Hoe snel weidegang opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:46

Gypsy schreef:
Zijn ze nu netjes op gewicht? En werk je met ze?

Ik ben mijn hber nu eerst voor de kar weer aan het opbouwen. Ze staat nu dagelijks 30 tot 60 minuten op het gras, maar ik ga ook 3 x per week mennen, 10 km ongeveer en dat ga ik nog naar 15 km opbouwen.

Bedoel je dat op mij?
De shets zijn op gewicht en op pensioen. (Max 2-2.5u gras, rest onbeperkt hooi in slowfeeder)

De paarden zijn vooral pensionpaarden. De helft mooi op gewicht, de andere helft zou iets af mogen maar ca va. En dan een mager oudje die niet kan kauwen waar ik een topic over had. Wordt allemaal amper mee gewerkt, max 1u of 2u per maand ofzo.

Mijn eigen haflinger werkt 5 a 6 dagen in de week, en dan echt een uur dressuur of springen. Toch konden we hem op een vorige stal echt niet onbeperkt op een weide houden, werd obesitas moddervet. Is wel een beetje het ras, maar de BWP's in de weide ernaast stonden toen ook wel op knappen. Die werden toen licht recreatief gewerkt.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 14:52

Gypsy schreef:
Zijn ze nu netjes op gewicht? En werk je met ze?

Die van mij is standaard te dik, ook zonder gras. Die van mij is redelijk fanatiek aan het werk, die van mijn vriendin wat minder omdat die ook kapotte pezen heeft gehad.

superpony schreef:
Ik zou ook echt zorgen dat je paard na de weidegang in de paddock kan om nog lang vrij te bewegen en hem goed in conditie houden.

Ze komen sowieso na de wei weer in de bak/paddock. En ze staan nu op een stuk waar het gras al wat langer is en waar ook wel onkruid staat. Dit verplicht ze enigzins om te gaan lopen.

Ik vroeg het mij gewoon af, omdat ik hier in de buurt veel paarden zie die van de paddock gelijk halve dagen, of zelfs hele dagen de wei op gaan. Dan denk ik 'hoe dan?'

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:01

Hier bouw 'k niet zo langzaam op, maar de paarden staan altijd op de wei, ook in de winter. Het gras is dan wel niet zo voedzaam, maar ze zijn dus nooit echt volledig van het gras af.

Op een week tijd staan ze dan toch wel weer volle dagen op de nieuwe, verse wei. Heb ook geen IR of HB gevoelige paarden, dat helpt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe snel weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:36

Ik bedoelde de ts, hoewel het voor iedereen natuurlijk goed is om op te letten. Een te dik paard zou ik sowieso niet zonder strookbegrazing en graasmasker op de wei laten. Hoe sneu ook het is echt zo slecht voor ze...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:29

Sowieso je land niet kaal laten vreten. Niet goed voor je paard en niet goed voor je wei.

Kort gras is sowieso slechter. Lees, hoor en zie nog vaak dat mensen zeggen; mn paarden staan alleen op kort gras, maar dat is helemaal niet goed. Net als het uithongeren bijvoorbeeld.

Voeren moet altijd in verhouding staan tot bewegen. Ruwvoer is de basis, maar als paarden daarnaast te weinig bewegen is het altijd een probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:31

Gypsy schreef:
Ik bedoelde de ts, hoewel het voor iedereen natuurlijk goed is om op te letten. Een te dik paard zou ik sowieso niet zonder strookbegrazing en graasmasker op de wei laten. Hoe sneu ook het is echt zo slecht voor ze...

Strook begrazing is helemaal niet goed. Ze vreten 1 stuk compleet kaal, wat sws niet goed is. Daarnaast worden ze beperkt in bewegen wat nog slechter is.
Een paard kan maar x aantal kilo's wegwerken en dat beperk je door de tijd en wat ie binnen krijgt, werk je eraf met beweging.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:15

kort gras = gestressed gras = meer kans op HB bij een explosie van fructaan bij een weersverandering.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:33

Bij strookbegrazing is het juist de bedoeling dat ze ook altijd een voldoende lading nieuw, niet gestresst gras krijgen per dag. Tot nu toe geen hoefbevangenheid gezien.

