Wat vinden jullie acceptabele buiten staan tijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:48

Onze twee pony's gaan momenteel om 06.00 naar buiten en tegen 19.00 weer naar binnen. Als de dagen langer worden wordt dat nog langer. Ze liggen nooit in de wei en ik zie ze ook nauwelijks op rust staan. Zodra ze op stal staan gaan ze (languit) liggen maffen dus ik denk dat ze die staltijd ook wel kunnen waarderen. Ik denk dat de wei dat overigens ook niet aan kan, 24/7 buiten. We hebben ze nu een maand of 4 en de eerste keren in het donker naar buiten vonden ze spannend, niet gewend denk ik.
Tussen de stal en de bak is een stuk verhard, daar kunnen ze in bijzondere omstandigheden in ieder geval hun stal in-en uit en wat rondscharrelen. In de bak laat ik ze niet lopen, gloednieuwe bodem met vlok en die wil ik graag goed houden, bovendien eten ze dan zand.
De shet heeft veel (vrije) beweging nodig anders haal ik hem 's ochtends van stal met zijn knie op slot en als ie eenmaal op slot staat is ie daar lastig weer uit te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:54

Het is, zoals alles, afhankelijk van de situatie.

Ik vind 's nachts op stal prettig. De twee paarden aan huis staan overdag buiten (vanaf 7 uur 's ochtends) en als het donker wordt gaan ze naar binnen. Dit vind ik vooral prettig omdat mijn pony snel wat dik wordt en dan wat beperkt kan worden in zijn eten (hij heeft wel stro om te knabbelen) en ons opknappaardje juist flink bijgevoerd kan worden. Als ze altijd bij elkaar zouden lopen zou het veel moeilijker zijn om 'persoonlijk' te voeren. Ik merk ook dat ze op stal echt hun rust nemen.

Aan de andere kant; als ik twee gelijksoortige paarden had die toch hetzelfde te eten krijgen en er was mogelijkheid voor een goede schuilstal zou ik zeker willen proberen :j

Om concreet antwoord te geven op je vraag in de titel; minimaal 10 uur buiten, altijd wat te eten en een ruime stal :)

BrittS

Re: Wat vinden jullie acceptabele buiten staan tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:40

Ik zou eigenlijk niet anders willen dan 24/7, maar mocht ik gewoonweg geen fatsoenlijke plek meer kunnen vinden, dan zou ik (tijdelijk) de nachten op stal nog overwegen, dus laten we zeggen 10+ uren per dag naar buiten en ondertussen verder zoeken naar iets waar we blijer van worden.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:10

Liefst 24/7 buiten maar als het echt nodig zou zijn kan ik nog leven met 's nachts op stal. Allebei mijn paarden zijn het gewoon van vroeger dus ze zouden er ook geen probleem van maken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:29

Mizora schreef:
Mijn minimum is 6 uur buiten, maar ook 6 uur binnen. Ik vind de meeste paarden het wel degelijk beter doen als ze een tijd op stal staan mits met tralies, niet afgetimmerd. Groot genoeg (3x3 tot 1.40, 3x4 tot 1.60, 3x5/4x4 boven de 1.60), en minimaal 20cm gehakseld strooisel of 50cm lang stro. Met uiteraard onbeperkt hooi. 's zomers staan ze vaak 12-13 uur buiten, 's winters normaal 11 uur, maar ze gaven in februari heel duidelijk aan dat ze om 6 uur naar binnen wilde (of eerder). 's winters gaan ze tussen 8.30-9.00 naar buiten, dus toen maar 9 uur. 's zomers tussen 8.00-8.30 en dan tussen 20.30 en 21.00 naar binnen.

Ik heb het idee dat dit soort verhalen altijd op de mensen zelf gestoeld zijn.

