Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:57

Afbeelding

ik hou blijkbaar nogal van rechttoe rechtaan :+ maar rechte lijnen zijn ook gewoon makkelijker om te omheinen.
op mijn ontwerp vrij veel pad, maar dat hoef ook niet allemaal in 1 keer verhard te worden - je zou bvb in een eerste fase alleen de buitenrand kunnen doen.
het asfalt kan prima als onderdeel van de track, maar als je dat stuk afsluit blijft alles netjes bereikbaar.

het leuke aan iets als dit is dat je alle paden open kan laten, maar dat je er ook een aantal kan afsluiten en regelmatig kan aanpassen zodat ze even moeten nadenken hoe ze moeten lopen om van A naar B te gaan.
wel even opletten dat je geen doodlopende stukken maakt waar ze elkaar niet meer kunnen ontwijken.

laat je de longeerbak open?
indien niet zou ik nog ergens een 'zandbak' voorzien waar ze lekker kunnen liggen en rollen.

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:13

Je moet in een PP sowieso de hoeken afschuinen anders kunnen de paarden zich verwonden als ze in galop de bocht nemen.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:30

Afbeelding


Ik heb hem zo veel mogelijk op schaal proberen te maken.
De paden zijn minimaal 5 m breed :D

Evt kan je de zandpaddock ook juist om de longeerbak heen maken, zodat je 1 groot stuk zand hebt. Dat is misschien makkelijker aanleggen.

marionblo
Berichten: 885
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:08

Het is een kudde van 4 ponies. Als die iha goed met elkaar op kunnen schieten, is een pad van 5m breed echt niet nodig. 2,5 m is voldoende voor een pad, zolang ze ergens anders bredere stukken hebben om te passeren. Rondom de hooibakken bijv.
Het idee van periodiek afsluiten en wisselen van de paden is wel erg leuk.

Ik zou het asfalt wel mee nemen in het pp. Ik denk niet dat de voeten daar zo erg van slijten dat ze te kort worden. Juist wel handig; natuurlijke slijtage.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:35

marionblo schreef:
Het is een kudde van 4 ponies. Als die iha goed met elkaar op kunnen schieten, is een pad van 5m breed echt niet nodig. 2,5 m is voldoende voor een pad, zolang ze ergens anders bredere stukken hebben om te passeren. Rondom de hooibakken bijv.
Het idee van periodiek afsluiten en wisselen van de paden is wel erg leuk.

Ik zou het asfalt wel mee nemen in het pp. Ik denk niet dat de voeten daar zo erg van slijten dat ze te kort worden. Juist wel handig; natuurlijke slijtage.


Persoonlijk vond ik dat er nog redelijk wat overblijft als je de paden lekker breed hebt. Wat het voordeel daar ook van is dat je het gras in de winter gewoon dicht kan laten. Dan lopen ze dat niet stuk. En je ponys hebben dan toch nog prima de ruimte.

Je zou stukken van het pad kunnen verstevigen en andere stukken juist niet. Ik zou het asvalt zeker meepakken, altijd droog kunnen staan. En dan verharden bij de voerplekken.

cupido1996
Berichten: 446
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 11:02

Weer bedankt voor de input!
Zelf zaten we te denken aan paden van ongveer 3 tot 3.5meter breed. Er zitten zeker ideeën tussen die ik zelf even verder uit ga tekenen.

@FOJOE, ik ga kijken of ik jou idee een kwartslag kan draaien. Zodat voor mij de looplijnen korter worden en het voer alleen aan die zijde is niet handig. Dat is in het akkerbouwseizoen soms een vrij onrustige kant. Daar wordt aan de andere kant van de sloot met veel trekker heen en weer gereden en de grote spuitmachines klappen daar uit, om gif en dergelijke over de akkers heen te spuiten. Dat vinden de pony's eng en vluchten dan weg. Geeft niet, maar niet fijn als ze alleen daar voer hebben.

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:23

Spuiten ze gif vlak naast je PP?? Daar zou ik niet blij van worden ;(
Het wegvluchten omdat ze het eng vinden zo dan de minste zorg zijn.

pmarena

Berichten: 48422
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:40

Ik zou toch kijken of je de longeerplek en zandplek naast elkaar kan maken, en zoveel mogelijk in de luwte van de schuur of iets dat wat bescherming biedt tegen regen, wind en wellicht ook schaduw geeft in de zomer.

