5 dgn p/w naar paard, realistisch? Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:07

ebi_tempura schreef:
Welkom bij de randstad, ik ben nog geen Volpension stalling tegengekomen waarbij het paard meer dan 6 uur buiten staat in de winter. Als iemand die vind (Rotterdam en omgeving), laat het me weten ;)
Zomers 24/7 weidegang lukt nog wel.

Dan woon je dus gewoon niet op een geschikte plek om een paard te houden. Jammer voor jou. Je kunt toch niet verwachten dat zo'n beestje 20+ uur op stal staat voor jouw plezier? Dat heeft toch niets met dierenliefhebberij te maken?

Wat betreft je oorspronkelijke vraag; dan kan best. Ik rij in drukke periodes maar 3x in de week een half uur per paard en dan vordert de training ook nog. Meer is niet altijd beter. Maar ook bij mij staan ze heel veel buiten, dat maakt daarin wel een essentieel verschil.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:08

Iedereen doet het anders natuurlijk, maar als je op voorhand al weet dat je liever niet elke dag meerdere uren bij je paard door wil brengen voor een langere tijd en geen stalling kunt vinden waar je paard dan hele dagen buiten de stal kan doorbrengen...dan weet ik niet of een eigen paard wel verstandig is....ook omdat je vriend misschien geen idee heeft hoeveel tijd (en geld) een eigen paard kost.
Mijn vriend kent mij niet anders dan dat paarden onderdeel van mijn leven zijn en hij weet ook dat ik zonder niet ‘gelukkig’ ben, dus in mijn geval ben ik een paardenmens en niet een mens met paard... :D
Ookal staat die van mij in volpension: ik ben er elke dag, omdat ik dat fijn vind en omdat ik op die manier kan garanderen dat hij er nu genoeg uit is nu het weideseizoen nog niet is gestart....
Reken niet op een bijrijder in je planning: die zijn niet dik bezaaid en zoals je misschien ook wel met je hond hebt....dieren conformeren zich zelden aan je planning...
Als een eigen paard je ziel en zaligheid is, je daar veel tijd, geld en energie in kunt en wilt steken: doen! en die planning, ach....dan zie je wel hoe t loopt toch?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:11

Het is ook zeker mogelijk dat er in de komende jaren zulke stallen erbij komen :D

Ik kom uit regio Utrecht wat ook een extreem moeilijke regio is om paarden voldoende buiten te hebben in de winter. 10 jaar geleden waren er maar weinig stallen die die aanboden. Gelukkig zie ik steeds meer nieuwe stallen langskomen of stallen die zijn omgebouwd naar bijvoorbeeld een hitactief of paddock paradise. Heel fijn om te zien!

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 00:51

LiselotZorro schreef:
Meer is niet altijd beter. Maar ook bij mij staan ze heel veel buiten, dat maakt daarin wel een essentieel verschil.

Bedankt voor je mening, klopt... Ik denk dat menig paard gelukkiger is met een eigenaar die 5x pw langs komt, maar verder gewoon altijd goed buiten staat met vriendjes en ruwvoer, dan een paard dat in de zomer en winter maar 2 uur buiten staat, met een eigenaar die 7x pw even komt rijden.
Vandaar dat ik moeite heb met de meeste stallen in de randstad. Als ik de comments zo lees is wat ik zoek wel te vinden als ik geduld heb en mijn andere eisen wat versoepel (bv. een stal die wat verderweg staat. Of toch een stal waar ik bv. een paar dagen zelf moet mestten, binnenhalen, etc.) :)

Pallatin schreef:
Iedereen doet het anders natuurlijk, maar als je op voorhand al weet dat je liever niet elke dag meerdere uren bij je paard door wil brengen voor een langere tijd en geen stalling kunt vinden waar je paard dan hele dagen buiten de stal kan doorbrengen...dan weet ik niet of een eigen paard wel verstandig is....ook omdat je vriend misschien geen idee heeft hoeveel tijd (en geld) een eigen paard kost.
Mijn vriend kent mij niet anders dan dat paarden onderdeel van mijn leven zijn en hij weet ook dat ik zonder niet ‘gelukkig’ ben, dus in mijn geval ben ik een paardenmens en niet een mens met paard... :D
Ookal staat die van mij in volpension: ik ben er elke dag, omdat ik dat fijn vind en omdat ik op die manier kan garanderen dat hij er nu genoeg uit is nu het weideseizoen nog niet is gestart....
Reken niet op een bijrijder in je planning: die zijn niet dik bezaaid en zoals je misschien ook wel met je hond hebt....dieren conformeren zich zelden aan je planning...
Als een eigen paard je ziel en zaligheid is, je daar veel tijd, geld en energie in kunt en wilt steken: doen! en die planning, ach....dan zie je wel hoe t loopt toch?

