tips voor 'panieksluiting' hooinet in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: tips voor 'panieksluiting' hooinet in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:14

Nu kan ik het natuurlijk nergens meer vinden maar werd doodgegooid met de reclame van een honden/paarden touw die met zo'n knobbeltje in een rubbertje ging. In paniek trekt dat natuurlijk los. Ik zal eens verder zoeken

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:36

s0173957 schreef:
sonita schreef:
https://www.smarttieproducts.com/ Kun je je paard mee " vast" zetten, maar ook je hooinet aan hangen.

Is dat ook ergens in Europa te krijgen?
Vind ik nl heel interessant voor al die jonge knollen hier!

Ik gebruik hier een 'acht' voor uit de klimsport, aan een karabijnhaak. Stuk goedkoper en afhankelijk van de maat die je kiest kan er ook een heel dik halstertouw of leadrope door.

Bijv: https://www.klimwinkel.nl/kong-figure-8.html

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:17

https://www.depaardenverzorger.nl/safe-clip.html
Deze kun je stellen, dus ook strakker zetten voor bijv een hooinet.
Doordat paarden voelen dat ze niet echt 'vast' staan, zijn ze veel rustiger.
En ik kan ze ook met een wat langer touw laten staan.
Vooral met jonge paarden heel fijn.
Ook heel goed voor mijn bloeddruk :+

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 22:11

rien10 schreef:

Dat zou inderdaad veilige optie zijn. Ik vraag me alleen wel af of je dit ook met gewoon hooi kunt gebruiken (ipv de compact gras baaltjes) en hoe lang een paard dan met een volle bak bezig is. Ik zal eens googlen naar ervaringen.

billy3105 schreef:
Nu kan ik het natuurlijk nergens meer vinden maar werd doodgegooid met de reclame van een honden/paarden touw die met zo'n knobbeltje in een rubbertje ging. In paniek trekt dat natuurlijk los. Ik zal eens verder zoeken

Ik zie wel voor me wat je bedoelt, maar ben er nog niet helemaal uit met wat voor zoekterm ik dat moet googlen :+

Mooie opties komen er ook voorbij voor het vastzetten van jonge of snel schrikkende/hangende paarden. Ik kende eigenlijk alleen de veiligheidshalsters, maar de opties die in dit topic genoemd worden zijn veel beter!

Voor het ophangen van mijn hooinet ga ik nu waarschijnlijk in eerste instantie karabijnhaken gebruiken. Ik heb bij de Gamma op de website gezien dat er bij iedere karabijnhaak de draagkracht wordt aangegeven. Dat variëert tussen de 50/60 kg tot 300 kg (voor wat ik zo snel kon zien).
Ik denk dat een karabijnhaak met een draagkracht van 50 of 60 kg sterk genoeg is om heel te blijven als paard tijdens het eten een beetje hard aan het hooinet trekt, maar wel zal breken/verbuigen mocht het paard ooit in het net vast komen te zitten.

Iedereen bedankt voor het meedenken +:)+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:00

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:02

Zo'n ding moest ik ook meteen aan denken. Als het paard weinig mag doen is ijzers eraf misschien ook een optie? Ik heb mijn netten bijna op de grond hangen (er moet er eentje van 1.70 uit eten en eentje van 85 cm), beide zonder ijzers en zou ik eigenlijk niet weten hoe ze er in vast blijven zitten. En anders knapt inderdaad het touw ook wel, gebeurt met eten ook af en toe.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 02:13

Ik heb voor de veiligheid voor deze feeder gekozen van hayplay:
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 04:08

Is de stal wel groot genoeg??

Ik had heel vroeger de paarden nog op stal en dekens op. Toen is ooit eentje met de deken vast komen te zitten in het hooinet, maar die stond heel braaf te wachten om bevrijd te worden.

Nu loopt alles 24/7 buiten en heb 5 netten hangen, soms 7 en 2 of 3 bakken met netten. Maar geen ijzers. Kan altijd mis gaan natuurlijk, maar ijzers en netten zijn geen geweldige combi.

