Drama op stal, reden om te vertrekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:07

XladyX schreef:
Negativiteit en sfeer gaat overal in zitten en heeft veel meer invloed dan het het eerste gezicht lijkt (

Het werkt ook andersom, je hebt zelf ook veel invloed op de onderlinge sfeer. Soms kun je heel eenvoudig meehelpen aan de goede sfeer door gewoon niet over anderen te ouwehoeren en je meningen voor je te houden of alleen op een positieve manier te delen. Dat kan soms lastig zijn, maar je kan altijd besluiten je ergens niet mee te bemoeien.

Mondy

Re: Drama op stal, reden om te vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:15

Wegwezen daar
Je gaat er heen voor je plezier en niet om te kijken hoe je t beste met de rest kan omgaan zodat er misschien een keer een fijne sfeer is.
Heel simpel gezegd ga je er heen voor jouw paard en voor niemand anders.
Als je er lol in hebt om anderen te zien dan is het super.
Als je je zorgen maakt of je telkens gedoe hebt zelf als het niet om jou gaat dan is het niet jouw ideale plekje lijkt me.
Ik ben mede door gedoe bij een stal weg gegaan en heb er geen spijt van gehad toen.
Een grote stal of kleine stal wil ook niks zeggen trouwens en uiteraard is er overal wel wat.
Maar gezien ik me niet bemoei met anderen en gewoon prima met iedereen overweg kan (er iets mee hebben is 2) verwacht ik ook dat ik normaal behandeld wordt.

Daarbij merkt jouw paard ook wel jouw gemoedstoestand als je telkens met een rotgevoel er heen zou gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:16

Ik zou zeker vertrekken maar wel de reden uitleggen aan de stalbaas. Die heeft recht op de info. En het dan zakelijk en feitelijk houden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:17

Bij iemand 'in de achtertuin' en 'goedkoop' klinkt al niet zo goed.
Ik denk dat het altijd gezonder is op een professionele stal te staan, daar een correcte prijs voor te betalen en een correcte service te krijgen. Dat is natuurlijk nog geen garantie op een goede sfeer, maar wel al een cleane start.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:17

Gaan zou ik doen is heel moeilijk spreek uit ervaring. Heb zelf pas de stap gemaakt en ben nu mega happy van te voren niet kunnen denken dat het zo zou opluchten. Een rede hoef je niet te geven je kunt gewoon aangeven dat je bv bij nader inzien graag een binnenbak wil. Ik zou gewoon leuk vertrekken ipv alles er uit gooien.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:19

Wat ik je nog aan zou willen raden: ga altijd netjes weg. Dus bedank de eigenaar voor alle goede zorgen, en gooi het op de binnenbak als reden dat je vertrekt. Mocht het ooit nodig zijn dan kun je altijd nog terugkomen (nieuwe stal gaat failliet ofzo).

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:24

Inderdaad gaan..... zo ben je gestrest over andere zaken buiten de paarden en dan vind je ook nog eens geen ontspanning bij je paardje. Ik zou ook zonder ruzie vertrekken. Heb je niks aan en wat ik op maak uit de openingspost zit je daar zelf ook niet op te wachten.

Heb trouwens wel het idee dat als die vriendin er niet zou zijn de sfeer een stuk beter is... alleen ben je dan alsnog veel alleen zoals je aangaf en ik snap goed dat je niet gemeen wil zijn en haar het wel gunt om daar het paard te rijden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:27

troi schreef:
Ik zou zeker vertrekken maar wel de reden uitleggen aan de stalbaas. Die heeft recht op de info. En het dan zakelijk en feitelijk houden.

Dit dus niet perse.. een goede stalbaas heeft dit a in de gaten en b zorgt dat dit niet gebeurd en of stopt.

Door te wijzen naar wat fout ging en meteen daarom te vertrekken geeft de kans dat je dan zelf de gebeten hond bent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:36

Mondy schreef:
troi schreef:

Dit dus niet perse.. een goede stalbaas heeft dit a in de gaten en b zorgt dat dit niet gebeurd en of stopt.

Door te wijzen naar wat fout ging en meteen daarom te vertrekken geeft de kans dat je dan zelf de gebeten hond bent.

Ik vind het eigenlijk vrij logisch dat je dat aan kan geven. Ik zou simpel aangeven dat ik last had van de sfeer. Dat het niet meer ontspannen is. Dat kan ook zonder met een vinger te wijzen toch? Soms lopen de dingen zo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:39

Nee hoor ik zou niet met zoveel woorden uitleggen waarom je vertrekt. Gewoon dat je een binnenbak wel erg fijn lijkt bijvb maar alleen als er gevraagd word waarom je vertrekken wilt.

Ga niet met beschuldigingen of iets rondstrooien daar komt onnodig heibel van en dat is nu juist wat je niet wilt.