Als je ze direct tegen elkaar aan maakt dan zou je het wellicht ook zo kunnen doen dat je longeerring en je paddock als 1 geheel als bakje zou kunnen gebruiken door de boel open te zetten. Dan ben je wat veelzijdiger :)

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:03

Waar ligt nu je zand? (Rijbak) en hoe groot is dat stuk?

Ivm kosten is dat wel handig om te weten bij het indelen.

Is de rest van de bodem nu kale zwarte grond?

Als ze niet op het gras mogen en vooral zich moeten vermaken op de paddock zou ik de open ruimte zo groot mogelijk houden, maar die delen scheiden middels ruimte scheiders zoals eilandjes met bomen, struiken, heuvel waar ze op kunnen, heuvel beplant waar ze juist niet op kunnen of slecht met afgerasterd pad doorheen. Een regenwaterpoel, boomwalletje, boomsingel heb je al, de longeercirkel bijvoorbeeld aanleggen met beplanting (bomen/struiken/heb/Haag) er omheen.

Door alleen hetnoodzakelijke af te rasteren blijft er veel meer leefruimte over voor de paarden. De hoofdpaden kun je dan als eerste van zand evt. Met roosters voorzien, zodat dat jaar rond bruikbaar is samen met de bak en longeercirkel en later eventueel ook zand op de tusenpaden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 02:40

Wat is je bodem en waar heb je de stal/beschutting??

Wij hebben wat meer, maar ook niet mega veel. Op vorige plek voor 4. later 5 een pp en juist door de gunstige indeling ging dat prima.

Hier begonnen met 6 en nu 5, maar meer grond en wel ideale maten.

Wij hebben een pad rondom gemaakt eerst en de paddock en bak laten keren. Die sluiten op elkaar aan, dus een grote, droge lig, rol, speel plek.
Aan de schuur aan 2 kanten ene schuilstal gebouwd.

Voer bieden we op verschillende plekken aan en zoals werd genoemd, verander ik die weleens of vul ze niet allemaal.
Water is regenwater, dus bij de stal en anders dichtbij het huis een bak die we kunnen vullen. Komt wel een automatische bak na verbouwing.

Er moet nog een deel giftige planten weg, maar wij gaan sowieso haag en eetbare struiken planten en wat bomen. Alleen paden vind ik wat saai. Ik wil hier en daar wat meer natuurlijke wegen krijgen.

Ons pad is deels 3,5 meter, deels 3 en deels 2/2,5. Dat is echt breed zat. Op het pad van 3,5 staan 2 bakken hooi en eten ze ook samen en passeren elkaar.

De hoeken zijn schuin. In de ene hoek is onze mest/composthoop en de andere hoek wel een vaste hooiplek, maar die vullen we niet altijd.

Wat we hadden en wat nog moet komen; een schuurplek, dus borstels/bezems aan een paal. Een verhoging/heuveltje, de planten, bestrating bij de hooiplekken. Ook hadden we wat boomstammen liggen. tegen de kant en een meter uit de kant. Dan moesten ze of er overheen of slalommen en zoiets gaan we wel weer ergens maken.

Wij hebben een deel van het ene pad bestraat voor onszelf. Het pad kan geheel afgesloten en dat was bijv met oud en nieuw wel fijn. Dan kunnen ze nog steeds ruim rondlopen en keuzes maken.

Mensen vinden het snel klein en het is een dooddoener om te zeggen dat veel paarden minder hebben. Maar het is nog wel steeds zo. Juist door het pad kunnen ze rond galopperen en drijven elkaar nergens het draad in, een hoek in etc. Dat zie ik bij teveel paarden op een vierkante wei of paddock wel gebeuren.
En natuurlijk rennen paarden flink hard als je 5ha hebt, maar door het continu bewegen, zoeken etc, hebben ze hier al veel rust en krijgen veel beweging. Neemt niet weg dat ze nog steeds hun ei af en toe kwijt moeten :)

Hooi ook ergens hoog aanbieden en bijv in een boom hangen is ook goed.

