Veel geduld en veel belonen. Op de manege hadden we een paard waarvoor de vorige eigenaresse zo bang was, dat het dier de hele dag achter gesloten deur bleef staan. Ik mocht de ruin gaan uitbrengen in de wedstrijden. Leuke uitdaging dus. Eerst een week tussen de lessen door geinvesteerd in contact maken (achter de tralies, worteltje in de bak en praten), daarna de box in (hetzelfde verhaal), en later WORTELTJES THERAPIE, met voetjes optillen. 1 pers. hield hem vast, 1 pers. gaf tegengewicht en ik tilde de voet op. In het begin was dat maar 1 a 2 sec. per voet, later kon de smit hem met gemak bekappen en beslaan. Het heeft veel tijd gekost om het vertrouwen te winnen (wat niet zo vreemd was, toen ik na het scheren - wat ook heel veel geduld vergde- drie grote littekens op zijn rug ontdekte - welke vermoedelijk van een greep afkomstig waren). Het is na veel tijd een heel ander - braaf - paard geworden.
griebels
Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 17:28
Wat voor een greep??
Richtje
Geplaatst: 10-02-04 19:34
Worteltjes therapie heb ik m'n bedenkingen bij.... Zal wellicht heel goed helpen, maar je kunt er hele vervelende paarden aan over houden. Paarden die alles doen om eten te krijgen, en niets doen zonder eten. Dat is wel heel extreem, maar er zitten er tussen
Moet zeggen dat ik bij deze merrie ook wel omgekocht heb om haar het land uit te krijgen. Maar kan beslist niet bij elk paard
Bravura
Geplaatst: 10-02-04 20:52
Griebels, je weet wel zo'n mest-vork, hij had 3 littekens van ongeveer 25 cm lang en op gelijke afstand van elkaar. Ik vond het niet vreemd dat dat paard zijn vertrouwen kwijt was.
griebels
Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 21:16
Gatsie darrie... Hoe kun je dat nou bij een paard doen. Die dingen zijn om te mesten toch!?