Snap ik! Dit schema is gelukkig niet in mekaar gezet met het idee van; "Meer dan dit wil ik niet aan mijn paard besteden." Maar meer van; "Dit is wat ik minimaal moet kunnen bieden aan mijn paard, zodat hij goed word verzorgd."

Wat fijn dat je vriend je gewoon lekker accepteert MET paard haha! Mijn vriend is gelukkig net als ik heel realistisch en verantwoordelijk dus ik heb hem wel haarfijn uitgelegd wat het precies inhoud, aangezien hij er zelf (nog) geen verstand van heeft. We zijn allebei heel fanatiek met onze hond en steken hier samen ook relatief gezien veel tijd en geld in. Hij heeft toendertijd ook veel boeken gelezen over het ras en de training om mij een beetje 'in te halen' kwa kennis :roll: Ook nu probeert hij me te pushen om wat meer met de paarden te doen zodat ik echt iets voor mezelf heb en we niet steeds alles samen hoeven te doen. Hij heeft veel avond en nachtdiensten, waardoor ik savonds regelmatig in me eentje zit. Hij heeft ook zn eigen hobby en sport waar hij alleen tijd aan besteed.

De terugkerende kostten voor het paard wil ik zelf betalen, de aanschaf, onverwachte kostten of iets leuks voor ons paard zullen we samen doen, omdat hij dat graag wilt. Hij is zelf helemaal weg van het paarden 'harnachement' en alles wat er omheen komt kijken. Hij wilt ook altijd mee naar de manege om te poetsen en koopt een leren halster voor mij puur zodat hij hem dan thuis kan insmeren en oppoetsen _O-

Dus nee mijn vriend is helemaal voor *\o/*

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 01:05

Calanddra schreef:
Het is ook zeker mogelijk dat er in de komende jaren zulke stallen erbij komen :D

Ik kom uit regio Utrecht wat ook een extreem moeilijke regio is om paarden voldoende buiten te hebben in de winter. 10 jaar geleden waren er maar weinig stallen die die aanboden. Gelukkig zie ik steeds meer nieuwe stallen langskomen of stallen die zijn omgebouwd naar bijvoorbeeld een hitactief of paddock paradise. Heel fijn om te zien!

Positief nieuws dit! Is het dan ook een beetje zo dat het onderscheid volpension/doetzelf ook een beetje weg valt wanneer de stallen worden vervangen door 24/7 paddocks en 24/7 weides?
Als ik 7 dagen per week kon komen had ik op een doetzelf stal gestaan. Maar dat kan niet, dus dan word het of volpension of echt een hele goeie stal met PP/Hitactief/Uitloopstal etc. Zodat het paard zich niet verwaarloosd voelt die 2 dagen elke keer ;(

Ik heb me vastgebeten op het Volpension met stallen zoeken, terwijl dit mischien niet meer relevant is als ik ga zoeken naar een volledige PP//hitactief staing. Bedenk ik me nu. Ik ga hier nog wat verder naar zoeken, bedankt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 01:06

Mijn paard staat all inclusief in pension in Hellevoetsluis. Altijd buiten met onbeperkt hooi, ook in de winter. Met alle luxe voor de ruiter dus het is echt te vinden in de randstad.

Eline_S_S

Re: 5 dgn p/w naar paard, realistisch? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 02:44

Poeh, mijn paarden zouden me de kont keren als ik elke week 5 keer zou komen := Ik heb twee paarden en doe er eentje 2 keer in de week (+2 dagen bijrijdster) en mijn jonkie zo’n 2 tot 4 keer per week. Ligt er bij mij echt aan wanneer ik tijd en zin heb. Soms kom ik er ook maar 1 keer in een week.

