Brand preventie op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:50

Vergeet vooral ongediertebestrijding niet!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:11

Daks schreef:
Maartje1990 schreef:
Niet in een stal zetten.Zo simpel

Meest ongevoelige respectloze kansloze opmerking van de eeuw.

Zo simpel om een beetje empathie te tonen en even in te slikken wat je denkt |o :x _-:( 8)7 -:(-

Het topic gaat hier niet over die maneges waar dit gebeurd is zelf. Degene die dit opent is ook niet iemand van die stallen. Dit topic gaat over preventieve dingen. Preventief je paarden buiten zetten is er dus 1 van. Niets ongevoeligs of respectloos, ik zet dit niet in de topics oid over die stallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:16

Daks schreef:
Maartje1990 schreef:
Niet in een stal zetten.Zo simpel

Meest ongevoelige respectloze kansloze opmerking van de eeuw.

Zo simpel om een beetje empathie te tonen en even in te slikken wat je denkt |o :x _-:( 8)7 -:(-

Als de reactie je niet bevalt, kan je dat normaal melden. Je eigen reactie is 10x erger op een mening van iemand.

En ik heb branden meegemaakt, dus zeg precies hetzelfde. Onze paarden staan nooit meer op stal.

Wat iedereen ook noemt; brand is vreselijk en je krijgt de paarden niet buiten of zelf de deuren nog open vanwege de rook en hitte. Daar moet je aan gedacht hebben.
Als je "mazzel" hebt dat de brand in een ander gebouw is bij je opslag bijv en je bent snel, kan je de paarden vrij krijgen. Is de brand in de stallen, heb je echt hele grote problemen gewoon.
Zeker omdat er doorgaans 's nachts ook niet zoveel mensen aanwezig zijn en je het met 1 of 2 man niet gaat redden.

Daks

Re: Brand preventie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:27

Niet in stal zetten is geen preventie maatregel en imo niet van toepassing op de vraag van de TS

TS vraagt wat voor preventiemiddelen of maatregelen wij hebben om brand te voorkomen.

Paarden niet op stal zetten voorkomt geen brand. Voorkomt wel slachtoffers maar doet iemand niets aan de brandfactoren of preventiemiddelen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:28

Scherp Daks. *\o/*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:30

Daks schreef:
Niet in stal zetten is geen preventie maatregel en imo niet van toepassing op de vraag van de TS

TS vraagt wat voor preventiemiddelen of maatregelen wij hebben om brand te voorkomen.

Paarden niet op stal zetten voorkomt geen brand. Voorkomt wel slachtoffers maar doet iemand niets aan de brandfactoren of preventiemiddelen

Ze vraagt wat doen we ter preventie. Ter preventie aan brand doe ik niets nee. Behalve dan dat niemand op stal binnen mag roken. Wat ik doe ter preventie dat mijn paarden niet om het leven zouden komen in geval van een brand is mijn paarden buiten zetten. Dus zeker wel van toepassing op de vraag van TS.

Dus als je meer zekerheid wilt dat je paarden bij brand niet om het leven komen, is preventief buiten zetten een hele goede. En het leven van je paard is het belangrijkste wat je (preventief) wilt beschermen lijkt me.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:33

TS heeft het nergens over preventie van het voorkomen van slachtoffers. Wel over het voorkomen van brand.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:34

Paarden en opslag van hooi/stro nooit onder het zelfde dak zetten.

Voorkomt geen brand maar voorkomt wel slachtoffers

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:53

Voorkomen is beter dan genezen (blussen in dit geval)

Dus stap 1: Voorkomen van brand
Electra op orde houden. Dit is één van de grootste veroorzakers van brand. Vaak een hoop stof/spinnenwebben ter plekke zorgt dat het lekker warm wordt. Let op de aansluiting van je elektra en evt in de nacht elektrische apparatuur afkoppelen. En controleer op schade door gebruik en ongedierte.

Voorkomen dat broei-gevaarlijke stoffen niet in/tegen de stal staan waar je paarden staan. Zorg dat werkzaamheden die vonken kunnen geven niet in de stal plaats vinden (en liefst ook niet direct ernaast). Een vonk kan ergens terecht komen en daar gaan broeien.

Daarnaast moet je ook passen met natuurlijke oliën. Als dit op een doek zit en dat wordt ergens als prop weggelegd/gegooid dan kan dat gaat broeien en branden.

En zorg dat er weinig in de stal staat wat bij kan dragen aan een brand. Dus zo min mogelijk brandbaar materiaal in de stal wat niet nodig is voor het dagelijks gebruik! En als je het budget hebt, zorg voor niet brandbare isolatiematerialen...

