Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:20

Waar bemesten jullie mee? Ik vind het toch wel echt lastig. We hebben eind 2018 bodemonderzoek gedaan. Daaruit kwam naar voren dat het heel zout was. Volgens mij is dat omdat het ook toen een droge zomer was. Verder weinig bijzonderheden. Advies was bemesten met DCM Vegamix, maar het advies kwam ook van DCM, dus ja...

Twee jaar geleden kunstmest gestrooid, vorig jaar koemestkorrels. Afgelopen najaar kalk gestrooid. Drijfmest oid schiet niet op, we hebben best een stuk (ik denk nu 1,5ha), maar het zijn allemaal kleinere hoekjes, vijvers, boompjes etcetera. We hebben zelf een klein tractortje en een strooier, dus alles dat we zelf kunnen kopen en strooien werkt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:48

Ik heb al een jaar een bodemonderzoek zakje en doosje liggen (van Eurofins agri). Ik ga dat vandaag doen en dan op de post doen, denk ik. :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:08

Hier gaat in het voorjaar mest op van rosé kalveren, dit wordt geïnjecteerd, in de loop van de zomer als het nodig is gaat er nog een keer kunstmest op van Pavo.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:20

Kalken jullie ook meggiemeg?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:23

Ja zaterdag gaat de kunstmest op het land en dinsdag alle paarden mest en dan alles lekker laten groeien
Kalk is hier 1 keer per 8 jaar nodig anders gaat het ook gelijk erop begin april

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:27

Wij hebben gisteren de kunstmest erop gedaan, en vandaag hier en daar een beetje bij gezaaid.. En nu staan de sproeiers aan want het is kurkdroog :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:36

Rocamor schreef:
Kalken jullie ook meggiemeg?

Ja einde van het jaar meestal, kan het de hele winter zijn werk doen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:13

Dus kalken zou nog wel kunnen? Ik dacht dat het daar al te laat voor was :o?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:39

Pally schreef:
Dus kalken zou nog wel kunnen? Ik dacht dat het daar al te laat voor was :o?

Najaar is idd beter, omdat de kalk dan de hele winter zijn werk kan doen, zodat de zuurgraad in het voorjaar optimaal is. Gemiddeld genomen is 1x per 3 jaar bekalken voldoende.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:10

veerledec schreef:
Waar bemesten jullie mee? Ik vind het toch wel echt lastig. We hebben eind 2018 bodemonderzoek gedaan. Daaruit kwam naar voren dat het heel zout was. Volgens mij is dat omdat het ook toen een droge zomer was. Verder weinig bijzonderheden. Advies was bemesten met DCM Vegamix, maar het advies kwam ook van DCM, dus ja...

Twee jaar geleden kunstmest gestrooid, vorig jaar koemestkorrels. Afgelopen najaar kalk gestrooid. Drijfmest oid schiet niet op, we hebben best een stuk (ik denk nu 1,5ha), maar het zijn allemaal kleinere hoekjes, vijvers, boompjes etcetera. We hebben zelf een klein tractortje en een strooier, dus alles dat we zelf kunnen kopen en strooien werkt.

Dit jaar heb ik mijn man zo gek gekregen om ook de Vegamix van DCM te strooien. Hier zitten alleen maar natuurlijke producten en geen zouten in. DCM is duurder als kunstmesten maar wij gebruiken dit ook al een aantal jaren op de kwekerij en zien hier goede resultaten van. Het vorig jaar de wei nog doorgezaaid en als dat weer groot genoeg is doen we ook bijmesten met koeien drijfmest maar als het aan mij ligt ook met de Vegamix. In mijn ogen is dit beter voor het bodemleven en dus minder zouten in de grond. Oh ja hoe zat het met je zwavel ( S) gehalte in de grond? Dit schijnt ook een probleem aan het worden te zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:44

Zwavel was hoog. Is dat goed of slecht?
Afbeelding
Bedankt voor je reactie op de vegamix. Ik vind er nogal uiteenlopende prijzen van. Komt uit België begrijp ik. Dan hoop ik maar dat het nog over de grens kan komen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:03

Hier heb ik er 4 maart Perlka op gestrooid maar ik zie nog weinig resultaat.

Zou ik nog meer geduld moeten hebben of ben ik te vroeg geweest met strooien??

