Verhuizen naar een huis met eigen en pension paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:25

Negatieve doos sjeest even voorbij. Het klinkt héel mooi om je paarden aan huis te hebben, maar ik vond het heel zwaar. Wat 'm bij mij de das om deed was mijn langdurig geblesseerde paard in combinatie met alles zelf moeten doen. Het paard is inmiddels ingeslapen, de pony die ik erbij had heb ik weggedaan en de vervanger staat op een stal waar álles wordt gedaan.

Ik weet dat er onwijs veel mensen zijn die ervan genieten, maar het 'moeten' werkte bij mij averechts, in combinatie met een lastige periode op persoonlijk vlak ging ik er echt aan onderdoor en keek ik het liefst nieteens meer door het keukenraam naar de paddock. -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:33

Ik denk dat zo kleinschalig pension aanbieden, alleen leuk is als je het zelf echt leuk vindt om veel rond de paarden bezig te zijn, en als je echt een mensen-mens bent zeg maar. Want reken maar dat het een boel werk is.

Als je gewend bent dat je paarden bij iemand anders op het terrein staan dan is het al vaak zo dat wanneer je ze aan huis zet, het rijden er steeds meer bij in schiet omdat je ontzettend veel tijd besteed aan je huis / erf / wei / stallen en alles er omheen in orde maken en houden. Menigeen heeft dan nog amper tijd om echt iets met het paard zelf te doen.

Laat staan als je er ook nog de zorg voor andermans paarden bij krijgt....zeker op beperkte oppervlakte. Dan krijg je de situatie dat er steeds allerlei volk op je erf komt, en lekker gaat rijden terwijl jij stront aan het ruimen bent enzo -O-

Er kan ook elk moment iemand aan de deur staan die iets van je wil, niet even lekker rustig op jezelf buiten zijn....

Dan genieten anderen meer van jouw plekje dan jij zelf :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:39

Zo is het helemaal, klanten komen lekker rijden terwijl jij in de mest ploetert :Y)
en daar kies je uiteraard zelf voor, maar de realiteit is bij velen die dit soort kleinschalige stallen uitbaten (en ernaast vaak nog een heel andere job hebben) het eigen rijden en genieten toch op een heel lager pitje komt te staan. Want op het einde van de dag ben je al lang blij dat je al je 'to do' afgewerkt hebt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:40

Daarnaast ga ik er van uit dat je nog nooit voor 100% zelf je paarden hebt verzorgt.
Dat is een hele verantwoording en ja soms leer je al doende.
Maar ik zou zelf niet graag mijn paard stallen bij iemand die daar nog geen enkele jaren ervaring heeft. En zelf zou ik geen paarden van andere willen als het nog allemaal nieuw is.
Als er wat gebeurt met een paard van een ander lijkt me dat verschrikkelijk, zeker als het ook nog eens zou gebeuren door nog een beginnersfoutje zeg maar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:41

Ik denk dat als je het klein houdt je het idd zelf erg leuk moet vinden. Voordeel is wel wat gezelligheid erom heen (dat hoop je dan) en als je zelf eens weg wil is er ook iemand die je kunt vragen om op te passen. (Moet je wel iets over afspreken dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:41

Maar dat is ook maar net waar je je eigen prioriteiten legt. Paardrijden is ook nog steeds mijn hobby en met beter weer zit ik er toch echt 4 x per week op minimaal. Ondanks renovatie huis en pension. Anders is het niet vol te houden inderdaad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:42

Djali schreef:
Zo is het helemaal, klanten komen lekker rijden terwijl jij in de mest ploetert :Y)
en daar kies je uiteraard zelf voor, maar de realiteit is bij velen die dit soort kleinschalige stallen uitbaten (en ernaast vaak nog een heel andere job hebben) het eigen rijden en genieten toch op een heel lager pitje komt te staan. Want op het einde van de dag ben je al lang blij dat je al je 'to do' afgewerkt hebt.

Zolang je geen 15 paarden hebt staan is dat allemaal toch nog prima te doen?

