Lori schreef:Ideaal is natuurlijk als je beiden hebt een leeftijdsgenoot en een meer volwassen paard/pony. Ik zie nu dat onze 2 en 3 jarige best veel spelen met elkaar en de oudste (wordt 8) daar dan terug echt geen behoefte meer aan heeft behalve eens bij een gekke 5 minuten.
Met een shet moet je dan terug gaan opletten als ze op gras staan continu dat die sneller te dik worden en mogelijks hoefbevangen. Als het paddock en gedeeltelijk weide is zal dat niet snel een probleem geven. Ik vind dan minipaarden daar al wat minder gevoelig voor allemaal en ze zijn ook heel goed betaalbaar (door overfok helaas). Een kleine A of B pony kan ook leuk zijn, kan je eventueel voor de wagen zetten ook nog.
Ik zou hem wel vrij direct na aankomst laten castreren, de maatregelen waren momenteel tot 19 april in België hier. Als je dan het geluk hebt dat het dan gedaan is en je hem de week erna kan ophalen is het al eind de maand en de vliegen zijn er ook al dan helaas. Vrij snel hakkie takkie weg zakkie. Castratie valt onder de niet dringende medische handelingen dus doen ze normaal nu niet behalve als je hengst met zich zelf geen blijf meer weet, dat zelf voorgehad enkele maanden geleden en dat was toen uitzonderlijk wel dringend.
Een b pony gaat te groot zijn denk ik als ik er nog een leeftijdsgenootjes ongeveer zijn size wil bijzetten..
Nu is onze weide wel meer paddock als grass, nu mogen mijn hondjes er nog constant op lopen, jongste is een graver en het andere deel gebruiken onze buren nog tot Denver eris.
Eigenlijk huren wij een huis met ongeveer iets meer als 1 hectare. Maar hier staat ook huis op, stukje voor 2 varkens en kipjes van mij, stukje tuin (hiervan gaat een stukje af voor de pony's en achter een weide het grootse deel is van de weide, maar hier staan al jaren de 4 pony's van de buren op 2 epony's en 2 Shetlander.. Helaas stampt probeert de vos ruin van de buren onze honden dood te stampen en dat is dus voor ons niet fijn aangezien wij echt stalhonden hebben die paarden het liefste zien als wat DNA ook.. Dus nemen wij een deel van de weide maar zij behouden het grootste deel. We komen niet super overeen met deze buren, maar wil hun paarden ook niet op straat zetten.. Eigenlijk heeft de huurbaas het stuk aan ons gegeven maarja dat wil voor ons niet zeggen dat hun paarden weg. Spijtig dat hun vos zo is met onze honden anders had iedereen gezellig op dezelfde weide kunnen staan.. Maar als een van mijn kippen ontsnapt slaagt hun vos ze ook dood... Vrees ook dat ie geen nieuwe gaat dulden in zijn kudde, hij is duidelijk de leider.
De buren onderhouden de weide ook niet echt en zaaien niet bij, dus er is eigenlijk amper gras, ik wil wel inzaaien maar hier gaat geen plaats voor zijn om dat echt te managen denk ik...