Stallings prijs voor mijn pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:28

Roodvos schreef:
koetje28 schreef:
Wanneer zou je dan klanten willen verwelkomen?
Je typt dat het nog jaren duurt maar waarom dan nu al een prijs weten, dat zou ik dan gaan vragen als het zover is want bij jaren later kan er heel veel veranderd zijn...

Nou, ze schrijft 2040 binnenbak en 2060 de buitenbak. Dat duurt dus nog 20 en 40 jaar. Dat is nog niet heel ambitieus zeg maar.

ik denk dat ze eerder een 20x40m en 20x60m bak bedoeld.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:35

Ik zou even je sarcasme-sensor resetten. Want nu geeft 'ie een error. :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:41

Britt_xxx schreef:
Ik zou even je sarcasme-sensor resetten. Want nu geeft 'ie een error. :')

Ik zat de link te zoeken van dat topic met momenten waar t kwartje wel heel laat viel :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:45

Ik woon in die regio, en dit zou ca. 350 wel moeten opleveren, ervan uitgaande dat alles voor ruiter én paard goed eruit ziet, dus geen PP in de modder, maar met ook in de winter droge plekken, en rijbakken met echt fatsoenlijke bodems erin. Kennis betaalt voor een plek met alle luxe voor de ruiter, binnenbak 20x40, buitenbak 20x60 die altijd goed te rijden is, én dagelijks de hele dag weidegang voor de paarden (nachten op stal, paddocks overdag op de dagen dat het echt nat is) inclusief alle faciliteiten, inclusief onbeperkt goed ruwvoer en inclusief krachtvoer (keuze uit 2 soorten, andere soorten zelf inkopen), inclusief 2x per jaar ontwormen én jaarlijks enten € 350. En daarmee zou het vergelijkbaar moeten zijn, met als verschil dat ze bij jou op PP staan - wat een keuze is van de eigenaar van het paard uiteindelijk.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:45

Ik vraag me af of je wel het pubiek gaat trekken wat je wil trekken.

Persoonlijk zie ik sportruiters toch nog steeds op grote schaal voor individuele stalling kiezen, maar dan met ruimere weidegang. En niet voor een PP.
Deze groep heeft vaak ook paarden die juist rondom beslagen zijn en niet alleen voor of enkel bekapt.
hoe reëel je verwachting is om niet op recreactie in te zetten vraag ik me dus af.

En ben idd ook benieuwd naar de grootte van je PP qua oppervlakte. 25 paarden daarop kwijt kunnen klinkt als een behoorlijk stuk grond als je dit goed wil doen.

xamavix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 11:47

Sclimpre schreef:
Inderdaad de grootte van het terrein, oppervlakte van de weilanden is toch wel een bepalende factor. Grootte van de schuilstal? Wat bedoel je met extra schuilmogelijkheden, zijn dat kleinere schuilstallen of enkel beschutting van bomen ?
Min breedte van de track?
Wat is het voerbeleid? Nemen jullie elk paard 2x/dag apart om bij te voeren of is het enkel hooi en moeten de klanten zelf voor de rest zorgen?

De inloopstal is 10 stallen die eruit zijn gesloopt. De track is niet overal even breed, maar op het smalste punt ongv 4 'm Schuilstallen bedoel ik mee overkappingen waar een strolaag onder ligt die ongv 3x5 zijn. Ze krijgen onbeperkt hooi, dus bijvoeren is niet nodig, als iemand dat wil kan die dat doen na het rijden enzo

Anoniem

Re: Stallings prijs voor mijn pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:50

Nogmaals: hoe groot is de oppervlakte van het terrein?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:53

is het bedoeld om er van te leven of puur als hobby?
Van een hobby hoef je niet te leven en mag in mijn ogen zelfs wat geld kosten.

Als je er van moet leven, moet je volgens mij niet vragen wat een ander er voor over heeft, maar moet je eerst je prijs zelf berekenen. Rekeninghoudende met kosten van hooi, stro, onderhoud van de hele stal incl machines, verzekeringen, evt hypotheek (en als je geen hypotheek hebt, rendement op geïnvesteerd vermogen), loonkosten of salaris voor jezelf, winstopslag, belastingen, afvoer mest, reserveringen voor toekomstig onderhoud of mindere periodes of tegenvallers, etc etc. Alles bij elkaar op tellen en delen door het aantal paarden dat je verwacht te krijgen.