Anoniem

Re: Verhuizen naar een huis met eigen en pension paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:48

Ligt eraan hoeveel werk je in totaal hebt (stal + eigen job), denk dat het moeilijk te zeggen is of het prima te doen is of niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:58

En denk ook aan een eventueel klushuis / terrein, daar gaat ook vreselijk veel tijd in zitten. Dan wil je misschien ooit nog eens kinderen en kom je helemaal nergens meer aan toe :P

Het mooiste is het in mijn ogen, als je misschien 1 of hooguit 2 pensionklanten hebt waarvan je weet rond welke tijden ze komen, en die voor nauwelijks "verstoring van je woongenot" zorgen, om het even bot te zeggen :o En die ook meehelpen met het onderhoud van het hele spulletje. Die dus ook uitmesten, hooi bijvullen, andere klussen doen.

Zodat je samen voor elkaars paarden zorgt en het een beetje leuk blijft. Dan zou je ook eens samen kunnen rijden als je dat allebei leuk leuk vindt :) En als de 1 op vakantie gaat dan kan de ander het overnemen.

Op die manier is het wel leuk :j Alleen tja zie die ene maar eens te vinden die echt niet te beroerd is om ook uit zichzelf gewoon de handen uit de mouwen te steken en die geen ontzettende zeurneus is :P

Hier hebben we dat jaren fijn gehad (vorig jaar helaas weidemaatje ingeslapen) en ik zou er best weer iemand bij willen....maar ben echt bang om iemand te treffen die meer gedoe dan gemak oplevert... dat ik er achteraan moet zitten, dat er allerlei lastige eisen komen ineens....dat soort gedoe.

Dus nu heb ik er zelf maar een mini bij gekocht en wacht maar gewoon af hoe het verder loopt, of er ineens iemand een plekje zoekt waar ik een goed genoeg gevoel bij heb :)

jacqdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:24

Ik ben pensioneigenaar en ik zou het je niet aanraden om er echt mee te verdienen, ik heb 12 boxen en ben altijd bezig op stal. Mijn paard staat vrij en als ik al wat verdien is dat minimaal. Wat ook wel een dingetje is , is dat pensionners niet altijd heel trouw zijn.Sommige hoppen van de een naar de andere stal .En buiten dat het slecht voor paardlief is ,is het ook vervelend voor de pensioneigenaar die afhankelijk is van de inkomsten uit de pension stal. Verder is alles inmiddels wel genoemd

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:34

marionblo schreef:
Het lijkt mij verstandig een huis te financieren met je huidige inkomen.
Als je berekende inkomsten gaat meenemen hierin (als dat al kan qua financiering), dan zul je dus altijd pensionpaarden móeten hebben.
Als je al wat overhoudt aan een paar pensionpaarden, is dat echt niet veel, en moet je je bedenken of de tijd en energie die je erin steekt opwegen tegen het extraatje.
Paarden aan huis houden kost veel tijd en, zeker in de opbouwfase, veel geld. Een paar pensionpaarden erbij levert veel extra mensen op je erf op. Bijrijders, de buurvrouw, hoefsmid, zadelpassers etc. Je verliest een heel stuk privacy.
Een paar pensionpaarden erbij kan leuk zijn, maar je krijgt er sowieso een hoop werk en vaak een hoop gedoe bij.

