Hoe weet je of verhuizing van stal goed uitpakt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:35

Dat kan je van te voren nooit zeggen, dat weet je pas achteraf. Hou er rekening mee dat je paard echt tijd nodig heeft om te wennen. Dat kan wel 3 maanden duren. Dan is zijn gedrag misschien heel anders dan dat jij gewend bent. Ik heb in augustus een nieuw paard gekocht. Die heeft 15 jaar bij zijn fokker gewoond en kwam nu bij mij. Nieuwe stal, nieuwe mensen. De eerste paar maanden heb ik vaak gedacht: wat heb ik voor paard gekocht??? Nu weet ik dat het goed komt en het paard is, waar ik voor gevallen ben. Elke verhuizing heeft een behoorlijke impact. Maar als jij overtuigd bent dat de nieuwe stal beter is voor jou en je paard, dan ga er voor.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:52

Misty12 schreef:
Dat kan je van te voren nooit zeggen, dat weet je pas achteraf. Hou er rekening mee dat je paard echt tijd nodig heeft om te wennen. Dat kan wel 3 maanden duren. Dan is zijn gedrag misschien heel anders dan dat jij gewend bent. Ik heb in augustus een nieuw paard gekocht. Die heeft 15 jaar bij zijn fokker gewoond en kwam nu bij mij. Nieuwe stal, nieuwe mensen. De eerste paar maanden heb ik vaak gedacht: wat heb ik voor paard gekocht??? Nu weet ik dat het goed komt en het paard is, waar ik voor gevallen ben. Elke verhuizing heeft een behoorlijke impact. Maar als jij overtuigd bent dat de nieuwe stal beter is voor jou en je paard, dan ga er voor.

Klopt hoor Misty. Mijne had ook echt heel veel tijd nodig om te wennen. Maar altijd opgegroeid bij zn zusjes en nooit een andere stal gezien. Laat staan een stal met 50 andere paarden. Hij is in maart bij mij gekomen en had zo rond oktober november dat ik dacht o ja nu is hij echt wat meer gewend.

HorseTimeXL

Re: Hoe weet je of verhuizing van stal goed uitpakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 16:24

Had net een leuk gesprek met die eigenaresse van de andere stal en dat voelde wel weer meteen vertrouwd (had vorig jaar ook al eens gekeken). Er bestaat eventueel een mogelijkheid om de stal te reserveren voor de maanden dat ik er nog niet ben, dus april en mei. Dus dat maakt het wel weer heel interessant. Wat ik dan moet betalen is niet veel, maar dat geeft haar, wat ik snap, wel de zekerheid dat ik daadwerkelijk kom.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:55

Ik zal gaan, grijp dit aanbod aan. Kan me niet voorstellen dat je paard daar niet gelukkig gaat zijn. Natuurlijk moet hij wennen aan het begin, maar lekker veel buiten met vriendjes is zo fijn voor een paard.
En jij gaat vast ook gewoon nieuwe vrienden maken daar.

Als je zorgt dat je geen drama’s maakt op je oude stal, zou je ook altijd nog terug kunnen mocht het helemaaaal drama zijn.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:46

Goed dat je de keuze al gemaakt heb TS! :)

Wat je nog kan afwegen is de 2x reserveringskosten tegenover een maand dubbele lasten. Weet natuurlijk niet wat zij rekenen maar stel dit is 150 euro, dus 300 euro dan is misschien direct verhuizen slimmer en onder aan de streep net zo duur. Succes!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 11:58

Dank je wel Capriootje, vind het wel enorm spannend. Maar weet nu wel voor mijzelf 100 procent zeker dat ik die kant op wil ook al wordt ik er een beetje zenuwachtig van. Het is nu alleen even de vraag wanneer, omdat ik niet in een situatie wil belanden dat ik mijn stal heb opgezegd en je mag opeens niet meer weg in verband met het Corona.

Dat hij in de winter ook gewoon buiten komt (tot het donker wordt) dat is in principe al voldoende motivatie om te verhuizen toch? Ook al stond hij deze winter ook wel rustig op stal.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:29

Ik heb afgelopen weekend mijn paard verhuisd omdat onze stal ophoudt te bestaan. Vanwege corona ben ik juist afgelopen weekend gegaan omdat ik dacht, nu kan het nog en straks wellicht niet meer. En 1 juli gaat de stal dicht dus dan wil ik haar weg hebben daar. Ik vind het altijd spannend zo'n verhuizing, maar gelukkig heeft ze in die paar dagen al een beetje haar draai gevonden. Ze staat nu de hele dag buiten en dat vindt ze heerlijk.

