Stalling, toch geen goed gevoel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:54

_Lorette_ schreef:
De nieuw gebouwde box 'vergoeden' vind ik vreemd. Er is geen schade gemaakt door jouw paard, neem ik aan. Hooguit normale gebruikssporen? Bij betalen van 2500 euro vind ik dat je ook volledig eigenaar bent van de stal en dat je die kan meenemen en mag verkopen. 2500 euro betalen en de stal NIET krijgen/meenemen vind ik helemaal niet reëel. Jij hebt niet om de investering gevraagd
en ..........................................

ik zou daarom niet meteen verwachten dat de man boos wordt, maar ik ken hem niet. Ik zou me daar druk om gaan maken als het aan de orde is, nu nog niet.

Succes!

helemaal eens!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:30

@IHN, begrijp ik het goed dat de TS een tegenvallende stalling (in het nadeel van het paard) eigenlijk zou moeten accepteren, omdat bepaalde punten vooraf niet zijn overlegd? Dat vind ik wel heel streng. Het paard mag naar buiten, maar de duur en kwaliteit zijn niet naar wens. Ik vind het dan niet je recht, maar je plicht om een andere plek te zoeken. Wel netjes afronden bij de oude stal, maar dat spreekt voor zich. Op dit moment vullen we allemaal voor de boer in hoe erg hij het vindt dat er is geïnvesteerd in een stal, terwijl we dat helemaal niet weten...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:48

_Lorette_ schreef:
@IHN, begrijp ik het goed dat de TS een tegenvallende stalling (in het nadeel van het paard) eigenlijk zou moeten accepteren, omdat bepaalde punten vooraf niet zijn overlegd? Dat vind ik wel heel streng. Het paard mag naar buiten, maar de duur en kwaliteit zijn niet naar wens. Ik vind het dan niet je recht, maar je plicht om een andere plek te zoeken. Wel netjes afronden bij de oude stal, maar dat spreekt voor zich. Op dit moment vullen we allemaal voor de boer in hoe erg hij het vindt dat er is geïnvesteerd in een stal, terwijl we dat helemaal niet weten...

nee, hoor. Ze heeft gewoon het recht te gaan. Ik heb echter het sterke gevoel dat ts best wist hoe het was (immers:slechts paar honderd meter van huis en familie... dan weet je echt wel wat te verwachten) maar nergens wat beters vond en dit dus deed zodat ze een paard kon hebben. Ze geeft het zelf ook aan:ik dacht dat de andere stal niet zou gaan.. nu blijkt dat wel te kunnen en is er ineens vanalles mis met deze stal.

Dat kan. Maar wees dan ook zo dapper om te zeggen dat je iemand gewoon gebruikt hebt tot je wat beters kon krijgen ipv een persoon zwart te maken die een stal van 2500 euro koopt om jouw paard te kunnen stallen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:56

IHN schreef:
nee, hoor. Ze heeft gewoon het recht te gaan. Ik heb echter het sterke gevoel dat ts best wist hoe het was (immers:slechts paar honderd meter van huis en familie... dan weet je echt wel wat te verwachten) maar nergens wat beters vond en dit dus deed zodat ze een paard kon hebben. Ze geeft het zelf ook aan:ik dacht dat de andere stal niet zou gaan.. nu blijkt dat wel te kunnen en is er ineens vanalles mis met deze stal.

Dat kan. Maar wees dan ook zo dapper om te zeggen dat je iemand gewoon gebruikt hebt tot je wat beters kon krijgen ipv een persoon zwart te maken die een stal van 2500 euro koopt om jouw paard te kunnen stallen.

Huh waar komt dit vandaan? Zo lees ik het helemaal niet en vind dat ts juist zoekt naar een nette oplossing nu de stalling niet blijkt te voldoen.

Zidore

Re: Stalling, toch geen goed gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 00:03

Ik zal je in ieder geval 1 ding vertellen: het is overal wat.
Nu lijkt het gras misschien groener (en verder) maar is dat wel zo? Misschien ben je van de zomer wel helemaal blij met deze stal en zo dicht bij huis.. dan mogen ze waarschijnlijk wel 24/7 buiten staan.