Die slechte sfeer word mede veroorzaakt door de staleigenaar zelf ( of familie van) en daarom trek je dan als klant altijd aan het kortste eind.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 17:40

Felien_Kyra schreef:
Inderdaad gaan..... zo ben je gestrest over andere zaken buiten de paarden en dan vind je ook nog eens geen ontspanning bij je paardje. Ik zou ook zonder ruzie vertrekken. Heb je niks aan en wat ik op maak uit de openingspost zit je daar zelf ook niet op te wachten.

Heb trouwens wel het idee dat als die vriendin er niet zou zijn de sfeer een stuk beter is... alleen ben je dan alsnog veel alleen zoals je aangaf en ik snap goed dat je niet gemeen wil zijn en haar het wel gunt om daar het paard te rijden.

Ja precies, ik wil geen natrappen uitdelen en vooral geen extra ruzie stoken, dus ik zou het inderdaad gewoon netjes een maand op voorhand zeggen en dat ik inderdaad wel graag een binnenpiste zou hebben, maar bedankt voor de kans om bij hen te staan en dat ik de goede zorgen voor mijn paard heel erg heb gewaardeerd

En ik denk inderdaad dat er heel wat minder ruzie zou zijn zonder haar, maar dan ben ik er dus inderdaad quasi alleen en ik hou wel van het sociale contact rond de paarden en samen gaan wandelen enzo.

Ik denk in ieder geval dat jullie reacties hier mij wel gesterkt heeft om toch de knoop door te hakken.
Ik heb in ieder geval alvast een berichtje gestuurd naar de andere stal om te vragen of er daar een plekje zou zijn voor mij en mijn paardje

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:42

Tja je weet wat je hebt, maar nooit wat je krijgt, zeg ik altijd.
Snap je twijfel, zeker als je paard er goed staat.
Echter heb je je paard voor je plezier en zodra de sfeer langdurig verziekt is op stal en je geen verbetering verwacht zou ik ook gaan uitkijken naar een andere plek.
Helaas zijn dit soort drama's op veel pensionstallen normaal en is goed communiceren voor een boel mensen lastig. Je moet het maar net treffen.
Als je zelf het sociale contact met stalgenoten erg belangrijk vindt en daardoor meer betrokken bent in dergelijke situaties, is dat wel iets om in je achterhoofd mee te nemen.
(Voor mij persoonlijk is dat dan ook 1 van de redenen geweest waarom ik er voor gekozen heb om niet meer op een pensionstal te gaan staan.)

Als er met opzeggen gevraagd wordt om een reden kun je best aangeven dat jij je niet prettig meer voelt onder de sfeer op stal en dat heel jammer vindt omdat je paard er wel prettig staat.

Voor wat betreft hoe jouw "vriendin" je behandelt; Dat soort gedrag zou ik niet pikken.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:58

Als ik je verhaal zo lees lijkt het inderdaad wel een kleuterklas. Ik zou dus ook lekker gaan verhuizen naar die andere stal. Gewoon voor jezelf en je paard kiezen. Het zou zonde zijn als jij hierdoor het plezier om bij je paard te zijn gaat verliezen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 17:59

BarbaLala schreef:
Echter heb je je paard voor je plezier en zodra de sfeer langdurig verziekt is op stal en je geen verbetering verwacht zou ik ook gaan uitkijken naar een andere plek.
Helaas zijn dit soort drama's op veel pensionstallen normaal en is goed communiceren voor een boel mensen lastig. Je moet het maar net treffen.
Als je zelf het sociale contact met stalgenoten erg belangrijk vindt en daardoor meer betrokken bent in dergelijke situaties, is dat wel iets om in je achterhoofd mee te nemen.
(Voor mij persoonlijk is dat dan ook 1 van de redenen geweest waarom ik er voor gekozen heb om niet meer op een pensionstal te gaan staan.)

Als er met opzeggen gevraagd wordt om een reden kun je best aangeven dat jij je niet prettig meer voelt onder de sfeer op stal en dat heel jammer vindt omdat je paard er wel prettig staat.

Voor wat betreft hoe jouw "vriendin" je behandelt; Dat soort gedrag zou ik niet pikken.

De mensen op de andere stal ken ik ook al een tijdje en kom ik heel erg goed mee overeen, dat is uiteraard geen garantie op nooit drama, maar het zijn wel mensen waar ik me prettig bij voel. We volgen ook allemaal les bij dezelfde lesgeefster en hebben dezelfde visie op de manier waarop we omgaan met onze paarden, dat is op deze huidige stal ook al niet het geval. Daarbij is de nieuwe plek zo groot, dat je minder fijne mensen ook makkelijker kan ontlopen en gewoon met iemand anders omgaan.