Stap 2: Ontdekken van brand

Stap 3 en 4 hebben allen zin als je weet dat het brand, dus is het handig dat je op tijd gealarmeerd wordt. Dan moet je al weer aan (doorgeschakelde) hitte/combi melders denken (want normale rookmelders zullen door de stof te veel onnodige meldingen geven) Als er wifi is, zijn er tegenwoordig rookmelders die naar je mobiel alarmeren! Maar er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden.

Maar dan moet de stroom niet uitgevallen zijn ;)

Stap 3: Mogelijkheid tot (snelle) blussing van een kleine brand

Een handblusser werkt niet als de brand ontstaan is door broei, waarschijnlijk kom je niet eens bij de haard terecht. Dus dan zou je al een brandslanghaspel (of een lange waterslang :Y) werkt ook al) moeten hebben zodat je het kan verzuipen. Maar het is echt heel moeilijk om de broei uit een baal te krijgen. Dan moet je het echt uit elkaar halen. En doe dat maar als het eentje is die onderop achteraan staat...

Een handblusser kun je bij een keukentje oid neerzetten, want dat werkt wel bij kleine apparatuur. Een blusdeken kun je gebruiken, maar is wat lastiger in gebruik maar is wel erg fijn bij kleding brand.

Stap 4: snel en veilig kunnen ontruimen
Verder is het logisch dat stallen makkelijk te openen te zijn en je 2 kanten uit kunt zodat je weg niet geblokkeerd kan raken en dus buitendeuren die van binnen makkelijk te openen te zijn. Liefst ook van buiten (voor de "redders") maar dat is natuurlijk weer een issue met inbraak. Het is handig om een plek hebt waar je de paarden buiten neer kunt zetten zodat ze niet weer naar binnen kunnen en niet in de weg staan.

pff... zo dit is even wat ik zo zou adviseren...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:59

En nog een tip, op stallen waar dieren zijn geen zonnepanelen opleggen of er een heel goed alarmsysteem aanhangen. Meerdere stalbranden zijn veroorzaakt door storingen/kortsluitingen in een vaak zelf aangelegde zonnepanelen serie. Onze stal is ook de enigste plek waar zonnepanelen renderend op geplaatst kunnen worden, wij hebben het dus niet gedaan. Ben te bang dat er iets misgaat.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:00

Gypsy schreef:
Denk ook aan dingen zoals een oude waterkoker. Op bijna elke stal staat wel ergens zo'n ding. Superhandig, maar kortsluiting in zo'n ding kan dus het begin van een brand zijn. Zorg dat er gewoon een goede nieuwe staat, die automatisch afslaat als het water gekookt is, en haal na gebruik de stekker er uit.

Heel herkenbaar. Die staat bij ons... En staleigenaar erop aangesproken maar is (nog) niks mee gedaan. Gelukkig staat mijn paard buiten. Brand is 1 van mijn grootste nachtmerries. Maar nog steeds blijf ik me er wel een beetje zorgen over maken. Kortsluiting of iets dergelijks gun je niemand.

Op mijn werk, gehandicaptenzorg, is er een keer snachts een gloednieuwe waterkoker uit zichzelf aan gegaan. Gelukkig gezien door de nachtdienst. Tegenwoordig worden alle stekkers uitgetrokken die uitgetrokken kunnen worden. Er is wel een goed brandmeldsysteem, maar je hebt het pand niet zomaar verlaten met al je cliënten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:07

Daks schreef:
TS heeft het nergens over preventie van het voorkomen van slachtoffers. Wel over het voorkomen van brand.

Een brandblusser of een blusdeken is dan ook geen correct antwoord want ook dat zijn geen preventieve maatregelen die brand voorkomen. En dat zijn net dingen die TS zelf aanhaalt. TS vraagt ook letterlijk preventie EN maatregelen.

#doeslief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:20

bigone schreef:
En nog een tip, op stallen waar dieren zijn geen zonnepanelen opleggen of er een heel goed alarmsysteem aanhangen. Meerdere stalbranden zijn veroorzaakt door storingen/kortsluitingen in een vaak zelf aangelegde zonnepanelen serie. Onze stal is ook de enigste plek waar zonnepanelen renderend op geplaatst kunnen worden, wij hebben het dus niet gedaan. Ben te bang dat er iets misgaat.