Ik zie jullie argumenten, maar als iemand fulltime werkt is er doorgaans niet de mogelijkheid om het paard na 4-6 uur terug uit de wei te halen. Dus dan is het ofwel veel te dikke paarden (lijkt me het allerslechtst), ofwel allemaal de hele dag met graasmaskers, ofwel strookbegrazing met eventueel extra hooi. Tot nu toe gaat dat laatste hier gewoon het beste :)

Genoeg beweging geven om tegen een volle wei op te rijden gaat echt niet. Zoals ik al zei, mijn haf was extreem obees op een volle wei zelfs met 5-6 x per week een uur rijden.

Daarbij is strookbegrazing niet noodzakelijk gelijk aan geen beweging. Zeker niet als je lange stroken maakt en verbindt met een paddock met water en schuilmogelijkheid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:27

Poekkie, dat is dus al geen gewone strookbegrazing, want ze kunnen meer bewegen.

Meeste mensen geven een strookje waar ze te weinig op bewegen en het stuk kaalvreten. Dat is gewoon niet goed. Kan een paard best een leuk modelletje houden, maar goed is het niet.

En iedereen heeft er andre dingen naast, geen tijd etc. Of stallen moeten gewoon meer doen voor gezonde paarden of eigenaren moeten nadenken of ze een paard een goed management kunnen aanbieden.
Ik heb daar zelf nooit een boodschap aan eigenlijk. Paarden hebben aangepaste zorg nodig en zijn afhankelijk van de baas en stal.

Uithongeren is ook echt not done........Maar dat zie ik ook veel. Lekker makkelijk voor de baas, maar zielig voor de paarden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:48

superpony schreef:
Poekkie, dat is dus al geen gewone strookbegrazing, want ze kunnen meer bewegen.

Meeste mensen geven een strookje waar ze te weinig op bewegen en het stuk kaalvreten. Dat is gewoon niet goed. Kan een paard best een leuk modelletje houden, maar goed is het niet.

En iedereen heeft er andre dingen naast, geen tijd etc. Of stallen moeten gewoon meer doen voor gezonde paarden of eigenaren moeten nadenken of ze een paard een goed management kunnen aanbieden.
Ik heb daar zelf nooit een boodschap aan eigenlijk. Paarden hebben aangepaste zorg nodig en zijn afhankelijk van de baas en stal.

Uithongeren is ook echt not done........Maar dat zie ik ook veel. Lekker makkelijk voor de baas, maar zielig voor de paarden.

Bedoel je daarmee dat je een paard geen goed management kan bieden als je bvb 's morgends en 's avonds komt en niet overdag kunt? Zo lees ik je post namelijk. Daar ben ik niet mee akkoord, aangezien dat hier helemaal prima werkt :)

Over uithongeren heb ik toch helemaal niets gezegd? In mijn posts staat altijd 'strookbegrazing met eventueel extra hooi' beschreven. Tussen uithongeren en op een volle wei zetten voor de hele dag ligt er nog er heel groot gebied.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:20

Over strookbegrazing zei ik al; wat jij doet is niet standaard en ging in op wat de meeste mensen doen.

En als je een paard hebt met speciale behoefte's moet je inderdaad tijd vrij maken om hem bijv wel extra beweging te geven. Ze kunnen het namelijk niet zelf en al helemaal niet als ze beperkte bewegings ruimte hebben.

Om hb te voorkomen zou je volgens een artikel dat ik las elke dag minimaal 15min moeten laten draven.

En ja, omdat ze dan alsnog te dik worden, laten mensen hun paard vaak uithongeren. Je wil niet weten hoeveel paarden niks meer krijgen als ze de wei op gaan en dus avonden en nachten zonder eten staan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:31

superpony schreef:
Over strookbegrazing zei ik al; wat jij doet is niet standaard en ging in op wat de meeste mensen doen.

En als je een paard hebt met speciale behoefte's moet je inderdaad tijd vrij maken om hem bijv wel extra beweging te geven. Ze kunnen het namelijk niet zelf en al helemaal niet als ze beperkte bewegings ruimte hebben.

Om hb te voorkomen zou je volgens een artikel dat ik las elke dag minimaal 15min moeten laten draven.

