus even geduld, niet te zuinig voeren en alles komt goed.
succes

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:38

Debo schreef:

ze zijn echt wel winterproof hoor Debo Gewoon iets meer hooi en misschien ook een klein beetje onderhoudsbrok erbij? RB staat ook zijn eerste winter buiten en ik merk dat ik hem ook iets meer moet voeren als toen hij nog op stal stond.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:32

Ze zijn heus wel winterproof hoor Debo, wees maar niet bang. Maar hooi is veel vulling en geeft de energie traag af waardoor ze er langer door warm gehouden worden dan met brok. EWn vergis je niet, het is dan weliswaar niet zo koud, maar wel heel nat en windering. Mijn ervaring is dat paarden daar slechter tegen kunnen dan tegen droge vorst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:33

tja ze hebben gewoon een stal.. maar ze kunnen zelf kiezen of ze er in willen of niet.. Met echt slecht weer staan ze altijd binnen ..mischien moet ik ze snachts maar gaan opsluiten en enkel een paar uurtjes los laten.. dat helpt mischien ook een beetje

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:53

Mijn fjord krijgt ook dagelijks een (of meerdere kleine) suikerbiet. Verder staat ie nu op een nog deels groene wei en krijgt ie elke dag een zeer vette snee hooi en een snee stro (die hij niet opgegeten heeft gisteren, dus voldaan maagje, want hij is dol op stro vreten ), brood en wortelen en de buurt steekt 'm ook vanalles toe. Hij is niet geschoren en geeft een regendekentje op die licht gevoerd is. Hij doet het vrij goed daarop. Hij werkt niet. Als het aan mij lag zou ik 'm wat meer hooi willen voeren, alleen moet ik alles met de fiets doen ik moet ik al blij zijn dat ik dit tot aan het weiland krijg met m'n fietsje Scheve mond (en nu met die rotte tumor en het hele gedoe daarrond maakt het echt alles er niet makkelijker op). Al bij al staat m'n fjord niet te vet, maar ook niet mager. Gewoon slank/sportief lijntje Knipoog. Ik zal wel blij zijn dat ie een thuis zal hebben waar hij onder betere omstandigheden gehouden kan worden. Deze is niet m'n keuze, maar opgedrongen omwille van de burocratie Boos!. Verbod om stal bij te bouwen thuis en paardje in de modder laten staan voortdurend met al die regen de laatste weken is ook geen oplossing, dus is hij naar het dorp gegaan op het "droge" landje. Het is nu dus elke dag zeulen met m'n fietsje en m'n best doen zoveel mogelijk aan te slepen voor m'n mannetje. Ik doe m'n best voor hem en ben dan ook blij te zien dat ie gisteren z'n stro niet heeft opgegeten en dat ie verzadigd lag te slapen en vrolijk kwam aan lopen deze morgen en kieskeurig ging kijken wat hij eerst zou opvreten Vingers aflikken

horsenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:37

Ik geef janouk ook 4 plakken hooi in haar eentje twee plakken smorgens en twee plakken savonds daarbij krijgt ze smorgens en savonds 1 kilo pony brok dus ik denk dat je inderdaad te weinig voert..