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:09

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:17

Druk bezig. Mest van de mesthoop van afgelopen jaar op weide. Afgelopen jaren schapen op gelopen, maar niet bemest. Wel kalk gedaan maar dat was al in september. Had meër gras maar dat was de oude bak. Deze is afgelopen jaar afgegraast ( schrijf je dat Zo?) Deze word weer bak gemaakt de komende tijd. Zit al drainage onder. Mooi droog deze winter. Weiland overkant weg heeft mijn man erbij geregeld. Dus deze klaar maken, met palen en draad. Is eind vorig jaar bemest en hebben schapen gelopen. Zodat ik extra weide heb.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:27

Mn gras is afgelopen twee dagen plat gereden door shovel. Andere weide heb ik ingezaaid. Er wordt niet gemest.
Ik moet alles nog leren qua weide onderhoud en wat je wanneer doet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 10:00

Hier ligt de kunstmest erop sinds vrijdag en wa deze morgen heeeel vrij met een klein regenbuitje, want zo ver ze kunnen zien niet echt regen, dus ja, dan ligt de mest daar ook maar....

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:09

van de winter een modderpoel en nu is t kurkdroog en knetterhard... ik vraag me af of hier überhaupt nog gras door gaat groeien... wij hebben onze paardenmest een jaar bewaard en gister over een van de landjes verdeeld... alles met de hand.. wat een werk... vannacht wel wat regen gevallen maar tis er lang niet ingetrokken.... ik vind het ook lastig hoor. Dit land hebben we twee jaar geleden gekregen en toen stond t gras tot onder mijn oksels. in twee jaar tijd een paddock Paradise van gemaakt maar evengoed met 7 paarden ( nu nog maar 4) helemaal kaal gegeten. Ik hoop echt dat deze mest wat gaat doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:27

Ik sluit ook aan als het mag :o

Ik heb afgelopen donderdag pas perlka kunnen strooien op 1 klein stukje weiland. Werk als verpleegkundige, met die corona is het razend druk op het werk en mijn werkuren kwamen gewoon altijd slecht uit.
En begin maart, in de ideale periode stond de boel ginds nog 5cm onder water.

De rest laat ik nu afgrazen en twijfel om dan in de plek kunstmest te strooien en de overschot perlka te houden voor het najaar (en bijbestellen). Zuring en boterbloemen zijn de voorbije jaren al flink geminderd. JKK was vorig jaar een explosie -O- maar veel kunnen kapotspuiten (je zag de plant zo verbranden op paar dagen) en ook de JKK-rupsjes talrijk op bezoek gehad! Die vreten zo'n plant ook snel weg haha, voor 1x was ik heel blij met wormpjes :D Die vlinders zijn bedreigd, was een leuke verrassing om te zien dat ze nog steeds bestaan. Ze zijn een natuurlijke vijand van JKK.

Ik heb 62a in eigendom die ik zelf gebruik, 43a die ik vanaf dit jaar ga verhuren aan een stalgenootje. Zelf huur ik nog +/- 1ha en iets verderop 50a, beide dichter bij huis. Dus voor 2 paarden -warmbloed en tinker- en een mini heb ik ongeveer 2ha.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:52

Ik heb nu iemand die komt injecteren en ik wilde na de eerste ronde grazen perlka strooien en de wei twee weken rust geven.
Of kan ik met perlka dan beter wachten tot volgend jaar?
Ik had niet verwacht dat ik iemand zou vinden voor het injecteren vandaar dat ik perlka had besteld.

En hoe spuiten jullie jkk dood? Ik heb het weiland net met primstar laten spuiten en heb nog een klein beetje in een hand spuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:54

Blijkbaar beter dit najaar strooien en nu laten injecteren. Daarom hou ik mijn voorraad nu ook apart.
Moet alleen nog uitpluizen hoe ik aan kunstmest ga geraken. Hopelijk kan ik het bestellen en op afspraak ergens ophalen. Laten leveren aan huis gaat niet lukken :=

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:57

Kalk in het najaar snap ik maar perlka is niet puur kalk maar ook kunstmest en dat lijkt mij juist niet handig in het najaar?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:15

Wij hebben in het najaar doorgezaaid en de gecomposteerde mesthoop laten uitrijden. Die mest is niet heel mooi verdeeld, omdat slepen door de regen niet meer lukte. Gelukkig is het inmiddels bijna allemaal weg.

De bodem is nog vrij zacht, zelfs na de afgelopen droge periode. Dus de paarden zijn er 2x kort opgeweest deze week en moeten het verder nog maar ff met hooi stellen op hun pp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:23

Door de vele regen heb ik op 1 weiland wel veel mos tussen het gras door gekregen -O-
Iemand een idee hoe je dat weg kan krijgen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:24

Verticuteren werkt érg goed tegen mos :j

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:26

Maar een heel weiland doen is wel heerlveeel werk niet? Goed kalken en mesten helpt ook tegen mos.