Succes met je verhuizing! Gaat echt goed komen :-)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 20:32

Heel erg bedankt. Ik heb afgelopen weekend echt afgestemd met de nieuwe staleigenaresse dat ik 1 juni kom. Dit voelt wel goed al moet ik zeggen dat mei achteraf misschien ook goed was geweest, maar mijn zusje en haar vriend gaan verhuizen naar hun eerste woning samen dus daar wil ik ook gewoon kunnen helpen en daar moet ook even lekker de focus op kunnen leggen dus hopelijk..

Vind het heel eng inderdaad, maar na afgelopen weekend wordt mijn gevoel toch wel weer bevestigd. Zondag was het nog goed weer, maar bleven de paarden toch op stal. Want zeiden ze ivm corona zouden dan te veel mensen komen helpen met de paarden. En achteraf hoor ik dan dat er te weinig werknemers waren om ze buiten te zetten.. met als gevolg dat mijn paard en de rest behoorlijk onrustig waren. Heb het er echt naar mijn zin gehad, maar het is nu wel goed zo. Nu hopen dat hij de trailer in gaat haha.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:49

Klinkt als een goed besluit.
Ik ben zelf vorige zomer ook gegaan omdat ik vond dat de paarden te weinig buiten kwamen en de nieuwe plek een stuk goedkoper is. Heel blij mee dat ik gegaan ben. En dan vooral voor m’n paard.

Eventueel zou je als voorbereiding op het laden wat grondwerk dingetjes kunnen gaan oefenen. Stoppen en meelopen op jouw teken etc. Vertel hem dat er wat leuks komt als ie in de trailer gaat. Komt vast goed.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 21:31

Super bedankt ga zeker eens kijken. En hij krijgt alle tijd om te wennen. Zit straks in juli zelf in een verhuizing en aangezien hij in de winter ook buiten komt ben ik wel blij dat hij in de zomer er al kan staan ivm het weer.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:36

HorseTimeXL schreef:
Heel erg bedankt. Ik heb afgelopen weekend echt afgestemd met de nieuwe staleigenaresse dat ik 1 juni kom. Dit voelt wel goed al moet ik zeggen dat mei achteraf misschien ook goed was geweest, maar mijn zusje en haar vriend gaan verhuizen naar hun eerste woning samen dus daar wil ik ook gewoon kunnen helpen en daar moet ook even lekker de focus op kunnen leggen dus hopelijk..

Vind het heel eng inderdaad, maar na afgelopen weekend wordt mijn gevoel toch wel weer bevestigd. Zondag was het nog goed weer, maar bleven de paarden toch op stal. Want zeiden ze ivm corona zouden dan te veel mensen komen helpen met de paarden. En achteraf hoor ik dan dat er te weinig werknemers waren om ze buiten te zetten.. met als gevolg dat mijn paard en de rest behoorlijk onrustig waren. Heb het er echt naar mijn zin gehad, maar het is nu wel goed zo. Nu hopen dat hij de trailer in gaat haha.

Goed besluit genomen! Om je gerust te stellen. Mijn paard is nu al gewend op haar nieuwe stal. Als het beter is voor het paard, dan wennen ze ook sneller. Komt dus helemaal goed.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 13:43

Levita schreef:
HorseTimeXL schreef:

Goed besluit genomen! Om je gerust te stellen. Mijn paard is nu al gewend op haar nieuwe stal. Als het beter is voor het paard, dan wennen ze ook sneller. Komt dus helemaal goed.

O die succes berichtjes dat geven mij echt rust inderdaad. Wat fijn dat hij gewend is. Ik raak ook steeds meer vertrouwen en motivatie. Ik heb namelijk ook net een bericht gekregen over het voer van hun. Wist al dat zij Vitalbix voerde aan de paarden. Relatief weinig, dus dat zal voor mijn vreetzak wel even wennen zijn :'), maar wel alle benodigde vitamine en minerale en klein beetje muesli. Maar ik moest een hele lijst invullen hoe hoog/zwaar etc. mijn paard was en ze vraagt voor ieder paard individueel advies aan en dat vind ik wel echt heel fijn. Hun zien het hooi ook een van de belangrijkste voeding voor een paard en het niks als extra aanvulling voor de tekorten.

Mijn paard is op dit moment best aan de zware kant alleen dat komt ook deels door de stal van hier. Ik heb al meerdere keren gevraagd of hij wat minder brok mocht hebben want rijd niet iedere dag. Ik ben een recreatieruiter. Wil wel steeds verder komen, maar het gaat bij mij ook om de lol. En ik kreeg enkel het commentaar dat ik meer en langer moest gaan rijden.. Terwijl ik rijd 4 dagen in de week en 1 dag longeren en 2 dagen 'rust'. Hij krijgt bijna 2 kilo brok. Vind ik persoonlijk veel te veel voor een paard van 163. Dus nog eventjes.. ga het eind deze maand vertellen aan de eigenaar. Stel het zo lang mogelijk uit omdat ik weet hoe ze kunnen zijn. Heel lief maar alles is zwart of wit.