Bij mij staan de paarden op bepaalde momenten ook te wachten bij de stal,maar dat is gewoon door het feit dat ze ongeveer weten waar neer ze eten krijgen.
En als ze helemaal in de uiterste hoek van de wei staan en ik ben vroeg komen ze in volle galop aan. Mijn pensionklanten zeggen dan ook,ooo ze zien je graag. Ik zeg dan ook altijd het draait gewoon om vreten.

Wel vind ik bij 24/7 buiten staan een goede schuilstal een must. Het is idd zo dat na hun eten de meeste nog even op stal blijven staan om uit te buiken.
Soms liggen er ook lekker te slapen .Zeker met de afgelope natte tijd waren ze blij met de schuilstal. We hebben ook buiten nog afdakken gemaakt waar we hooi onder voerde zo dat er genoeg droge plekken waren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:15

Maar hier krijgen ze geen vreten, ja hooi, maar naast gras is er dat buiten ook.
Dus eigenlijk krijgen ze op stal minder dan buiten.
Waarom komen ze dan toch als het begint te schemeren?

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:16

Ik denk dat een hoop eigenaren jaloers zullen zijn op de manier waarop je nu je paarden kunt houden...

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:19

BrittS schreef:
Ik zou eigenlijk niet anders willen dan 24/7, maar mocht ik gewoonweg geen fatsoenlijke plek meer kunnen vinden, dan zou ik (tijdelijk) de nachten op stal nog overwegen, dus laten we zeggen 10+ uren per dag naar buiten en ondertussen verder zoeken naar iets waar we blijer van worden.

Precies dit, mijn voorkeur gaat naar 24/7 buiten maar wel met goed hooi, goede schuilmogelijkheden en droge plekken. Mocht dat niet kunnen dan zou ik inderdaad ook de nachten op stal overwegen, maar dan wel de hele dag naar buiten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:23

Ze staan nu om 18 uur duidelijk minder te wachten, terwijl ze eerder al vanaf 17 uur klaar stonden. De shetten lieten hun brokjes liggen om naar stal te kunnen, ondanks dat ze daar hetzelfde hooi uit dezelfde netten krijgen. En naar buiten zijn ze helemaal niet zo vlot s ochtends, zeker in de winter of met slecht weer niet. Terwijl er dan ook standaard een het klaar hangt. Brokjes krijgen ze tegenwoordig tussen de middag, dus niet s avonds als ze op stal gaan. Omdat ze het buiten dus lieten liggen om naar binnen te gaan en binnen brokjes voeren bij hen lastig is.

Maar ook met de 'pension'paarden die we een periode hebben gehad zag je het goed. Een aantal kregen op stal nooit brokjes, en buiten zat hetzelfde hooi los in bakken terwijl het op stal uit hooinetten gevoerd werd. 1 avond binnen zetten betekende 3 weken bij het hek hebben dralen als de 12/7 paarden naar binnen gingen (meer dan de helft van de groep bleef 24/7 buiten).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:24

Ik denk dat het helemaal ligt aan de fasciliteiten die je hebt.
Als je 24/7 buiten kunt realiseren met voldoende schuilmogelijkheden uit wind en regen voor elk paard, voldoende plekken om te eten, om op droge bodem te staan, etc...
Dan lijkt dat me ideaal!

Maar kun je dat niet realiseren dan kun je ze naar mijn idee beter ‘s nachts in een ruime schone droge box zetten.

Mijn paard is heel snel stijf en heeft met nat weer ontzettend gevoelige hoeven.
Als hij een hele dag met nat weer in de paddock staat kan hij naar stal soms op het harde bijna niet lopen.
Voor hem is het echt fijn dat hij dan in een warme droge stal staat.
Kan hij daar buiten voor kiezen is het weer een ander verhaal, maar die mogelijkheid hebben wij hier helaas niet, dus dan lekker naar binnen ‘s avonds...

