Als je paard schopt, terugschoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:56

Ik heb mijn paarden nog nooit geschopt. Wel eens een tik, maar verder nooit, terwijl onze pony in het begin echt erg trapte en beet. Altijd op andere manieren gecorrigeerd: ze weet nu heel goed wanneer ze iets niet mag. Ik let wel altijd goed op haar lichaamstaal, gewoonlijk zie je het wel aankomen en als je dan al boos "mag niet!"roept is dat gewoonlijk voldoende. Heb het gelukkig met alle paarden altijd op andere manieren kunnen redden. Vroeger (als kind) ben ik trouwens wel eens getrapt, door een paard met pijn. Dat is nog steeds erg oppassen trouwens.
Ik vind het overigens niet slecht als iemand op die manier op een trap van een paard reageert, het is alleen niet mijn manier.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:05

RosiePosie schreef:
Ik heb mijn paarden nog nooit geschopt. Wel eens een tik, maar verder nooit, terwijl onze pony in het begin echt erg trapte en beet. Altijd op andere manieren gecorrigeerd: ze weet nu heel goed wanneer ze iets niet mag. Ik let wel altijd goed op haar lichaamstaal, gewoonlijk zie je het wel aankomen en als je dan al boos "mag niet!"roept is dat gewoonlijk voldoende. Heb het gelukkig met alle paarden altijd op andere manieren kunnen redden. Vroeger (als kind) ben ik trouwens wel eens getrapt, door een paard met pijn. Dat is nog steeds erg oppassen trouwens.
Ik vind het overigens niet slecht als iemand op die manier op een trap van een paard reageert, het is alleen niet mijn manier.

Hoe corrigeer jij dit dan?
Gewoon nieuwsgierigheid hoor Knipoog

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:57

Jahoor zeker doen, hij moet weten dat hij niet mag schoppen en anders geef je heb een harde mep. Mijne schopt gelukkig niet, dus ik heb nog niet hoeven schoppen Haha!

Jady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:05

Dessie die zit me af en toe ook echt uit te proberen,dan kijkt ze al zo eigenwijs,en dan gaat ze heel langzaam met dr hoofd naar me toe en dan HAP!
Gewoon om te kijken of ik me laat bijten,ofdat ze een hoek krijgt.
Nou,het laatste was dus het geval....
Toen stond ze ook gelijk van:Oh...tsjaah dat had ik eigenlijk ook wel kunnen verwachten Haha!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:12

ik vind dat als je paard jou trapt,bijt o.i.d. je ook terug mag ''bijten'' trappen.
als een paard in de wei loopt en hij slaat krijgt hij meestal een nog hardere klap terug. ik vind dat zon machtig dier moet weten op welke plaats hij moet staan.. dus als je zon dier niet afstraft loopt ie over je heen..en op welke manier je dat doet is voor iedereen anders en voor mij is het een trap onder zijn kont!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:40

Rabecca schreef:
Hoe doen jullie dat?

Ik kreeg gister een mep van mijn paard, degene die erbij stond zei dat ik terug moest schoppen. Nou is ze wel eens vaker sjaggie, als je bij der buik komt...

Maar gister heb ik haar dus voor het eerst een schop terug verkocht (wel met de zijkant van mijn voet tegen haar achterwerk.. zover als ik kon tenminste en niet knoerhard). Ze keek me geschrokken aan, en eerlijk gezegd, moest ik er wel om lachen omdat ze dat natuurlijk niet gewend was Bloos! Bloos! .

Hebben jullie je paard wel eens een schop verkocht?

Ik geef automatisch meteen een schop terug, zal mijn paard wel aanvoelen want ze doet veel, maar schoppen toch weer niet Knipoog

Alleen denk ik dat als je het op die manier op wilt lossen je wel meteen terug moet schoppen, als je pas een schop geeft nadat iemand anders het gezegt hebt schiet je er eigenlijk niets mee op, dat moet meteen hup terug komen.