Ik denk dat je je niet zo moet vastpinnen op het feit dat het paard zoveel aandacht “moet” hebben. Een paard leeft in het moment en denkt niet; ‘verdorie mijn baas is al 2 dagen niet geweest’. Maar ik denk ook als het paard er eenmaal is, je vanzelf wel een routine ontwikkeld die goed voor jullie werkt. Ik voel me ook vaak schuldig als ik meerdere dagen niet ben geweest, maar dat zal mijn paarden een worst wezen hoor :D
Hoewel ik een dagdeel op de paddock ook vrij weinig vind, zou ik wel opletten met het hele jaar door 24/7 buiten. Naar mijn mening is dit niet voor ieder paard weggelegd (zomers wel natuurlijk). Mijn haflinger kan dit prima, maar mijn kwpner valt er ontzettend van in. Daarnaast is het niet zo’n grote eter en kan ik hem onmogelijk goed op gewicht houden wanneer hij in de winter ‘s nachts buiten blijft.

Kort om, ik denk dat het zeker mogelijk en realistisch is om in jouw geval een eigen paard aan te schaffen :) Je komt er vanzelf wel achter wat voor zowel jij als je paard werkt. Ieder paard is natuurlijk weer anders.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 03:13

Ineke2 schreef:
Mijn paard staat all inclusief in pension in Hellevoetsluis. Altijd buiten met onbeperkt hooi, ook in de winter. Met alle luxe voor de ruiter dus het is echt te vinden in de randstad.

Wat een fijne plek zeg! De 'het nieuwe paarden houden' map is super handig. Heb nu een aantal stallen gezien, o.a. die in hellevoetsluis, die echt zijn wat ik zoek.

Het enige wat ik me afvraag bij zulk soort plekken is of de paarden in de zomer dan 24/7 de wei op gaan of nog steeds in de PP zitten? En stel je hebt een hengst, hoe kan je die op een paardvriendelijke manier stallen zonder hem te moeten castreren? Ik ga me hier nog even in inlezen hoor, geen idee of ik een hengst wil. Maar als ik toch met een hengst thuis kom lijkt me de beslissing wel lf niet castreren heel moeilijk. Dus ik denk er open over na.

Eline_S_S schreef:
Kort om, ik denk dat het zeker mogelijk en realistisch is om in jouw geval een eigen paard aan te schaffen :) Je komt er vanzelf wel achter wat voor zowel jij als je paard werkt. Ieder paard is natuurlijk weer anders.

Fijn om te horen dat het toch echt kan. Mischien dan toch een mythe dat je elke dag 2-3 uur naar stal moet "anders is het zielig"..dat heb ik mijn leven lang gehoort. Mrja de mensen die dat zeggen zitten toch vaak op drukke stallen zonder paddock en met beperkte weidegand.

Maargoed, op zoek naar stallingen met 24/7 weide in de zomer en minimaal 8 uur pd op de paddock in de winter met brengen en halen op de 2 dagen dat ik niet kan. Moet kunnen, ik heb de tijd :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 05:58

24/7 weide zou ik me niet perse op blind staren voor de zomer. Als het een x aantal uur weide is en een x aantal uur paddock/stal zou dat voor mij ook prima zijn. Als ik naar mijn pony's kijk die werden dik en uiteindelijk hoefbevangen van 24/7 op het gras. En in de zomer staan ze op de hete uren het liefst in hun stal (wel met deuren open altijd dus zelf keuze waar ze staan). Op dagen dat het aan een stuk regent staan ze ook regelmatig uit zichzelf binnen. Dus het mooiste zou zijn om een stalling met schuilstal te hebben. Maar dat is volgens mij nog wel lastig.

Die van mij zijn inmiddels met pensioen. Er waren rijden dat Amber 6x per week gereden werd. Maar wel afwisseling in de training. Longeren, dressuur, springen, lekker buitenritje. En ook momenten dat ik maar 2 of 3x reed. Maar ze kon haar energie toch wel kwijt. Dus 2 tot 3 uur per dag is idd alleen nodig als je paard anders continu op stal staat. Dan wil je dat het beestje er zo lang mogelijk uit kan.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:31

Ik ben opgegroeid in de randstad en woon nu al een aantal jaar in Brabant.