Ik zou beginnen met het buitenste pad. Dan leggen ze de meeste afstanden al af. Goed je schuilplek, hooi aanbieden, water plek etc. Daarna de andere paadjes en evt obstakels.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 03:17

Ik zou, tov wat sommige zeggem, juist helemaal niets over je asfaltpad leggen en bijna zorgen dat ze er "verplicht" over heen moetem, te kort zullen de hoeven echt niet slijten. Plus als je die diagonaal hebt kunnen ze er voor kiezen anders te lopem dan via het asfalt. Z.a.

Irene793
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:57

Ik ben ook een paddock paradise aan het aanleggen. Nu wil ik graag wat variatie aanbrengen in het aanbieden van hooi. Alle slowfeeders hangen nu simpel aan palen, allemaal op dezelfde hoogte. Helaas heb ik geen takken over de track hangen waar ik een hooinet aan kan hangen of de tak is te hoog om bij te kunnen zonder ladder. Heeft er iemand andere ideeën om hooinetten op verschillende hoogtes te hangen?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:25

Ik heb achterin en voorin een hooinet overdwars in een ibc vat, dus eten ze laag. Ik heb nu even geen hoge plekken, maar we zijn ook nog bezig hier.

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:40

Ik heb ook even een mega simpel schetsje gemaakt. Niet heel erg veel tijd in het uitdenken gestopt hoor, maar wellicht helpt het om zelf tot een goede uiteindelijke situatie te komen. Alle paden zijn zo minimaal 3,5 meter. De longeercirkel heeft een diameter van 15 meter en heb er dus rekening mee gehouden dat je hem graag apart wil houden.

Door wat "groene eilandjes" te maken binnen rondlopende paden maak je het nog een beetje spannend voor ze omdat ze niet alles in 1x kunnen overzien. Met mijn paarden merk ik bovendien dat ze de slingerpaadjes echt ontzettend leuk vinden én dat ze er soepeler van worden.

In deze schets heb je dan nog drie kleine landjes over waar je ze dan af en toe op zou kunnen laten snacken (gezien het kleine formaat zou je dan een opening aan twee kanten open kunnen zetten zodat ze elkaar niet klem lopen.
Afbeelding

Je kan natuurlijk ook nog overwegen om helemaal geen gras aan te houden en meerdere groene eilanden te maken om ook 'tracks' te krijgen. Maar ik weet niet in hoeverre je uberhaupt mag aanplanten etc. natuurlijk.

En voor de aardigheid, dit is de schets van mijn PP in opbouw. Ik heb alleen wel wat meer ruimte.
Afbeelding


Oh en deze heb ik eens ter inspiratie voor een vriendin gemaakt om mee te denken. Met die "groene eilandjes" bedoel ik dan dus iets zoals hier rechts in de schets;
Afbeelding

De Paardenkamp heeft ook zoiets.

cupido1996
Berichten: 446
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:17

Bedankt voor de schets Marlies!
Jouw pp in aanbouw ziet er ook erg mooi uit.

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:21

Hier ook een stuk van 50 bij 50 ..Nou ja ene kan 50 andere kant 55 dus niet precies recht..
Drum Horse ,grote Tinker,kwpner en een New Forrest ..
Wel nog bijna 2 HA aan grasland er om heen dus zomers lopen ze ook op wei doormiddel van strook begrazing..
Wij gaan groot verbouwen...in stuk van 50 x50/55 komt een bak , track en paddock...Onze stal wordt ook nog vervangen maar door de corona en brexit wordt dat pas april 2021 ..In de stal komt grote inloopstal van 12x8 ,4 stallen van 4x3,5 ,wc,poetsplaats,wasplaats,zadelkamermet 10 grote kasten,voerkamer en een rustruimte plus hooi/stro opslag..Om de weides komt ook nog track maar dat is voor later zorg..