En ja, omdat ze dan alsnog te dik worden, laten mensen hun paard vaak uithongeren. Je wil niet weten hoeveel paarden niks meer krijgen als ze de wei op gaan en dus avonden en nachten zonder eten staan.

Daar ben ik het met je eens. :)
Heb je toevallig een linkje naar dat artikel? Ik vind het erg interessant , zeker aangezien de mijne zo'n typisch hoog-risico ras is voor HB.

Avonden en nachten niks meer als in wanneer ze 's nachts terug op stal gezet worden? Daar zou ik idd nu ook niet fan van zijn. Ben zelf ook wel voorstander van dat er nog wat (kort) gras of slowfeed-hooi te knabbelen is. Maar soms is het inderdaad verschrikkelijk moeilijk en ook een stuk onwetendheid denk ik. Ik geef toe dat ik met de mijne vroeger ook vaak met de handen in het haar gezeten heb hoe we hem in godsnaam konden laten afvallen ondanks bijna dagelijks beweging.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 18:33

Zodra die van ons terug uit de wei gaan krijgen ze hooi en voor de nacht ook gewoon.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:18

Ik doe ze pas tegen eind april de wei in. Dan zijn de echte koude nachten meestal voorbij. Dan hoef ik ook niet naar 5 min meer of minder te kijken. Eén pony heeft twee jaar terug tegen bevangen aan gezeten op de pensionstal, vorig jaar bij huis helemaal geen last van gehad na het 'laat' op de wei doen.

Jolalidanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:23

Hoe doen jullie het met de grasmaskers. Kunnen ze dan wat langer staan als je opbouwt of hou je dan het zelfde schema aan als zonder grasmasker?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:10

Poekkie schreef:
superpony schreef:

Daar ben ik het met je eens. :)
Heb je toevallig een linkje naar dat artikel? Ik vind het erg interessant , zeker aangezien de mijne zo'n typisch hoog-risico ras is voor HB.

Avonden en nachten niks meer als in wanneer ze 's nachts terug op stal gezet worden? Daar zou ik idd nu ook niet fan van zijn. Ben zelf ook wel voorstander van dat er nog wat (kort) gras of slowfeed-hooi te knabbelen is. Maar soms is het inderdaad verschrikkelijk moeilijk en ook een stuk onwetendheid denk ik. Ik geef toe dat ik met de mijne vroeger ook vaak met de handen in het haar gezeten heb hoe we hem in godsnaam konden laten afvallen ondanks bijna dagelijks beweging.

Sorry, had helemaal geen melding meer gekregen van dit topic.

Hoefslag heeft het hier over dat onderzoek; https://www.dehoefslag.nl/verzorging/vo ... IkCgZ7V0lM

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:23

Mijn shetlander die snel HB is heb ik ook langzaam opgebouwd van 1 uur tot heel de middag
Maar altijd met graasmasker op ook al is hij niet te dik .

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:24

Ik ga even meevolgen hier.
Mijn paard heeft door een peesblessure een lange tijd boxrust gehad en hij gaat nu sinds enkele maanden weer op de paddock. Op het gras heb ik tot nu toe afgewacht, ik laat hem wel vaak wat grazen aan de hand voor enkele minuten.
Voor zijn blessure (een jaar geleden) ging hij wel op de weide, dus als ik hem na een uurtje weide hem terug op de paddock zet, is dit dan ok?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:49

Farjen schreef:
Mijn paard heeft door een peesblessure een lange tijd boxrust gehad en hij gaat nu sinds enkele maanden weer op de paddock. Op het gras heb ik tot nu toe afgewacht, ik laat hem wel vaak wat grazen aan de hand voor enkele minuten.
Voor zijn blessure (een jaar geleden) ging hij wel op de weide, dus als ik hem na een uurtje weide hem terug op de paddock zet, is dit dan ok?