Wij laten ze bij langer licht ook wel langer buiten en dan krijgen ze om 17.00 nog een keer extra hooi buiten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:25

Ik zou altijd zeggen 24/7 buiten met schuilstal. Maar zoals dat ze een klein uitloopje hebben en in elk geval frisse lucht en dan ook nog heel deel van de dag meer ruimte is natuurlijk ook fijn.
Dat is al anders dan een 3x3 box en dan even op een paddock. Wat je helaas heel veel ziet.
En zeker voor een hengst blijft het een uitdaging, dus heb je denk een mooie tussenoplossing.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:25

Heb op diverse stallen gestaan waar je echt gouden bergen beloofd worden. 'zo lang mogelijk buiten in de zomer' en dan snachts op stal. Opzich geen probleem maar dat 'zo lang mogelijk buiten' werd al gauw 16:00 uur naar binnen want dan konden ze de avond op visite.
Of pas 12:00 uur naar buiten want moest naar de kapper/boodschappen doen.

Daar word ik niet blij van. In de winter helemaal dramatisch. Max 2 uur naar buiten in een paddock met twee tegelijk. Niet te doen.

Nu ga ik het zelf doen en heb ik een paddock paradise gemaakt met twee stallen die altijd toegankelijk zijn. Dus 2 uur buiten is voor mij echt not done en 6 uur eigenlijk ook. Minimaal van 08:00 tot 15:00 in de winter en van 08:00 tot 23:00 uur in de zomer. Minimaal

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:41

Ideaal voor mij zou zijn 24/7 buiten met schuilstal..

Maar hier gaan ze van 8 tot 17/18 ongeveer naar buiten in deze periode. Soms iets eerder naar binnen en soms wat langer naar buiten. Als het langer licht wordt gaan ze ook weer langer naar buiten. In de zomer draaien we meestal de dagen om. Overdag is het op stal dan lekker koel en gaan ze ‘savonds naar buiten tot de ochtend. Ongeveer van 21 tot 9/10 naar buiten.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:47

Hier 24/7 buiten...
Maar ik heb ze aan huis

Kan het niet bv doordat je bij pension stalling staat
Dan dacht ik tot minimaal 12uur... Buiten

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:52

Onze pony zou ik er absoluut GEEN plezier mee doen om 24/7 buiten te staan. Zoals jij het hier omschrijft zou voor ons de ideale situatie zijn. Deze zal voor menig anders zijn.
Andere zweren bij 24/7 buiten. Die van ons wil uiteindelijk altijd erg graag naar binnen, staat dan te popelen of ze haar stal in mag. Zij heeft dat echt nodig.
(En andere dag gaat ze weer blij naar buiten hoor, niet dat ze het helemaal niet leuk vindt:)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:06

Wintermaanden vind ik 6 tot 8 uur echt minimaal om buiten te staan.
Bij mij gaan ze in de winter 8 tot 12 uur naar buiten in de winter vaker 12 uur dan 8 uur. Ik zet ze meestal rond om 6 a 7 uur buiten en tussen 17 en 18 uur gaan ze weer naar binnen in de winter.

Zomer maanden vind ik 12 tot 16 uur het minimale om buiten te staan.
Bij mij staan ze meestal 24/7 buiten, maar omdat ik geen schuilmogelijkheid heb in de wei gaan ze bij veel slecht weer of warm weer tijdelijk weleens een paar uurtjes op stal.

Ik regel het zelf en beslis ook zelf hoe en hoelang ze buiten staan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:24

ikke schreef:
Ik ben absoluut TEGEN 24/7 buiten.
Niet omdat dat slecht is maar omdat vrijwel alle stallen een slechte optie aanbieden.

Wat ik aangeboden zie worden heeft slechte schuilmogelijkheden, te weinig mogelijkheden om elkaar uit de weg te gaan en voor de lager in rang paarden een te groot risico op onvoldoende eten.

Ik ken maar weinig.........ze kunnen ermee omgaan met soms een deken erop.

Ik ben dus absoluut VOOR 247 buiten...