Anders is het een halve maatregel en moet je maar zien of het paard het na die periode nog in verband brengt met haar eigen schop.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:46

Ik wordt niet snel en vaak kwaad maar idd met een trap krijgen ze hem gelijk terug! Zelfs als ze op het punt staan om te schoppen hoef ik ze alleen maar streng aan te kijken of Uh te zeggen! Ze zijn het niet van mij gewend en weten dat het menes is als ik een keer een trap nageef!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:27

Een leider laat niet over zich lopen... Rowan heeft maar ene keer een schop nodig gehad, hij walste over me heen de stal uit. Doet 'ie nu niet meer. Beter een keer goed hard op de plaats zetten als eeuwig blijven mieren met "foei!" en nog nergens komen.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:45

Hmmmm...
Mijn automatische reactie als een paard naar mij uithaalt is terug trappen.
En dan het liefst zo hard mogelijk, niets zijkant van mijn voet.
Maar er zijn uitzonderingen. We hadden een paardje op stal waarbij het bijna onmogelijk was zijn hoeven uit te krabben. Zo ontzettend bang dat hij was. En die trapte ook gericht als je probeerde zijn achterbenen op te tillen. (Of er maar naar te wijzen). Beestje was gewoon bang.
Dan kan ik wel terugtrappen, maar dan beschadig ik alleen maar het zo pril opgebouwde vertrouwen. Ik ben gewoon heel erg allert en straf hem met mijn stem. Dat is voldoende....
Dus niet in alle gevallen terug trappen, maar in de meeste.... geen twijfel mogelijk.

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:49

Zijn jullie niet beschaamd????Damn, ik zou in de grond zakken van schaamte moest ik mijn paard een schop geven. Dit doe je toch gewoon niet. Als je paard je met opzet een trap geeft dan is er een reden voor, en die ligt 99% niet bij het paard, maar bij jezelf.
En ja, ik heb al een schop gekregen. Ik heb 2 maanden op het intesief gelegen. Tijd genoeg gehad om na te denken. De schuld lag bij mij. Ik was in fout. dat besef ik, en ik heb geen seconde de schuld op dat paard geschoven. Hij weet niet beter. Kom je in zijn teritorium, doe je iets die hij niet goedkeurt dan is zijn enige verdediging weglopen. Staat hij vastgebonden, dan slaat hij. hij kan het niet zeggen of roepen.
'Een leider laat niet over zich heenlopen' werd hiervoor gezegd. Als je een leiderspositie hebt tegenover je paard, dan zal hij u in geen geval schoppen!!
Als je paard wil schoppen, dan zie je dit toch aankomen. Ze zetten zich, laten het merken aan hun oren.
Wanneer je terugschopt dan stel je u gewoon onderdanig op in plaats van stoer en leider.
Met woorden en lichaamstaal kom je zoveel verder. En ja, met een goede en sterke'foei' kom je heel ver!!!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:55

sofieenhans schreef:
Zijn jullie niet beschaamd????Damn, ik zou in de grond zakken van schaamte moest ik mijn paard een schop geven. Dit doe je toch gewoon niet. Als je paard je met opzet een trap geeft dan is er een reden voor, en die ligt 99% niet bij het paard, maar bij jezelf.
En ja, ik heb al een schop gekregen. Ik heb 2 maanden op het intesief gelegen. Tijd genoeg gehad om na te denken. De schuld lag bij mij. Ik was in fout. dat besef ik, en ik heb geen seconde de schuld op dat paard geschoven. Hij weet niet beter. Kom je in zijn teritorium, doe je iets die hij niet goedkeurt dan is zijn enige verdediging weglopen. Staat hij vastgebonden, dan slaat hij. hij kan het niet zeggen of roepen.
'Een leider laat niet over zich heenlopen' werd hiervoor gezegd. Als je een leiderspositie hebt tegenover je paard, dan zal hij u in geen geval schoppen!!
Als je paard wil schoppen, dan zie je dit toch aankomen. Ze zetten zich, laten het merken aan hun oren.
Wanneer je terugschopt dan stel je u gewoon onderdanig op in plaats van stoer en leider.
Met woorden en lichaamstaal kom je zoveel verder. En ja, met een goede en sterke'foei' kom je heel ver!!!!