Ik pik dit gedrag van mijn "vriendin" ook echt niet, dat heb ik haar ook heel duidelijk laten weten, zonder daarbij zelf gemeen te worden. Helaas was het allemaal over berichtjes, maar dat geeft ook wel wat meer tijd om te reflecteren over je woorden. Er hebben af en toe ook kwetsende dingen klaargetypt gestaan bij mij, maar die heb ik terug gewist omdat ik weet dat je zo'n dingen er best niet uit flapt uit kwade emoties.

Ik had zelf bij haar vorige ruzies met anderen op stal al gezegd dat ik absoluut allergisch ben aan dit soort drama en heb haar zelf verschillende keren tegengehouden om vreselijke berichten te sturen naar bv. de dochter van de eigenaar ...

Voor mij is het nu ook wel echt een beetje klaar, mensen met zoveel drama hoef ik niet in mijn leven.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:00

Die andere stal opbellen en vragen of je kunt komen kijken. Denk aan de lange gezellige zomeravonden op die stal. Je geeft niet op, je bent er alleen maar vanaf! Je bent niet verplicht een reden van vertrek te geven. De stalhouder snapt heus wel dat een grotere stal voordelen heeft. Of je zegt: "Ik denk dat het op die andere stal gezelliger is" }>
Zou alles wel even goed doorspreken met die andere stal, want ook daar kunnen dingen anders lopen dan je zou willen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:06

Pipodipo schreef:
Het werkt ook andersom, je hebt zelf ook veel invloed op de onderlinge sfeer. Soms kun je heel eenvoudig meehelpen aan de goede sfeer door gewoon niet over anderen te ouwehoeren en je meningen voor je te houden of alleen op een positieve manier te delen. Dat kan soms lastig zijn, maar je kan altijd besluiten je ergens niet mee te bemoeien.

Dit is echt zo waar! Op grote stal of kleine en regelmatig ook op compleet andere plekken.

TO, denk er wel aan dat overal wel drama kan zijn. Groot of klein. Denk dat dat 1 vd dingen is die ik wel heb geleerd sinds ik dagelijks op stal kom, me niet mee laten slepen in het drama van een ander. Ik denk weleens dat er in de paarden teveel vrouwen op een kluitje zitten, want vanaf m'n bestuurstijd in een studentenrijvereniging tot nu is er altijd wel iemand die wat over een ander te mekkeren heeft. -O-

Felien_Kyra

Jenara schreef:
BarbaLala schreef:

De mensen op de andere stal ken ik ook al een tijdje en kom ik heel erg goed mee overeen, dat is uiteraard geen garantie op nooit drama, maar het zijn wel mensen waar ik me prettig bij voel. We volgen ook allemaal les bij dezelfde lesgeefster en hebben dezelfde visie op de manier waarop we omgaan met onze paarden, dat is op deze huidige stal ook al niet het geval. Daarbij is de nieuwe plek zo groot, dat je minder fijne mensen ook makkelijker kan ontlopen en gewoon met iemand anders omgaan.

Ik pik dit gedrag van mijn "vriendin" ook echt niet, dat heb ik haar ook heel duidelijk laten weten, zonder daarbij zelf gemeen te worden. Helaas was het allemaal over berichtjes, maar dat geeft ook wel wat meer tijd om te reflecteren over je woorden. Er hebben af en toe ook kwetsende dingen klaargetypt gestaan bij mij, maar die heb ik terug gewist omdat ik weet dat je zo'n dingen er best niet uit flapt uit kwade emoties.

Ik had zelf bij haar vorige ruzies met anderen op stal al gezegd dat ik absoluut allergisch ben aan dit soort drama en heb haar zelf verschillende keren tegengehouden om vreselijke berichten te sturen naar bv. de dochter van de eigenaar ...

Voor mij is het nu ook wel echt een beetje klaar, mensen met zoveel drama hoef ik niet in mijn leven.

Goed zo! :)

Nu hopen dat er plek is op de andere stal *\o/*

BigOne

Met zo’n vriendin heb je geen vijanden nodig. Maar ik merk wel dat je je ook een beetje verkeken hebt op het samen doen! Veel mensen beginnen op de manege, gezellig en leuk met een hele groep en dan komt het moment van eigen paard en dan moet je genoeg gemotiveerd zijn om desnoods dagelijks alleen te trainen . Niet altijd leuk maar wel noodzakelijk want jij hebt nu verantwoording over een dier. Zou naar die grotere stalling vertrekken maar ook daar niet altijd beroep op mederuiters doen maar eerst eens goed afwachten hoe het daar allemaal gaat, wie wanneer rijd en bij wie je je prettig voelt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:10