Hier helemaal mee eens. Ik zou de pensioninkomsten zeker niet als noodzaak meenemen. Stel dat het je niet bevalt, of je plots zonder klanten staat? Heb het zelf meegemaakt: was hier al selectief naar pensionklanten, aangezien ik bepaalde praktijken (krul en zo) niet graag in mijn achtertuin zie. Nu was er vorige zomer verschil in mening: ik doe niet aan onbeperkt ruwvoer, paarden kregen ruim voldoende (8 kg/dag naast weidegang), en stonden 24/7 op de wei. Laatste pensionklanten vonden dit plots niet kunnen, discussies, begonnen bij te voeren achter mijn rug (oa aan mijn gerantsoeneerd ex-HB'er). Ik heb duidelijk gemaakt dat dit niet de afspraak en niet mijn filosofie was. Gevolg: in 1 maand tijd van 5 naar 0 pensionklanten. Stel dat je dan financieel afhankelijk bent (was gelukkig bij mij niet het geval), heb je een probleem. Afgezien van het feit dat ze hiermee op mijn hart getrapt hebben (niet allemaal, er zijn er ook weg om andere redenen), ben ik ergens wel opgelucht dat ik de boel weer voor mij alleen heb. Slaap ik in het weekend een halfuurtje langer, hoef ik me geen zorgen te maken dat iemand zijn paard slecht behandeld zal vinden omdat die een halfuur later gevoederd wordt. Soms is het leuk, maar hangt af van wie je over de vloer krijgt, en of je assertief en communicatief genoeg bent om je grenzen te stellen.

En zoals Shae zegt: er komt idd heel wat bij kijken. Vaak heb je niet eens meer tijd of zin om te rijden eens het werk gedaan is (en dan werk ik nog niet eens voltijds)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:56

Babootje schreef:
Djali schreef:

Zolang je geen 15 paarden hebt staan is dat allemaal toch nog prima te doen?

Oneens. Sinds ik paarden aan huis heb staan kom ik nauwelijks aan de paarden zelf toe. Er is gewoon áltijd wat te doen en als ik na een lange werkdag de klussenlijst heb afgevinkt en eindelijk een warme maaltijd heb genuttigd, heb ik vaak echt niet meer zoveel energie om daadwerkelijk één van de dieren te zadelen of te grondwerken.
Daar waar ik voorheen in volpension gemiddeld 14 uur per week aan mijn merrie besteedde, mag ik nu blij zijn als ik aan twee uurtjes per week individuele aandacht per paard kom. Mijn man (die helemaal niets met paarden heeft) helpt ook wel eens mee en is reuze dankbaar dat ik het niet meer in m'n hoofd haal om pensionklanten te nemen: "Dan kunnen we onze banen wel opzeggen en hele dagen als mevrouwtje strontschep en meneer klusboor rondjes rennen op het erf, man man wat een illusie is dit". :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:39

Of het voor jou gaat werken om (een) pensionpaard(en) bij huis te gaan houden ligt vooral aan jouzelf en aan de pensionklant(en).

Ik heb zelf met mijn vorige paard als pensionklant bij mensen aan huis gestaan. Zij hadden 4 stallen gemaakt, een paar paddocks en een 20x40 rijbaan. Er was een keukenblokje, een toilet en ruimte voor zadelkasten.

Toen wij er kwamen hadden de eigenaren zelf een shet en een fries en stond er naast ons paard nog 1 ander paard in pension. Wij hebben er 3 jaar gestaan, het andere pensionpaard (en dus de pensionklant) wisselde in die tijd. Paarden werden gevoerd en buiten/binnen gezet, uitmesten deden we zelf.

Terreinonderhoud deden de eigenaren. Toen ons paard en paar keer door de omheining van haar paddock was gebroken om in de naastliggende tuin van de eigenaren verder te grazen, hebben wij wel een zwaarder stroomapparaat aangeschaft, op eigen initiatief.

In de tijd dat ons paard daar woonde, zijn we nooit bij de eigenaren binnen geweest. Hun honden en kinderen mochten niet zonder ouderlijke toestemming en toezicht in het paardengedeelte komen.

We zagen elkaar wel regelmatig op het terrein en maakten een praatje als het zo uit kwam, maar zijn nooit "bevriend" geraakt. Wel hadden we goede afspraken. Als er iets vervangen, veranderd of gemaakt "moest" worden, stuurde ik een bericht per SMS en dan ging het op de 'to do"-lijst en dan kwam het in orde. Als er iets met ons paard aan de hand was, kregen we daar bericht van.