Als hij er niet zo gevoelig aan is dan kan dat in principe prima. Persoonlijk kies ik ervoor om de eerste 2 dagen een half uur te nemen en vanaf dan pas een uur (of nog verder opbouwend).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 00:48

Farjen schreef:

Persoonlijk zou ik het na lang niet bewegen nu nog niet doen. Vrij bewegen is heel goed voor een peesblessure, maar gras is nu nog te vroeg als ze zo weinig bewegen. Kans op hb is echt te groot nog.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:23

Mijn paard staat al een jaar stil vanwege een nare blessuren en is chronisch HB. Hij wordt volgende week 32. Ik heb hem grazend aan de hand opgebouwd tot een uur, daarna iedere dag een uurtje erbij. Hij staat nu van 09.30 tot 14.00/14.30 op de wei. Gaat tot nu toe prima.
Wanneer een paard goed gezond is en verder niks mankeert wat betreft HB/IR/EMS/PPID of andere aandoeningen waarvan HB een gevolg kan zijn kan er rustig per uur opgebouwd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:43

Hier een fjord en twee shetlanders:

Gingen na begin april na 12 pas op t land i.v.m fructaan,en staan nu fulltime op t land.

Eerste x op t land 30 minuten
Tweede x 50 minuten
3e x 1,5 uur

Daarna gedurende week max 2,5 uur, zo opgebouwd naar 5 uur en dan beperkt dus op een afgezet stuk wei.

Eerst nog hooi bijgevoegd en nu eten ze fulltime gras met bixportie.

Landje wordt regelmatig vernieuwd waar ze in staan.

Op deze manier krijgen ze voldoende goed gezond gras binnen maar niet te veel en zo houdt ik ze op gewicht.

Tevens doe ik elke overgangsperiode een mestcheck.

Land is bemest met paardenmest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:52

Farjen schreef:

Als je paard niet gevoelig is voor HB kan dat prima.

Weet je dat een wat harde ondergrond beter is voor een paard met peesblessure dan in een zandpaddock. Bijv grondpaddock. Belangrijk is dat de hoeven goed kunnen afrollen met lopen. Stappen aan de hand op de verharde weg is ook goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-20 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:53

Talietjuh, ook dat! Is het land bemest? Zo ja, hoe? Wat voor gras groeit er?

Ons land was verwaarloosd en is gevreesd en hebben we nu met paardenzaad ingezaaid. Ik heb 1 hb/ir ruin en in principe is het daarvoor gewoon nog te vroeg om op gewoon en bemest gras te zetten.

Maar we hebben een stuk naast ons dat vol staat met van alles en nooit bemest wordt, dus daar lopen ze nu einde van de dag. Eerst 5min, toen 10min tot half uurtje. Ik sla wel met regelmaat een dag over om dat gras te sparen.

Als ons gras staat laat ik het helemaal uitbloeien voor ze erop mogen. Eventueel maai ik het nog 1 of 2x eerst.

Gras is leuk en lekker, maar geen hoofd rantsoen, zeker als je alleen raaigras hebt niet. Ik zou dus nooit gezondheidsrisico's nemen voor dat beetje gras. Als ze hier nu een half uurtje hebben mogen grazen, zijn ze ook wel tevreden en zeuren niet bij het hek. Voor die tijd wel een beetje, maar pas eind van de dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:57

Talietjuh schreef:
Farjen schreef:

Als je paard niet gevoelig is voor HB kan dat prima.

Weet je dat een goed harde ondergrond beter is voor een paard met peesblessure dan in een zandpaddock. Belangrijk is dat de hoeven goed kunnen afrollen met lopen. Stappen aan de hand op de verharde weg is ook goed.

Sowieso is 24/7 vrij bewegen heel goed. Mijn ruin had een peesblessure aan beide achterbenen en ik kreeg verschillende behandel opties. Niks gaf garanties en leeftijd speelde ook mee.
Hebben hem toen 24/7 buiten gezet en daarnaast aan de hand gestapt op het harde.

Hij was toen 15 en nu 22. Heeft wel 2x echt een enorme dip gehad door hb en luchtwegen, want als ze niet werken kom je soms in een vicieuze cirkel, maar hij loopt zuiver en vlot.
De 1 zegt dat dit werkt en de ander dat. Ik zie wel dat het vaak lang duurt en dan zegt men; dit of dat heeft geholpen........Maar als ik dan naar de duur van het herstel kijk en het stappen daarnaast, denk ik vaak; zonder dat alles was hij ook wel hersteld op die lange termijn.
Maar je slaat een weg in en weet niet wat beter was geweest.