Kleinere (winter)paddocks aan huis, voorbeelden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:03

Ik heb hier ook stelcon. Maar glad vind ik ze niet(meer). Eerste paar regenbuien wel maar nu allang niet meer

PreHungaro

Re: Kleinere (winter)paddocks aan huis, voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:22

Wauw, wat een hele gave voorbeelden komen hier voorbij.
Zelf een weide van 0,75 hectare.
Nu voor een stuk betegeld waar ze eten maar de stal staat achterin. Er loopt een pad heen dat nu heel blubberig is waardoor ik de voorste weide openlaat zodat ze daar droog kunnen liggen/staan/slapen.

Mijn idee is om in het voorjaar het pad te laten ophogen met wit zand of gebroken puin.
Het betegelde deel wil ik dan ook graag nog uitbreiden en daar een deel paddock aanmaken zodat ze daar wat meer ruimte hebben. Echt leuk om te zien hoe iedereen het oplost!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:13

Ik ben gewoon jaloers op jullie :o Hier hoef je echt niet bij de gemeente aan te komen dat je een stukje van de weide wilt verharden al is het maar met paddock roosters. Wij zitten helaas in een archeologisch gebied, dus dat betekent in de winter blubber rond de voerplekken.

Gewoon doen is ook geen optie, er wordt flink gecontroleerd in het buitengebied.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 19:31

Ha fijne reacties! Bedankt voor de tips, ik ga ze zo nog even goed doorlezen! Popstra, zo’n lekker zandbedje als bij jou is toch wel waar ik voor wil gaan :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:23

tita schreef:
Loulou vindt het super mooi bij jou

Dank je! Ik en ook echt super blij met hoe het nu is.

Ik heb ook nog foto gevonden van mijn vorige wei.
Daar hadden we een pad om de stal heen. Twee stukken bestraat en daartussen wit zand.
Langs de kant rubber matten, voor de hele natte periodes en zodat je altijd makkelijk met de kruiwagen erdoor kon.
de schutting, gevlochten van wilgentakken, tegen de wind.

Afbeelding

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:19

MissWeenie schreef:
Ha fijne reacties! Bedankt voor de tips, ik ga ze zo nog even goed doorlezen! Popstra, zo’n lekker zandbedje als bij jou is toch wel waar ik voor wil gaan :)

Ja het is echt fijn en altijd droog.
Vanaf het voorjaar als de dagen lekker lengen staan ze snachts ook in de paddocks. Er zitten mechanische drinkbakken en grote Natural Feeder bakken die je vol kunt doen met hooi. Verder omheind met hout en stroom er op.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:40

Wij zitten ook op veen en daar helpt alleen nog eb en vloed en zelfs die bakken waren vorige week nat. Niet draineren is sowieso een no go, het wordt echt een baggerzooi. Als je wil voeren, moet je daar wel verharding maken.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 08:32

Jep, er wordt sowieso een stuk van zo’n 50 m2 verhard om de slowfeeder en schuilstal op te zetten!

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:16

Leuk om jullie plekjes te zien. Wij hebben ook een paddock aan huis voor een shet en een fjord. In de zomer staan ze een paar uurtjes in de wei en voor de rest dag en nacht in de paddock. Ze kunnen zelf in en uit de stallen lopen. Voor de stallen is een stuk asfalt. Wij hebben het eerst uitgegraven en keerwanden geplaatst. De paddock ligt namelijk wat dieper dan de rest van ons terrein. Op het uitgegraven stuk drainage gelegd en daaroverheen worteldoek en daaroverheen een flinke laag zand. Geen idee meer welk zand. We wonen in de randstad op veengrond. We hebben de paddock nu 5 jaar en als het flink regent is het nat maar na een uurtje droog weer zijn de meeste plassen ook weer goed verdwenen. Wij zijn nog steeds erg blij net dit plekje. Mijn dochter rijdt de shet ook weleens in de paddock.
Bij de manege in de buurt kunnen we gebruik maken van de lessen en de bak om te rijden.

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:33

Mijn minis staan grotendeels op grasbeton tegels. De regen loopt in het algemeen goed weg, alleen bij hevige regenval blijft het water tussen de loods en schutting hangen. Het deel bij hun schuilstalletje blijft goed droog.