Als daar een veel hogere prijs uit komt, dan wat mensen er voor willen betalen, dan klopt je businessmodel niet en moet je wat anders verzinnen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:54

Ik krijg heel slecht beeld van wat die 25 paarden nou eigenlijk aan oppervlakte gaan delen. Neem aan dat je de oppervlakte van de pp en weilanden weet?
Voor mij in ieder geval een grote bepalende factor voor het stalgeld.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:07

Vraag me wel af of je wedstrijdruiters gaat trekken als paarden niet rondom op ijzers mogen. Voor de meeste wedstrijdruiters is dat toch wel een must, dus dan zou stalling niet mogelijk zijn.

Vind het wel een beetje bijzonder dat je niet reageert op de vraag hoe groot het terrein is, dat is al meerdere malen gevraagd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:08

Je prijs zal afhankelijk zijn van wat je biedt aan faciliteiten en service en hoe het terrein er uit ziet en bij ligt qua luxe, onderhoud en netheid.

Met 20-40 binnenbak ligt bij ons de stalprijs volpension al snel rond de €225,- a €250,- Enkele erg luxe stallen liggen daarboven. Dat is Noord Nederland. Ik denk dat je daar net ook nog prachtige uitrijdmogelijkheden al snel rond de €300,- of meer kunt vragen. Mits het er professioneel en goed uit ziet.

Qua ruimte zou ik ook eerder voor minimaal 2 kleinere groepen gaan. Bijvoorbeeld gesorteerd op voederbehoefte (dieetgroep met schraal hooi en groep met hogere voerbehoefte waar je rijker hooi kunt voeren.)

Eventueel een aparte ruinen groep voor ruinen die ruzie maken om merries of dekken.

Verder iets meer reservestallen. Met eigen uitloop naast de kudde voor zieke paarden en integratie/kennismakings plek. Evt. guarantainestal.

Er wordt gesproken over sportruiters en (achter)ijzers, maar die worden steeds minder belangrijk. Er zijn steeds meer locaties waar je op zand start en er is steeds minder animo voor wedstrijden op gras.

Een sportruiters die bewust kiest voor zulke huisvesting, zal er vast geen moeite mee hebben bewust te kiezen voor wedstrijden op zand.

En als de locatie vlakbij de ruiterpaden ligt, dan hoeft daarvoor ook niet lang over de weg gereden te worden.

Voorijzers worden nog wel vaak gebruikt. En zijn bij veel verharding rond de stal voor sommige paarden een noodzakelijk kwaad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:14

BarbaLala schreef:
Ik vraag me af of je wel het pubiek gaat trekken wat je wil trekken.

Persoonlijk zie ik sportruiters toch nog steeds op grote schaal voor individuele stalling kiezen, maar dan met ruimere weidegang. En niet voor een PP.
Deze groep heeft vaak ook paarden die juist rondom beslagen zijn en niet alleen voor of enkel bekapt.
hoe reëel je verwachting is om niet op recreactie in te zetten vraag ik me dus af.

En ben idd ook benieuwd naar de grootte van je PP qua oppervlakte. 25 paarden daarop kwijt kunnen klinkt als een behoorlijk stuk grond als je dit goed wil doen.

Hier ben ik het mee eens.
Ik wil nog eens een sportruiter zijn die zijn paarden in een groep van 25 paarden op een pp wil zetten. Als je wil gaan trainen ben je met wat pech een eeuwigheid kwijt om je paard te vinden (los van het feit dat een paard uit een grote kudde halen niet evident is.) en voor mij zou het risico op blessures door smalle tracks en veel paarden te groot zijn, ondanks dat ik een recreatieruiter ben.
PP is prima, mits kleinere groepen die op elkaar afgestemd zijn kwa dominantie en voerbeleid/voerplekken.
Grotere groepen is prima, maar dan ook met ruimte (een groep van 25 paarden op een open weide van 6 hectare met op verschillende plaatsten verharding met hooiruiven (minstens 6 stuks, er zijn per ruif wel zogezegd "3" voederplaatsen, maar ik zie in de praktijk dat 1 paard meestal wel een zijde inpakt, dus 4 effectieve voederplaatsen per ruif), deze bij voorkeur ook op voldoende afstand zodat de onderdanige ook kunnen eten. Bij een kudde waar er 10 heel dominante paarden inzitten heb je imo nog veel meer voederplaatsen nodig, want die pakken zo een hele ruif in een keer in.)