Ook eens met Bigone. Ik vind het meestal hartstikke gezellig op stal en wil best anderen helpen, maar krijg wel een beetje jeuk van 'hoe laat kom jij morgen, want dan zorg ik dat ik er ook ben'.
Daarnaast heb ik daarin mezelf en Paard ook weleens wat zwaar belast bij mensen die om wat voor reden dan ook even niet alleen wilden (durfden) te rijden. Paard is een liefie, maar zadelde ik zo wel op met de spanning van een ander. Voor een keertje niet erg, maar op een gegeven moment waren wij er gewoon overprikkeld door!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 18:29

bigone schreef:
Met zo’n vriendin heb je geen vijanden nodig. Maar ik merk wel dat je je ook een beetje verkeken hebt op het samen doen! Veel mensen beginnen op de manege, gezellig en leuk met een hele groep en dan komt het moment van eigen paard en dan moet je genoeg gemotiveerd zijn om desnoods dagelijks alleen te trainen . Niet altijd leuk maar wel noodzakelijk want jij hebt nu verantwoording over een dier. Zou naar die grotere stalling vertrekken maar ook daar niet altijd beroep op mederuiters doen maar eerst eens goed afwachten hoe het daar allemaal gaat, wie wanneer rijd en bij wie je je prettig voelt.

Ja uiteraard! En ik heb in weer en wind alleen staan trainen met mijn paard hoor, echt geen enkel probleem mee. Maar als er dan 1 of 2x per week, of toch zeker in het weekend, ook wat gezellig sociaal contact bij komt kijken, maakt het toch alweer een pak leuker.

Zoals in mijn openingspost, had ik me bij dat regelmatig alleen zijn wel neergelegd, daar kon ik prima mee leven. Ik zou het alleen wel spijtig vinden als er echt geen kans meer is op fijn sociaal contact.

Ik vind ook dat afspreken heel vervelend, maar vind het wel fijn als er iemand in de omgeving is, vandaar dat een grotere stal, met meer mensen, mij ook wel leuk lijkt, aangezien de kans ook gewoon groter is dat er iemand rondloopt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:44

bigone schreef:

Inderdaad jezelf nooit opdringen qua mee willen rijden. Ik ging graag alleen het bos in, lekker m'n hoofd leeg maken. Als ik samen met iemand ging, dan was dat omdat ik graag met diegene wilde gaan rijden/kletsen. Op een 'zwaan kleef aan' die telkens mee wil rijden zou ik niet zitten te wachten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:53

Weggaan! Ik stond voor mijn huidige stalling ook op zo'n stal. Begon allemaal heel leuk en gezellig. Toen kwamen er een hoop nieuwe klanten bij die elk apart best oke waren, maar zet ze samen en je krijgt één grote wespennest! Ook de eigenaar van die stal was een verschrikkelijke vent, deed ook over alles geheimzinning. Kon ook gewoon staalhard in je gezicht liegen. Het heeft mij 2 maanden gekost om het besluit te nemen weg te gaan. Ik ben nu veel gelukkiger, een goeie staluitbater kan een wereld van verschil maken! Ik ben echt een allemansvriend op stal, help iedereen waar kan en ik word daar nu ook voor gewaardeerd. Dat is zoveel gezelliger en leuker! Iedereen zegt mekaar gedag en is lekker met z'n paard bezig. Gun jezelf dat en zoek een andere stal op zou ik zeggen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:58

Wegwezen.. het is voor je ontspanning, hobby en lol.

Niet voor de stress gedoe en ruzie.

Wat een rust als je weg bent. In het verleden ook bij een stal weggegaan. Heerlijk geen gezeur en achterbaks gedoe meer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:33

Ik zou om te beginnen de vriendschap beëindigen. Een goede vriendin doet dit soort dingen niet en trekt vooral haar vriendin hier niet in mee, of erger nog een goede vriendin zal je de schuld niet in de schoenen schuiven..

Jij bent de enige die een beslissing kan nemen. Maar denk goed na wat je doet. Overal is iets, overal kun je gekonkel en gedoe tegen komen. Ik heb in het verleden met regelmaat de keus gemaakt om oa weg te gaan van een stal om vergelijkbaar gekonkel. Maar waar je de ene stal verlaat komt het gekonkel op de volgende stal weer terug en misschien nog wel erger dan op de eerste stal. Het gras bij de buren lijkt altijd groener..

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:34

Sorry, want ik wil je echt niet uit je droom helpen hoor, maar mijn ervaring met pension stallen is eigenlijk bar slecht; Er worden vaak gouden bergen beloofd, waar dan niets van blijkt uit te komen. En ook die "geweldige" sfeer waar ze het dan over hebben, blijkt gewoon weer ouderwetse vriendjespolitiek te zijn van de hielenlikkers van de pensionhouder, die je over al hebt. Bezint eer gij begint. Want nu staat je paard goed zeg je zelf. Zoek het eerst heel goed uit, ga meerdere keren onverwachts kijken op die nieuwe stal voor je een besluit neemt.