Mogen jullie zelf bepalen wat je paard eet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Mogen jullie zelf bepalen wat je paard eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:50

Ik heb hier voordroog (eigenlijk ingepakt hooi) en dat gaat echt niet broeien.
Ook niet na 2 weken open.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 14:02

Brainless schreef:

Hier wel hoor soms al schimmel gelijk dus niet goed dicht geweest

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:30

Ik heb de regie over het voer van mijn pony’s. Ben ik ook zeer blij om, weet precies wat ze krijgen. Zou het ook niet graag uit handen geven. :Y)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:36

Op onze stal wordt overdag meestal door de staleigenaar gevoerd - volgens mij 's ochtends voordroog en 's middags hooi/voordroog.
's avonds moet iedereen er zelf voor zorgen (mag zelf pakken). Maar ik heb hele fijne staleigenaren en alles is bespreekbaar en te overleggen. Dus ik zet het ruwvoer voor de volgende dag ook klaar - hij krijgt dus niet mee met de rest, maar wat ik klaar zet. Dan weet ik precies ook hoeveel hij van alles krijgt.

Ik heb echter ook (heel erg kort) op een stal gestaan waar de staleigenaar niet flexibel en niet meewerkend was en dus bepaalde wat en hoeveel mijn paard kreeg - hetgeen standaard veel te weinig ruwvoer en veel te veel biks was. Dus was er binnen een maand weg met een vermagerd paard.

Alles hangt dus af van de staleigenaar - als die niet redelijk is/zich niet wil/kan aanpassen aan wat goed is voor jouw paard zijn gezondheid dan als de wiedeweerga op zoek naar een andere stal.
Maar als je hem met overtuigende argumenten en vooral meedenken in oplossingen om zijn werk makkelijk te houden (heel belangrijk voor pensionhouders!) kunt overreden is dat beter natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door zippora op 20-12-19 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:39

Brainless schreef:

Hier hetzelfde. Ik heb echt maar zelden een baal voordroog dat ik niet kan/wil voeren. De kwaliteit is super en regelmatig is het voordroog zelfs als hooi zo droog.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:13

Ik heb ze aan huis staan :)
Daarvoor altijd bij mijn ouders maar ik wil het ook helemaal zelf kunnen bepalen.
Ze krijgen beide hooi omdat 1 van de twee t niet goed doet op kuil/voerdroog.
Mijn oudje krijgt fibrebeet ‘s morgens en dan ‘s avonds seniores priores met lijnzaadolie, vitamine E & gluco+MSM. Beide krijgen een vitamine brokje.
Maar ik houd ze zo goed en de gaten en pas soms het eten ook wel aan in hoeveelheden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:49

Junior2019 schreef:
Bij ons op stal word 2x kuil/voordroog gevoerd en 1x graszaadhooi
Ik heb een sober paard die ik liever 2x graszaadhooi geef maar dat mag dus niet
Ook is er 1 die mag iever geen kuil ivm dunne mest

Hoe is dat bij jullie
Ik heb altijd mijn paard thuis gehad maar nu op een pensionstal
Dat is al een overgang en nu mag ik ook nog niet zelf bepalen wat hij eet :)

Mijn paard had op voordroog alleen maar slappe mest, tot diarree aan toe en dat vond ik onacceptabel. Daarom ben ik van de pensionstallen (hier in de buurt allemaal voordroog) verhuisd naar een doe het zelf onderkomen. En hooi.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:53

Ja, ik bepaal zelf wat en hoeveel mijn paard krijgt.
Wij hebben op stal eigen hooi en stro wat we van de eigenaar kopen, dus je betaald alleen wat je verbruikt.
Zo kun je kiezen tussen voordroog en hooi en de brok zelf kiezen.
Ik zet zelf het hooi klaar in tonnen voor de stal voor ochtend en avond en de bakjes van de brokken.
Daarnaast krijgt hij nog een gevuld hooinet voor in de middag als hij binnen komt van de wei :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:15

Interessante verschillen. Ik heb nooit echt op pension gestaan.
En altijd zelf bepaald wat ze eten. Ik heb er 3 en allen zo verschillend. Pas daarop ook hun behoefte op aan. Wel 24/7 hooi en zomers strookbegrazing.
Heb dan ook geheel eigen plek wat erg goed bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:53

Het krachtvoer bepaal ik zelf en dat zet ik iedere dag klaar. Ruwvoer bepaalt de staleigenaar maar zij koopt prachtig hooi in dus daar heb ik niets over te klagen. Hier wordt onbeperkt van gevoerd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:05

De stal waar ik sta heeft een heel uitgebreide voerkamer met verschillende kracht- en ruwvoeders, dus daaruit valt wel genoeg te kiezen en een aangepast dieet samen te stellen. Wil je daarbuiten nog iets anders, dan zul je er zelf in moeten voorzien. In jouw geval zou ik dus zelf het hooi van je wensen aankopen en in netten klaar hangen.

