Lastige buren / pensionklanten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Lastige buren / pensionklanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 01:13

Niet alleen flauw en asociaal, maar gezien het leeglopen van de zandbodem van de bak ook dom. Zand is niet gratis, en hoewel je toch wel wat zal moeten aanvoeren elke zoveel tijd is het wegspoelen ervan nog steeds geld weggooien, naast het verarmen van je bodem. Of in dit geval het verminderen van de vruchtbaarheid van land van je buren. Valt dat niet onder vandalisme?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 02:00

Volgens mij is het niet toegestaan op andermans erf of grond overtollig hemelwater te lozen. Dat mag alleen via de sloten die langs de percelen lopen. De verplichting is dat de afwaterende sloten onderhouden worden zodat water naar lager gelegen sloten kan afvloeien. Zou een mooie boel zijn als de buren andermans grond onder water zetten omdat ze zijn vergeten een sloot te graven of voor afwatering te zorgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 04:07

Blussem schreef:
Bij wet is geregeld dat het lager gelegen land het water op moet vangen van het hoger gelegen land.

Wat je kan doen is een sloot graven of je land op hogen.

Dat klopt niet helemaal.
Wat natuurlijk verloopt moet je wel toestaan, maar je mag niet expresse hemelwater lozen op grond van een ander.
Bv ik mag niet mijn regenpijp zo laten lopen dat het water van mijn dak naar de grond van de buren loopt.
Ik mag ook geen geul graven waardoor het water van mijn land naar die van de buren loopt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:11

Kimmej schreef:
MukiwaCobs schreef:
de landen liggen beide gelijk, dus dat is hier dus niet van toepassing.

Dan zou het water toch ook jouw kant niet oplopen :')

Het water loopt die kant op omdat ze greppeltjes graven, niet omdat het van nature lager ligt, dan was het greppels graven niet nodig geweest. :)*

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:12

Is het geen idee in het uiterste geval en paar kuub grond te laten storten op die plek waarbij je je stuk land daar ophoogt? Dat is lang niet zo gek duur en zorgt ervoor dat het water in ieder geval jouw kant niet meer op kan.
Of, als je ze een hand wil toesteken in plaats van een muur aan grond optrekken, een greppel graven tussen die bak en jouw weiland zodat het normaal weg kan..

Wat ze doen is natuurlijk gewoon letterlijk hun probleem over de schutting gooien. Maar erover discussiëren met eigenwijzen duurt langer dan een vrachtwagentje laten komen of een gat graven.

Dekens kapottrekken idem. Graaf een greppel en zorg dat je paarden er op natuurlijke wijze niet bij kunnen komen. Of leg een hogere lijn schrikdraad.. Normale woningen met tuinen in deze regio hadden vroeger een erfafscheiding van ongeveer een meter, die lag er niet voor niks.. Want zo heb je een stuk minder last van elkaar.

Snap dat het veel extra werk voor jou is maar "the view is always beter from the high road." Hebben de staleigenaren/buren al terugkoppeling gegeven?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:17

Niet jouw zaak maar van de staleigenaar. Hij zal met de buren om tafel moeten en een oplossing zien te vinden die voor beide werkt nu er een nieuwe situatie is ontstaan met beide pensionklanten.
Ik zou als het mijn stuk was als eerste de draad zo plaatsen dat de paarden niet aan elkaar kunnen komen om te neuzen/ dekens te slopen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:18

Eigen land dan kun je actie ondernemen, nu kun je alleen de zaken doorgeven aan eigenaar en die moet een oplossing zoeken met zijn buren .

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 10:40

Kimmej schreef:
MukiwaCobs schreef:
de landen liggen beide gelijk, dus dat is hier dus niet van toepassing.

Dan zou het water toch ook jouw kant niet oplopen :')

Ze graven de gleuf diep genoeg dus het water loopt echt wel onze kant op.
Zal vandaag een foto maken

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 10:44

Canon schreef:
Is het geen idee in het uiterste geval en paar kuub grond te laten storten op die plek waarbij je je stuk land daar ophoogt? Dat is lang niet zo gek duur en zorgt ervoor dat het water in ieder geval jouw kant niet meer op kan.
Of, als je ze een hand wil toesteken in plaats van een muur aan grond optrekken, een greppel graven tussen die bak en jouw weiland zodat het normaal weg kan..

Wat ze doen is natuurlijk gewoon letterlijk hun probleem over de schutting gooien. Maar erover discussiëren met eigenwijzen duurt langer dan een vrachtwagentje laten komen of een gat graven.

Dekens kapottrekken idem. Graaf een greppel en zorg dat je paarden er op natuurlijke wijze niet bij kunnen komen. Of leg een hogere lijn schrikdraad.. Normale woningen met tuinen in deze regio hadden vroeger een erfafscheiding van ongeveer een meter, die lag er niet voor niks.. Want zo heb je een stuk minder last van elkaar.

Snap dat het veel extra werk voor jou is maar "the view is always beter from the high road." Hebben de staleigenaren/buren al terugkoppeling gegeven?

Gisteravond toen ik er was nog niks gehoord vandaag ga ik kijken of ze weer open zijn en anders gooi ik ze weer dicht... dan loop ik ook naar de buren toe dat dit niet de bedoeling is.
Ben al vaker aan de deur geweest dus dit maakt dan ook niet meer uit

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:46

Maar doet jouw stalhouder hier niets aan dan? Of kan het hem/haar niet schelen?

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 10:56

Hilary schreef:
Maar doet jouw stalhouder hier niets aan dan? Of kan het hem/haar niet schelen?