Afbeelding

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:54

Hier een winter paddock op de zware klei.
We hebben deze minimaal een halve meter uit laten graven en volgestort met drainage zand.

Na tien jaar een keer het zand compleet laten vervangen. Omdat er in de loop der jaren zand verdwijnt door wegwaaien hadden we een kieper zand laten komen. Na storten bleek dit geen drainage zand. Dit er 1 winter in gehad (gemengd met het zand water nog in lag) en de paddock sloeg dicht.

Bij vervanging van het zand voor de vorm er dit keer ook drainage buizen ingelegd, maar dat was eigenlijk niet nodig gezien de 9 jaar positieve ervaring met drainage zand. Nu 4 jaar later ligt de paddock er nog net zo droog bij als de dag van het storten van het nieuwe zand.

Kortom na 14 jaar een super droge paddock op de zware klei, kan ik je drainage zand als bodem bedekking ten zeerste aanraden.

In de buurt hebben anderen hun paddock met ander zand vol gestort, en dat geeft problemen op de klei. Hoe goed de drainage eronder ook is. Sommige van hen zijn bij ons geweest omdat onze paddock er na al die jaren er nog zo droog bijligt, ook in zware regentijd. En zij hebben hierop op dezelfde simpele manier een paddock aangelegd. Ook zij hebben hierna altijd een droge paddock gehad.

Drainage zand is absoluut niet geschikt om te rijden (te zwaar), maar voor een paddock goed geschikt.
Mijn jongens gaan hier soms als wilden te keer, en nog nooit problemen gehad wat betreft blessures.

Bij deze een foto in zware regentijd. Let niet op de nieuwe stal in aanbouw. Gezien ze niet meer op het land konden hadden ze deze alvast in gebruik.
Op de achtergrond zie je het water bovenop de kleigrond liggen in het land naast de paddock.

Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:29

Waw Jinte. Jaloers ! Halve meter uitgraven zal ook wel een onderneming geweest zijn. Vrees dat ik bij zo een onderneming ruzie krijg met de gemeente. Ik zit op landbouwgrond van 'waardevolle' aard. Dus buiten roosters of ander verwijderbare dingen durf ik niets aan.

Dorien92: Welke bodem is dat juist. Zijn dat tegels ?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:44

Hier in de winter ook aan huis. 3 stallen. De linker 2 zijn 3x3 stallen dan halletje naar achteren waar hooi en vlas ligt (achter de stallen) en dan rechterkant 1 grote stal van 3x6 met een zadelkamer er naast.
Paddock zo groot als een rijbak. Hier staan 4 Tinkers en 2 shets in. Tegenover mijn huis nog weiland van 6000 m2 ongeveer.
Heb de paddock laten omzetten door een loonwerker. Hier vlak onder het zwarte zand woudzand wat nu een meter dik op het zwarte ligt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:02

SofieHavan schreef:
Wij hebben nog weide voldoende, maar hier staan ze in de winter op 0,5ha, daarvan dus een deel dat wij paddock noemen. 80vierkante meter betondallen. Twee open stallen met in het midden een voergang waar ze 24/7 hooi in hebben. Daarnaast nog een gesloten stal met rubbermatten waar ze kunnen liggen. Verder zijn er nog genoeg plekken op de weide droog waar ze dus gewoon kunnen liggen. Enkel t deel aan de verharde paddock ligt modderig.
[ [url=m/rVcWJG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/odwnGc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/u36LoJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn we super tevreden van. In de zomer lopen ze op de zomerweides met zen allen. Hier krijgen ze enkel ruwvoer. Dus in de winter hooi en in de zomer gras. Geen van hen moet (hard) werken en t zijn sobere dieren die sowieso snel dik worden. Maar continu ruwvoer is wel een must.

Dat is een handig idee zo met die voerruimte in het midden! Dan knoeien ze ook niet zo veel denk ik, of wel? En je hebt twee schuilplekken (voor de lage in rang).

