Twiggy2008 schreef:Toen ik mijn ruin kocht (hij was 2 jaar oud destijds), stond hij 7 dgn per week op het land, zomer en winter. Dat is 14 jaar geleden. Ik ging 1x per dag, hoefde niets te doen, in de winter werd zijn kudde bijgevoerd. Helaas.... hij kreeg insuline resistentie. Andere plek gezocht, want hij kon nauwelijks meer op gras. Ik heb nu een eigen paddock met schuilstal op een prachtige doe-het-zelf plek. Ga nu 3 a 4x per dag om te voeren, mest te scheppen en heb er een tweede pony bij moeten kopen. Want er staan nog 5 andere paarden, die in de zomer maanden de wei op gaan overdag (er zijn nog twee paddocks met stallen, waar zij opstaan in de winter en tijdens de zomernachten, anders worden ze moddervet met al ons gras). Ik heb mijn leven behoorlijk om moeten gooien, omdat mijn ruin IR heeft en we gelukkig ook zo'n plek konden vinden. Maar ja, ik ben dol op hem en doe alles om hem en zijn merrievriendin een paardvriendelijk leven te geven, waarin hij gezond kan blijven. Een paard kopen, geen goede plek hebben en er eigenlijk geen tijd voor hebben, dan zeg ik meteen' gewoon geen paard kopen'. Een paard kost je altijd meer tijd en geld dan je van tevoren bedenkt..... Zoek dan gewoon een leuk bijrijdpaard. Die zijn er genoeg, zat mensen die extra hulp kunnen gebruiken. Zo simpel is het. Een paard verdient alle aandacht en zorg en een paardvriendelijke plek.
Dankjewel voor je vizie. Ik moet wel eerlijk zeggen dat onze situatie héél anders is. Zelf vind ik niet dat je kan stellen dat als je niet meerdere keren per dag naar je paard gaat, niet je paard op een 24/7 eigen stukje lang hebt en niet je leven 'omgooit', je geen paard kan hebben. Dat is echt méér dan overdreven.
In mijn situatie werk ik gewoon en zoek ik een all-in (mestten, voeren, welzijn checks worden gedaan) stal waar het paard buiten is met vrienden en genoeg ruwvoer. 5x pw ben ik er om hem te vertroettelen en met hem aan het werk te gaan voor zolang als ik en paardje dat wil.
Hoevaak ga jij met je paarden aan het werk of poets je ze? Ik neem aan dat bij jouw heel veel tijd zit in wat bij een all-ij stal al word gedaan.
Ik vind een paard een grote verantwoordelijkheid waar je realistisch over moet na denken. Dus van te voren een goed financieel plaatje hebben en een planning hoort erbij. Dingen zoals "Ik ga gewoon me leven omgooien en ga elke dag uren naar mijn paard en zal elke centen garant laten staan voor me paard." vind ik niet heel realistisch.
In mijn ervaring kostte mij dingen nadehand vaak minder dan gedacht omdat ik altijd heel erg ruim reken en ontieglijk veel spaar. Financieel gezien is er geen probleem en qua tijd ben ik 5 dgn pw er voor t paard zoals eerder aangegeven. Die 2 2 dagen zouden leuk zijn voor een bijrijder of in de kudde met vrienden waar hij goed word verzorgt.
Wat wil je dan nog meer
Denk dat ik er best heel redelijk uit kom met de goeie tips die ik tot nu toe heb gekregen van bokkers.