Duidelijk is wel dat de eigenaar andere gedachten heeft dan jij. ik zou zoeken naar oplossingen. Voor sommigen is 24/7 buiten slechts een verhard stuk waar ze in de winter op kunnen komen, voor anderen is dit een compleet paddock paradise met kilometers pad en alles er op en er aan. Zo is 24/7 buiten niet heilig en zijn er verschillende manieren. Misschien kan er wel een kleine paddock aan die nieuwe stal gebouwd worden? Misschien kan er een (mini)shet bij zodat jouw paardje daarmee naar buiten kan? Als de stal groot genoeg is staat hij in ieder geval niet alleen...

Je schreef dat er een aantal zaken nog meer niet naar wens zijn, zijn deze ook te bespreken?

Ik kan je in ieder geval meegeven heel goed na te denken voordat je vertrekt, soms lijkt een nieuwe stal zo mooi maar ben je in de werkelijkheid zoveel slechter af voor je paardje...

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 00:34

Ik vind sommige nogal kort door de bocht.

Het paard mag naar buiten, maar alleen !!! Ik snap dat je dit niet wilt. Dus als het niet bespreekbaar is dat de andere ook mee naar buiten gaan dan is het inpakken en weg wezen !! Iemand die zegt dat zijn paard het niet erg vind om 24/7 binnen te staan is noet goed wijs. Natuurlijk 8 u in natte drap staan zonder kuil of hooi is ook niks. Maar mensen er is ook iets van een tussenweg !!

Heeft ze gezegd dat ze geen hooi of kuil bijgevoerd krijgen ? Volgens mij is dit niet benoemd, maar een jong paard, noja maakt niet eens uit van welke leeftijd hoort gewoon lekker met soort genoten buiten te kunnen lopen.

Het is natuurlijk vervelend van die box, maar ik zou het overleggen. En als je de box wel moet betalen dan mag je hem ook hebben en verkopen !!! Maar misschien valt het wel mee.

In mijn ogen simpel: de boer laat jou je paard buiten doen samen met de andere en indien hij zijn standpunt houdt dan kun je niet anders dan vertrekken in mijn ogen !!!

Familie of niet. Hoe langer jij wacht, des te groter je irritatie en de bom barst toch een keer. Dan kan je maar beter kiezen om het gesprek snel aan te gaan dan 2 maanden te wachten. Jij en je paard worden er in die tijd niet beter van, maar slechter !! Dus je contact met je familie ook !!

Succes

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 00:42

Ik zou echt vertrekken familie of niet, ik heb ondertussen ondervonden dat als de mening over het houden van paarden te ver uit elkaar liggen dat je dan alleen maar verliezers hebt. Mijn vorige stal vond het ook heel normaal paarden weken niet naar buiten te doen als ze door het draad gingen, daar leren ze van, er mochten geen waterbakken in de stal werd die alleen maar nat van, onbeperkt eten was echt niet nodig. het was daar ook altijd te nat, te warm, paarden stonden al weer te zeuren, dan wouden ze weg en moest alles binnen staan, dan was er weer les konden de paarden ook niet naar buiten want dan moest ze ze met de hand ophalen.

En over die stal, tja als je klanten hebt dan moet je wel aan hun eisen voldoen, dus als klant zegt paard wil ik minstens 6 uur buiten hebben, en jij hebt hier geen zin in dan moet je of zeggen dit is niet de plek voor jou, of je mond houden en een plek maken waar de paarden wel fatsoenlijk naar buiten kunnen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:09

Even een andere kijk hierop:
Kun je niet overleggen met de boer of het mogelijk is een paddock oid te maken op een hoger gelegen stuk van zijn land? Eventueel een afdakje en hooiruif erbij?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:38

Je hebt een paar keer 'kanniet' gehad. Ga eens met de boer om de tafel op zoek naar 'kanwel'. En dan echt goed omdenken totdat jullie beiden tevreden zijn. Vertrekken kan altijd nog.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:11