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:51

Echt hele toffe inspiratie komt hier voorbij!
Die tip over drainage zand is ook erg handig. Wat wat je daar ongeveer voor kwijt @9jinte9

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:15

Wat een fijne plekken voor de paarden komen er voorbij. Super leuk om te zien hoe iedereen hier het goed met zijn beestjes voor heeft.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:48

Hier een paddock op de overgang tussen klei- en zandgrond. Laten draineren en er ligt drainagezand in. Dat was de eerste twee jaar enorm zwaar, nu is het wat ingeklonken en eigenlijk enorm goed te doen. Ik zie wel duidelijk verschil tussen het gedraineerde en niet-gedraineerde deel. In het gedraineerde deel nog geen spatje nattigheid gehad, zelfs niet met de extreme regenval. Vind het echt ideaal zo. Enkel in de zomer moet ik voor het ideale wel sproeien, anders wordt het erg zwaar en stoffig.

Qua verharding hier trouwens wel goede ervaringen met stelcon. Paarden worden wel natuurlijk bekapt, misschien scheelt dat in de grip die ze hebben. Ik vind het niet heel glad. En ze doen eigenlijk vooral gek in het zand, ze weten heel goed wat wel en niet kan :) enige nadeel vind ik dat er met extreme regenval water op blijft staan. Als het dan zou vriezen, hebben ze een schaatsbaan -O-

Hier wat foto's van toen het nog in aanbouw was. De schuur kunnen ze in- en uitlopen, en trouwens ook eromheen (vinden ze geniaal). Het is eigenlijk een schuilstal met uitloop + een bak met daaromheen een pad. Achterin nog een zandpaddockje. Het geheel is zo'n 4000m2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 18:54

Mooie voorbeelden, Thanks! @ 9jinte9: zitten er in drainagezand standaard ook kleine kiezeltjes, of lijkt dit maar zo? Het drainagezand van VogeltjeM lijkt anders, zit daar verschil in?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:58

Wauw wat mooi om te zien allemaal! Wij hebben sinds halverwege dit jaar onze paarden aan huis. Toen we het huis kochten was het paardengedeelte eigenlijk nagenoeg perfect. We hebben wat kleine aanpassingen en reparaties gedaan, maar dat was alles. We hebben enorme mazzel met onze voorgangers. We hebben twee paddocks met wit zand, hoe hard het ook regent, plassen staan er echt nooit in! Bij de kleinere paddock hebben we de stallen getrokken, hierdoor is er een stuk bestrating ook bij de paddock gekomen en gebruiken we de stallen als inloopstallen. In de kleinere paddock staan ze 's nachts, twee kwpn'ers en twee mini's. Overdag staan ze in de grote paddock die aan de wei grenst. De grote paarden mogen nu niet op de wei, daar is het te nat voor. De kleintjes wel, die wegen niks en slopen dus ook niks. We hebben dus een draadje gespannen waar de kleintjes onderdoor kunnen, maar de grote niet! Heel binnenkort bouwen we een kapschuur van 6x4 meter in de hoek van de grote paddock en dan is het af!

De kleinere paddock met de stallen, we voeren uit een palletbox met een slowfeedernet op het verharde gedeelte en een hooinet in een van de stallen

Afbeelding
Inmiddels is de overkapping helemaal rechts weg en zijn de stallen geschilderd

Afbeelding

Afbeelding
Toen de kleintjes er net waren zat er nog even een draadje tussen, nu staan ze lekker bij elkaar

Afbeelding

En de grotere paddock bij de wei

Afbeelding

Afbeelding
Links de grote paddock, rechts is de bak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:12

@MissWeenie
Nee dat lijkt maar zo. Er zitten wat steentjes in van de oprit. We hebben dit jaar voor de eerste keer in die 14 jaar de palen en planken vervangen. Hierdoor liggen een paar steentjes in het zand.

Drainage zand is wel het grofste zand wat er is. Dus niet te vergelijken met rijbak zand. Er kunnen wel her en der een paar kleine steentjes en ook schelpjes tussen zitten. Maar die steentjes zijn maar een maximaal 5mm groot. Dus geen kiezels, maar uit de kluiten gewassen zandkorrels.