Ik zou ze niet eens op m'n huisleggen. Laatste tijd zijn er steeds meer dakbranden door zonnepanelen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:22

Ik sta op een vrij grote stal (meer dan 100 paarden) en bij ons komt twee keer per jaar de brandweer langs om te oefenen met de vluchtroutes (hoe stallen moeten worden opengemaakt, hoe je met paniekerige paarden om moet gaan etc.) Ik begrijp dat dit niet echt haalbaar is als het maar om een kleine stal gaat, maar je kunt altijd de brandweer bellen om tips.
Vrij recentelijk is een grote opslag bij ons thuis afgebrand en de meneer van de verzekeringen gaf aan dat de meeste branden door slecht materiaal ontstaan. Daarbij moet je denken aan de oude waterkoker die eerder werd genoemd, of goedkope accu's uit China etc. Investeer in goed materiaal, koop geen goedkope troep.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 13:24

Bedankt voor de vele tips, sommige dingen wist ik al maar ook veel dingen nog niet.

Het gaat bij mij niet om een professionele pensionstal, maar om 2 en binnenkort 3 paarden van mezelf die bij iemand aan huis staan.

24/7 buiten zetten wordt ook steeds risicovoller, hier in de buurt is al eens een wolf gesignaleerd dus dat durf ik niet aan en mijn merrie doe je daar sowieso geen plezier mee.

Het belangrijkste zijn dan natuurlijk de paarden, het gaat mij dus het meeste er om hoe je kunt zorgen dat je die er uit kunt krijgen. Ik las bijvoorbeeld dat in Heerlen een paard veel brandwonden had, had een blusdeken daar iets aan kunnen doen? (En dat is absoluut geen verwijt, maar iets wat ik me wel afvraag, want ik heb gelukkig! geen idee hoe brand werkt)

De opmerking over de stalen/ijzeren grepen vind ik een hele goeie, nooit over nagedacht.
Zouden stallen van steenschotten dan brandvertragender zijn dan stallen met tralies?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:35

Paard dat uit een brandende stal komt heeft vaker brandwonden op de rug, vuur gaat naar boven en vanaf daar vallen brandende stukken naar beneden , daar helpt een blusdeken niet. Hooguit een staldeken die misschien iets vertraagt maar ook dat gaat smeulen en zal de wonden nog veel erger maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:40

Amy223 schreef:
Bedankt voor de vele tips, sommige dingen wist ik al maar ook veel dingen nog niet.

Het gaat bij mij niet om een professionele pensionstal, maar om 2 en binnenkort 3 paarden van mezelf die bij iemand aan huis staan.

24/7 buiten zetten wordt ook steeds risicovoller, hier in de buurt is al eens een wolf gesignaleerd dus dat durf ik niet aan en mijn merrie doe je daar sowieso geen plezier mee.

Het belangrijkste zijn dan natuurlijk de paarden, het gaat mij dus het meeste er om hoe je kunt zorgen dat je die er uit kunt krijgen. Ik las bijvoorbeeld dat in Heerlen een paard veel brandwonden had, had een blusdeken daar iets aan kunnen doen? (En dat is absoluut geen verwijt, maar iets wat ik me wel afvraag, want ik heb gelukkig! geen idee hoe brand werkt)

De opmerking over de stalen/ijzeren grepen vind ik een hele goeie, nooit over nagedacht.
Zouden stallen van steenschotten dan brandvertragender zijn dan stallen met tralies?

Steenschotten gaat ook niets helpen bij brand hoor. Dan zou je in compartimenten moeten gaan werken en daar muren van 60min plaatsen. Een brandvertragende wand wil je ook altijd tot aan het dak hebben lopen, anders helpt deze alsnog niets.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:43

Bij de bouw van de stal iedere box een eigen buitendeur.
Geen Electra en waterleiding boven de stallen, dit ivm smelten van het plastic bij brand wat dan op de paarden valt bij brand.

Ongedierte bestrijding, die kunnen bedradingen stuk knagen en kortsluiting veroorzaken.

Brandblusser op stal en water.

Hooi en stro opslag in andere schuur

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:51

Marije_1997 schreef:
bigone schreef:
(...) Meerdere stalbranden zijn veroorzaakt door storingen/kortsluitingen in een vaak zelf aangelegde zonnepanelen serie.

Ik zou ze niet eens op m'n huisleggen. Laatste tijd zijn er steeds meer dakbranden door zonnepanelen.

Welke idioot gaat een beetje knutselen met electra?
Zonnepanelen van de beunhaas...?

Zowel Knollie als ik slapen onder panelen die electriciteit maken, ik slaap er geen minuut minder om,
maar geen beunhazen op de beun!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:54

Janneke2 schreef:
Marije_1997 schreef:

Welke idioot gaat knutselen met electra?

Zowel Knollie als ik slapen onder panelen die electriciteit maken, ik slaap er geen minuut minder om.,
maar geen beunhazen op de beun!!!