Het werkte allemaal prima, totdat de eigenaren geen paarden meer op het terrein hadden en er geen andere pensionklant(en) was/waren waardoor ons paard alleen stond. Daar zou niet snel verandering in komen, reden waarom we ons paard van de ene op de andere dag, na goed overleg met de eigenaren, verhuisd hebben naar een andere stal.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:02

Wij hebben vijf paarden op ons perceel van totaal 2 hectare (ongeveer 1,5 voor de paarden). Het zijn wel allemaal eigen paarden want constant ‘vreemde’ mensen op je erf moet je ook maar net willen. Maar ik kom met €115.- per paard per maand goed uit. Zelfs incl. de jaarlijkse entingen en 2x wormonderzoek. Ik tel daarin trouwens niet de omheining of bijvoorbeeld een nieuwe waterbak mee. Maar wel voer, strooisel, hooi, vaste dierenartskosten, stroom, water en afvoeren mest.

Mijn paarden kunnen wel lang het land op. Zodra het droog genoeg is +- half april tot begin november. In die periode hebben we vrijwel niks nodig behalve een vitamine brokje. Maar om te zorgen dat we ook de hele zomer genoeg gras hebben moeten we de meeste zomers flink sproeien en daar gaat veel tijd en geld (electriciteit) inzitten. Dat zijn van die dingen waar je op voorhand niet echt aan denkt maar wat toch meetelt.

Qua tijd valt het me trouwens wel mee. Wij zijn elke dag 1,5 uur kwijt aan verzorging/voeren en uitmesten en op zaterdag werken we ongeveer 6 tot 8 uur aan onderhoud en vernieuwen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:16

Pinda_Dipje schreef:
Oneens. Sinds ik paarden aan huis heb staan kom ik nauwelijks aan de paarden zelf toe. Er is gewoon áltijd wat te doen en als ik na een lange werkdag de klussenlijst heb afgevinkt en eindelijk een warme maaltijd heb genuttigd, heb ik vaak echt niet meer zoveel energie om daadwerkelijk één van de dieren te zadelen of te grondwerken.
Daar waar ik voorheen in volpension gemiddeld 14 uur per week aan mijn merrie besteedde, mag ik nu blij zijn als ik aan twee uurtjes per week individuele aandacht per paard kom. Mijn man (die helemaal niets met paarden heeft) helpt ook wel eens mee en is reuze dankbaar dat ik het niet meer in m'n hoofd haal om pensionklanten te nemen: "Dan kunnen we onze banen wel opzeggen en hele dagen als mevrouwtje strontschep en meneer klusboor rondjes rennen op het erf, man man wat een illusie is dit". :')

Dit is wel een kwestie van functioneel werken en prioriteiten stellen. Ik heb 9 paarden staan, werk - vanuit huis - meer dan 40 uur en heb er 3 tot 4 volop in training tot LT niveau. Het onderhoud van het terrein heb ik uitbesteed, mijn eigen werk is een stuk leuker en levert meer op dan de tuinman kost.

uitmesten doe ik eens per week. verder elke dag goed opstrooien. hooi en stro staan dichtbij opgeslagen, zodat daar niet teveel tijd in gaat zitten. met de fourage boer de afspraak gemaakt dat hij het alleen levert als hij het ook netjes inruimt op locatie. de paddocks, molen en wei zijn vlakbij de stallen, ik ben niet overdreven veel tijd kwijt aan het binnen en buiten zetten.

Ok. Het zijn lange dagen, maar als je goed plant en regelt kun je zeker meerdere paarden goed rijden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:12

JeanneV schreef:
Dit is wel een kwestie van functioneel werken en prioriteiten stellen. Ik heb 9 paarden staan, werk - vanuit huis - meer dan 40 uur en heb er 3 tot 4 volop in training tot LT niveau. Het onderhoud van het terrein heb ik uitbesteed, mijn eigen werk is een stuk leuker en levert meer op dan de tuinman kost.

uitmesten doe ik eens per week. verder elke dag goed opstrooien. hooi en stro staan dichtbij opgeslagen, zodat daar niet teveel tijd in gaat zitten. met de fourage boer de afspraak gemaakt dat hij het alleen levert als hij het ook netjes inruimt op locatie. de paddocks, molen en wei zijn vlakbij de stallen, ik ben niet overdreven veel tijd kwijt aan het binnen en buiten zetten.

