Paard van stalling naar NU 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:41

Zeker met het oog op de komende mogelijke maatregelen die nog gaan komen als er een groep niet zo slimme nederlanders zich niet gaan houden aan de huidige maatregelen: Gaan en wel meteen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:47

Robijntjah schreef:
Zeker met het oog op de komende mogelijke maatregelen die nog gaan komen als er een groep niet zo slimme nederlanders zich niet gaan houden aan de huidige maatregelen: Gaan en wel meteen.

Nou precies, als we in échte lockdown gaan en je dus ook niet meer mag gaan trainen/ wandelen/ verzorgen zelf... staan ze beter als ze veel buiten kunnen lopen!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:50

Yes, doen!
Vergeet niet dat paarden warm blijven door te eten, dus onbeperkt ruwvoer in de paddock is alleen maar goed :)
Over koud krijgen zou ik je geen zorgen over maken. Hier in Zweden hebben veel paardeneigenaren hun paarden buiten jaar rond, ongeacht ras. Als het echt koud is is onbeperkt voer belangrijker dan een deken.

De hitte ‘s zomers is een ander verhaal. Geen schuilmogelijkheid voor schaduw is wel wat minder, maar in mijn ogen in ieder geval beter dan zo lang op stal. Is er geen enkel plekje met wat schaduw? Zo niet, wellicht dat er iets valt te doen met andere paardeneigenaren in het bouwen van een simpele schuilplek voor schaduw en/of een boompje planten voor langere termijn?
Gelukkig staan ze in groepen en kunnen ze elkaar dan beter weren tegen vliegen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:01

Ik vind dat 'geen schuilmogelijkheid' best wel een dingetje hoor. Wat als het regent en paard wil toch even droog kunnen soezen? Of even van de dazen en vliegen weg willen vluchten in de zomer?
Een paard ophokken vind ik niet kunnen, maar ergens op een vierkant stuk grond gooien zonder meer trekt mij nu ook niet echt.

Ik heb zelf een paar ervaringen met paarden die zomer en winter buiten stonden zonder schuilmogelijkheid (waaronder 2 maanden mijn eigen paard) en eerlijk? In de winter was het vaak toch maar net aan goed hoor. Tuurlijk gaan de paarden niet dood (dan spreek je echt al over ontbering), maar het is zeker niet altijd aangenaam. Zeker als ik vroeg in de ochtend kwam na een nacht regenen, kwam ik vaker wel dan niet verkleumde hoopjes paard tegen langs de hooiruif. Uiteraard drogen ze dan weer op en tegen dat de eigenaar van het paard in de namiddag kwam zag die een happy paard dat met zijn vriendjes hooi aan het knabbelen was.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:03

Hier een pony die hooguit 1 a 2 uurtjes buiten kwam en vaak werd gewassen voordat hij bij mij kwam.
Nu bij mij: in het begin overdag eruit en 's nachts binnen in de ligboxenstal (daar is het minder warm, hij staat onder dak maar daar is ook alles mee gezegd.)
Eind van het jaar liep hij met de rest 24/7 buiten. Nu inmiddels 3 jaar. Als hij nu naar binnen moet omdat het bijvoorbeeld te nat is en ze niet meer droog kunnen liggen in het land, want dat is een must!)
Hij breekt de tent af als hij binnen moet staan. Zelfs met een maatje.......

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:06

Mijn KWPN'er staat sinds vorige week 24/7 buiten! Inderdaad een extra deken klaarliggen nu omdat er wel koude nachten voorspeld zijn, maar doen! We gaan langzaamaan weer richting het mooiere weer dus nu lijkt mij juist een mooie tijd om over te gaan :)

Zelf zou ik wel schuilmogelijkheden willen, maar als dit de enige optie in je buurt is zou ik het toch proberen

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:08

Ik zou gaan, maar inderdaad rondkijken naar iets mèt schuilstal. Het is niet alleen tegen regen, maar straks als de zomer weer 35-40 graden wordt staat je paard de hele dag in de volle zon :\

Ghibli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 11:14

Ik heb er vanacht echt wakker van gelegen. Vanmorgen gebeld met de stal eigenaar van de nieuwe stal.

Ik mag een mobiele schuilstal neerzetten. Dit in verband met dat de gemeente geen vergunning geeft voor een vaste schuur.
Ik hoop dat ik de kosten kan delen met andere paarden eigenaren.

Zelf had ik deze ingedachte:

https://www.animalfences.nl/Projects

Wie heeft hier ervaring mee?

Ghibli

Re: Paard van stalling naar NU 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 11:16

Dus nu ik een schuilstal mag neerzetten is mijn besluit om zo snel mogelijk over te gaan!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:23

Niet kunnen schuilen vind ik een no go.
Zowel voor de winter niet als voor de zomer niet.
Maar die stal waar je nu staat zou ik ook geen paard stallen.

Gelukkig nu een oplossing en dan zou ik het ook wel weten.
Veel succes met de verhuizing :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:28

Waarom zet de staleigenaar niet zelf een mobiele schuilstal? Ik zou niet graag op kosten gejaagd worden nog voor ik ergens sta.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:28

Ghibli schreef:
Dus nu ik een schuilstal mag neerzetten is mijn besluit om zo snel mogelijk over te gaan!

