Stockholmerteer, hoe smeerbaar krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:09

tamary schreef:
In bak heet water zetten, maar teer sluit behoorlijk af en dat vinden rotstraal bacterien juist fijn.

Daar teer uitdroogt zullen de bacteriën het moeilijk hebben want rotstraal bacteriën houden namelijk ook van vocht.... Dus een optimale leefruimte hebben ze niet.

Zelf gebruik ik trouwens honing tegen rotstraal en dan komt men ook met het zogenaamde afsluiten, maar men vergeet dat honing de bacteriën gewoon doodt.

@Jetta Stockholmer of bruine teer is NIET carcinogeen (kankerverwekkend). Daar is onderzoek naar gedaan.
Citaat:
Bruine teer wordt voornamelijk gebruikt voor sommige historische gebouwen en historische schepen. Vanuit monumentenzorg en de klassieke scheepvaart werd na het Europese verbod op teer aangedrongen op nader onderzoek. Het gebruik zou zo beperkt zijn dat het nauwelijks invloed op het milieu zou hebben. Aan het licht kwam dat bruine teer, in tegenstelling tot koolteer, niet carcinogeen is. Het gebruik van bruine teer werd weer toegestaan nadat het verwijderd was uit de bijlage van richtlijn 98/08.

Een bekende bruine teersoort voor gebruik op houten scheepsluiken (Friese kap) is Zweedse of Stockholmer teer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:12

joyce B schreef:
Teer is ouderwets. Je kunt beter hoog geconcentreerde zinkoxide gebruiken, zoals in hypozin. Zit in spuit, uitsmeren werkt goed met kwastje. Hielp bij mijn paard erg goed en het sluit niet af. Heb nu ander middel met vloeibare zinkoxide in spuitfles. Dat test ik nu uit. Lekker makkelijk opbrengen en komt goed in de kiertjes omdat het waterdun is. Maar of het net zo goed werkt als de zalf durf ik niet te zeggen.

Ik vraag toch niet of ik teer moet gebruiken ja of nee? Als de hoefsmid dit aanraad, die dit vak al tientallen jaren uitvoert, dan neem ik dat advies eerst aan. Mocht het niet baten en er geen verbetering komen, dan zal ook hij met iets anders komen. Daarbij is de rotstraal niet heel erg extreem. Wel alle 4 de hoeven, maar het is prima behandelbaar met teer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:13

Lusitana schreef:
tamary schreef:
In bak heet water zetten, maar teer sluit behoorlijk af en dat vinden rotstraal bacterien juist fijn.

Daar teer uitdroogt zullen de bacteriën het moeilijk hebben want rotstraal bacteriën houden namelijk ook van vocht.... Dus een optimale leefruimte hebben ze niet.

Zelf gebruik ik trouwens honing tegen rotstraal en dan komt men ook met het zogenaamde afsluiten, maar men vergeet dat honing de bacteriën gewoon doodt.

@Jetta Stockholmer of bruine teer is NIET carcinogeen (kankerverwekkend). Daar is onderzoek naar gedaan.
Citaat:
Bruine teer wordt voornamelijk gebruikt voor sommige historische gebouwen en historische schepen. Vanuit monumentenzorg en de klassieke scheepvaart werd na het Europese verbod op teer aangedrongen op nader onderzoek. Het gebruik zou zo beperkt zijn dat het nauwelijks invloed op het milieu zou hebben. Aan het licht kwam dat bruine teer, in tegenstelling tot koolteer, niet carcinogeen is. Het gebruik van bruine teer werd weer toegestaan nadat het verwijderd was uit de bijlage van richtlijn 98/08.

Een bekende bruine teersoort voor gebruik op houten scheepsluiken (Friese kap) is Zweedse of Stockholmer teer.

Honing hou ik ook op m'n lijstje als teer niet mocht werken. Lijkt me ook geen dure oplossing haha. Gebruik je dan gewoon honing die wijals mensen in de winkel kopen? Of speciale honing?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:26

Marije_1997 schreef:
Honing hou ik ook op m'n lijstje als teer niet mocht werken. Lijkt me ook geen dure oplossing haha. Gebruik je dan gewoon honing die wijals mensen in de winkel kopen? Of speciale honing?

Gewoon die je ook als mens kunt eten. Dus je hebt nog wat aan de restjes :D
De honing moet zo zuiver mogelijk en onverhit zijn. Supermarkthoning is over het algemeen aangemaakt met suiker, dus wel etiketten lezen.
Mijn honing komt zo van de imker en is ook niet het hele jaar door verkrijgbaar. Ik haal het waar boeren voer enzo halen. Maar ik woon in Portugal. Ik neem aan dat je in nederland ook wel ergens honing zo van de imker kunt halen.
Dierenartsen hebben trouwens ook vaak wel honingzalf, maar ik neem aan dat zoiets weer duurder is.

Ik smeer het ook op wonden....

Overigens heb je bij kou hetzelfde probleem, het wordt erg stug en lastig smeerbaar. Ik doe het gewoon met mijn vinger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:43

Lusitana schreef:
Marije_1997 schreef:

Gewoon die je ook als mens kunt eten. Dus je hebt nog wat aan de restjes :D
De honing moet zo zuiver mogelijk en onverhit zijn. Supermarkthoning is over het algemeen aangemaakt met suiker, dus wel etiketten lezen.
Mijn honing komt zo van de imker en is ook niet het hele jaar door verkrijgbaar. Ik haal het waar boeren voer enzo halen. Maar ik woon in Portugal. Ik neem aan dat je in nederland ook wel ergens honing zo van de imker kunt halen.
Dierenartsen hebben trouwens ook vaak wel honingzalf, maar ik neem aan dat zoiets weer duurder is.