Je zou er nog een gesprek aan kunnen wagen. Als dan blijkt dat er geen mogelijkheden zijn om de paarden samen veel meer naar buiten te doen zou het voor mij klaar zijn. Niemand heeft die mensen verplicht om zo’n dure stal neer te zetten. Ik vind het ook vreemd dat mensen maar reageren “het paard mag wel naar buiten” en het blijkbaar normaal vinden dat deze stalhouders het normaal vinden om paarden 24/7 in een kleine stal op te sluiten.
Jullie manieren van paarden houden ligt ver uit elkaar en ik betwijfel of dit opgelost zal worden en het dan op de lange termijn goed blijft gaan.
Ik zou nog eens met die mensen om tafel gaan om de situatie te bespreken. Blijkt dat er geen mogelijkheden en medewerking verwacht kan worden zou ik vertrekken. Dit is geen paard waardige manier om dieren te houden. Ik zou daar ook niet aan mee willen werken. Die stal verhuren of verkopen ze dan maar weer. Ik ging er niks aan betalen, je hebt er tenslotte niet om gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:15

Ik zou gewoon eens een goed gesprek aangaan en dan komt er vanzelf wel iets uit de bus :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:31

Wat zegt je man ervan? Het is zijn neef, wellicht kan hij een betere inschatting maken wat er mogelijk is op de huidige locatie? Dat jullie een plannetje maken voor meer uitloop met gezelschap.
Wanneer mogelijkheden beperkt zijn, kun je alsnog elders een plekje zoeken.

Natuurlijk is het wat ouderwets dat paarden zoveel binnen staan, voor veel mensen is dat nog de gewoonste zaak van de wereld. Zeker boeren vinden die druktemakerij van paardenvrouwen soms maar een hoop gekkigheid ;-) En dat mag.
Maar wanneer je samen zoiets aangaat is het logisch dat je na een periode even de rekening op maakt; wat gaat er goed, wat kan er beter, en past het ons beiden goed?

Wanneer elders dan beter is voor dit paard, moet dit gewoon kunnen zonder gedoe. Natuurlijk nooit zonder je dank uitvoerig uit te spreken en te vragen hoe je hem tegemoet kan komen wat zijn investering betreft.

Niet te moeilijk doen hoor, gewoon denken in oplossingen....

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:37

Ik heb niet alles gelezen, maar als jouw paard wel lang genoeg maar buiten mag, maar het probleem dan zou zijn dat hij/zij dan alleen zou staan is het heel misschien een idee om er bv een shet te kopen en dat ze dan samen buiten lopen.
Maar dan moet dat financieel wel kunnen en de pensionhouder moet het goed vinden dat er nog een paard(je) bij komt. En je moet het zelf willen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:47

Flash111 schreef:
Ik begrijp dat je uw paard graag langer buiten hebt maar ik heb ook alle begrip voor het standpunt van de boer. Op dit forum wordt mijn inziens sterk overdreven met wat men onder paardenwelzijn verstaat.
Rekening houdende met de huidige natte ondergrond en de naar ik vermoed tijdelijke maatregel zal uw Tinker geen nadeel ervaren wanneer hij dagelijks maar een tweetal uren naar buiten kan. Als er geen andere storende elementen zijn blijf je best waar je bent. Het lost tevens het probleem van de nieuwgebouwde stal op en bant een eventuele familieruzie bij de verhuis van uw paard.

De hoogbejaarde, ouderwetse neef van je man reageert hier ook _-:( Wat een dierenbeul!
Verander het stalmanagement of verhuis, succes!

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:55

Amalarab schreef:
Flash111 schreef:
Ik begrijp dat je uw paard graag langer buiten hebt maar ik heb ook alle begrip voor het standpunt van de boer. Op dit forum wordt mijn inziens sterk overdreven met wat men onder paardenwelzijn verstaat.
Rekening houdende met de huidige natte ondergrond en de naar ik vermoed tijdelijke maatregel zal uw Tinker geen nadeel ervaren wanneer hij dagelijks maar een tweetal uren naar buiten kan. Als er geen andere storende elementen zijn blijf je best waar je bent. Het lost tevens het probleem van de nieuwgebouwde stal op en bant een eventuele familieruzie bij de verhuis van uw paard.

De hoogbejaarde, ouderwetse neef van je man reageert hier ook _-:( Wat een dierenbeul!