Er is een verschil tussen de vraag: "Mag je zelf bepalen wat je paard eet?" en "Moet de stalhouder voorzien in ieder voerwens (eis) van iedere afzonderlijke huurder?"
Als je zelf bekostigt en zelf geeft, zijn weinig stalhouders weigerachtig (uitzondering daargelaten). Vaak wil men echter dat de stalhouder voor de kosten van het extra en/of ander voer instaat en dan snap ik dat een stalhouder de rem induwt.

Met andere woorden: ga in gesprek met de staleigenaar, beargumenteer wat je zou willen, geef meteen ook aan welke rol jij in dat aangepaste voerbeleid wilt spelen en luister open en oprecht naar wat de stalhouder aangeeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:11

Ik heb ze het grootste deel van de tijd in eigen beheer gehad maar twee van mijn paarden hebben een korte periode in pension gestaan. Beide pensionstallingen kon ik zelf bepalen wat mijn paarden kregen. De laatste pension-eigenaar hield zich daar op een gegeven moment niet meer aan (gaf meer krachtvoer dan ik wilde.) en behalve dat ze problemen kreeg met mijn paard (die ze zelf veroorzaakt had. Ze was aan het vechten tegen haar eigen voer. :x ) is dat één van de redenen geweest dat ik op niet zo denderende wijze daar vertrokken ben.
Mijn paard. Ik bepaal wat er in gaat. :) Als dat niet kan. Dan moet ze me dat op voorhand zeggen en niet ineens na een paar maanden de regels veranderen zonder me dat te melden. :)

Niet kunnen bepalen wat gevoerd wordt zou voor mij echt een dealbreaker zijn.

DaKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:24

Ik zou altijd de regie zelf willen hebben over het voer van mijn paard. Geen enkel paard is hetzelfde en bepaalde paarden hebben nu eenmaal een andere behoefte. Gelukkig kan dat dus ook bij ons op stal, maar dat komt omdat iedereen zijn eigen voer regelt :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:26

Als je een box hebt dan mag je hier zelf bepalen wat je voert. Je kunt het voer van stal kiezen, of je eigen ruwvoer geven.
In de groepsstallingen uiteraard niet want dat werkt voor geen meter. Als heel de groepsstalling graag hooi heeft dan kan dat natuurlijk wel, of juist liever voordroog etc.
Ik heb/wil geen box, dus ik kan niet zelf kiezen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:32

Normaal staan ze bij ons 24\u buiten met hooi. Maar dat hooi is naar mijn mening veel te slecht. Sterker nog, er hangen stroomdraden voor zodat het een ''slowfeeder'' word. Nou, hier was ik het dus absoluut niet mee eens en mag nu als enige mijn eigen box. Erg fijn. Mijn paard gaat naar binnen hoelaat ik hem binnen zet. 5 uur, of 10 uur 's avonds. Word 's morgens gewoon buiten gezet en eet dan met de paarden mee. (Emmer wortels.)
'S avonds en 'snachts kan ik hem dan voeren wat ik wil gelukkig. Normaal voer in gewoon goede hooinetten en een grote bak met bietenpulp, slobber, muslie, krachtvoer in z'n bakkie, Magnesium, lijnzaad, biergist, nouja heel buffet. :+

Maar gelukkig kan ik dus zelf bepalen wat meneer binnen krijgt en niet dat hij het moet doen op de enkel hooihappen en brood. **\O/**

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:39

Ik sta op een kleine pensionstal waar iedereen zelf zijn voer inkoopt en ik dus ook zelf bepaal wat ze eet.
4 voerbeurten per dag; 2x ruwvoer en 2x ruwvoer & krachtvoer.

Je zet zelf de juiste hoeveelheden klaar en dan wordt het keurig gegeven op 4 vaste momenten op de dag. 2x per dag krijgen ze het buiten en 2x op stal. In de zomer is er een ruwvoerbeurt minder, dan staan ze op gras *D

Hiervoor stond ik op een pensionstal waar ze kuil kregen, tegen meer betaling was hooi mogelijk. Dat was op zich ook oké, ze paste de hoeveelheid wel keurig aan per paard, mager paard? Werd meteen flink bijgevoerd.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:49

Wij zetten het voer klaar. Voor hooi betalen wij 30 euro extra per maand.
De hoeveelheid mogen wij zelf bepalen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:12

Hier word er onbeperkt voordroog gevoerd.Dat weet je als je er komt staan met 24/7 buiten. Krachtvoer bepaald de eigenaar dat voer ik nadat hij wenst.Met voeren zet ik de paarden apart.Dan staan ze een uurtje op stal eten,terwijl ik mest en de slowfeeders aan vul.Als ik klaar ben gaat alles de wei weer in.Logistiek is voor ons voordroog het handigst,het komt van mijn eigen wei dus is een goede kwaliteit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:03