Ik heb overigens nooit paarden gehad die in stal stonden te steigeren of rollen. Veel naar buiten doen, dan doen ze dat daar maar. Ook onze 4jr hengst stond braaf, zelfs met merries voorlangs of lag languit te slapen.

Maar met te weinig ruimte is het ook lastig. Soms helpt het om te kijken hoe je paard zijn stal gebruikt en een net eens aan een andere kant te hangen. Of zoals boven een ander soort slowfeeder. Als er machinaal wordt uitgemest is dat meestal maar eens in de zoveel tijd, dus dan kan je vast wel avond ervoor even je bak eruit halen??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:05

Hier rollen ze juist iedere nacht binnen, mits de stal groot genoeg is en dik (20+ cm zaagsel) is opgestrooid. Gaat met de hooinetten ook goed, maar ook geen ijzers, dus dat is echt anders.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:33

Ik heb verder de reacties niet gelezen, dus excuses als het al vermeld is, maar met ijzers moet je simpelweg geen net ophangen. En die hooizakken die ik in de gauwigheid zag, die hebben mijn vroegere pony bijna haar been gekost; geen ijzers ook trouwens maar die had het voor elkaar dat de zak te laag was komen te hangen, voorbeen er in geslagen en de hele nacht waarschijnlijk er in vast gezeten. Die zak was dusdanig strak om haar been gedraaid dat het maanden heeft gekost voordat de huid goed genezen was. Ik zou voor andere veiligere opties gaan.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:46

Ik gebruik altijd een strotouwtje om paarden vast te zetten, voor het geval ze gaan hangen. Wel doe ik dan het touwtje in de lengte door de helft (half zo dik dus), zodat deze wel breekt als ze hangen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:05

neetoch schreef:
Ik heb verder de reacties niet gelezen, dus excuses als het al vermeld is, maar met ijzers moet je simpelweg geen net ophangen. En die hooizakken die ik in de gauwigheid zag, die hebben mijn vroegere pony bijna haar been gekost; geen ijzers ook trouwens maar die had het voor elkaar dat de zak te laag was komen te hangen, voorbeen er in geslagen en de hele nacht waarschijnlijk er in vast gezeten. Die zak was dusdanig strak om haar been gedraaid dat het maanden heeft gekost voordat de huid goed genezen was. Ik zou voor andere veiligere opties gaan.

Wij hebben 2 mega netten die echt tot boven de grond hangen, een groot net en 2 wat kleinere. Dan netten in ibc vaten, dus ook laag. Maar wij hebben ook een shet en in die mega netten gaat een heel baaltje.

Ze hangen wel in de open stal, dus kunnen er vrij rond bewegen.

Als je paard er zo snel in hangt als het gaat rollen is de stal misschien te klein zoals eerder al gezegd. Maar sws een net heel hoog hangen als een paard x aantal uren in een stal staat, zou ik ook zeker niet willen. Die van ons lopen stukken tussendoor en iets hoger en laag eten wisselen elkaar af.

Ik heb echt nooit paarden die in stal rollen. Ze rollen altijd lekker buiten waar ze de ruimte hebben en het liefst in zand. In een heel dik pak vlas doen ze alleen als ze nat zijn en er buiten echt geen droge plek te vinden is.
Maar goed, ze slapen ook altijd buiten en nooit in mest bijv.

Laatst kwam er ook een foto voorbij van een omgekomen paardje door een hooiruif, dus er kan wel altijd wat gebeuren natuurlijk. Maar zoveel mogelijk voorkomen betekent of ijzers en dekens eraf of geen hooinet.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:11

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:15

MiekeFS schreef:
Heb niet alles gelezen maarmisschien is dit iets

https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... gheidsstuk

Ook geschikt voor hooinetten

Ding gaat alleen maar los. Leuk als je dichtbij bent, maar als een paard een hele avond en nacht op stal staat en er gebeurt wat, kan hij alsnog uren achtereen vastzitten in het net zelf met been/hoeven.