Als ik zou kiezen voor een pensionstalling zou ik eigenlijk bij voorkeur ook gaan voor individuelere stalling.
Ofwel snachts op stal en overdag in groep op de weide/paddock/track (max 6 paarden per groep). Of nog liever, een schuilstal met een paddock, ruim genoeg voor 4 paarden, en dan ofwel stukken weide waar ze in hun vaste groepjes op gaan, of 2 grote weides waar de ganse groep samen op kan voor de weide-uurtjes.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:18

Ik ben het eens met het bovenstaande mbt sportruiters, maar ik denk dat er een heel grote groep is met mensen zoals ik. We hebben er hier in ieder geval een stal vol van. Dus mensen die serieus met hun paard bezig zijn en dus goede faciliteiten willen. Die af en toe wel eens een wedstrijd willen rijden, maar voor wie sport niet het hoofddoel is. Waarbij goede rijbakken en enige luxe wel echt een eis zijn.

xamavix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 12:28

Binck8 schreef:
Ik krijg heel slecht beeld van wat die 25 paarden nou eigenlijk aan oppervlakte gaan delen. Neem aan dat je de oppervlakte van de pp en weilanden weet?
Voor mij in ieder geval een grote bepalende factor voor het stalgeld.

Voor alle mensen die vragen hoe veel ruimte de paarden krijgen, ik weet niet hoe groot de pp zelf is, maar het is op een grondstuk gemaakt van 3ha.
En ander ding dat mensen voorstellen is 2 groepen, dat is bij ons ook het plan, sorry als ik dat niet duidelijk heeft aangegeven.

Voor de mensen die vragen om nog meer aparte stallingen, we gaan rustig meerdere 'uitloopstallen' maken, dit zijn dat middelgrote paddocks met een 3x4 inloop stal eraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:28

Daar krijg je nooit 25 paarden 24/7 buiten op. En zo wel, kun je het nooit een PP noemen want dan zijn het gewoon paddocks. Niet meer en niet minder.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:32

Oeh... Denk dat je tekort komt aan grond voor je plannen voor 25 paarden. Misschien inzetten op een stuk minder? 15 hooguit?

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:34

Ik vraag me ook af of je management helemaal past bij de doelgroep die je graag wilt aanspreken. Sportruiters willen echt wel dat er dagelijks bijgevoerd wordt. En ik denk ook dat de meeste sportruiters het niet zien zitten hun paard in zulke grote groepen (12 is ook al best groot denk ik) te laten lopen. Daarnaast, zie ik vooral sportruiters die 's nachts (zeker in de winter) hun paard op stal willen hebben staan.

Het management wat je nu beschrijft past mijns inziens het beste bij recreatieve ruiters.

Wat ik zelf altijd ook lastig vind is inschatten hoe een stal gaat zijn als het nog niet af is. Op een pensionstal die er al langer is, kan je heel goed zien hoe de grond is, wat het ritme is, hoe de paarden erbij staan etc. Hoe ga je om met verharding / morsen van hooi / droge plekken creeeren etc.

xamavix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 12:36

Robijntjah schreef:
Daar krijg je nooit 25 paarden 24/7 buiten op. En zo wel, kun je het nooit een PP noemen want dan zijn het gewoon paddocks. Niet meer en niet minder.

Het is wel degelijk een paddock paradise, het is een grote loop track die rond het hele weiland en er doorheen loopt, het is zeker groot genoeg voor 25 paarden en zeker niet gewoon een paddock. Ik heb met voldoende mensen gesproken en gewerkt om dit mogelijk te maken. De enige vraag die ik had zijn de stallingsprijs en, niet of het wel geschikt is om zoveel paarden te huisvesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:37

Ik heb er 6 lopen op een hectare. Ik wens je veel succes.

xamavix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 12:39

Robijntjah schreef:
Ik heb er 6 lopen op een hectare. Ik wens je veel succes.

