Vriendje voor bijna 2 jarige hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 13:14

Lori schreef:
Ideaal is natuurlijk als je beiden hebt een leeftijdsgenoot en een meer volwassen paard/pony. Ik zie nu dat onze 2 en 3 jarige best veel spelen met elkaar en de oudste (wordt 8 :wow: ) daar dan terug echt geen behoefte meer aan heeft behalve eens bij een gekke 5 minuten.

Met een shet moet je dan terug gaan opletten als ze op gras staan continu dat die sneller te dik worden en mogelijks hoefbevangen. Als het paddock en gedeeltelijk weide is zal dat niet snel een probleem geven. Ik vind dan minipaarden daar al wat minder gevoelig voor allemaal en ze zijn ook heel goed betaalbaar (door overfok helaas). Een kleine A of B pony kan ook leuk zijn, kan je eventueel voor de wagen zetten ook nog.

Ik zou hem wel vrij direct na aankomst laten castreren, de maatregelen waren momenteel tot 19 april in België hier. Als je dan het geluk hebt dat het dan gedaan is en je hem de week erna kan ophalen is het al eind de maand en de vliegen zijn er ook al dan helaas. Vrij snel hakkie takkie weg zakkie :+ . Castratie valt onder de niet dringende medische handelingen dus doen ze normaal nu niet behalve als je hengst met zich zelf geen blijf meer weet, dat zelf voorgehad enkele maanden geleden en dat was toen uitzonderlijk wel dringend.

Een b pony gaat te groot zijn denk ik als ik er nog een leeftijdsgenootjes ongeveer zijn size wil bijzetten..
Nu is onze weide wel meer paddock als grass, nu mogen mijn hondjes er nog constant op lopen, jongste is een graver en het andere deel gebruiken onze buren nog tot Denver eris.
Eigenlijk huren wij een huis met ongeveer iets meer als 1 hectare. Maar hier staat ook huis op, stukje voor 2 varkens en kipjes van mij, stukje tuin (hiervan gaat een stukje af voor de pony's en achter een weide het grootse deel is van de weide, maar hier staan al jaren de 4 pony's van de buren op 2 epony's en 2 Shetlander.. Helaas stampt probeert de vos ruin van de buren onze honden dood te stampen en dat is dus voor ons niet fijn aangezien wij echt stalhonden hebben die paarden het liefste zien als wat DNA ook.. Dus nemen wij een deel van de weide maar zij behouden het grootste deel. We komen niet super overeen met deze buren, maar wil hun paarden ook niet op straat zetten.. Eigenlijk heeft de huurbaas het stuk aan ons gegeven maarja dat wil voor ons niet zeggen dat hun paarden weg. Spijtig dat hun vos zo is met onze honden anders had iedereen gezellig op dezelfde weide kunnen staan.. Maar als een van mijn kippen ontsnapt slaagt hun vos ze ook dood... Vrees ook dat ie geen nieuwe gaat dulden in zijn kudde, hij is duidelijk de leider.

De buren onderhouden de weide ook niet echt en zaaien niet bij, dus er is eigenlijk amper gras, ik wil wel inzaaien maar hier gaat geen plaats voor zijn om dat echt te managen denk ik...

Lori

Re: Vriendje voor bijna 2 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:28

Jammer inderdaad van de vos van de buren, had anders een hele fijne oplossing kunnen zijn natuurlijk.

Hier zou ik er hard in zijn mijn grond mijn dieren erop maar 1hectare of pak met alles er af met geluk nog 7000/8000m² is op zich zeker naar Belgische norm een mooie lap grond. Hier doen ze het met een stuk minder maar eten heel het jaar door hooi, in de zomer een deel op gras wel maar in de avond op de paddock met hooi terug. In de toekomst kijken we ook wel voor wat meer grond in combinatie met een paddock paradise.

Als B te groot is zou ik het op een kleine A pony houden iets zoals een groot minipaard, appaloosa, kleine welsh,... als je kan boven de 1meter dan kan je er ook nog actief mee aan de slag zonder gedoe rond materiaal vinden.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 13:40

Lori schreef:
Jammer inderdaad van de vos van de buren, had anders een hele fijne oplossing kunnen zijn natuurlijk.

Hier zou ik er hard in zijn mijn grond mijn dieren erop maar 1hectare of pak met alles er af met geluk nog 7000/8000m² is op zich zeker naar Belgische norm een mooie lap grond. Hier doen ze het met een stuk minder maar eten heel het jaar door hooi, in de zomer een deel op gras wel maar in de avond op de paddock met hooi terug. In de toekomst kijken we ook wel voor wat meer grond in combinatie met een paddock paradise.

Als B te groot is zou ik het op een kleine A pony houden iets zoals een groot minipaard, appaloosa, kleine welsh,... als je kan boven de 1meter dan kan je er ook nog actief mee aan de slag zonder gedoe rond materiaal vinden.

Ik en mijn vriend hebben afgesproken dat als ze moeilijk gaan doen over de situatie in de toekomst ze een nieuwe weide moeten zoeken, maar we zijn allebei nogal braaf hierin..
Ook hun 2 shetter zijn 27 en 30, wil het niet op mijn geweten hebben dat ik die twee oudjes van hun grond ga jagen ookal kom ik met de buren niet overeen..
Dus ja idd 8000 vierkante meter ongeveer over, zou voor 3 pony meer dan voldoende zijn, maar als we ze in twee delen ist al heel wat minder, ik ben da' nog zo braaf hun het grootste deel te laten behouden omdat zij met 4 zijn en 2 grotere. Hun merrie is 1m59 en de vos ietsje groter.
Lastig dat het zo'n situatie is.. Anders hadk gewoon vrij spel en kon hem de kudde gunnen die ik zou willen.
Wij huren nog voor 3 jaar hierna wil ik iets zoeken voor onszelf met de nodige grond om mijn pony's alles te kunnen geven..

En als ik kijk naar de staat van de weide zal bij voederen met constant hooi de enige optie zijn om ze eten te kunnen geven..