_O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:03

Gesprek aangaan. Ze hebben jou een plek aangeboden en stal geregeld toen je het nodig had. voor hun is dit misschien gebruikelijk om in de winter te doen ( net as op heeeeel veel plekken, overal is er wel wat hoor) Als je verder tevreden bent over het plekje zou ik een oplossing proberen te vinden ipv meteen vertrekken. Zeker als dat het enige is wat er nu speelt en het straks beter weer wordt en het "probleem"dan opgelost is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:07

Amalarab schreef:
Flash111 schreef:

Met een beetje respect en een open geest naar de mening van iemand anders luisteren kost niks hoor !
Het klopt wel wat Flash111 zegt dat bokt nogal zwart-wit reageert: binnen=slecht en buiten=goed.
Terwijl je ook wel zou moeten kijken hoe dat binnen en buiten eruit ziet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:10

Het is nu wel heel nat en s'winters is het vrijwel overal slecht. Als het maar korte tijd is dat ze veel bennenstaan zou ik er niet voor weggaan. Want op andere plekken kom je weer andere problemen tegen. Dit is wel fijn dicht bij jouw woning zodat je er zelf vaak heenkunt. Maar, je moet je wel prettig voelen op een stal. Echter voor een paar maanden slecht weer zou ik niet direct weggaan,want de lente komt echt wel .Als het paard te lang in de modder staat krijg je ook vaak mok en dan moet hij verplicht droog blijven staan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:48

Sclimpre schreef:
Het klopt wel wat Flash111 zegt dat bokt nogal zwart-wit reageert: binnen=slecht en buiten=goed.
Terwijl je ook wel zou moeten kijken hoe dat binnen en buiten eruit ziet.

Nou 0-2 uur buiten en verder in een kleine stal is altijd slecht (tenzij zwaarwegende medische redenen), dus daarvoor hoef ik echt niet te kijken naar hoe het binnen of buiten is. Is de reden van het zolang binnen staan dat je buiten geen geschikte plek hebt dan moet je gewoon geen paarden houden op die lokatie of de faciliteiten dringend verbeteren, simpel zat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:52

Maar als 'buiten' betekent 24/7 op een kleine zandpaddock of op bestrating staan, is het voor bokt ok, maar is het paard er echt niet op vooruitgegaan. In sommige gevallen is het zelfs in de zomer niet meer dan dat, en dat wordt ook geaccepteerd want het is 'buiten'. Dat is het kromme.
Om het plaatje compleet te krijgen zou je ook moeten weten hoelang de periode duurt dat ze maar beperkt buiten mogen en hoe het er in de zomer uitziet.
Zonder complete informatie over beide stallen kan je er imo niks zinnigs over zeggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:05

Sclimpre schreef:
Maar als 'buiten' betekent 24/7 op een kleine zandpaddock of op bestrating staan, is het voor bokt ok, maar is het paard er echt niet op vooruitgegaan. In sommige gevallen is het zelfs in de zomer niet meer dan dat, en dat wordt ook geaccepteerd want het is 'buiten'. Dat is het kromme.
Om het plaatje compleet te krijgen zou je ook moeten weten hoelang de periode duurt dat ze maar beperkt buiten mogen en hoe het er in de zomer uitziet.
Zonder complete informatie over beide stallen kan je er imo niks zinnigs over zeggen.

Nou, lijkt me dat ongepaste huisvesting nooit acceptabel bevonden moet worden. Je hoeft niet veel over het plaatje te weten om te weten dat 22 tot 24 uur binnen op alle manieren funest is voor de fysieke en mentale gezondheid van een paard.

En hoe lang die periode duurt? Tja... kijk eens naar buiten. De meeste mensen hanteren de periode van okt tot april om ze weer naar binnen te bonjouren.
Het is nu eenmaal langer 'nat' in NL dan dat het zomer is.

Dat deze man iets fijns heeft willen aanbieden, en dat ts heeft aangenomen dat het 'normaal' is dat paarden iig overdag buiten staan kan gebeuren he?
Dan blijkt de werkelijkheid anders. Dat geeft niet. Maar dan ga je kijken wat er aan te passen valt, en anders gaat ieders zijns weegs na goede afspraken over de afwikkeling. Simpel zat.

Doen alsof 6 maanden binnen staan geen probleem is begrijp ik niet.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:10

Sclimpre schreef:

Nou precies, ik ken genoeg stallen waar zij op een postzegel paddock staan te verpieteren in de regen zonder eten of uitdaging. Die zitten hun tijd gewoon uit buiten.