Ik had het er net met mijn man nog over. We hebben er 14 jaar geleden eerst een laag gebroken schelpengrid in laten storten. Een laag van zo’n 30 cm. Deze ligt er nog steeds onder en zorgt voor een goede afvoer van water. Het mooie is dat dit aanzienlijk scheelt in de kosten aangezien die het goedkoopst zijn.

@Keezie
Oei even denken. Ik schat dat we voor het aanleggen van de paddock (omheining plus schelpen en zand) met elkaar zo’n €3000 tot €3500 kwijt waren. Als die verkeerde laag zand er niet bijgestort was, hadden we het zand na 10 jaar nog niet hoeven vervangen en alleen wat extra drainage zand bij laten storten.
Hoeveel de kosten nu zijn weet ik niet, aangezien zand, grind en grond een dagprijs heeft. Dus dat fluctueert.
Volgens mijn man ligt er zo’n 30cm schelpengrid in en zo’n 35cm drainage zand.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 20:26

Bedankt voor je antwoord, ziet er echt goed uit! Bij jullie ook Martinev (wat ontzettend schattig die foto van het neuzen tussen de grote en kleintjes). Weet jij zo wat voor zand er bij jullie in ligt? Dit ziet er inderdaad erg zwaar uit. Opzich geen probleem, het wordt geen rijbak. Maar wil er misschien nog wel eens iets van grondwerk in doen.

Edit: ik lees het al, gewoon wit zand dus!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:32

Even een andere vraag. Hebben jullie nooit last van zandkoliek? Ook met kleinere pony's die minder hooi eten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:35

Als je zorgt dat het hooi niet teveel in het zand komt door bijv. rubber matten of andere verharding én je geeft maandelijks een week-kuurtje 'zand-weg'/psyllium oid dan hoef je daar niet bang voor te zijn.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:13

Wat DubbelDun al aangeeft.

Ze krijgen hier hooi in netten en op beton in de stal.
Ik voer ze daarnaast dagelijks een beetje geel lijnzaad. In tegenstelling tot het normale lijnzaad hoef je dit niet voor te koken en kun je het zo door de brokken geven. Ik koop dat via de Europese cultuur vogel site :)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:59

MissWeenie schreef:
Bedankt voor je antwoord, ziet er echt goed uit! Bij jullie ook Martinev (wat ontzettend schattig die foto van het neuzen tussen de grote en kleintjes). Weet jij zo wat voor zand er bij jullie in ligt? Dit ziet er inderdaad erg zwaar uit. Opzich geen probleem, het wordt geen rijbak. Maar wil er misschien nog wel eens iets van grondwerk in doen.

Edit: ik lees het al, gewoon wit zand dus!

Ik denk inderdaad dat het gewoon wit zand is, maar 100% zeker weet ik het ook niet. Het zou ook nog kunnen dat er iets van schelpen oid onder ligt, geen idee hoe het gedaan is. Het werkt in ieder geval bizar goed. Het wordt steeds minder zwaar. Toen we het huis net hadden vond ik het echt zwaar, maar nu gaat het heel prima eigenlijk. Kan ook zijn dat het in de zomer weer zwaarder wordt, dan gaan we gewoon sproeien.

Over zand eten, het is heel gek, maar op de pensionstal waar ze stonden voor we hier naar toe verhuisden stonden ze altijd zand te eten. Vanaf moment 1 dat ze hier staan heb ik ze het nooit meer zien doen! Ik geef ze nog wel elke dag ongekookt lijnzaad bij, haal het hier bij de diervoederwinkel als vogelzaad. Het hooi krijgen ze in een bak of in een net, daarbij krijgen ze dus geen zand binnen. Moet nu alleen even kijken want geef ze elke dag een stapel wilgentakken, maar die liggen wel in het zand en heb het idee dat ze zo wel wat zand binnen krijgen. In de paddock achter heb ik nog geen verhard stuk.
Bedenk me nu ook dat ze vanaf het moment dat ze hier kwamen te staan Pavo vital complete bijgevoerd krijgen. Zou kunnen dat ze nu voldoende van alle mineralen binnenkrijgen waardoor ze geen behoefte meer hebben aan zand.