Toen ik die van mij kocht had ik inderdaad ook het idee dat je elke dag "moest". Vooral toen hij snachts nog op stal stond. Het idee dat hij daar maar stond, een beetje te wachten op mij. En daar kwam ook het gevoel vandaan, in de randstad was het zeker toen ik jonger was nog heel normaal om ze de hele winter amper buiten te hebben. En ja, dan is het wel belangrijk dat je elke dag komt. En dan minimaal een paar uur om ze zo langer de tijd buiten of afleiding te geven.

Die van mij staan nu 24/7 buiten met schuilstal, altijd eten en andere paarden. Ik ben echt een extraatje. En dat is voor mij belangrijk, dat ze hun eigen leven kunnen hebben. In plaats van dat ze altijd maar staan te wachten zoals een schuur in de fiets tot we er tijd/zin in hebben.

En dan hoeft het niet eens 24/7 buiten te zijn. Maar met 2 a 4u per dag buiten vind ik het wel erg mager.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:57

Volpension in de randstad en 24/7 buiten bestaat zeker. Je moet alleen goed zoeken en eventueel iets verder rijden.

Mijn paard staat 30minuten met de scooter bij mij vandaan. Door mijn studie kan ik niet elke dag en doe ik dat ook niet. Ik heb geen verzorgster maar door de kudde zorgt hij voor zijn eigen aandacht eb plezier :D Als ik er ben vind hij dat ontzettend gezellig maar hij vind het net zo leuk als ik er niet ben en dat geeft mij rust. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:03

Citaat:
Wat een fijne plek zeg! De 'het nieuwe paarden houden' map is super handig. Heb nu een aantal stallen gezien, o.a. die in hellevoetsluis, die echt zijn wat ik zoek.

Het enige wat ik me afvraag bij zulk soort plekken is of de paarden in de zomer dan 24/7 de wei op gaan of nog steeds in de PP zitten? En stel je hebt een hengst, hoe kan je die op een paardvriendelijke manier stallen zonder hem te moeten castreren? Ik ga me hier nog even in inlezen hoor, geen idee of ik een hengst wil. Maar als ik toch met een hengst thuis kom lijkt me de beslissing wel lf niet castreren heel moeilijk. Dus ik denk er open over na.

In de zomer kunnen ze 1-2 uur op het gras per dag, voor mijn IJslander zat. Die loopt echt een gezondheidsrisico als die 24/7 op de wei gaat in de zomer zonder strookbegrazing.

Een hengst als die niet voor het dekken gebruikt moet in Nederland naar mijn mening gecastreerd worden. Het is ontzettend frustrerend om grotendeels in je eentje te moeten leven als kudde dier. Een hengst is maar bij weinig stallingen welkom overigens. Die kan uiteraard zeker niet in een groep gezet worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:24

Toen ik mijn ruin kocht (hij was 2 jaar oud destijds), stond hij 7 dgn per week op het land, zomer en winter. Dat is 14 jaar geleden. Ik ging 1x per dag, hoefde niets te doen, in de winter werd zijn kudde bijgevoerd. Helaas.... hij kreeg insuline resistentie. Andere plek gezocht, want hij kon nauwelijks meer op gras. Ik heb nu een eigen paddock met schuilstal op een prachtige doe-het-zelf plek. Ga nu 3 a 4x per dag om te voeren, mest te scheppen en heb er een tweede pony bij moeten kopen. Want er staan nog 5 andere paarden, die in de zomer maanden de wei op gaan overdag (er zijn nog twee paddocks met stallen, waar zij opstaan in de winter en tijdens de zomernachten, anders worden ze moddervet met al ons gras). Ik heb mijn leven behoorlijk om moeten gooien, omdat mijn ruin IR heeft en we gelukkig ook zo'n plek konden vinden. Maar ja, ik ben dol op hem en doe alles om hem en zijn merrievriendin een paardvriendelijk leven te geven, waarin hij gezond kan blijven. Een paard kopen, geen goede plek hebben en er eigenlijk geen tijd voor hebben, dan zeg ik meteen' gewoon geen paard kopen'. Een paard kost je altijd meer tijd en geld dan je van tevoren bedenkt..... Zoek dan gewoon een leuk bijrijdpaard. Die zijn er genoeg, zat mensen die extra hulp kunnen gebruiken. Zo simpel is het. Een paard verdient alle aandacht en zorg en een paardvriendelijke plek.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 10:35

