Scheermachine probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Re: Scheermachine probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:38

Ik lees mee. Wij hebben dit ook hier. Nieuw apparaat , 1e keer ging perfect en daarna nooit meer perfect. Stukje voor stukje krijgen we hem geschoren maar echt niet in hele banen. Messen geslepen maar hetzelfde probleem. Ze scheren gewoon niet echt. Haren trekt hij soms ook zo mee.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:42

marije1109 schreef:
Mijne naar welkoop gebracht voor onderhoud......en vandaag onze pony helemaal kunnen scheren, blij!

Misschien een stomme vraag, kan je ieder apparaat naar de Welkoop brengen? Ik heb mijne tweedehands gekocht een jaar geleden, dus weet niet in welke winkel hij gekocht is...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:56

Amado7 schreef:
Ik lees mee. Wij hebben dit ook hier. Nieuw apparaat , 1e keer ging perfect en daarna nooit meer perfect. Stukje voor stukje krijgen we hem geschoren maar echt niet in hele banen. Messen geslepen maar hetzelfde probleem. Ze scheren gewoon niet echt. Haren trekt hij soms ook zo mee.

Dat is echt niet normaal hoor. Mee terug gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:09

Heel vaak zijn de messen niet goed geslepen of bot. Ook bij helemaal nieuwe messen.
De betere merken zijn meestal wel goed maar de goedkopere varianten zijn slecht geslepen.
Ik heb laatst zo'n goedkopere machine gekocht, zitten dan ook niet de beste messen opaar alles was nieuw.
Maar messen gingen amper door de haren.
Laten slijpen en toen gingen ze als door roomboter.
Slijpen is ook een kunst apart, op veel plaatsen komen ze botter terug dan ze waren.
Ik stuur ze op naar Kommer Biopharm in Heiloo.
Heb ze binnen week terug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:12

Ik heb mijn scheerapparaat 2e hands gekocht (zgan) van iemand die ook dit probleem had en heb hem goed afgesteld en hij scheert als een tierelier. Wel zijn na één paard de messen weer bot en krijg ik dit probleem ook. Dus ik denk dat de kwaliteit van de bijgeleverde messen niet alles is, maar na een bezoekje aan de Welkoop (slijpen kost daar 5 euro of zo én je kunt er op wachten) doet ie het weer perfect.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:44

Mijne gekocht op mp maar was voor welkoop geen probleem.
Heb 10 euro betaald voor het onderhoud.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:51

Weet niet welk merk apparaat je heb ts en in welke omgeving je zit?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 18:41

Ik heb een Liscop en eentje waar ik het merk niet goed van snap maar dat is zowieso een oud apparaat. Kwa omgeving zit ik prachtig maar niet echt dichtbij (midden Frankrijk)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:45

Hier iemand ervaring met een lister legend machine? Ik twijfel of ik die 2hands wil kopen of een moser Max 45 die hier aangeraden wordt.
Ik wil 1 paard 2 a 3 keer per seizoen scheren.
De lister messen zijn wel heel duur. Kosten voor de machine zijn vergelijkbaar maar de lister is dus 2de hands.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:48

Ik heb het ook wel eens, maar toen had ik hem van te voren niet gewassen en daardoor was de vacht te vettig. Misschien kan je eens het apparaat van iemand anders proberen om te kijken of het aan het apparaat ligt?

We hebben ook een een shetlander met cushing, daar kom je met gewone messen niet door heen dus daar hebben we rundermessen voor.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:32

Ik hoor aan je machine dat de messen te los staan.

Even gezocht op bokt.

TD_Aesculap schreef:
Messen.
Met 1 stel messen kan je ongeveer 5 paarden mee scheren. Het ligt er natuurlijk aan of je paard schoon en vrij van zand is.
Als je je messen laat slijpen bij een goede slijper dan kunnen ze wel 30 keer geslepen worden voordat ze versleten zijn.

Messen monteren en afstellen.
Haal de stekker uit het stopcontact. Draai de stelschroef op de scheerkop helemaal terug. Leg het bovenmes op de veerbrug en zorg dat de puntjes in de gaten vallen. Schuif het ondermes onder de schroeven en zet deze goed vast. Draai nu de stelschroef vast en zorg dat het bovenmes goed tegen het ondermes aangedrukt wordt. Laat nu de machine lopen. Als je een klepperend geluid hoort dan moet je de stelschroef strakker aandraaien. Doe nu wat olie op de tandjes en aan de zijkant. Probeer op de buik van het paard of hij goed afgesteldt is. Als de machine blijft hangen in de haren dan moet je de stelschroef een kwartslag vaster draaien. De steschroef heeft niks te maken met de scheerlengte. Bijna alle messen hebben een scheerhoogte van 3mm.

Dick

Wat ik meestal doe is aandraaien tot ze het niet meer doen en dan iets terug draaien tot ze weer soepel gaan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:05

darkadia schreef:
Ik heb dit ook een keer gehad. Lag aan het soort olie. Andere olie gehaald en niks meer aan de hand. De haren plakten heel erg aan die olie.

En inderdaad de afstelling ook belangrijk.

Ik gebruik Kroon handyoil bij de Action vandaan. Kost rond de euro voor een flesje

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:49

Je messen klinken erg los. Wel hoor ik meerdere klachten momenteel over liscop machines. Met 1 set messen hoor je meerdere keren mee toe te kunnen ook als paard redelijk schoon is en ovb van dat de messen goed geslepen zijn wat lang niet iedereen goed kan. Woon je in de buurt van benningbroek, zo ja kan ik je machine nakijken. Helaas kan ik zelf thuis niet de messen slijpen ivm geen apparaat hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 02:06

Op de video kun je idd je messen horen klapperen :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 02:42

smit_ilse schreef:
Je messen klinken erg los. Wel hoor ik meerdere klachten momenteel over liscop machines. Met 1 set messen hoor je meerdere keren mee toe te kunnen ook als paard redelijk schoon is en ovb van dat de messen goed geslepen zijn wat lang niet iedereen goed kan. Woon je in de buurt van benningbroek, zo ja kan ik je machine nakijken. Helaas kan ik zelf thuis niet de messen slijpen ivm geen apparaat hebben.