Ik vind toch nog altijd dat IK de baas ben over mijn paard, en als ik in HAAR territorium loop ik daar het volste recht op heb en niet eerst lief moet vragen als ik in de buurt mag komen. Mijn paard moet mij accepteren als leider en mij niet willen verdrijven als hij vind dat ik me teveel bemoei. En ik heb paarden gekent die mij hebben gebeten of geslaan om een reden ja, omdat ze dachten dat zij de dominante waren hier, en als ik er "foei", hoe hard ook en met hoeveel gebaaren ook, tegen zei dan vlogen ze gewoon door op mij af. En dan laat ik merken dat ze niet moeten denken dat zij de baas zijn, een schop kan nooit geen kwaad, heb nog nooit een paard een trauma zien oplopen van een verdiende trap.

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:00

Daar verschil ik van mening met jou. Ik vind niet dat ik het recht heb om mij zomaar, zonder het te vragen op zijn territorium te komen. Het is het zijne, en dat respecteer ik gewoon, en ik let dubbel op.
Dominantie tegenover je paard bekom je niet door terug te slaan. En het niet over trauma's of emotionele schade en al die zaken, het is doodeenvoudig uit respect dat ge niet slaat. Nu kan je ook zeggen dat als je paard je schopt, dat ie ook geen respect heeft voor jou. Een paard denkt zo niet. En het is dit dat ze moeten geleerd worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:06

mmm.. Ik ken nog zo een paardje hoor.
Bijt je neus lettelijk af als je durft op stal te komen. Als je wilt opzadelen, kom dan maar met minstens 2 en blijf bij de deur staan want hij stampt je het licht uit.

Misschien dit paard zijn terriotirium maar respecteren en hem maar niet opzadelen?

Of je wilt de stal uitmesten en je paard staat op stal. Paard vind het niet leuk dat je in zijn territorium staat en geeft je een trap. Kruiwagen weer weg en paard maar laten staan, want je staan in zijn territorium?

Een leider heeft het recht om te gaan en staan waar hij wil in de paardenwereld. Als ik zin heb om mijn paard om te duwen, dan duw ik haar ook om en dan vraag ik het niet lief. Als ik langs haar wil staan, dan schuif ik niet om als zij denkt dat ik dat niet mag, zij moet mij maar gehoorzamen.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 09-02-04 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:06

sofieenhans schreef:
Nu kan je ook zeggen dat als je paard je schopt, dat ie ook geen respect heeft voor jou. Een paard denkt zo niet.

Oh nee? Hoe is die gedachtegang dan?

En leider laat niet over zich lopen. Je kan het stom vinden, maar ga maar eens een kudde observeren. Als een paard een hoger in rang-staand paard schopt, krijgt hij een rotschop terug. En zodra hij inbind, is de leider ook weer kalm. Wat heeft hij nu geleerd? Als ik naar m'n leider schop word hij/zij boos, en als ik me onderdanig toon is het weer goed.

Met een goed hard "Foei!" kom je alleen ergens als je paard weet dat als hij daar niet naar luisterd, je nog een stok achter de deur hebt. Waarschuwen werkt alleen als hij weet dat je nog meer in huis hebt.