Twiggy2008 schreef:
Toen ik mijn ruin kocht (hij was 2 jaar oud destijds), stond hij 7 dgn per week op het land, zomer en winter. Dat is 14 jaar geleden. Ik ging 1x per dag, hoefde niets te doen, in de winter werd zijn kudde bijgevoerd. Helaas.... hij kreeg insuline resistentie. Andere plek gezocht, want hij kon nauwelijks meer op gras. Ik heb nu een eigen paddock met schuilstal op een prachtige doe-het-zelf plek. Ga nu 3 a 4x per dag om te voeren, mest te scheppen en heb er een tweede pony bij moeten kopen. Want er staan nog 5 andere paarden, die in de zomer maanden de wei op gaan overdag (er zijn nog twee paddocks met stallen, waar zij opstaan in de winter en tijdens de zomernachten, anders worden ze moddervet met al ons gras). Ik heb mijn leven behoorlijk om moeten gooien, omdat mijn ruin IR heeft en we gelukkig ook zo'n plek konden vinden. Maar ja, ik ben dol op hem en doe alles om hem en zijn merrievriendin een paardvriendelijk leven te geven, waarin hij gezond kan blijven. Een paard kopen, geen goede plek hebben en er eigenlijk geen tijd voor hebben, dan zeg ik meteen' gewoon geen paard kopen'. Een paard kost je altijd meer tijd en geld dan je van tevoren bedenkt..... Zoek dan gewoon een leuk bijrijdpaard. Die zijn er genoeg, zat mensen die extra hulp kunnen gebruiken. Zo simpel is het. Een paard verdient alle aandacht en zorg en een paardvriendelijke plek.

Dankjewel voor je vizie. Ik moet wel eerlijk zeggen dat onze situatie héél anders is. Zelf vind ik niet dat je kan stellen dat als je niet meerdere keren per dag naar je paard gaat, niet je paard op een 24/7 eigen stukje lang hebt en niet je leven 'omgooit', je geen paard kan hebben. Dat is echt méér dan overdreven.

In mijn situatie werk ik gewoon en zoek ik een all-in (mestten, voeren, welzijn checks worden gedaan) stal waar het paard buiten is met vrienden en genoeg ruwvoer. 5x pw ben ik er om hem te vertroettelen en met hem aan het werk te gaan voor zolang als ik en paardje dat wil.

Hoevaak ga jij met je paarden aan het werk of poets je ze? Ik neem aan dat bij jouw heel veel tijd zit in wat bij een all-ij stal al word gedaan.

Ik vind een paard een grote verantwoordelijkheid waar je realistisch over moet na denken. Dus van te voren een goed financieel plaatje hebben en een planning hoort erbij. Dingen zoals "Ik ga gewoon me leven omgooien en ga elke dag uren naar mijn paard en zal elke centen garant laten staan voor me paard." vind ik niet heel realistisch.

In mijn ervaring kostte mij dingen nadehand vaak minder dan gedacht omdat ik altijd heel erg ruim reken en ontieglijk veel spaar. Financieel gezien is er geen probleem en qua tijd ben ik 5 dgn pw er voor t paard zoals eerder aangegeven. Die 2 2 dagen zouden leuk zijn voor een bijrijder of in de kudde met vrienden waar hij goed word verzorgt.

Wat wil je dan nog meer :')
Denk dat ik er best heel redelijk uit kom met de goeie tips die ik tot nu toe heb gekregen van bokkers.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:54

Nee je leest verkeerd.
Zij stond dus ook wat jij wilt maar haar paard kreeg IR en dus moest ze alles wat ze had opgeven en opnieuw een plan de campagne maken.

En ja dat kan inderdaad gebeuren bij paarden houden.