Dankjewel

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:43

xamavix schreef:
De inloopstal is 10 stallen die eruit zijn gesloopt. De track is niet overal even breed, maar op het smalste punt ongv 4 'm Schuilstallen bedoel ik mee overkappingen waar een strolaag onder ligt die ongv 3x5 zijn. Ze krijgen onbeperkt hooi, dus bijvoeren is niet nodig, als iemand dat wil kan die dat doen na het rijden enzo

Bijvoeren is zeker wel nodig, zelfs een recreatiepaard zou ik in ieder geval dagelijks een vitaminebrok willen geven, en de meeste eigenaren van een sportpaard zullen ook dagelijks krachtvoer willen geven. Zeker als je je daarop wil richten zou ik dat wel meenemen in de plannen.
Dit is ook afhankelijk van de voedingswaarde van je hooi. De meeste PP voeren vrij arm hooi, zodat je onbeperkt kan geven. Maar in de meeste gevallen krijgt een paard dan niet voldoende vitamines en mineralen binnen, en als het paard moet 'sporten' wordt de voerbehoefte alleen maar groter. En ook bij rijk hooi is het de vraag of ze voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen.

Als de kwaliteit van de bodem (zowel van de PP als van de rijbanen), kwaliteit hooi, breedte van de paden, mogelijkheid tot geven van krachtvoer, aantal paarden (ook mij lijkt 20/25 wel veel) etc in orde is, zou je richting de 250/300 kunnen vragen denk ik.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:43

Ir111 schreef:
In de buurt van Utrecht zou ik hier zeker 400 euro voor over hebben. Mits(!) ik dus zelf niets hoef te doen en het spul echt netjes en ruim opgezet is. Dus geen houtje touwtje hekken, stallen etc. maar ook niet tot de max volgepropt met paarden waardoor het allemaal net niet werkt.

Met 25 paarden op een stuk van 3 ha zou ik het te vol vinden en dus geen 400 euro willen betalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:47

Ir111 schreef:
Ir111 schreef:
In de buurt van Utrecht zou ik hier zeker 400 euro voor over hebben. Mits(!) ik dus zelf niets hoef te doen en het spul echt netjes en ruim opgezet is. Dus geen houtje touwtje hekken, stallen etc. maar ook niet tot de max volgepropt met paarden waardoor het allemaal net niet werkt.

Met 25 paarden op een stuk van 3 ha zou ik het te vol vinden en dus geen 400 euro willen betalen.

Inderdaad te veel paarden op een te klein stuk. Daar zou ik ook niet voor willen betalen. Ook vind ik het jammer dat er niet meer weidegang bij zit.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:49

Je zult (sport)paarden bijna altijd bij moeten voeren met (vitamine) brok. Het hooi wat je gemiddeld in Nederland zult krijgen is niet voldoende qua vitamines en mineralen, helemaal niet als paarden ook nog moeten werken.
Daarbij als je 25 paarden op 1 terrein wilt houden, en je wilt een KWPNer van bijv. 1.75 en een haflinger beide goed op gewicht houden met hetzelfde voer, dan wens ik je veel succes.
De meeste mensen met sportpaarden verwachten dat hun paard 2 keer per dag 1 kg. sport/merrie/basis brok krijgen.
vitaminebrokjes etc. hoor je over het algemeen meer bij mensen die bijv. een sober ras hebben. Ik vraag mezelf echt af of het plan wat je hebt, haalbaar is.

25 paarden op hetzelfde dieet houden gaat een hele klus worden. Denk dat je dan toch al snel bij een kudde koudbloeden uitkomt, aangezien de meeste mensen met een sportpaard wat meer maatwerk in het voer gaan verwachten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:52

Goh, het teveel paarden is ook afhankelijk van de indeling.
Als er pakweg op die track rondom rond 4 grotere ruimtes gemaakt worden, met in iedere ruimte een degelijke verharding en minstens 2 weide-ruiven, waar dan ook constant voer beschikbaar is, dan heb je al een heel ander zicht dan als die 25 paarden op een paddockje moeten komen om te kunnen eten.

Als er voldoende track en ruimte is dan zie je wel dat ze zelf kleinere groepjes vormen. Enige wat dan wel nog belangrijk is is de breedte van de tracks, ik denk dat je toch wel op minstens 8-10 m moet rekenen.

Het bijvoeren kan op zich gerealiseerd worden met een krachtvoerautomaat op chip. Of desnoods handmatig een vitaminebrok (lexa heeft bv vitaminecobs, hebben de grootte van een snoepje, een aantal snoepjes per paard per dag voorziet in alle vitamines en mineralen, en kan je dus prima uit de hand voeren.)