Ik ben Rowan z'n leider. Als ik er langs wil, moet hij aan de kant. Als ik in z'n stal wil, dan heb ik het volste recht. En als ik zijn toegang tot de voerbak wil blokkeren, dan mag dat. Word hij onrustig van, maar niet boos. Want ik sta boven hem. Een hoger in rang staand paard mag hem ook wegjagen van zijn eten, en een hoger in rang staand mens heeft dat recht ook. En natuurlijk doe ik dat laatste praktisch nooit, maar het KAN wel. Omdat hij me respecteerd. En persoon die zich opzij laat duwen, laat bijten, trappen en de stal uitjagen, kan in de ogen van een paard nooit een leider zijn. En leider zou dat simpelweg nooit accepteren.
Laatst bijgewerkt door 796285 op 09-02-04 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:08

sofieenhans schreef:
Daar verschil ik van mening met jou. Ik vind niet dat ik het recht heb om mij zomaar, zonder het te vragen op zijn territorium te komen. Het is het zijne, en dat respecteer ik gewoon, en ik let dubbel op.
Dominantie tegenover je paard bekom je niet door terug te slaan. En het niet over trauma's of emotionele schade en al die zaken, het is doodeenvoudig uit respect dat ge niet slaat. Nu kan je ook zeggen dat als je paard je schopt, dat ie ook geen respect heeft voor jou. Een paard denkt zo niet. En het is dit dat ze moeten geleerd worden.

En wat vind je dan van de trappen die paarden elkaar geven in de wei??
Jouw voetje komt echt nog niet in de buurt bij de trap die hij van een soortgenoot had gekregen.....
En zijn territorium... als ik dat niet zou betreden komt ie nooit uit zijn stal, dus dat snap ik ook even niet van je. Maar goed, ieder zijn eigen mening.
Wat ik hiervoor ookal zei, de meeste paarden krijgen de welverdiende trap terug, maar voor sommige maak ik een uitzondering....

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:13

xKatleentjex schreef:
Bijt je neus lettelijk af als je durft op stal te komen. Als je wilt opzadelen, kom dan maar met minstens 2 en blijf bij de deur staan want hij stampt je het licht uit.

Misschien dit paard zijn terriotirium maar respecteren en hem maar niet opzadelen?

Of je wilt de stal uitmesten en je paard staat op stal. Paard vind het niet leuk dat je in zijn territorium staat en geeft je een trap. Kruiwagen weer weg en paard maar laten staan, want je staan in zijn territorium?

Een leider heeft het recht om te gaan en staan waar hij wil in de paardenwereld. Als ik zin heb om mijn paard om te duwen, dan duw ik haar ook om en dan vraag ik het niet lief. Als ik langs haar wil staan, dan schuif ik niet om als zij denkt dat ik dat niet mag, zij moet mij maar gehoorzamen.

Haal je paard uit de stal om op te zadelen.
Haal je paard uit de stal om hem uit te mesten.
Wow, leuk paardje heb jij dan. Ik zou moeten u paard zijn, kzou bang zijn om u tegen te gaan. Leuk hé!!!!! Stel u eens in u paard zijn plaats.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:14

Vaan 'slaat' wel eens een beetje naar m'n been als ik erop zit, maar dan geef ik gewoon teveel hulp, meestal van stap naar galop, dus das alleen maar handig dat ie t even zegt.
Maar daar ging het topic niet over haha, pardon Schijnheilig

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:16

Mursey"]
[quote="sofieenhans schreef:

En wat vind je dan van de trappen die paarden elkaar geven in de wei??
Jouw voetje komt echt nog niet in de buurt bij de trap die hij van een soortgenoot had gekregen.....En zijn territorium... als ik dat niet zou betreden komt ie nooit uit zijn stal, dus dat snap ik ook even niet van je. Maar goed, ieder zijn eigen mening.

Wat ik hiervoor ookal zei, de meeste paarden krijgen de welverdiende trap terug, maar voor sommige maak ik een uitzondering....
[/quote]

Waarom schop je hem dan?
ik zeg niet dat je zijn territotium niet moet betreden. Als hij u aanvaard en ziet als leider, dan zal hij niet schoppen en verdedigen. Ik zeg enkel dat je het moet respecteren

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:18

sofieenhans"]
[quote="xKatleentjex schreef:

Wow, leuk paardje heb jij dan. Ik zou moeten u paard zijn, kzou bang zijn om u tegen te gaan. Leuk hé!!!!! Stel u eens in u paard zijn plaats.
[/quote]

en dat is ook juist wat ik wil bereiken want ik heb niet graag dat mijn paard tegen mij ingaat Haha! Maar goed, ik ga niet voor mijn paard omschuiven, mijn paard schuift nu eenmaal voor mij om. En als je nu bijvoorbeeld je paard uit de stal haalt, en hij begint daar te steigeren naar je omdat hij niet graag heeft dat in zijn buurt komt? Ga je hem belonen met een snoepje en in zijn oor fluisteren als je asjeblief het zadel mag opleggen?