Ik heb 3 soorten krachtvoer (basisbrok, sportmuesli en sober haver/suikervrij voer) en ook 3 soorten ruwvoer (voordroog in 2 soorten en goed hooi). Daarnaast lucerne en gras in de wei.
De meeste paarden zijn van onszelf, maar we hebben meestal wel een paar paarden van anderen er bij.
In overleg is veel mogelijk, maar in principe zijn dit de smaken. En ik voer.
Ik krijg vrijwel nooit commentaar :D ...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:27

Krachtvoer regelen we zelf
Dus dat is geheel vrije keuze

En ruwvoer is hooi , stal is ook een ijslander stal, dus qua ruwvoer juist heel erg gespitst op het type paard wat Ik heb

Ruwvoer is een dealbreaker voor mij, dat moet in orde zijn
En krachtvoer zet ik klaar indien nodig
Of ik geef het zoals nu zelf

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 01:21

Ik voerde 400 kg balen voordroog met 2 paarden en dat ging prima. Zou met meerdere paarden niet zo snel bang zijn voor broei en schimmel. Goed voordroog is echt niet slecht voor paarden, maar wel natuurlijk rijker dan graszaadhooi. Vervelend dat je niet 2x graszaadhooi zou mogen maar dat het voor jou wordt bepaald. Als een paard door dikte of juist schraal zijn anders nodig heeft vind ik wel dat de stal eigenaar daar in moet kunnen en willen mee bewegen. Zeker als die mogelijkheid er is in de zin van dat er dus minder rijk graszaadhooi voor handen is.

Is het niet mogelijk om toch nog eens te overleggen en vragen wat de reden is dat het niet mag? Als het kosten zijn kun je daar misschien nog wel wat in betekenen.

Ik sta zelf al jaren op een doe het zelf waar ik alles volledig zelf bepaal. Soms ook wel lastig hoor, maar ook wel heel fijn. Want ik kon daardoor heel makkelijk drastisch switchen toen er een hoefbevangen werd. Al is het zelf regelen ook wel veel werk en soms wel lastig met al die keuzes die er zijn. Toch zou ik niet anders meer willen. Soort en hoeveelheid zelf in de hand.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 08:29

Alles in eigen beheer dus ja,ik voer wat ik wil . Het is soms wel een verassing hoe een grote baal hooi eruit ziet van binnen. ( Over het algemeen is het allemaal van 1 weiland en in 1 snede maar soms net ff iets vochtiger in de baal gekomen)

Vriendin van mij vind mij lichtelijk raar met voeren want ieder paard krijgt zijn eigen-net niet afgewogen- portie en de ene krijgt 2 supplementen en de andere maar 1.

Ze krijgen oa die geweekte hooibrokken van marstall.
Brok-vitaminebrok.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:36

Altijd op pension gestaan en in principe eet ze wat de pot schaft.
Voordroog doen ze hier niet aan, het is overal hooi.
Krachtvoer is ook hetgene wat ze aan alle paarden geven. Behalve op 1 stal, waar het krachtvoer echt te slecht was (ze mengden zelf hun granen maar waren niet zo op de hoogte van de juiste verhoudingen en het was enorm stoffig). Daar kocht ik zelf krachtvoer en dat werd dan door hun gevoerd.

Op de huidige stal staat ze weer op het krachtvoer van stal. Brok ipv muesli dit keer. Was er wat huiverig voor maar ze doet het er goed op.
Hooi is van eigen grond en goede kwaliteit.
Omdat de hooivoorraad er iets te snel doorgaat (droge zomer, hele zomer moeten bijvoeren) wordt een deel vervangen door luzerne.
Ze krijgt ook een beetje brok bij.
Verder eigenlijk niet echt op de hoogte hoeveel ze krijgt maar paard doet het goed dus ik vertrouw op de pensioneigenaar en laat het voeren (en eventueel aanpassen) aan haar over.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:51

Wij staan met 8 paarden op een kleine pension-/doe het zelf stal.
We kopen met elkaar hooi en voordroog in van 1 leverancier.
Dat is arm hooi van vogeltjesland en het voordroog is van het zelfde land.
Dus we hebben zelf die keuze.
Krachtvoer koopt iedereen voor zichzelf in, dus je kunt compleet voeren wat je zelf wilt.
We zetten het in bakjes voor de stal klaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:55

Hier op stal wordt er vrij droog hooi uit plastic gevoerd dus voordroog.
Onze stalhoudster is er eentje met een hart van goud en alles is in overleg echt bespreekbaar, ze wilt het beste voor de paardjes.
Krachtvoer kopen en geven we zelf, maar ook daarin is heel veel mogelijk, ook medicijnen geven, oog een keer zalven. Allemaal bespreekbaar.

Nu is het geen grote pensionstal met totaal 8 paarden waarvan er 2 van de stalhoudster zijn.
Paarden staan in 2 groepjes van ieder 4. Paarden onderling gaan goed samen.
Wordt onbeperkt gevoerd in principe. Maar worden ze bv veel te dik, dan gaat ze wel wat minder voeren en wat minder lang op het gras. Gewoon kijken wat het beste is voor de paarden op dat moment.