Aanhoudende regen en buitenpaard, meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Aanhoudende regen en buitenpaard, meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:41

Onze paarden staan al jaren 24/7 buiten, maar wel altijd met schuilmogelijkheden en beschutting. Ze zijn 13 tm 27 jaar nu.

Het wisselt heel erg wat ze doen. Gewoon regen blijven ze in staan. Regen met wind gaan ze wel met regelmaat schuilen.

Wij hebben ene ruime schuilstal met 2 openingen nu en aan de ene kant bestraat en andere kant een paddock en een rijbak.

Ze slapen allemaal, vaak meerdere keren per dag/nacht en krijgen altijd ruim voldoende rust. Dat ligt aan de omstandigheden die je creeërt en hoe je je kudde samenstelt.
Ik zie juist dat ze liever op een open plek slapen. Net als met die harde stormen en bijv oud en nieuw, staan ze liever ergens waar overzicht is en ze dondersgoed weten dat het een veilige plek is.

Als er eentje of meer slapen, staan er 1 of meerdere naast op wacht. Dat wisselen ze netjes af. Als mn oudste van 27 gaat liggen, komt mn ene ruin van 22 zelfs helemaal naar haar toe gelopen om erbij te staan.

Wij hebben een pad en buiten meerdere voerplekken. HOuden we die vol, staan ze daar wat meer, maar ik bied zelf wat meer hooi in de schuilstal aan als het aanhoudend regent. OOk vanwege mn hooi, want wij gooien al genoeg weg.

Op onze vorige plek kozen ze de beschuttting van bomen boven de stallen. Nu met de meer open stal, wordt die beter en meer gebruikt.

Toen we hier pas kwamen, 1 Okt was er nog niks en hebben we ze wel dekens op gelegd. Maar binnen 2 weken hadden we al een deel van de schuilstal staan en in gebruik.

Een vacht hoort zijn werk te doen. Wij hebben quarters met mega dunne velletjes die echt geen mage vacht aanmaken, maar ze staan nooit koud. Allen ex stalpaarden. Een vacht hoort inderdaad zoals beschreven zijn werk te doen en dat kan in Nederland ook prima. Ze drogen tussendoor voldoende op en het is in Nederland NOOIT te koud voor paarden.
Maar je moet ze wel voorzien van genoeg ruwvoer/vezelrijk eten. Zo voeren wij va sept extra bij.

Een 0gr deken legt wel degelijk de haren plat en dan kan de vacht zijn werk daar niet doen. Op een nu al dikke vacht een gevulde deken doen is gewoon te dik. Daarbij wisselen de temperaturen teveel, dus zou je dekens moeten wisselen of een deken zoals Rambo moeten hebben die een grote marge heeft qua temp.

Het is nu al half Maart en als je beschutting of een stal gaat neerzetten, zou ik het nu zo laten. Geef je paardje als je twijfelt wat extra's te eten.

LukieBradley

Re: Aanhoudende regen en buitenpaard, meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:17

Normaliter zou ik als ze geen duidelijk tekenen van kou tonen, geen deken op doen.
Lekker laten lopen
Mijn merrie van 17 heeft er eentje op maar die heeft hem dus echt nodig en is snel koud.
Ze kan slechter eten dus die mag haar energie op maken aan op gewicht blijven ipv warm blijven :)
Gewoon goed naar je paard kijken.