Help..wei is meer modder dan wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Help..wei is meer modder dan wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:01

Uhh het is een en al modder blijkbaar dus welke wei?

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 22:59

Ocean_Child schreef:
Wat goed dat je zo je best doet voor de ponies! Misschien kan je een foto plaatsen van de schuilstal en de ruimte eromheen, dan kunnen we beter met je meedenken en evt tips geven.

Zal ik morgen nog ff proberen!

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 23:01

beatje schreef:
Uhh het is een en al modder blijkbaar dus welke wei?

Haha ja ik zal foto plaatsen, dan wordt het wel duidelijk

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 23:04

tiwi1969 schreef:
Ik zie het probleem niet om 2 Shetlanders op 800m2 te houden met schuilstal. Dat is toch het formaat rijbak, daar kunnen ze prima de benen in strekken, meer gras en je hebt ze zomaar bevangen.
Enkele stukken verharden en ze hebben een fijne plek.

2 rijpaarden permanent op 800 m2 dan was het een anders verhaal.

Dank je, we zouden ook liever meer ruimte hebben, maar dat is nog toekomst.. voor nu is dit wat we kunnen bieden. Een pony van 20 ga je ook niet meer te ver mee sjouwen..

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 18:10

Een beetje later dan de bedoeling.. hierbij wat foto's. Het is lastig om qua formaat van weiland het goed op de foto te zetten.. maar reken er op dat dit echt wel de 800m2 haalt, waarbij het grasloze stuk ongeveer 200m2 is. De eenna

laatste foto is het stuk waar we nu tegels onder gelegd hebben.. ze hebben er al flink liggen rollen ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:13

Goed bezig, die schuilstal is prima voor 2 Shetlanders en tegels erbij dan komen ze de winter wel door.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:20

Als het er zo uit ziet met modder zou ik er niet teveel aan doen. Als ze tot hun enkels in de blubber stonden van de week zou ik indd een stukje verharden waar ze eten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:35

tiwi1969 schreef:
Ik zie het probleem niet om 2 Shetlanders op 800m2 te houden met schuilstal. Dat is toch het formaat rijbak, daar kunnen ze prima de benen in strekken, meer gras en je hebt ze zomaar bevangen.
Enkele stukken verharden en ze hebben een fijne plek.

2 rijpaarden permanent op 800 m2 dan was het een anders verhaal.

Beetje lezen? Dan weet je dat ze momenteel zelfs maar 200m² ter beschikking hebben. Vind ik eigenlijk echt véél en véél te klein voor 2 shetjes. Logisch ook dat het dan zo'n modderbende wordt.
Persoonlijk vind ik 800m² zelfs te krap om ze jaarrond op te houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:50

Jullie zitten op zand lees ik
En zo te zien op de foto’s is het vooral dat het kaal is gelopen
Niet dat ze echt in de blubber/natte bende staan ?

Je zou voor de bewegingsvrijheid Er voor kunnen kiezen om een pad Langs de buitenkant van de hele weide te maken , paddock paradise idee
Zolang de bodem zand is en geen natte Kleffe bodem waar ze op gaan glijen / in wegzakken , of waar dikke blubberplassen blijven staan kan dat wel
Dan kunnen ze vanuit dat stukje waar ze nu staan lekker nog een eindje rondlopen
Als je dan zorgt dat ze het hooi op be straat stuk krijgen dan beperk je te veel zand Binnen krijgen
Eventueel kun je 1 of 2 hooinetjes Ergens langs dat pad weg hangen zodat ze Er voor moeten lopen

Dan lopen ze het pad wel kaal, Maar hebben ze wel lekker ruimte tot bewegen en houd je het hele binnenstuk weide goed voor de weide seizoen
Op die manier kun je ze in de zomer dagelijks een paar uurtjes op de wei laten en om te dik worden te beperken daarna weer op dat kale stuk met pad en wat hooi/stro

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 18:45

Naar aanleiding van jullie tips, gaan we nog wat doen met rondje rondom. Maar is op deze korte termijn nog niet te fixen. Maar voor volgende zomer komt top idee. Wel zijn we daardoor op idee gekomen een looprondje te maken buiten de wei, paaltjes en schrikdraad verbonden en daar gaan ze nu heen richting ander stukje tuin.. ook niet groot, maar geeft ze weer paar uurtjes wat andere ruimte als we overdag thuis zijn.
Ps de ruimte die ze nu hebben ervaren ze geloof ik echt niet als klein.. er wordt nog best es een sprintje getrokken.

Iedereen onwijs bedankt! Echt top!