Die daken die in de fik vliegen met zonnepanelen, die zijn gelegd door erkende bedrijven. Dus helemaal geen geknutsel met elektra. Zelf knutselen met zonne panelen is natuurlijk echt heel onverstandig. Tenzij je dit natuurlijk ook echt kan. Ik zou het zelf ook laten doen tho, of door mijn vader of door een bedrijf. Maar helaas gaat het daar ook mis. Zonnepanelen zijn niet zo veilig als dat het lijkt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:16

Een branddeken werkt d.m.v. verstikking. Natuurlijk zal het iets helpen als je deze op de rug van het paard legt ter bescherming van hitte/druppels van boven, maar deze blijft echt niet makkelijk liggen en al helemaal niet als je paard in paniek is. Dan helpt een deken van natuurlijke materialen meer (als die er al op ligt) En het hoofd van je paard steekt er ook nog eens bovenuit.

Een grote veroorzaker van brandvoortplanting is straling. Als deze vanuit de hete rook komt (ver ontwikkelde brand) dan helpen bouwkundige wanden weinig. Maar als je een goede wand hebt tussen een mogelijke ontstekingsbron (opslag) en je vluchtgang dan helpt het wel met de horizontale straling. Dan hoeft het echt geen officiële brandwerende wand te zijn. (als je je slaapkamerdeur dichtdoet en die heeft geen brandwerende voorzieningen, dan houdt die de brand ook een flinke tijd tegen)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:00

bigone schreef:
Paard dat uit een brandende stal komt heeft vaker brandwonden op de rug, vuur gaat naar boven en vanaf daar vallen brandende stukken naar beneden , daar helpt een blusdeken niet. Hooguit een staldeken die misschien iets vertraagt maar ook dat gaat smeulen en zal de wonden nog veel erger maken.

Vraag me af of dekens überhaupt brandvertragend werken.
Materiaal waar het van gemaakt is namelijk absoluut niet brandwerend/ vetragend.

Ik ben heel blij dat al onze paarden heerlijk 24/7 buiten staan.
Alleen onze groep zou geëvacueerd moeten worden bij brand in hooi opslag, die grenst aan onze paddock.
Scheelt dat dat een kwestie is van draad openen naar de wei.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:20

Onali schreef:
bigone schreef:

Vraag me af of dekens überhaupt brandvertragend werken.
Materiaal waar het van gemaakt is namelijk absoluut niet brandwerend/ vetragend.

Ik ben heel blij dat al onze paarden heerlijk 24/7 buiten staan.
Alleen onze groep zou geëvacueerd moeten worden bij brand in hooi opslag, die grenst aan onze paddock.
Scheelt dat dat een kwestie is van draad openen naar de wei.

Natuurlijke materialen hebben een brandvertragende eigenschap. Ze branden niet makkelijk, stoppen zodra een bron weg is en druppelen niet (maar verkolen). Als zodanig zijn dekens van natuurlijke materialen wel enigszins "brandwerend". Tegen straling werken ze ook goed, maar dat doen alle materialen zolang ze het zichtveld doorbreken. Alleen hebben kunststoffen de neiging te smelten (of te ontvlammen!) bij "relatief" lage temperaturen en kunnen ze gaan druppelen waardoor er lelijke brandwonden kunnen ontstaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:10

Citaat:
Die daken die in de fik vliegen met zonnepanelen, die zijn gelegd door erkende bedrijven. Dus helemaal geen geknutsel met elektra. Zelf knutselen met zonne panelen is natuurlijk echt heel onverstandig. Tenzij je dit natuurlijk ook echt kan. Ik zou het zelf ook laten doen tho, of door mijn vader of door een bedrijf. Maar helaas gaat het daar ook mis. Zonnepanelen zijn niet zo veilig als dat het lijkt.

Natuurlijk |( kan een dak met zonnepanelen in de hens.

Maar graag bronnen mbt 'vanwege de zonnepanelen ging het in de hens'.

Wel wil de brandweer weten of er panelen op het dak liggen ivm blustechniek.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:23

Nooit meer op stal, dat is leuk bedacht maar we hebben in Nederland echt geen plek genoeg om alle paarden op het land en paddock Paradise te houden. Weet nooit precies hoe mensen zich dat voorstellen.

Brand is eng maar neem goede maatregelen en maak een plan. Zoals veel mensen al zeggen vraag de brandweer eens mee te kijken. Kunnen die ergens water tappen, goed op het erf komen. Heb je meerdere vluchtwegen voor de paarden..

In de nacht het stroom af, goede rookmelder en een brandblusser voor kleine incidenten zijn al een goede start.