Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daks schreef:Maartje1990 schreef:Niet in een stal zetten.Zo simpel
Meest ongevoelige respectloze kansloze opmerking van de eeuw.
Zo simpel om een beetje empathie te tonen en even in te slikken wat je denkt![]()
![]()
![]()
![]()
Daks schreef:Maartje1990 schreef:Niet in een stal zetten.Zo simpel
Meest ongevoelige respectloze kansloze opmerking van de eeuw.
Zo simpel om een beetje empathie te tonen en even in te slikken wat je denkt![]()
![]()
![]()
![]()
Daks schreef:Niet in stal zetten is geen preventie maatregel en imo niet van toepassing op de vraag van de TS
TS vraagt wat voor preventiemiddelen of maatregelen wij hebben om brand te voorkomen.
Paarden niet op stal zetten voorkomt geen brand. Voorkomt wel slachtoffers maar doet iemand niets aan de brandfactoren of preventiemiddelen
Gypsy schreef:Denk ook aan dingen zoals een oude waterkoker. Op bijna elke stal staat wel ergens zo'n ding. Superhandig, maar kortsluiting in zo'n ding kan dus het begin van een brand zijn. Zorg dat er gewoon een goede nieuwe staat, die automatisch afslaat als het water gekookt is, en haal na gebruik de stekker er uit.
Daks schreef:TS heeft het nergens over preventie van het voorkomen van slachtoffers. Wel over het voorkomen van brand.
bigone schreef:En nog een tip, op stallen waar dieren zijn geen zonnepanelen opleggen of er een heel goed alarmsysteem aanhangen. Meerdere stalbranden zijn veroorzaakt door storingen/kortsluitingen in een vaak zelf aangelegde zonnepanelen serie. Onze stal is ook de enigste plek waar zonnepanelen renderend op geplaatst kunnen worden, wij hebben het dus niet gedaan. Ben te bang dat er iets misgaat.
Amy223 schreef:Bedankt voor de vele tips, sommige dingen wist ik al maar ook veel dingen nog niet.
Het gaat bij mij niet om een professionele pensionstal, maar om 2 en binnenkort 3 paarden van mezelf die bij iemand aan huis staan.
24/7 buiten zetten wordt ook steeds risicovoller, hier in de buurt is al eens een wolf gesignaleerd dus dat durf ik niet aan en mijn merrie doe je daar sowieso geen plezier mee.
Het belangrijkste zijn dan natuurlijk de paarden, het gaat mij dus het meeste er om hoe je kunt zorgen dat je die er uit kunt krijgen. Ik las bijvoorbeeld dat in Heerlen een paard veel brandwonden had, had een blusdeken daar iets aan kunnen doen? (En dat is absoluut geen verwijt, maar iets wat ik me wel afvraag, want ik heb gelukkig! geen idee hoe brand werkt)
De opmerking over de stalen/ijzeren grepen vind ik een hele goeie, nooit over nagedacht.
Zouden stallen van steenschotten dan brandvertragender zijn dan stallen met tralies?
Marije_1997 schreef:bigone schreef:(...) Meerdere stalbranden zijn veroorzaakt door storingen/kortsluitingen in een vaak zelf aangelegde zonnepanelen serie.
Ik zou ze niet eens op m'n huisleggen. Laatste tijd zijn er steeds meer dakbranden door zonnepanelen.
Janneke2 schreef:Marije_1997 schreef:
Ik zou ze niet eens op m'n huisleggen. Laatste tijd zijn er steeds meer dakbranden door zonnepanelen.
Welke idioot gaat knutselen met electra?
Zowel Knollie als ik slapen onder panelen die electriciteit maken, ik slaap er geen minuut minder om.,
maar geen beunhazen op de beun!!!
bigone schreef:Paard dat uit een brandende stal komt heeft vaker brandwonden op de rug, vuur gaat naar boven en vanaf daar vallen brandende stukken naar beneden , daar helpt een blusdeken niet. Hooguit een staldeken die misschien iets vertraagt maar ook dat gaat smeulen en zal de wonden nog veel erger maken.
Onali schreef:bigone schreef:Paard dat uit een brandende stal komt heeft vaker brandwonden op de rug, vuur gaat naar boven en vanaf daar vallen brandende stukken naar beneden , daar helpt een blusdeken niet. Hooguit een staldeken die misschien iets vertraagt maar ook dat gaat smeulen en zal de wonden nog veel erger maken.
Vraag me af of dekens überhaupt brandvertragend werken.
Materiaal waar het van gemaakt is namelijk absoluut niet brandwerend/ vetragend.
Ik ben heel blij dat al onze paarden heerlijk 24/7 buiten staan.
Alleen onze groep zou geëvacueerd moeten worden bij brand in hooi opslag, die grenst aan onze paddock.
Scheelt dat dat een kwestie is van draad openen naar de wei.
Citaat:Die daken die in de fik vliegen met zonnepanelen, die zijn gelegd door erkende bedrijven. Dus helemaal geen geknutsel met elektra. Zelf knutselen met zonne panelen is natuurlijk echt heel onverstandig. Tenzij je dit natuurlijk ook echt kan. Ik zou het zelf ook laten doen tho, of door mijn vader of door een bedrijf. Maar helaas gaat het daar ook mis. Zonnepanelen zijn niet zo veilig als dat het lijkt.