TS woont in Frankrijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:14

Ik vraag me af waarom je op de buik zou moeten uitproberen of de messen goed scheren. Lijkt me niet de meest veilige plaats bij niet scherpe c.q. niet goed afgestelde messen :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 15:23

bedankt voor alle reacties weer.

We zijn ponylief gaan scheren zonder een bad van te voren. Niet ideaal maar hij had een vacht die gewoon niet in een nacht droog werd. Zijn vacht was ook heel "hard" zeg maar en super dik.
Zo gauw overdag de temperaturen boven de 8 graden uit komen stond hij te zweten en hij verhaarde zo goed als niet. Vorige voorjaar hetzelfde probleem gehad maar het toen aangekeken. Het gevolg was dat hij nu een net omgevallen fjordenboog heeft nu omdat ik zijn manen er compleet af gehaald heb aan het einde van de zomer.

Hij staat nu nog wel op de planning voor een bad nu hij kort is, helaas afgelopen 2 dagen code geel en oranje gehad voor wind en veel regen (geen binnen poets/wasplaats en enkel koud water met slang) Vandaag aan het einde van de middag hoop ik hem eindelijk een lekker bad te kunnen geven, met emmers zodat het wel warm water is, en dan ga ik morgen nog eens een poging doen het werk af te maken en mooi te maken. :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:00

Ik scheer altijd met koeien messen werkt net iets fijner vind ik O:)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 18:31

Wat is het verschil tussen de 2? En kan je op elk apparaat ook koeien messen zetten?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:43

Ze zijn iets grover let wel op je kan iets sneller een velletje knippen dus glad en vlak houden

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:47

Als je pony vies was zijn je messen nu bot... zou dan eerst zorgen voor schone scherpe messen, pony wassen en goed conditioner of glansspray erop en dan scheren. En elke 10 minuten olieen.
En je messen dus beter afstellen.

Ik denk dat jij zand/stof/modder op je pony/messen had, en als he daar olie bij doet dan werkt het idd niet meer

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:00

Maar ik ben dus hetzelfde als de ts. Schoon paard, geen overmatig haar. En dus wel drama na de eerste keer oliën. Wat ik dan ook doe, niets meer mee te beginnen. Ook met aandraaien niet.
Ga binnenkort de hele machine maar weg brengen. Nog even kijken wat ik vertrouw en welke winkel goed is. Want messen doen t dus maar minuut of 10a15. Gaat nergens over..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 21:58

Libera schreef:
Als je pony vies was zijn je messen nu bot... zou dan eerst zorgen voor schone scherpe messen, pony wassen en goed conditioner of glansspray erop en dan scheren. En elke 10 minuten olieen.

Ik denk dat jij zand/stof/modder op je pony/messen had, en als he daar olie bij doet dan werkt het idd niet meer

Doit zou best mogelijk kunnen zijn. Helaas was wassen met zijn vacht echt niet mogenlijk (en dus ook meteen de reden voor het scheren). Hij heeft toestraks tijdens een regenbui een heerlijke douche gehad met een teerschampoo. Hopelijk helpt dat ook een beetje bij de jeuk nu.

Ook heb ik mijn kwpn merrie als test object gebruikt voor de liscop, ik heb de messen zo strak gehad dat ze toen ik stopte al lichtjes warm waren (misschien 3 minuten bezig geweest) zij heeft nu een aardig geschoren plek op haar schouder maar het strakker zette helpte helaas niet en ook bij haar kwam het apparaat er amper doorheen en zij was en echt schoon en is al 3/4 door de verharing heen nu.

Als de auto weer gemaakt is ga ik de messen naar een slijper brengen hier in de buurt, hopelijk gaat dat DE oplossing zijn.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:19

Zit net te denken.. een miskoop heeft een los blokje wat in je boven mee valt toch? Als die versleten is komen je messen niet ver genoeg over elkaar om goed te knippen.. dan dunt hij meer uitzegmaar.. die blokjes zijn lost te koop dus neem je apparaat ook mee na je slijper dan kan hij daar misschien wat zinnigs over zeggen.. succes

Een bedrieglijke heet het google maar ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:01

XxLiEsJuHhxX schreef:
Libera schreef:

Doit zou best mogelijk kunnen zijn. Helaas was wassen met zijn vacht echt niet mogenlijk (en dus ook meteen de reden voor het scheren). Hij heeft toestraks tijdens een regenbui een heerlijke douche gehad met een teerschampoo. Hopelijk helpt dat ook een beetje bij de jeuk nu.

Ook heb ik mijn kwpn merrie als test object gebruikt voor de liscop, ik heb de messen zo strak gehad dat ze toen ik stopte al lichtjes warm waren (misschien 3 minuten bezig geweest) zij heeft nu een aardig geschoren plek op haar schouder maar het strakker zette helpte helaas niet en ook bij haar kwam het apparaat er amper doorheen en zij was en echt schoon en is al 3/4 door de verharing heen nu.

Als de auto weer gemaakt is ga ik de messen naar een slijper brengen hier in de buurt, hopelijk gaat dat DE oplossing zijn.

Als ze bot zijn door wat er staat doet ie het ook niet bij een ander paard. Hoe oud is je machine?