Pony in de tuin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:18

Paarden vallen onder grote huisdieren en moet je rekening houden met stankoverlast:

Dit gaat over een zaak waarin de gemeente een ontheffing had gegeven voor paarden binnen de bebouwde kom (wel een zeer ruime plek) maar de buren hier niet mee eens waren.
je moet dan wel voldoen aan bepaalde voorschriften:
Citaat:
Volgens de toelichting op het Uitvoeringsbesluit moeten bij de beoordeling van een aanvraag om een ontheffing de volgende (afstands)normen in acht worden genomen. Indien het gaat om het houden van grote huisdieren, genoemd in artikel 2, eerste lid, onder a tot en met c, moeten ter voorkoming van (eventuele) stankhinder de volgende afstanden in acht worden genomen, als het gaat om één of twee dieren:

a. 15 m tussen een woning van derden en de stal/dierverblijven;

b. 5 m tussen de erfgrens en de stal/dierverblijven.

2. De aan [appellante] verleende ontheffing van het in artikel 2:59 van de APV neergelegde verbod ziet op het hobbymatig houden van twee paarden op het binnen de bebouwde kom gelegen perceel aan de [locatie A] te Ritthem.

https://www.raadvanstate.nl/@96335/201310654-1-a3/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:24

Brainless schreef:
Kidde schreef:
Een paard is een huisdier en geen vee en mag dus gewoon in een tuin worden gehouden: https://www.recht.nl/nieuws/bhv/128772/ ... ven-staan/

Helaas is het in Nederland niet verboden om paarden alleen te houden, dus ik denk dat als er verder geen overlast is het moeilijk is om er iets aan te doen :n

Dat gaat heel ergens anders over.
a: het betrof een huurhuis in het buitengebied.
b: verhuurder wilde geen paardje (van 76cm) in de stal want dat stond niet in het huurcontract.
c: huurder had ook een weiland waar het paardje in stond.

Voor de wet is paard vee, daarom heb je ook te maken met de mestwet enz.

Er staat blijkbaar ook dat de rechter een pony een huisdier vind.

Paarden en ook pony's zijn gewoon vee. Heb ik altijd zo geleerd en is volgens mij ook zo.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:24

Brainless schreef:
Paarden vallen onder grote huisdieren en moet je rekening houden met stankoverlast:

Dit gaat over een zaak waarin de gemeente een ontheffing had gegeven voor paarden binnen de bebouwde kom (wel een zeer ruime plek) maar de buren hier niet mee eens waren.
Citaat:
Volgens de toelichting op het Uitvoeringsbesluit moeten bij de beoordeling van een aanvraag om een ontheffing de volgende (afstands)normen in acht worden genomen. Indien het gaat om het houden van grote huisdieren, genoemd in artikel 2, eerste lid, onder a tot en met c, moeten ter voorkoming van (eventuele) stankhinder de volgende afstanden in acht worden genomen, als het gaat om één of twee dieren:

2. De aan [appellante] verleende ontheffing van het in artikel 2:59 van de APV neergelegde verbod ziet op het hobbymatig houden van twee paarden op het binnen de bebouwde kom gelegen perceel aan de [locatie A] te Ritthem.

Maar dit is toch wat ik in mijn tweede post al zei? Dat paarden huisdieren en dus geen vee zijn, maar dat er wel nadere regels gelden?

Paarden zijn dus huisdieren en geen vee: https://www.vertrouwensloketwelzijnland ... huisdieren

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:26

Marije_1997 schreef:
Brainless schreef:
Dat gaat heel ergens anders over.
a: het betrof een huurhuis in het buitengebied.
b: verhuurder wilde geen paardje (van 76cm) in de stal want dat stond niet in het huurcontract.
c: huurder had ook een weiland waar het paardje in stond.

Voor de wet is paard vee, daarom heb je ook te maken met de mestwet enz.

Er staat blijkbaar ook dat de rechter een pony een huisdier vind.

Paarden en ook pony's zijn gewoon vee. Heb ik altijd zo geleerd en is volgens mij ook zo.

Nee dat is dus niet zo bij niet bedrijfsmatig gebruik, zie ook de reactie van Gloa

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:26

Afbeelding

Paard valt toch echt onder huisdieren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:27

Gemeente bellen en zij kunnen de nvwa om advies vragen als ze zelf niet weten wat ze ermee moeten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:28

Dus als de woning met de pony in dit topic een tussenwoning is ook nog, dan gaan ze nooit voldoen aan a en b.
Hoekwoning zou in elk geval b wel moeten lukken. Of dan ook aan voorwaarde a kan worden voldaan ligt eraan hoeveel extra tuin de hoekwoning in die straat heeft. Mits het een straat is die niet hutjemutje ergens tussen een heleboel andere straatjes is gedrukt ( oftewel; echt midden in het dorp) want dan red je a en b ook niet in een hoekwoning.

Tenminste; als de gemeente van ts dergelijke voorwaarden stelt natuurlijk, voor het houden van een pony in een woonwijk.

Babidi

Re: Pony in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:42

Jeetje wat een document! Pff...

Ik heb helaas niets kunnen vinden.
Echter dankzij de stankoverlast zou er iets aan gedaan kunnen worden.
Hopelijk mag hij dan naar een grote wei waar misschien wel andere paarden staan.
Dan kan hij daar vriendjes maken en een blijde pony worden. Want daar gaat het mij echt om.

Babidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:44

Brainless schreef:

Citaat:

Punt b. lukt sowieso niet, de stal staat tegen de schutting van de ander buren aan.
Maar ook dit zal wel per gemeente verschillend zijn.

Kidde

Re: Pony in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:49

Dat kan volgens mij per gemeente verschillen inderdaad. Ik zou ze gewoon even bellen om te informeren welke regels van toepassing zijn.

Babidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:51

Kidde schreef:
Dat kan volgens mij per gemeente verschillen inderdaad. Ik zou ze gewoon even bellen om te informeren welke regels van toepassing zijn.

Heb ik zojuist gedaan.
Ze wisten het ook niet, dus daar komen ze nog op terug.

Oh en allemaal bedankt voor jullie reacties!