Stal bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:25

Als er een deur/luik is waar het hoofd overheen kan dan hebben ze de keus om rond te kijken of niet.
Mijn ene paard gaat bijv. altijd met de kont naar de deur staan als ze geen kontakt wil en hangt over de deur heen als ze 'thuis' is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:27

DubbelDun schreef:
Als er een deur/luik is waar het hoofd overheen kan dan hebben ze de keus om rond te kijken of niet.
Mijn ene paard gaat bijv. altijd met de kont naar de deur staan als ze geen kontakt wil en hangt over de deur heen als ze 'thuis' is.

Dat vonden wij bij de bouw van onze stal ook belangrijk, dat contact wel mogelijk, maar niet verplicht is. Ook dat paarden op stal iets te zien hebben. Vandaar de 'lage' tussenmuur, de ramen en open bovendeuren.
(Zie mijn eerdere post met foto's in dit topic)

Lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:28

Binnenkort begin ik ook aan de bouw van mijn schuilstal, dus ik volg even. Ik kan nog wel wat inspiratie gebruiken :D

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 00:03

Ook ik kom even volgen. We hebben in de loop van de tijd een simpele inloopstal meermaals verlengd, waardoor het nu wel functioneel is, maar mooi is anders... :')
Bovendien is het dak aan vervanging toe, dus was de vraag: gaan we het complete dak vervangen of zetten we er een compleet nieuwe schuur neer? Dat laatste heeft uiteraard de voorkeur en dus zijn we wat aan het rondneuzen.
Ik hoop hier goeie ideeën op te doen.

Zo'n grote oversteek lijkt mij ideaal als soort overdekte paddock. Mijn pony's gebruiken de stal alleen als toilet (en helaas niet met z'n 3en in hetzelfde hoekje :n ) of wanneer het echt hard regent of erg warm is. Ze liggen er bijna? nooit in (altijd op het beton buiten). Nu is de 'zandbak' weer droog en liggen ze daar meer in. Ik zou dus graag een overdekte zandbak buiten hebben. Hoe doen jullie dat met een inloopstal met meerdere pony's? Qua bodembedekking en schoonhouden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:12

Als het zand in de paddock droog is dan ligt er géén bodembedekking in de stal maar de rubber matten c.q. HIT-matras. De stallen staan dan 24/7 open.
Als de paddock wél nat is dan is de ene stal overdag dicht en ligt er houtkrul in voor de nacht.
De schuiltent ligt altijd zand in.

En bij tijd en wijle wordt alles als toilet gebruikt, dat hou je niet tegen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:43

xsiroccox schreef:
Hoe doen jullie dat met een inloopstal met meerdere pony's? Qua bodembedekking en schoonhouden?

Wij hebben een vrij grote inloopschuur. Vloer is beton en daar liggen rond de voerplekken rubbermatten op. Verder hebben we een plek van 5x5 meter ongeveer met stro. Dat gebruiken ze inderdaad als toilet maar 1 van de paarden slaapt daar heel graag in de winter. Verder wordt er buiten in het droge zand geslapen.

Ze mesten wel op de matten, plassen niet. De matten blijven dus goed schoon. Hooguit eens per jaar eruit trekken en de boel schoonspuiten. De stroplek pot ik op en haal ik eens in de maand leeg. Potten doe ik vooral om warmte en zachte ligplek te creëren.

Bij ons staan ze veel binnen in de winter zeker als het regent. Nu in de zomer veel minder. Al zal dat wel weer veranderen als het warmer wordt.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:45

ik volg, wij starten binnenkort ook met het bouwen van onze stal aan huis :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:52

Wij krijgen 27 mei het hout en dan begint de bouw van onze stal! We hebben nu alleen nog maar de digitale tekeningen, ben zo benieuwd hoe hij in het echt wordt! (Is voor 1 shet en 1 tinker)
Afbeelding
Afbeelding