Ok. Het zijn lange dagen, maar als je goed plant en regelt kun je zeker meerdere paarden goed rijden.

Ja maar daar zeg je het al: Het onderhoud van het buitenterrein heb je uitbesteed. ;) Als jij 4 pensionpaarden wilt houden met het idee je hypotheekkosten een beetje te compenseren zoals TS en dan een tuinman in dienst moet nemen om functioneel te kunnen werken en trainen, dan leg je er toch echt geld op toe. Dus aannemelijkerwijs zal ze dan waarschijnlijk zelf aan de bak moeten, en dan leert de praktijk toch vaak dat het nagenoeg onmogelijk is om dezelfde effectieve tijd aan trainingen te besteden als wanneer je je paarden in pension hebt staan.

Ik denk dat wij gemiddeld 10 tot 12 uur per week bezig zijn met het buitenterrein als we het echt mooi strak willen houden, en dan heb ik momenteel maar 3 paarden staan (waarvan wel één enorme etter dus). :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:39

Myfairytale schreef:
Wij hebben onlangs een ander huis gekocht, direct aan het bos en bij ruiterroutes.
We willen onze paarden ook bij huis stallen en zijn nu bezig om alles hiervoor in orde te maken. Vergis je niet in hoeveel het kost om te investeren (als je het goed wilt doen tenminste).

Dit herken ik helemaal.

Wij willen op termijn wel 1 pensionklant. Niet om geld te verdienen maar iemand die een beetje mee helpt en eens een voerbeurt kan overnemen als wij erg druk zijn of ziek zijn bv.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:47

Het ligt er heel erg aan hoe je er naar wil kijken.

Als je de paarden een huis hebt staan verschuiven de kosten heel erg. Ze komen in grotere brokken (voer inkopen, omheining maken, trekker aanschaffen). Maar tel je de omheining dan mee in je paardenhobby; puur functioneel, of mee in je huis; want het verfraaid je perceel misschien wel.

Is de trekker 'hobby' (voor je man) of kosten voor het paard?

Ik ben minder tijd onderweg met de auto tel ik die km en reistijd dan mee? Maar ik ben meer tijd kwijt aan klusjes; Moet die tijd er dan weer vanaf? Maar die klusjes doe ik dan weer samen met mijn vriend en dus zien we elkaar meer dan voorheen..... Zeg het maar., hoe tel ik dat.....

Een deel van je voormalige pensiongeld verruil je voor eigen arbeid. Dus je geeft minder euro's uit maar bent meer tijd kwijt.

Het is een manier van leven die je aan moet staan. Maar hoe lang je je centen ook telt: ik voel me nu (paarden aan huis) rijker dan voorheen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:17

Ik wil geen pensionklanten meer.
Ofwel gezeur dat er iets is dat hen niet zint. Ofwel overal rommel die ze achterlaten. Ofwel betalen ze slecht. Altijd volk op je erf. Komen en gaan als ze er zin in hebben, ook op de dagen dat je 'gesloten' bent. Doen zelf nooit iets, en gaan dan lekker rijden terwijl jij stront staat te scheppen. Pikken veel meer plaats in in je zadelkamer dan per persoon voorzien werd, zodat je eigen spullen naar elders moeten verhuizen. En als je alles rekent houd je er 0.0 aan over. En ik rekende dan nog heel weinig, omdat we geen binnenbak hebben.
Wel een buitenbak met verlichting, volpension, dekens wisselen, binnen-en buitenzetten, dekenwasservice, wasplaats met warm en koud water en solarium. Boxen werden door ons onderhouden, paarden hadden steeds zoutblokken en onbeperkt ruwvoer ter beschikking. Ik rekende 250€/md.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:24

Ik ook Pol, vind het heerlijk.
Maar ik moet er niet denken om 5-6 paarden naast mijn baan te moeten mesten/voeren/binnen-buiten zetten. Zeker niet op een postzegeltje grond voor zoveel paarden.
Sowieso moet ik niet denken aan pensionklanten, met name omdat je idd altijd volk op je erf hebt, weg privacy en eigen leven..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:45

kamsel schreef:
Ik ook Pol, vind het heerlijk.
Maar ik moet er niet denken om 5-6 paarden naast mijn baan te moeten mesten/voeren/binnen-buiten zetten. Zeker niet op een postzegeltje grond voor zoveel paarden.
Sowieso moet ik niet denken aan pensionklanten, met name omdat je idd altijd volk op je erf hebt, weg privacy en eigen leven..

