Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
RosiePosie schreef:Ik heb mijn paarden nog nooit geschopt. Wel eens een tik, maar verder nooit, terwijl onze pony in het begin echt erg trapte en beet. Altijd op andere manieren gecorrigeerd: ze weet nu heel goed wanneer ze iets niet mag. Ik let wel altijd goed op haar lichaamstaal, gewoonlijk zie je het wel aankomen en als je dan al boos "mag niet!"roept is dat gewoonlijk voldoende. Heb het gelukkig met alle paarden altijd op andere manieren kunnen redden. Vroeger (als kind) ben ik trouwens wel eens getrapt, door een paard met pijn. Dat is nog steeds erg oppassen trouwens.
Ik vind het overigens niet slecht als iemand op die manier op een trap van een paard reageert, het is alleen niet mijn manier.
Rabecca schreef:Hoe doen jullie dat?
Ik kreeg gister een mep van mijn paard, degene die erbij stond zei dat ik terug moest schoppen. Nou is ze wel eens vaker sjaggie, als je bij der buik komt...
Maar gister heb ik haar dus voor het eerst een schop terug verkocht (wel met de zijkant van mijn voet tegen haar achterwerk.. zover als ik kon tenminste en niet knoerhard). Ze keek me geschrokken aan, en eerlijk gezegd, moest ik er wel om lachen omdat ze dat natuurlijk niet gewend was![]()
.
Hebben jullie je paard wel eens een schop verkocht?
sofieenhans schreef:Zijn jullie niet beschaamd????Damn, ik zou in de grond zakken van schaamte moest ik mijn paard een schop geven. Dit doe je toch gewoon niet. Als je paard je met opzet een trap geeft dan is er een reden voor, en die ligt 99% niet bij het paard, maar bij jezelf.
En ja, ik heb al een schop gekregen. Ik heb 2 maanden op het intesief gelegen. Tijd genoeg gehad om na te denken. De schuld lag bij mij. Ik was in fout. dat besef ik, en ik heb geen seconde de schuld op dat paard geschoven. Hij weet niet beter. Kom je in zijn teritorium, doe je iets die hij niet goedkeurt dan is zijn enige verdediging weglopen. Staat hij vastgebonden, dan slaat hij. hij kan het niet zeggen of roepen.
'Een leider laat niet over zich heenlopen' werd hiervoor gezegd. Als je een leiderspositie hebt tegenover je paard, dan zal hij u in geen geval schoppen!!
Als je paard wil schoppen, dan zie je dit toch aankomen. Ze zetten zich, laten het merken aan hun oren.
Wanneer je terugschopt dan stel je u gewoon onderdanig op in plaats van stoer en leider.
Met woorden en lichaamstaal kom je zoveel verder. En ja, met een goede en sterke'foei' kom je heel ver!!!!
sofieenhans schreef:Nu kan je ook zeggen dat als je paard je schopt, dat ie ook geen respect heeft voor jou. Een paard denkt zo niet.
sofieenhans schreef:Daar verschil ik van mening met jou. Ik vind niet dat ik het recht heb om mij zomaar, zonder het te vragen op zijn territorium te komen. Het is het zijne, en dat respecteer ik gewoon, en ik let dubbel op.
Dominantie tegenover je paard bekom je niet door terug te slaan. En het niet over trauma's of emotionele schade en al die zaken, het is doodeenvoudig uit respect dat ge niet slaat. Nu kan je ook zeggen dat als je paard je schopt, dat ie ook geen respect heeft voor jou. Een paard denkt zo niet. En het is dit dat ze moeten geleerd worden.
xKatleentjex schreef:mmm.. Ik ken nog zo een paardje hoor.
Bijt je neus lettelijk af als je durft op stal te komen. Als je wilt opzadelen, kom dan maar met minstens 2 en blijf bij de deur staan want hij stampt je het licht uit.
Misschien dit paard zijn terriotirium maar respecteren en hem maar niet opzadelen?
Of je wilt de stal uitmesten en je paard staat op stal. Paard vind het niet leuk dat je in zijn territorium staat en geeft je een trap. Kruiwagen weer weg en paard maar laten staan, want je staan in zijn territorium?
Een leider heeft het recht om te gaan en staan waar hij wil in de paardenwereld. Als ik zin heb om mijn paard om te duwen, dan duw ik haar ook om en dan vraag ik het niet lief. Als ik langs haar wil staan, dan schuif ik niet om als zij denkt dat ik dat niet mag, zij moet mij maar gehoorzamen.
Mursey"]
[quote="sofieenhans schreef:Daar verschil ik van mening met jou. Ik vind niet dat ik het recht heb om mij zomaar, zonder het te vragen op zijn territorium te komen. Het is het zijne, en dat respecteer ik gewoon, en ik let dubbel op.
Dominantie tegenover je paard bekom je niet door terug te slaan. En het niet over trauma's of emotionele schade en al die zaken, het is doodeenvoudig uit respect dat ge niet slaat. Nu kan je ook zeggen dat als je paard je schopt, dat ie ook geen respect heeft voor jou. Een paard denkt zo niet. En het is dit dat ze moeten geleerd worden.
sofieenhans"]
[quote="xKatleentjex schreef:mmm.. Ik ken nog zo een paardje hoor.
Bijt je neus lettelijk af als je durft op stal te komen. Als je wilt opzadelen, kom dan maar met minstens 2 en blijf bij de deur staan want hij stampt je het licht uit.
Misschien dit paard zijn terriotirium maar respecteren en hem maar niet opzadelen?
Of je wilt de stal uitmesten en je paard staat op stal. Paard vind het niet leuk dat je in zijn territorium staat en geeft je een trap. Kruiwagen weer weg en paard maar laten staan, want je staan in zijn territorium?
Een leider heeft het recht om te gaan en staan waar hij wil in de paardenwereld. Als ik zin heb om mijn paard om te duwen, dan duw ik haar ook om en dan vraag ik het niet lief. Als ik langs haar wil staan, dan schuif ik niet om als zij denkt dat ik dat niet mag, zij moet mij maar gehoorzamen.
Maar goed, ik ga niet voor mijn paard omschuiven, mijn paard schuift nu eenmaal voor mij om. En als je nu bijvoorbeeld je paard uit de stal haalt, en hij begint daar te steigeren naar je omdat hij niet graag heeft dat in zijn buurt komt? Ga je hem belonen met een snoepje en in zijn oor fluisteren als je asjeblief het zadel mag opleggen? sofieenhans schreef:enne, een paard zal geen hoger in rang geplaatst paard slaan. Enkel om leiderschap over te nemen. Ben je een goed leider, dan is diyt niet nodig
xKatleentjex"]
[quote="sofieenhans"][quote="xKatleentjex schreef:mmm.. Ik ken nog zo een paardje hoor.
Maar goed, ik ga niet voor mijn paard omschuiven, mijn paard schuift nu eenmaal voor mij om. En als je nu bijvoorbeeld je paard uit de stal haalt, en hij begint daar te steigeren naar je omdat hij niet graag heeft dat in zijn buurt komt? Ga je hem belonen met een snoepje en in zijn oor fluisteren als je asjeblief het zadel mag opleggen?