Ik ben het met je eens dat er bij veel stallingen 247 buiten veel te weinig of geen goede overdekte schuilmogelijkheden geboden worden, en geen goed of te weinig ruwvoer etc. Maar ze zijn er wel, alleen wellicht niet in jouw regio. Hier in de regio is een uitstekende 247 stalling met heel grote schuilstal, stro, volop hooi, droge winterplek en nattere winterweide. Niet de goedkoopste, dat dan wel maar een mooie plek voor een paard. Het is ook de enige die dit biedt...de rest is modder, of bezet.

dus ja, 247 buiten: maar wel met en in de juiste omstandigheden. Als die in de buurt niet geboden worden, dan maar het beste alternatief kiezen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:27

Lindsey_99 schreef:
ikke schreef:
Niet omdat dat slecht is maar omdat vrijwel alle stallen een slechte optie aanbieden.

Wat ik aangeboden zie worden heeft slechte schuilmogelijkheden, te weinig mogelijkheden om elkaar uit de weg te gaan en voor de lager in rang paarden een te groot risico op onvoldoende eten.

Ik ken maar weinig.........ze kunnen ermee omgaan met soms een deken erop.

Ik ben dus absoluut VOOR 247 buiten...

Ik ben het met je eens dat er bij veel stallingen 247 buiten veel te weinig of geen goede overdekte schuilmogelijkheden geboden worden, en geen goed of te weinig ruwvoer etc. Maar ze zijn er wel, alleen wellicht niet in jouw regio. Hier in de regio is een uitstekende 247 stalling met heel grote schuilstal, stro, volop hooi, droge winterplek en nattere winterweide. Niet de goedkoopste, dat dan wel maar een mooie plek voor een paard. Het is ook de enige die dit biedt...de rest is modder, of bezet.

dus ja, 247 buiten: maar wel met en in de juiste omstandigheden. Als die in de buurt niet geboden worden, dan maar het beste alternatief kiezen.

Maar heel eerlijk: hoeveel stallen ken jij die echt goede mogelijkheden bieden?

Ik ken er zegge en schrijve eentje waarvan ik denk: die heeft het voor elkaar! Dit gaat ergens over.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:29

Maar Ikke ik denk dat er sowieso in de winter veel slechte faciliteiten zijn.
Ook voor de binnen paarden die dan in de paddocks mogen die een en al modder zijn.
Die hebben dan wel droge voetjes in de nacht, maar ook dat vind ik geen goede stal.
En de eigenaren schermen dat af met ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik persoonlijk zou dan helemaal niet gaan varen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:38

Mijn paard staat inmiddels in een hit-actief stal die 24/7 buiten (of binnen als ze zelf wilt) :)
Maar mijn absolute minimum in deze omgeving was 6 uur buiten, bij voorkeur 8 uur buiten.
Ik was er sowieso altijd 's avonds en dan deed ik d'r zelf er nog even uit. Inmiddels van baan gewisseld dus die 6 uur was niet genoeg meer, omdat ik er dan soms ben in de tijd dat ze buiten staat.

Ik zou nu absoluut niet voor minder dan 8 uur gaan. De hit-actief is ideaal maar met de nacht op stal heb ik ooo geen problemen :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:46

Ik maak mijn pony echt niet blij met 24/7 buiten.
Die geniet echt van zijn rust in zijn stalletje
Dat zie ik bij alle paarden bij ons op stal.

In de winter gaan ze van 8.30 tot ongeveer 13.00 de paddock in.. daarna op stal.
In de zomer van 8.00 tot 20.30 ongeveer het land op.
Dan staan ze allemaal al om 19.00 voor het draadje dan willen ze naar binnen.

Nu hebben wij ruime boxen met buitenluik en onbeperkt hooi voor de box.

Nooit geen voernijd, onrust oid op stal.. er heerst ook tijdens voerbeurten rust.