Afbeelding

Zoals je op tekening ziet gaat het zo worden .strack is 5 meter breed .bak is 25x40 helemaal met betonbandjes,zodat het zand niet meer weg kan lopen en komt natuurlijk andere toplaag in dan de track en paddock...De paddock wordt 20/25 bij 50 nu nog met 2 schuilcontainers maar die gaan na de nieuwbouw weg ...de blauwe strepen is de drainage die doormiddel van kleppen open en dicht kunnen..zomers dicht ivm droogte met veel regen of natte perioden kunnen die open zodat het niet te nat wordt...

ghashira

Berichten: 444
Geregistreerd: 03-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:03

BarbaLala schreef:
Ieder paard heeft behoefte aan ruimte zover ik weet. Behalve een dood paard. :+

In een tijd waar dierenwelzijn steeds belangrijker wordt gevonden dankzij alle kennis die we hebben tegenwoordig, vind ik het bizar dat een aantal mensen zo'n klein perceel als normaal beschouwt.
Als je er naast nog flink weidegang hebt is het een ander verhaal uiteraard, maar zo niet is 100m2 voor 4 ponies is echt te weinig wat mij betreft. Dat is letterlijk net iets groter dan een rijbak.
Als je dat dan ook nog op gaat delen wordt het nog kleiner. :=


Pp is ideaal net op kleinere oppervlaktes! Er staat ook niet hoe groot de ponies zijn, mss zijn het b-tjes of c-tjes en dan is een goede pp beter dan een weide op die oppervlakte. Wij hebben rond huis 1ha, bebouwde oppervlakte incl. NIet bebouwd ong. 7000m2 . Dat is opgedeeld in 3 kleinere weides van elk ong. 1200m2,waarop ik dit jaar kruidengras heb bijgezaaid. Verder was er al n grote zandpaddock met bomen rondom, waar ze heel graag staan, door de beschutting in de winter en ook de schaduw van de boomkruinen in de zomer. Aan de wilgen wordt gegeten, tot hiertoe knagen ze niet aan de stammen, wel aan afhangende takken en wilgen zijn sterk, tot hiertoe nog geen problemen. Ik heb nu ook hazelaar en berk bijgeplant maar die stammen zijn voorlopig beschermd. Verder was er nog een weide van ong3000m2 maar dat bleek in de zomer zeer snel een uitgedroogde kaalgevreten plek te worden waar ze bovendien geen schaduw hebben en dus absoluut niet graag staan. winters is het er berekoud en kaal. We hebben nu ook beslist deze weide op te offeren voor pp, die in verbinding zal staan met de bestaande paddock en een track die naar de weides gaan. Op de weides mogen ze zowiso maar 2-3u per dag, ik heb een paar ponies die vatbaar zijn voor hoefbevangenheid vandaar. De pp op de 3000m2 zal oa een stuk track hebben tussen nieuw aangeplante bomen en struiken die de wind moeten breken en schaduw geven in de zomer. Als deze bomen groter zijn, mogen ze er van mijn part ook af en toe gewoon tussen lopen. Verder komt er ofwel een roundpen (doorsnee 16 m)of een vierkante bak van 20 op 20 ong. met drainage , die rondom rond zal afgezoomd worden met hazelaarstruiken en wilgenbomen, hierop zullen ze ook mogen lopen wanneer er niet met ze gewerkt wordt. En er komt een plek met een schuilstal (op de andere paddock hebben ze er ook al 1) , waar ook hooi zal zijn en een waterpunt. Kortom: we offeren de weide op voor een stuk natuur met vooral veel bomen en struiken en een plaats waar de paarden altijd droog kunnen staan met hun voeten en we hen ook minimaal in kunnen werken (longeren of beetje rijden)...Door de track tussen de bomen en struiken door zullen de ponies veel meer gaan bewegen en ook een veel afwisselender zicht hebben en dingen zien gebeuren dan wanneer ze op een kale wei staan. Ik ben er van overtuigd dat dat voor hun welbevinden veel belangrijker is dan veel gras of een open grote oppervlakte.

Noot: wij hebben momenteel 2 Arabische volbloeden aan huis, een duitse rijpony (kleine d), een Welsh b, een konikpaardje en een shetlandje. Gaat prima op deze oppervlakte, zomers gaan de arabieren naar een andere weide in het dorp (2ha groot)en blijven dus enkel de ponies aan huis. Die kunnen nl geen 24/7 op gras