Ik smeer het ook op wonden....

Overigens heb je bij kou hetzelfde probleem, het wordt erg stug en lastig smeerbaar. Ik doe het gewoon met mijn vinger.

Biowinkels hebben vaak ook wel pure honing. En anders weet m'n moeder het wel te vinden hahaha.

Ik weet wel dat honing in warm water vrij snel weer vloeibaar is. Dus dat zou wel handig zijn.

Ik zie wel hoe het loopt. Misschien word het straks wel weer droger weer enzo en verdwijnt het spontaan, weet namelijk niet hoe hij het gekregen heeft. Van het natte zou het bij mij in ieder geval niet gebeurt kunnen zijn.

tamary

Re: Stockholmerteer, hoe smeerbaar krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:49

Biohoning (koud geslingerde honing) is inderdaad wat je nodig hebt. Liefst zo bij de imker vandaan, wat uit het buitenland komt kan mee gerotzooid zijn of te warm geperst/geslingerd.
Honing vloeibaar maken in warm water werkt, MAAR voor de antibacteriele werking die je nodig hebt niet warmer dan lichaamstemperatuur, anders dood je die werkzame stoffen. Voor de eetbaarheid geen probleem, voor medisch gebruik op wonden, etc. wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:52

tamary schreef:
Biohoning (koud geslingerde honing) is inderdaad wat je nodig hebt. Liefst zo bij de imker vandaan, wat uit het buitenland komt kan mee gerotzooid zijn of te warm geperst/geslingerd.
Honing vloeibaar maken in warm water werkt, MAAR voor de antibacteriele werking die je nodig hebt niet warmer dan lichaamstemperatuur, anders dood je die werkzame stoffen. Voor de eetbaarheid geen probleem, voor medisch gebruik op wonden, etc. wel.

Stop ik het in m'n jas :p dan word het niet super mega warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:34

Vandaag heb ik et in een emmer heeft water gezet, en het smeren ging al beter. Sta er ook versteld van hoe snel zoiets de hoef hard maakt. Alleen is het echt stink spul, maarja.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:13

Marije_1997 schreef:
Vandaag heb ik et in een emmer heeft water gezet, en het smeren ging al beter. Sta er ook versteld van hoe snel zoiets de hoef hard maakt. Alleen is het echt stink spul, maarja.

Nog een tip. Draag handschoenen en pas goed op je kleren. Teervlekken zijn moeilijk te verwijderen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:23

Marije_1997 schreef:

Haal je wel het dekseltje eraf?

Ik had vroeger eens een pot teer (metalen) in een emmer heet/warm water gezet met deksel. En toen ik de deksel eraf trok kreeg in een soort van mini ontploffing omdat de teer heet geworden was -O-

Ik gebruikte zelf wel betadine oplossing voor rotstraal. Geen geklooi met vieze plak troep zoals teer en honing (dat is wel het laatste wat ik erop zou smeren). Maar het is denk ik niet meer te krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:33

Waarom zou je geen betadine kunnen krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:34

Marie111 schreef:
Marije_1997 schreef:

Nog een tip. Draag handschoenen en pas goed op je kleren. Teervlekken zijn moeilijk te verwijderen

Ben wel wat gewend dus vind het niet erg als het op m'n handen komt. Kleding zit het nog niet in. Maar draag toch vaak oudere kleding bij de paarden. Heb et vandaag op m'n handen gekregen, maar was er na 2 keer wassen en m'n borstels schoonmaken met beetje chloor en water zo af hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:36

Cowgirl schreef:
Marije_1997 schreef:

Haal je wel het dekseltje eraf?

Ik had vroeger eens een pot teer (metalen) in een emmer heet/warm water gezet met deksel. En toen ik de deksel eraf trok kreeg in een soort van mini ontploffing omdat de teer heet geworden was -O-

Ik gebruikte zelf wel betadine oplossing voor rotstraal. Geen geklooi met vieze plak troep zoals teer en honing (dat is wel het laatste wat ik erop zou smeren). Maar het is denk ik niet meer te krijgen.

Waarom de deksel er af? Maak et gwn voorzichtig open Hahaha.

Betadine shampoo en oplossing heb ik laatst nog gekocht hoor. Heb ik ook staan. En gebruikt. Maar de straal was al echt zacht, dus denk dat teer prima helpt :) mocht ik het weer zien komen volgende winter bijv. Dan begin ik meteen met betadine ofcourse. Maar das net zo duur en onhandig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:50

Lusitana schreef:

Het was een plasticpot Betadine oplossing. Die lijkt wel niet meer te verkrijgen.
Wel een klein flesje geloof ik en de andere varianten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:21

Cowgirl schreef:
Lusitana schreef:

Het was een plasticpot Betadine oplossing. Die lijkt wel niet meer te verkrijgen.
Wel een klein flesje geloof ik en de andere varianten.

Via de da of een ziekenhuis ofzo kun je dat nog wel krijgen denk ik. Moet je wel de connecties hebben. Mijn moeder neemt soms ook wel eens schoonmaak alcohol mee van het werk (voor onderandere de kat die soms rare dingen doet.)