Hij komt vrij weinig nog in de wei, ivm werkzaamheden op en rondom stal.
Dus ik let zelf een beetje op en alles wat niet klopt kaart ik aan en meestal word er dan wel wat aangedaan

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:18

Maar dan ligt de verantwoordelijkheid toch bij de stalhouder en niet bij jou?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:20

Ben eens benieuwd hoe die wat zeggen dat dit oké is zouden reageren als het bij hun gebeurde en hun weide daardoor blank stond.
Ik zou hier ook echt niet mee kunnen lachen. Kan je geen borduur zetten aan jullie kant over de lengte van hun paddock? Dan hebben hun greppels minder zin en zullen ze wellicht vanzelf greppels naar de eigen grond laten lopen waar het wel makkelijk weg loopt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:30

Blussem schreef:
Bij wet is geregeld dat het lager gelegen land het water op moet vangen van het hoger gelegen land.

Wat je kan doen is een sloot graven of je land op hogen.

Creatief, maar niet correct. Je mag het niet afwateren naar lager gelegen land. Dus bijvoorbeeld ook geen pomp gebruiken en naar de buurman weg laten lopen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:39

Ayasha schreef:
Ben eens benieuwd hoe die wat zeggen dat dit oké is zouden reageren als het bij hun gebeurde en hun weide daardoor blank stond.

Maar het is niet haar wei maar die van de stalhouder.
Ik ben wel benieuwd hoe stalhouders erover zouden denken als een van de klanten verhaal gaat halen bij de buren en misschien wel onenigheid creëert terwijl de stalhouder dit zelf op een andere manier wil of gaat oplossen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:05

Polly schreef:
Maar het is niet haar wei maar die van de stalhouder.
Ik ben wel benieuwd hoe stalhouders erover zouden denken als een van de klanten verhaal gaat halen bij de buren en misschien wel onenigheid creëert terwijl de stalhouder dit zelf op een andere manier wil of gaat oplossen

En blijkbaar helpt zij de stalhouder met het onderhoud van de weides waardoor het haar probleem wordt. We kennen de afspraken en de relatie tussen TS en de stalhouder niet. Zij lijkt dit te zien als haar verantwoordelijkheid (geeft ze een paar keer aan hier in het topic immers.) dus ik ga er van uit dat dat zo besproken is met de stalhouder. Gezien zij ook al een paar keer is gaan praten met die mensen in de stalhouder zijn of haar plek.
Waar ik gestaan heb heb ik ook wel eens voor mijn stalhouder gecommuniceerd met de buren ivm een probleem ondanks dat het niet mijn eigendom was. Ze herhaalt meerdere keren dat ze met de stalhouder overlegt dus.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:16

Ik denk dat het handiger had geweest om in eerste instantie naar de staleigenaar te gaan, zodat die met de buren had kunnen overleggen, en niet de gleuven eerst dichtmaken en zelf in conclaaf te gaan met degene die de gleuven graaft. Hiermee heb je eigenlijk al een stukje communicatie overgeslagen. Je zou nog kunnen overwegen om platen (hout, metaal?) net buiten het weiland in de grond te slaan, zodat het zand in ieder geval niet in groten getale het land inloopt. En gelijk aangifte willen doen, is al helemaal niet handig. Zo maak je de situatie alleen maar erger en kan ik mij voorstellen dat de buren dan helemaal niet meer open staan voor een gesprek. Eerst maar eens kijken of de staleigenaar de boel nog een beetje kan sussen met de buren.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 14:23

Hierbij de foto’s van de gleuven.

Gleuf 1

Gleuf 2

Inmiddels weer open gegraven door de buren en pensionklant. Ben uitgescholden van hier tot tokio...
Heb het maar weer bij de staleigenaar neergelegd!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-01-20 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek van TS

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:29

Het meest bijzondere vind ik nog dat mensen elkaar dan zo nodig uit moeten gaan schelden. Lijkt ook wel weer de norm tegenwoordig...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:36

Hier zou ik ook niet blij van worden om een geul in mijn recht strakke grasland te vinden van de buren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:39

Is rechts van de paaltjes, de bruine grond dus jullie land en de paaltjes staan langs de erfgrens?
Zo ja, dan konden ze mij de pot op en desnoods zette ik er een betonrand langs. Of hoog de boel op met grond zodat het gelijk loopt, maar in elk geval niet lager ligt. Hadden ze maar moeten draineren.
Dit blijft ellende, want de pensionklanten bij de buren hebben sch**t aan jullie.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 12-01-20 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:43

Is natuurlijk lekker goedkoop en gemakkelijk, je buren met je rommel opscheppen in plaats van zelf geld te moeten steken in een deftig drainage systeem in je rijpiste +:)+ .

Ongelofelijk dat mensen zelf niet door hebben hoe asociaal hun acties zijn.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:43

Echt bijzonder dat ze het zo oplossen en die reactie naar jou toe is al helemaal bizar!

Hier in de gemeente zou dat niet eens mogen bedenk ik me net, bak moet sowieso 5 m uit de erfgrens blijven.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 14:47

Lindsey_99 schreef:
Is rechts van de paaltjes, de bruine grond dus jullie land en de paaltjes staan langs de erfgrens?
Zo ja, dan konden ze mij de pot op en desnoods zette ik er een betonrand langs. Of hoog de boel op met grond zodat het gelijk loopt, maar in elk geval niet lager ligt. Hadden ze maar moeten draineren.
Dit blijft ellende, want de pensionklanten bij de buren hebben sch**t aan jullie.

De bruine grond is innd van onze stalhouder. Weet niet of de palen op erfscheiding staan..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:51

Ze zullen er vermoedelijk strak langs zijn gezet. Dat mag. Gewoon blijven dichtscheppen en lak hebben aan hun intimidatie. Het is niet jouw probleem, maar de hunne.