Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amado7 schreef:Ik lees mee. Wij hebben dit ook hier. Nieuw apparaat , 1e keer ging perfect en daarna nooit meer perfect. Stukje voor stukje krijgen we hem geschoren maar echt niet in hele banen. Messen geslepen maar hetzelfde probleem. Ze scheren gewoon niet echt. Haren trekt hij soms ook zo mee.
TD_Aesculap schreef:Messen.
Met 1 stel messen kan je ongeveer 5 paarden mee scheren. Het ligt er natuurlijk aan of je paard schoon en vrij van zand is.
Als je je messen laat slijpen bij een goede slijper dan kunnen ze wel 30 keer geslepen worden voordat ze versleten zijn.
Messen monteren en afstellen.
Haal de stekker uit het stopcontact. Draai de stelschroef op de scheerkop helemaal terug. Leg het bovenmes op de veerbrug en zorg dat de puntjes in de gaten vallen. Schuif het ondermes onder de schroeven en zet deze goed vast. Draai nu de stelschroef vast en zorg dat het bovenmes goed tegen het ondermes aangedrukt wordt. Laat nu de machine lopen. Als je een klepperend geluid hoort dan moet je de stelschroef strakker aandraaien. Doe nu wat olie op de tandjes en aan de zijkant. Probeer op de buik van het paard of hij goed afgesteldt is. Als de machine blijft hangen in de haren dan moet je de stelschroef een kwartslag vaster draaien. De steschroef heeft niks te maken met de scheerlengte. Bijna alle messen hebben een scheerhoogte van 3mm.
Dick
smit_ilse schreef:Je messen klinken erg los. Wel hoor ik meerdere klachten momenteel over liscop machines. Met 1 set messen hoor je meerdere keren mee toe te kunnen ook als paard redelijk schoon is en ovb van dat de messen goed geslepen zijn wat lang niet iedereen goed kan. Woon je in de buurt van benningbroek, zo ja kan ik je machine nakijken. Helaas kan ik zelf thuis niet de messen slijpen ivm geen apparaat hebben.
Libera schreef:Als je pony vies was zijn je messen nu bot... zou dan eerst zorgen voor schone scherpe messen, pony wassen en goed conditioner of glansspray erop en dan scheren. En elke 10 minuten olieen.
En je messen dus beter afstellen.
Ik denk dat jij zand/stof/modder op je pony/messen had, en als he daar olie bij doet dan werkt het idd niet meer
XxLiEsJuHhxX schreef:Libera schreef:Als je pony vies was zijn je messen nu bot... zou dan eerst zorgen voor schone scherpe messen, pony wassen en goed conditioner of glansspray erop en dan scheren. En elke 10 minuten olieen.
En je messen dus beter afstellen.
Ik denk dat jij zand/stof/modder op je pony/messen had, en als he daar olie bij doet dan werkt het idd niet meer
Doit zou best mogelijk kunnen zijn. Helaas was wassen met zijn vacht echt niet mogenlijk (en dus ook meteen de reden voor het scheren). Hij heeft toestraks tijdens een regenbui een heerlijke douche gehad met een teerschampoo. Hopelijk helpt dat ook een beetje bij de jeuk nu.
Ook heb ik mijn kwpn merrie als test object gebruikt voor de liscop, ik heb de messen zo strak gehad dat ze toen ik stopte al lichtjes warm waren (misschien 3 minuten bezig geweest) zij heeft nu een aardig geschoren plek op haar schouder maar het strakker zette helpte helaas niet en ook bij haar kwam het apparaat er amper doorheen en zij was en echt schoon en is al 3/4 door de verharing heen nu.
Als de auto weer gemaakt is ga ik de messen naar een slijper brengen hier in de buurt, hopelijk gaat dat DE oplossing zijn.