Zandmasker werkt niet afdoende

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 03:53

Misschien is het een idee om eens bloed te laten nakijken? Zodat je gericht aan kunt vullen. Lastig probleem hoor. Heeft ze een liksteen? Wilgentakken als afleiding?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 08:46

frisian_love schreef:
Dank je MyChoice, dat is een fijne tip.
Dat was idd de andere overweging.
Ben alleen bang dat ik misschien de verhoudingen vitamines en mineralen uit balans breng icm de Dodson en Horrell.
En misschien dat alleen het overstappen van voer al voldoende doet hoor.

Maar ik begreep dat de overschotten uit de veendrenkstof makkelijker wordt afgevoerd.

Ook mijn paard at vroeger zand,(ook al stond ze in de wei met langer en korter gras, dus voldoende te eten), dit is bij haar ook gestopt na het geven van Oerbalans.

kiki1976

Re: Zandmasker werkt niet afdoende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:05

Het is soms even zoeken wat voor jouw paardje het beste werkt met het oog op zandeten, mede afhankelijk waardoor het ontstaan is.
Door je eerdere bericht had ik ook het idee dat je paard in de tijd dat hij op de paddock stond geen hooi had voor 3-4 uurtjes. Mocht hij toch iets van een maagzweer hebben dan is die periode te lang, sommige krijgen dan al binnen een uur zonder eten klachten. Wat dus zandeten in de hand kan werken.

Daarnaast kan het voortkomen uit tekorten. Bij het ene paard werkt een goede liksteen, de ander oerbalans en bij weer een ander zeewier.

En dan heb je nog de groep die het echt doen uit verveling. Die doen het evengoed als ze genoeg buiten staan, voldoende ruwvoer, speelmateriaal, maatje, noem maar op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:29

Hoe lang staat jouw paard dan wel op de paddock? Hoe groot is die paddock? Staat die daar met andere paarden?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:38

Omdat je huisvesting mij nu niet helemaal duidelijk is, mijn tips in t algemeen:
- onbeperkt ruwvoer, desnoods arm ruwvoer, dmv netten aanbieden
- ruwvoer op verschillende plekken aanbieden
- samen staan met soortgenoten

Naar mijn idee en ervaring is dat de basis om problemen te voorkomen. Het liefste wil je de oorzaak vh zand eten weten en niet de symptomen bestrijden.
Is dit op je huidige stalling niet mogelijk, dan zou ik kijken naar een plek waar dit wel kan.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 12:29

Bedankt voor de tips over huisvesting.
Het is een bewuste keuze om geen exacte uitspraken te doen over de huisvesting, omdat ik al langer op bokt zit en weet dat je het hier helaas toch nooit goed kan doen.
Als ze tot haar sprong in de modder zou staan , wordt hier ook gemopperd.

Voor mezelf weet ik dat ik de maximale mogelijkheden uitnut en dat ik haar gewoon een paardwaardig bestaan zonder extremen geef.
Dus dat is idd niet de discussie die ik hier aan ga, daarnaast is het de toon die de muziek maakt.

Bloed is al getrokken, kwam buiten licht magnesiumgebrek niks uit.

De oerbalans is fijn om de ervaringen te lezen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:42

Als je geen compleet beeld wil geven over huisvesting dan is het lastig je te adviseren. Dan sluit ik me aan bij het algemeen advies van Slmt9. Je kan veel problemen voorkomen door je huisvesting op orde te hebben. Verveling tegen gaan door voldoende vrije beweging met soortgenoten en (onbeperkt) ruwvoer is de beste remedie.

Succes met je paard!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:47

Niet alle paarden kunnen tegen 'onbeperkt'... en ook ruwvoer (als in grofstengelig hooi) is niet voor alle paarden de beste oplossing.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:11

Als de vitamines en mineralen op orde zijn zou je het nog kunnen proberen met wilgentakken of andere eetbare takken in de stal of paddock, om verveling tegen te gaan en wat te knagen te hebben.
Verder inderdaad afleiding met andere paarden, speelgoed, etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:25

Wat is de reden dat er op de paddock geen hooi gegeven wordt? Extra werk voor de staleigenaar? Of omdat ze liever geen hooi vermengd met het zand zien?
Zou je wel een ander soort ruwvoer op de paddock mogen aanbieden. De paarden hier krijgen zo bijvoorbeeld Cavalor Vitacrunch aangeboden. En ik dacht dat Pavo ook van die Hay Chuncks in het assortiment heeft. Vast nog wel merken hoor, maar dat zijn diegenen die ik zo van buiten ken.
Dan geef je toch ruwvoer en is je paard daar lekker lang mee bezig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:59

frisian_love schreef:
Bedankt voor de tips over huisvesting.
Het is een bewuste keuze om geen exacte uitspraken te doen over de huisvesting, omdat ik al langer op bokt zit en weet dat je het hier helaas toch nooit goed kan doen.
Als ze tot haar sprong in de modder zou staan , wordt hier ook gemopperd.

Voor mezelf weet ik dat ik de maximale mogelijkheden uitnut en dat ik haar gewoon een paardwaardig bestaan zonder extremen geef.
Dus dat is idd niet de discussie die ik hier aan ga, daarnaast is het de toon die de muziek maakt.

Bloed is al getrokken, kwam buiten licht magnesiumgebrek niks uit.

De oerbalans is fijn om de ervaringen te lezen

Dat snap ik hoor. Daarom benoem ik hem in zn algemeen, met de bedoeling om niet veroordelend over te komen.
Jammer dat daar geen winst te behalen is, ik zou dan ook geen andere tips hebben. Veel succes.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 17:04

@Gini , idd vanwege het hooi door het zand.
Daarnaast is het op dit moment dus vooral de uitdaging om te voorkomen dat ze zand eet.
Dus als ik haar andere dingen aanbied, blijft zonder masker het risico groot dat ze zand eet.
Ze heeft, in de 9 jaar dat ik haar heb, nog nooit zand gegeten.
Haar leefomstandigheden zijn enorm verbeterd en juist nu eet ze zand.
Dus er moet idd sprake zijn van een tekort.
Alleen dat tekort is niet binnen 1 dag aangevuld, dus tot die tijd moet ik een noodgreep doen.

@Simt9 jij bent ook zeker niet degene die aanvalt, jouw advies is netjes verwoord en zie ik dus ook niet als aanval.
Ik ben me bewust dat leefomstandigheden een grote rol kunnen spelen, maar voor mezelf weet ik dat dit niet de oorzaak is.
Dankjewel voor het meedenken

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:46

Mijn paarden/ ponys deden ook altijd graven en likten dan aan de klei, nu heb ik er 1 op ander voor en die ene enen andere een kuur en nu graven ze niet meer ...