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:19

enne, een paard zal geen hoger in rang geplaatst paard slaan. Enkel om leiderschap over te nemen. Ben je een goed leider, dan is diyt niet nodig

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:20

sofieenhans schreef:
enne, een paard zal geen hoger in rang geplaatst paard slaan. Enkel om leiderschap over te nemen. Ben je een goed leider, dan is diyt niet nodig

En hoe bekom je dan een goed leider als jij je paard respecteerd ipv je paard jouw? Ik ben de leider van mijn paard geworden door hem duidelijk te laten zien wat mag en wat niet mag, en af en toe een schop tussendoor was daarvoor hoognodig, want naar een "foei" luisterde ze helemaal niet.

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:22

xKatleentjex"]
[quote="sofieenhans"][quote="xKatleentjex schreef:

[/quote]

en dat is ook juist wat ik wil bereiken want ik heb niet graag dat mijn paard tegen mij ingaat Haha! Maar goed, ik ga niet voor mijn paard omschuiven, mijn paard schuift nu eenmaal voor mij om. En als je nu bijvoorbeeld je paard uit de stal haalt, en hij begint daar te steigeren naar je omdat hij niet graag heeft dat in zijn buurt komt? Ga je hem belonen met een snoepje en in zijn oor fluisteren als je asjeblief het zadel mag opleggen?
[/quote]

Oh, jij hebt zo eentje. Eentje die opzij gaat omdat hij bang is om een schop te krijgen. Wel, dan mag je enorm trots zijn op jezelf.
Zoals ik al zeg, heb je een paard die je vertrouwd en aanvaard als leider, dan zal je geen probleem hebben om hem zelfs in zijn stal op te zadelen.

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:26

geloof mij, wanneer jij je paard met respect behandeld en duidelijk maakt dat jij de leiding hebt, dan zal hij je ook wel respecteren. En neen,je laat niet zien wat hij wel of niet mag. denk je misschien dat een paard dat niet weet. hij weet precies wat hij wel en niet mag. hij is ook jong geweest,en heeft ook van zijn moeder geleerd. hij zal je natuurlijk wel testen, en proberen over de schreef te gaan. Speel zijn ma en tkomt wel goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:27

Heel duidelijk........ ik doe veel met jong spul en dat zal altijd wel een keer kijken hoe ver ze kunnen gaan....... ik zal je vertellen dat als een paard of dat nou een veulen is of een volwassen paard naar me trapt of wat voor een ander ongewenst gedrag vertoont dat ik m alle hoeken van de stal laat zien. Met als gevolg dat ik eigenlijk nooit boos hoef te zijn...... zelfs weinig foei hoef te zeggen..........

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:33

Heb je ooit wel eens een kudde paarden gezien, dan weet je hoe het er in het 'echt' aan toe gaat bij paarden onderling. Zo staan bij mijn pony nog 15 andere pony's op stal, en 1 paard is de leider. Hij loopt altijd voor op, drinkt altijd als eerst, en andere paarden wagen het niet om hem aan de kant te duwen om aan hem te schuren. Doen ze dat wel, hebben ze een echte mep te pakken van de leider. De leider echter loopt alle andere paarden omver, duwt ze weg bij de drinkplaats, en komt wél in hun territoria. En dit heb ik niet uit een boekje, ik moest met bio een praktische opdracht doen over gedrag. Ik heb het over 'mijn' kudde paarden gedaan, en bekeken wat de rangorde is, en hoe de communicatie onderling is.