Ik sta op een doe het zelfstal met 2 mest- voerbeurten per week en 1 keer per maand een extra beurt.
Tijdens vakanties en bijzonderheden doen we extra werk van elkaar overnemen.
Ik kom bijna dagelijks, maar ik kan ook prima de dagen overslaan als het mijn beurt niet is.
Ze staan 24/7 buiten en we hebben een zeer speelse kudde.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 10:55

Twiggy2008 schreef:
Een paard kopen, geen goede plek hebben en er eigenlijk geen tijd voor hebben, dan zeg ik meteen' gewoon geen paard kopen'. Een paard kost je altijd meer tijd en geld dan je van tevoren bedenkt..... Zoek dan gewoon een leuk bijrijdpaard. Die zijn er genoeg, zat mensen die extra hulp kunnen gebruiken. Zo simpel is het. Een paard verdient alle aandacht en zorg en een paardvriendelijke plek.

Had je reactie nog even een keer doorgelezen en ik ben het er hier wel mee eens. Ik probeer je reactie nu anders op te vatten.

Ik vind inderdaad dat zolang iemand geen goede plek vind en geen tijd heb echt niet aan een paard moeten beginnen. Daarom zit ik zelf pas over een jaar of 3 te kijken omdat ik tegen die tijd minder werk, mijn leven echt stabiel is en ik tegen die tijd hopelijk een mooie plek heb gevonden. Dus de planning (5 dagen stal, 2 dagen niet) die ik nu heb is natuurlijk ervanuitgaande dat lukt.

Ik ben wel benieuwd wat je nu vind van de planning: Als ik een mooie all in staling vind waar paard hele dagen (of dag en nacht) buiten in een kudde staat. En dat ik 5 dagen per week alle tijd heb voor het paardje en het paard 2 dagen per week eventueel een leuke bijrijder/verzorgster heeft?

Ik heb trouwens genoeg tijd op de dagen wanneer ik wel kom, ik zit alleen een beetje vast met die 2 dagen pw dat ik niet altijd kan. Vandaar dus dit topic, hoe ik daarvoor kan compenseren. Ik denk dat een all in PP/hit actief stal + eventueel bijrijder echt gaanbaar is :j

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:56

Het lijkt alsof je paard heel veel binnen staat. Lijkt me niet echt leuk

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 10:59

Onali schreef:
Nee je leest verkeerd.
Zij stond dus ook wat jij wilt maar haar paard kreeg IR en dus moest ze alles wat ze had opgeven en opnieuw een plan de campagne maken.

En ja dat kan inderdaad gebeuren bij paarden houden.

Ik sta op een doe het zelfstal met 2 mest- voerbeurten per week en 1 keer per maand een extra beurt.
Tijdens vakanties en bijzonderheden doen we extra werk van elkaar overnemen.
Ik kom bijna dagelijks, maar ik kan ook prima de dagen overslaan als het mijn beurt niet is.
Ze staan 24/7 buiten en we hebben een zeer speelse kudde.

Ja ik heb het gezien! Heb een nieuwe reactie geplaatst ;)

Ik vatte het waarschijnlijk verkeerd op, volgens mij bedoeld ze gewoon wat de rest ook zegt. Dus zolang je geen paardwaardige plek kan vinden in mijn omgeving en de tijd niet neem, niet beginnen aan een paard waar je 5dgn naar toe gaat. Begin eigenlijk dan maar helemaal niet met een paard :=
Lukt dat wel, dan go for it.

Zo denk ik er zelf ook over gelukkig.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 11:00

Pancake93 schreef:
Het lijkt alsof je paard heel veel binnen staat. Lijkt me niet echt leuk

Ja lijkt mij ook niet leuk hoor! :( Vandaar dat ik me best ga doen om een PP of hitactief re vinden! Daar komen ze wel lekker veel buiten :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:07

In Rhoon is een hit actief stal trouwens ts. Dat is dichterbij Rotterdam als Hellevoetsluis.