Goede keuze TS! Je paard gaat je nu extra leuk vinden! :D

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:33

Mijn mening is dat de mens de schuilstal belangrijker vind dan het paard. Zorgen dat je zo snel mogelijk over bent. Voor dat heel Nederland op slot gaat. Paard is je eeuwig dankbaar

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:42

Gewoon doen! Je kan een deken ophouden. Zou alleen een niet te warme deken doen. De nachten zijn relatief warm en zo kan hij alvast wennen aan de komende temperaturen. Onbeperkt gras en onbeperkt hooi in de avond en de bewegingsvrijheid houd ze ook al prima warm.

Ik zeg doen!
Gewoon kiezen voor het welzijn van je paard. Beide van mijn paarden komen ook van veel op stal staan. De een staat nu 24/7 buiten en de ander gehele dag buiten en latere avond op stal. Ze zijn beiden heel erg opengebloeid <3.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:45

Ghibli schreef:
Ik mag een mobiele schuilstal neerzetten. Dit in verband met dat de gemeente geen vergunning geeft voor een vaste schuur.
Ik hoop dat ik de kosten kan delen met andere paarden eigenaren.

Zelf had ik deze ingedachte:

https://www.animalfences.nl/Projects

Wie heeft hier ervaring mee?

Niet persoonlijk, maar worden in Dld. veel gebruikt. Zijn heel fijn. Zou wel ook doek voor de zijkanten erbij kopen, of windgaas oid. en stormbanden.
Wil volgend jaar zelf 1 aanschaffen. Nieuwe weiland heeft ook geen schuilmogelijkheid.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:18

Een vriendin van mij heeft er ook zo 1 staan en is er content van. Hopelijk willen de andere eigenaren mee betalen.

Voor de gene die een schuilstal niet belangrijk vinden,te lang in het nat zeker als het meer als 24 uur regent kan wel kwaad voor een paard.
Ondanks dat de mijne 24/7 heel het jaar door buiten staan is het zeker belangrijk dat ze kunnen drogen. Mijn wei is omringd met een bomenrand maar we hebben ook een schuilstal en lossen afdakjes en ze maken er echt gebruik van,is het niet voor de zon dan op een gegeven moment voor de regen of de wind. Daar in tegen kunnen ze heerlijk in een laag sneeuw liggen zonnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:29

maar in plaats van een schuilstal kun je dus als het regent een deken met hals om doen.
hier wel een schuilstal, maar gaan ze er niet in als het regent.
dus worden ze alsnog nat :+
dan is dus een goede deken handig :j .

Ghibli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 13:34

Alles nu even in een snel trein vaart met t oog op, mocht er een lockdown komen.

Gelukkig heeft mijn oude stal eigenaar er begrip voor en ook voor mijn zo snel mogelijke vertrek.

Ik vertrek vanmiddag al! Vriend kan niet op een andere dag.

Snel nog een extra deken met hals gehaald. En aankomende dagen kan ik meerdere keren naar stal per dag voor dekenwissel.

Ben zo benieuwd hoe mijn paard t zal vinden!!

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:54

Fijn zeg! Juiste keuze gemaakt :).

Ghibli schreef:
Alles nu even in een snel trein vaart met t oog op, mocht er een lockdown komen.

Gelukkig heeft mijn oude stal eigenaar er begrip voor en ook voor mijn zo snel mogelijke vertrek.

Ik vertrek vanmiddag al! Vriend kan niet op een andere dag.

Snel nog een extra deken met hals gehaald. En aankomende dagen kan ik meerdere keren naar stal per dag voor dekenwissel.

Ben zo benieuwd hoe mijn paard t zal vinden!!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:55

Fijn dat je die keuze gaat maken TS! Enne mocht het toch geen fijne situatie zijn kan je altijd nog weer verhuizen. Dat je paard niet gelukkig is op je huidige stal is al genoeg eerste aanzet tot actie toch? :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:57

Super! Succes vanmiddag!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:59

Mijn paard stond op stal ooit in december, hij was stok kreupel. Het vroor en het was koud, hij ging met een deken de wei op. Een.paard is niet van suiker die kunnen wel wat hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:00

Dat was een snelle beslissing! Hopelijk de juiste, veel succes. +:)+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:00

Gini schreef:
Waarom zet de staleigenaar niet zelf een mobiele schuilstal? Ik zou niet graag op kosten gejaagd worden nog voor ik ergens sta.

Inderdaad. Een paardenstalling waar je je eigen stal moet meebrengen dat is toch wel heel bizar.
Hoe zeker ben je dat die mobiele stal ok is voor de gemeente?

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:19

Sclimpre schreef:
Gini schreef:

Inderdaad. Een paardenstalling waar je je eigen stal moet meebrengen dat is toch wel heel bizar.
Hoe zeker ben je dat die mobiele stal ok is voor de gemeente?

Ik snap jullie redenering, maar bekijk het ook eens van de andere kant: waarom zou je als staleigenaar een schuilstal neerzetten, die je zelf niet nodig vindt?
Met daarbij het risico dat de klant die het wel nodig vindt, na een paar maanden misschien wel weer vertrekt?
Zit je dan met je dure schuilstal...
En niemand zegt toch dat de TS een eigen stal moet meenemen?
Ik vind het al een mooi gebaar van de staleigenaar dat het mág!

TS, veel plezier op je nieuwe stalling! Ik denk dat je je paard er een groot plezier mee doet :)