Nee, dat ben ik helemaal met je eens. Maar goed, dat ben ik.

Ken genoeg mensen met paarden aan huis die alleen rijden echt een kriem vinden en dus heel graag vol op de dam hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:58

Ik vind het ook jammer om geen buitenrijmaatje meer te hebben, waar op pension altijd wel iemand was die meeging.
Maar dat weegt voor mij inderdaad niet op tegen het gezeur van sommige pensionklanten, je privacy die niet meer lijkt te bestaan.
Een paar paarden meer heb ik in extra werk nooit zo erg gemerkt. Paar extra stallen doen vind ik niet het werk. Vegen moet je ook bij 2 paarden, weide onderhoud ook enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:11

Ik vind de hoeveel stront die je uit de wei moet ruimen toch wel een dingetje hoor.... maargoed dat doet ook niet iedereen en dat scheelt een berg werk :=

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:26

Nee dat doen wij inderdaad niet.
Hier plek genoeg ze te verplaatsen, dan slepen we de wei en komen ze er rustig een driekwart jaar niet op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:57

Ik doe wat jouw droom is.
Wij hebben plek voor 6 paarden op stal of 7 paarden 24/7 buiten met inloopstallen, schuiltent en afdak.
7 ivm de mestwet en hobbymatig blijven. Van de gemeente is er nu een paardenbesluit met max 5 paarden, maar dat kwam later dan wij hier al woonden. We wonen hier nu 13,5 jaar.

Je moet het niet doen om de hypotheek rond te krijgen. Dat gaat hobbymatig niet lukken en bedrijfsmatig zitten er alleen maar nadelen aan zo kleinschalig en dat gaat je met zo kleine pensionstalling ook niet lukken.

Als je een kant en klare plek kunt kopen die netjes onderhouden is, kun je wel je kosten voor je eigen paarden, en dus het onderhoud van het paardenterrein, er mee drukken.

Op die basis doen wij het nu.

Ik heb wel met de jaren de prijzen omhoog gegooid. Ik hield te weinig over met alle investeringen, kosten en reparaties om te sparen voor groot onderhoud.

Ook heb ik afwisselend meer en minder hulp gevraagd en daarvoor lagere of hogere pensionprijs gevraagd. Nu ik meer inzicht heb in de werkelijke kosten en afschrijving, vraag ik hogere pensionprijs en meer hulp.

Alle verhalen die vertelt worden met de nadelen zijn waar :(:)

Wij zijn hier komen wonen met het idee hobby en gezin te kunnen combineren. En dat lukt ook, maar ik kan ook geregeld niet mee op vakantie omdat er geen oppas is voor de paarden.
Je laat de complexe verzorging van 6/7 dieren niet zomaar even over aan de buurvrouw. En de pensionklanten zijn ook niet altijd zo flexibel en bereid extra te komen als ze zich er voor in bochten moeten draaien. Dus ben ik degene die zich in allerlei bochten draait om gaten te vullen.

Extra kosten hypotheek met €250.000 en de huidige lage rente zeg ongeveer €4000,- per jaar brutorente en dan afnemend bij lineair aflossen en €8000,- per jaar aflossing. Dus bruto zo'n €1000,- per maand. Netto is afhankelijk van je hypotheekrente aftrek.

En dat is nog zonder je extra hoge kosten voor vaste lasten en onderhoud groter huis, erf en paardenterrein.

Als je van duur gebied huis koopt met grond in goedkoper gebied ziet het financiële plaatje er al heel anders uit.