Ik sta hier nu ruim 11 jaar en zou ook nooit meer weg willen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:55

ikke schreef:

Ik ken maar weinig plekken waar voldoende verspreid voer wordt aangeboden met voldoende ruimte om te schuilen EN elkaar uit de weg te gaan.

Daarnaast zijn er paarden die prijs stellen op hun privacy en rustig willen kunnen slapen terwijl andere paarden dat niks uit maakt.
Er is dus geen heilige waarheid. Het hangt af van het individuele paard.

Vooralsnog ben ik tevreden met in de winter overdag buiten en 's nachts binnen en in de zomer 24/7 buiten, ook al is de situatie bepaalt niet optimaal; ze kunnen ermee omgaan met soms een deken erop.

Maar dit is een kul reden.Natuurlijk moet een weidestalling goed in orde om ze 24/7 buiten te hebben.Maar dat geld voor iedere stalling. Ik ken ook stallen waar ik mijn paard niet in wil zetten,te donker ,te klein,te bouwvallig. Als ze dan buiten mogen is het op een klote zandpaddockje waar geen reet te beleven is en dan zeggen ze ,ja mijn paard staat liever binnen. Ja, hoe zou dat nu komen?

Bij mij is nog nooit een aard komen staan wat niet kon wennen aan buiten staan.In tegenstelling de eerste weken liet de nieuweling zich vaak moeilijk pakken.

Maar net als een stal voldoende ruim licht en fris moet zijn met een buiten ruimte waar meer te doen is als een zandpaddock,
moet weidegang in mijn ogen ook voldoen aan normen zoals een goede ruime schuilstal voldoende schaduw bij hete zomers voldoende te eten als het geen gras is hooi. Mijn stalling voldoet hier aan ,maar ik ken zo nog 3 stallingen in mijn omgeving die zeker net zo in orde zijn als die van mij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:02

_Penotti schreef:
Ik merk hier meer rust als ze niet 24/7 buiten staan.
Ze krijgen bij mij geen brokjes als ze in de avond binnen komen, alleen hooi, wat ze buiten ook hebben.
Buiten staan ze altijd op gras, ook in de winter. Met schuilstal.
Toch willen ze net voordat het schemerig word naar binnen.
Dus dat 24/7 buiten is niet wat elk paard wil :)
Je hengst nu sociaal is ook veel waard.

Hier dezelfde ervaring. De paarden die 's nachts op stal gaan in de winter doen het beter dan de 24/7 buitenpaarden, ook al staan ze allen op een verhard stuk met schuilmogelijkheid en onbeperkt hooi. Ze zijn minder ziek (vooral hoesten komt vaak bij de 24/7 paarden voor) en meer relaxt. Ik merk dat ze op stal echt meer hun rust nemen en vanaf het donker wordt ook echt graag naar stal gaan.

Bij ons gaan ze nooit voor 20u binnen en altijd voor 10u buiten (zware stormen en hagel ed uitgezonderd).

Als ik naar een stal zocht, zou ik toch echt minimaal 6u buiten willen hebben in de winter en 8u in de zomer, maar liefst nog meer.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:27

ik heb een eigen wei dus kan gelukkig zelf bepalen hoelang ze buiten staan.
ze gaan iedere morgen om 6:30 naar buiten en in de winter om 19:00 naar binnen ongeveer.
in het voorjaar/zomer tot een uur of 21:00 buiten. en als het zomers echt heet is gaan ze overdag binnen en 's nachts buiten.
ik laat ze ook wel eens 24 uur per dag, een paar dagen buiten, maar merk na die paar dagen dat ze 's avonds aan de poort blijven staan en binnen willen. effe ieder hun eigen stal en rustig kunnen eten en liggen zonder andere paarden. en daarna vinden ze dag en nacht buiten weer prima.

ik zou een paard op een pensionplek minimaal 10-12 uur buiten willen hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:30

Ik denk, dat dit echt wel een goede plek is op deze manier.
Zou hier geen moeite mee hebben in ieder geval.
Denk dat het even wennen is voor je.