Als dit bevalt gaan we sowieso nog een zelfde concept voor merries maken. Maar we krijgen echt nog steeds de meeste vraag voor ' gewone ' stalling ( dat is in de winter een dagdeel op de paddock en in de zomer of 24/7 land of 09-17 land) .
Dus helemaal ombouwen zou op dit moment niet rendabel zijn. We zouden veel kanten op kunnen hoor met ons bedrijf, we hebben 12 hectare grond dus wie weet waar we over 30 jaar zijn, maar nu is er toch niet genoeg markt voor lijkt

Misschien wel voor een minder tarief, maar wij hebben natuurlijk ook een hele accommodatie te onderhouden

Wij hebben dus wel ingestoken op zo makkelijk mogelijk werken, we kunnen het hooi overal machinaal aanvullen en het uitmesten kan ook machinaal. De paddocks werden al bijgehouden door de klanten dus dat blijft.
Qua kostprijs is lastig vergelijken, we hebben bijv. Berekend hoeveel ' gewone stallen' we in deze schuur hadden kunnen bouwen, en ook meegenomen dat we niet meer binnen en buiten hoeven te doen. Dus daarin zou je zeggen dat we hier meer profijt van hebben.
Maar dit bouwen was een duur grapje en waar we normaal 2 groepen kwijt konden op die paddock zijn we die nu de hele dag kwijt. Dus qua m2 is het een aanslag op de rest van je bedrijf.
En: hoe zeg ik dit netjes: een loopstal is wel meer ' gedoe' als pensionstalhouder, het is al lastig om aan iedereens wensen te voldoen zonder ook nog rekening te houden met ' de groep' .
Dus qua M2: zou het meer moeten kosten en qua arbeid minder dus wij kwamen daarom ook op dezelfde stallingsprijs uit

Ik denk dat als je verder komt in ' de omslag ' de druk op je m2 afneemt . We hebben er nu ook nog staan die apart buiten moeten bijv. Dan is de druk op je paddocks hoog.
Bedankt voor het compliment over het hooi! We hebben nu sowieso meer voerplekken( zowel binnen als buiten) dan paarden al, als blijkt dat dat tekort is kunnen we nog toevoegen. Alhoewel we er ook rekening mee houden dat sommige paarden door ons ooit uit de loopstal gehaald moeten worden. Als er echt een hele dominante tussen zit past dat misschien niet, hoeveel plekken je ook toevoegd

Er staan er nu 7 in.
Er zijn echt maten voor die spijlen( uit mijn hoofd nu op 28 of 30 cm het hoofdgat ) die je moet aanhouden en je moet ook zorgen dat ze niet kunnen ' vlechten ' . Dat is datvze met een been heen en terug kunnen door een smalle opening, er zijn door ons dus ook extra tussenbuizen toegevoegd( je ziet dat er weinig ruimte zit tussen de tussenbuizen, daar zat er soms 1 minder in) .
Belangrijkste is echt in gesprek gaan met Patura( Nedlandic in dit geval) , die hebben ons in alles advies gegeven. Mijn broer had ook dat allemaal zelf kunnen maken, maar we hebben er bewust voor gekozen dan te kiezen voor de expertise die er al is