marionblo schreef:Het lijkt mij verstandig een huis te financieren met je huidige inkomen.
Als je berekende inkomsten gaat meenemen hierin (als dat al kan qua financiering), dan zul je dus altijd pensionpaarden móeten hebben.
Als je al wat overhoudt aan een paar pensionpaarden, is dat echt niet veel, en moet je je bedenken of de tijd en energie die je erin steekt opwegen tegen het extraatje.
Paarden aan huis houden kost veel tijd en, zeker in de opbouwfase, veel geld. Een paar pensionpaarden erbij levert veel extra mensen op je erf op. Bijrijders, de buurvrouw, hoefsmid, zadelpassers etc. Je verliest een heel stuk privacy.
Een paar pensionpaarden erbij kan leuk zijn, maar je krijgt er sowieso een hoop werk en vaak een hoop gedoe bij.
Hier helemaal mee eens. Ik zou de pensioninkomsten zeker niet als noodzaak meenemen. Stel dat het je niet bevalt, of je plots zonder klanten staat? Heb het zelf meegemaakt: was hier al selectief naar pensionklanten, aangezien ik bepaalde praktijken (krul en zo) niet graag in mijn achtertuin zie. Nu was er vorige zomer verschil in mening: ik doe niet aan onbeperkt ruwvoer, paarden kregen ruim voldoende (8 kg/dag naast weidegang), en stonden 24/7 op de wei. Laatste pensionklanten vonden dit plots niet kunnen, discussies, begonnen bij te voeren achter mijn rug (oa aan mijn gerantsoeneerd ex-HB'er). Ik heb duidelijk gemaakt dat dit niet de afspraak en niet mijn filosofie was. Gevolg: in 1 maand tijd van 5 naar 0 pensionklanten. Stel dat je dan financieel afhankelijk bent (was gelukkig bij mij niet het geval), heb je een probleem. Afgezien van het feit dat ze hiermee op mijn hart getrapt hebben (niet allemaal, er zijn er ook weg om andere redenen), ben ik ergens wel opgelucht dat ik de boel weer voor mij alleen heb. Slaap ik in het weekend een halfuurtje langer, hoef ik me geen zorgen te maken dat iemand zijn paard slecht behandeld zal vinden omdat die een halfuur later gevoederd wordt. Soms is het leuk, maar hangt af van wie je over de vloer krijgt, en of je assertief en communicatief genoeg bent om je grenzen te stellen.
En zoals Shae zegt: er komt idd heel wat bij kijken. Vaak heb je niet eens meer tijd of zin om te rijden eens het werk gedaan is (en dan werk ik nog niet eens voltijds)