Misschien een idee om ( wanneer de Corona crisis voorbij is) te gaan kijken en je op de wachtlijst te laten plaatsen als je interesse hebt. Dat is namelijk een heel gewilde stal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:09

Pfff 24/7 en pp paradise is echt wel een beetje overroepen. Zeker als je paard andere voerbehoeftes heeft dan de rest. Ben er niet op tegen, versta me niet verkeerd, maar het is hier precies ofwel 24/7 ofwel stal met amper buiten. Er bestaat nog veel tussen hoor :)

Als je paard 6-8 per dag buiten komt is dat voor de meesten echt wel goed, zeker als er dan nog 5x per week hem iemand nog eens extra uit de box haalt. We moeten nu ook niet doorslaan he ;)

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 11:19

Poekkie schreef:
Pfff 24/7 en pp paradise is echt wel een beetje overroepen. Zeker als je paard andere voerbehoeftes heeft dan de rest. Ben er niet op tegen, versta me niet verkeerd, maar het is hier precies ofwel 24/7 ofwel stal met amper buiten. Er bestaat nog veel tussen hoor :)

Als je paard 6-8 per dag buiten komt is dat voor de meesten echt wel goed, zeker als er dan nog 5x per week hem iemand nog eens extra uit de box haalt. We moeten nu ook niet doorslaan he ;)

Dankje! Het is inderdaad moeilijk te vinden :') Ik schrik dan ook een beetje van het idee dat ik de perfecte stal mischien niet ga vinden omdat het niet aan alle eisen voldoet van wat ik hier lees. Stallen waarvan de paarden snachts op stal staan maar de rest vd dag met 1 of meer maatjes staan op een paddock is ook nog een optie zoals jij zegt. In deze omgeving zou me iets meer stalkeuze geven. 24/7 of in ieder geval de hele dag buiten in de zomer zie ik gelukkig wel op veel stallen :)

Thx!

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 11:24

Ineke2 schreef:
In Rhoon is een hit actief stal trouwens ts. Dat is dichterbij Rotterdam als Hellevoetsluis.

Misschien een idee om ( wanneer de Corona crisis voorbij is) te gaan kijken en je op de wachtlijst te laten plaatsen als je interesse hebt. Dat is namelijk een heel gewilde stal.

Deze ben ik ook tegengekomen en staat nu bovenaan mn lijst ;)
Ik ga wel pas over 3 jaar echt op zoek naar een paard. Hoever van te voren is dan wijs om te gaan kijken en je in te schrijven? Ik heb niet echt een idee hoelang je op zo'n wachtlijst staat... weken, maanden, jaren? Heb hier natuurlijk nog geen ervaring mee! Langsgaan kan wel altijd, al is een stal over 3 jaar mischien helemaal veranderd...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:30

Poekkie schreef:

Ik ben absoluut geen 24/7 fan, maar amper 6 uur? In de winter op een slechte dag kan ik daar mee leven, maar als standaard zeker niet.
Als het op "paarden houden" en "buiten staan in een grote ruimte" aankomt, zijn we nog lang niet aan het doorslaan. Nog lang niet. Eerder het tegendeel. Postzegelweitjes, paddockjes amper groter dan de stal etc. Allemaal onder het mom 'maar mijn paard staat toch buiten'.

Nee, als je het hebt over voldoende buitenlucht en echt even de benen in een uitgestrekte galop kunnen losgooien zonder meteen te moeten stoppen of draaien, dan zijn we echt nog heel heel veraf van het doorslaan daarin. :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:41

Als je op bokt af gaat moet je paard 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi. Hartstikke leuk maar echt niet ieder paard doet het daar goed op.

Wat ik mis in je hele voorbereidingsverhaal is goede begeleiding. Zeker als je voorheen echt alleen nog maar op de manege hebt gereden zou ik hele intensieve begeleiding regelen in het begin. Zodra jij de enige bent die met een paard werkt zullen hele kleine dingetjes die je fout doet ineens uitvergroot worden. Je ziet dan de meest brave sullen nog in monsters veranderen. Verder is het gewoon heel prettig om een instructeur te hebben die ook mee wil denken over voer, dekens, wel of geen ijzers, harnachement etc.

5 dagen achter elkaar rijden kan veel zijn als je het paard pittig traint. Hobbel je 5 dagen achter elkaar je figuurtjes zal dat niet zwaar zijn (alleen een beetje geestdodend ;)). En het ene paard doet het goed op max 3x rijden per week, de ander bij min 5x. Dus zoek hulp, zoek een paard (liefst samen met je hulp) en dan kan je daarna aan schema's gaan denken.