Ts, je hebt het over "zonder toezicht" maar de boer is toch gewoon op het erf aanwezig?
Kan je niet een compromis sluiten, dat zij bijv. een dagdeel met z'n alle in de bak staan, ochtend of middag?
Als de groep stabiel is, moet dat toch makkelijk kunnen. Wat is dan het verschil met op het land staan? Neem aan dat de boer niet de hele dag in een stoeltje op het land zit om de groep in de gaten te houden met goed weer/ droog land.

Als jij een ruime bak hebt, voerplaats hebt en misschien iets om mee te spelen, bal, pion ect, dan moeten zij zich prima kunnen redden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:18

Ninx schreef:
Sclimpre schreef:

Nou, lijkt me dat ongepaste huisvesting nooit acceptabel bevonden moet worden. Je hoeft niet veel over het plaatje te weten om te weten dat 22 tot 24 uur binnen op alle manieren funest is voor de fysieke en mentale gezondheid van een paard.

En hoe lang die periode duurt? Tja... kijk eens naar buiten. De meeste mensen hanteren de periode van okt tot april om ze weer naar binnen te bonjouren.
Het is nu eenmaal langer 'nat' in NL dan dat het zomer is.

Dat deze man iets fijns heeft willen aanbieden, en dat ts heeft aangenomen dat het 'normaal' is dat paarden iig overdag buiten staan kan gebeuren he?
Dan blijkt de werkelijkheid anders. Dat geeft niet. Maar dan ga je kijken wat er aan te passen valt, en anders gaat ieders zijns weegs na goede afspraken over de afwikkeling. Simpel zat.

Doen alsof 6 maanden binnen staan geen probleem is begrijp ik niet.

Maar dat is het net, je weet helemaal niet dat het over 6 maanden gaat, dat is een pure gok.
Ik ben het met je eens dat ongepaste huisvesting niet goed is. Maar er bestaat ook zoiets als ongepaste huisvesting buiten, maar dat schijnt niet gezegd te mogen worden. Als het buiten is en als het droog is, moet het paard het er maar mee doen. Zelfs als het heel beperkt in ruimte is en er niks te beleven valt.
Voor mij zou alles ervan af hangen hoelang de periode met maar beperkt buiten duurt en wat daartegenover staat in de zomer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:48

Er zij paarden die knettergek worden van binnenstaan,en andere die het prettig vinden op stal.Kijk ook naar de individuele behoefte dus. Volmaakt is het nergens. Afgelopen zomer was het heel heet en toen kregen we op mijn pensionstalling enkele "klimaatvluchtelingen"die buiten niet tegen de hitte konden en dus een stal erbij wilden. En ja,ik ben vroeger ook wel eens van een stal vertrokken omdat ze in April nog binnen moesten blijven om het grasland te sparen zogezegd.De stal waar ik toen heenging was 24\7 buiten en dat bleek in de herfst voor mijn pony ook niet goed.Het werd wat uitproberen qua stallingen maar nu ga ik niet meer weg om het minste of geringste want dan blijf je aan de gang.Alleen als mijn paard ziek wordt van het stalmanagement,dan moet het wel.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:50

Is er geen veearts of hoefsmid die daar al jaren op t erf komt die bij ze bezoek kan beamen dat een aantal uren buiten met elkaar beter is dan binnen. Niet zeggen dat de boer het fout of slecht doet maar laten inzien van iemand waarvan die het wel aanneemt dat het ook anders kan.
Daarna een gesprek aangaan met de boer welke mogelijkheden zijn om dat te realiseren. Waar kan een paddock gemaakt worden en wie haalt de drollen er uit etc.
Stel voor om op een stuk waar hij dat goed vind dat zelf aan te leggen en dat jullie zelf zorgen voor het hooi en de drollen mesten. Bedenk samen wat mogelijk is en misschien niet helemaal perfect maar wel iets waar iedereen blij mee is.
Als die dan nog steeds echt niets wil dan zou ik voordat je echt weg gaat gewoon eerlijk zeggen dat je er van uit ging voor je daar kwam staan de paarden elke dag buiten zouden staan met elkaar. Dat je het heel jammer vind dat er zo een grote inverstering is gedaan maar dat je echt een stal wil met dagelijks buiten staan met andere paarden samen. Dat helaas dat niet gaat lukken bij de boer en je daarom een andere stal gaat zoeken.