Wat mag deze pensionstalling kosten regio drenthe/groningen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 13:57

Ja wij staan hier sinds een tijdje op stal. Het is niet ideaal maar voor de prijs is er mee te werken en creatief zijn doet een hoop.
En voor alle duidelijkheid: Het is absoluut niet mijn bedoeling om iemand slecht te maken of de grond in te trappen.
Waarvoor ik dit topic gestart ben is , omdat ik vorige week gehoord had dat vanaf komend jaar de boxhuur drastisch omhoog zou gaan. Hoeveel is nog niet bekent bij ons op stal, maar mogelijk meer dan een verdubbeling. En persoonlijk zie ik dat niet zitten.
Daarom wilde ik graag van jullie horen wat nog redelijk is voor wat geboden wordt op deze plek.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:02

goeroe schreef:
Wat het mag kosten? Wat de eigenaar ervoor vraagt. Ik neem tenminste aan dat niemand gedwongen wordt om er een paard te stallen. Wat is eigenlijk het doel van dit topic? Komt over als alleen maar afgeven op het bedrijf van een ander en dat vind ik niet zo sjiek. Hopelijk zit ik ernaast.

Helemaal met je eens. Als eigenaar mag je vragen wat je wil, daar heb je als buitenstaander gewoon helemaal niets over te zeggen, laat staan dat het maar een x bedrag mag kosten.

Ik zou er niet gaan staan en er dus niets voor over hebben maar het is aan de eigenaar/uitbater om de prijs te bepalen. Staat ie vol dan doet ie vast iets goed en staat ie niet vol dan zal hij/zij wel redenen hebben om het niet voor minder te willen doen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:05

Ik ken de regio niet qua prijs maar heb wel op een gelijkaardige stal gestaan en betaalde daar 180 euro per maand voor, is intussen denk ik wel al opgeslagen naar 200 per maand. Ik bevind me in een relatief normale tot dure regio.

Hier zat inbegrepen:
- Een eigen grote weide
- Buitenpiste en binnenpiste (beide niet spectaculair ofso)
- Een box van 3x3m
- Wasplaats en solarium
- Vrij gebruik van water
- Onbeperkt hooi
- 's Ochtends voederen en buiten zetten

Hier zat NIET inbegrepen:
- 's Avonds voederen en binnen zetten
- Stalbedekking
- Eten
- Stal uitmesten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:52

roekes schreef:
Als ik er geld voor zou krijgen zou ik mijn ponys er nog niet neerzetten.... ze lopen 24/7 buiten. Een box is niks voor mij en mijn ponys :=

Dit voegt toch helemaal niks toe aan de vraag van TS

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:54

CalipsoLover schreef:
Ik ken de regio niet qua prijs maar heb wel op een gelijkaardige stal gestaan en betaalde daar 180 euro per maand voor, is intussen denk ik wel al opgeslagen naar 200 per maand. Ik bevind me in een relatief normale tot dure regio.

Hier zat inbegrepen:
- Een eigen grote weide
- Een box van 3x3m
- Wasplaats en solarium
- Vrij gebruik van water
- Onbeperkt hooi

- Stalbedekking
- Eten
- Stal uitmesten

Dit klinkt echt heel goed :oo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:53

De binnenbak is wel echt een pre. Hier in oost groningen zit je voor allin stalling + binnenbak rond de 200-250 per maand. Ik gok dat zelf hooi- stro kopen rond de 100 euro is en voor de klussen mag je ook wat aftrekken. Ik denk dat dan rond de 75-100 euro stalgeld redelijk is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:06

Harry72 schreef:
Ja wij staan hier sinds een tijdje op stal. Het is niet ideaal maar voor de prijs is er mee te werken en creatief zijn doet een hoop.
En voor alle duidelijkheid: Het is absoluut niet mijn bedoeling om iemand slecht te maken of de grond in te trappen.
Waarvoor ik dit topic gestart ben is , omdat ik vorige week gehoord had dat vanaf komend jaar de boxhuur drastisch omhoog zou gaan. Hoeveel is nog niet bekent bij ons op stal, maar mogelijk meer dan een verdubbeling. En persoonlijk zie ik dat niet zitten.
Daarom wilde ik graag van jullie horen wat nog redelijk is voor wat geboden wordt op deze plek.

Ben wel benieuwd wat je nu betaald/ wat de prijs gaat worden. Zoals je het nu omschrijft zou de prijs voor mij vrij laag moeten zijn. Verhoging is realistisch, mits ze dan ook de faciliteiten verbeteren. Bv fatsoenlijke paddocks oid. Anders is het niet reeel dat de prijs zo drastisch omhoog gaat.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:11

Persoonlijk en ik ken de regio, zou ik als ze meer dan 100 euro per maand willen echt op zoek gaan naar een andere stalling. Dit is gezien de regio echt wel de max. voor wat er aangeboden wordt. Veel stallingen in regio groningen/drenthe zitten all-in zo op een 200 a 250 euro. En dan hebben ze in de zomer weidegang, een bak waarin te rijden is, en wordt er voor je gemest en al. Dus echt volpension. Bij deze moet je zelf ook nog een hoop doen, plus een verplichting om lid te worden van een rijvereniging.

Een stal waar je alleen maar beschikking hebt over een halve dag een paddockje is wat mij aangaat ook een no go.
Als je iets preciezer aangeeft waar je stalling zou zoeken, mss zijn er bokkers die een beter adres voor je weten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:13

Dan zat ik er dus naast met mijn vermoeden, mijn excuses. Zoals door meerderen aangegeven zou ik hier niet veel voor over hebben. Zelf zou ik 100 euro al teveel vinden. Ik weet niet hoeveel je nu betaalt en dat hoeft ook niet, maar een verdubbeling klinkt heftig. Het is een afweging die je zelf zult moeten maken, maar ik zou dan toch wat rond gaan kijken denk ik.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:15

We hebben zelf met 9 meiden een stal. Op grens Groningen Drenthe. We doen alles zelf en kopem ook alles gezamenlijk in. 6 stallen, schuilstal van 12 x 5, 2 grote paddocks en rijbak van 25 x 50. En 3 hectare weide.
Doordat we met 7 man in de winter staan doet iedereen 2 x in de week een Staldienst. Andere dagen ben je niet verplicht te komen. Elke dag komen de paarden naar buiten. Zomer 24/7 op land.
Ligt aan hoeveel hooi je geeft betaal je vanaf 107,50. Per maand. Wie een stal heeft betaald alleen zijn vlas eroverheen en bix of muesli of wat je wil geven.

Even als indicatie met wat je moet doen bij de stal die jij zegt en hoe je paard staat.

maralyn

Re: Wat mag deze pensionstalling kosten regio drenthe/groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:17

Geen weide. Alles zelf inkopen.
Houdt t bij 55 euro wel op.

Zit nu 175 all in

Ruime paddock met tracks. Hectare weiland. 20*80 bak.
Van donker tot donker buiten.
Heb nergens omkijken na en soms uit respect voor hen mest ik. En dat wordt enorm gewaardeerd!

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:25

Wij zitten in regio zuidwest Drenthe en betalen 185 per maand voor een ruime stal, 1 pak vlas per week, dagelijks meerdere keren hooi en ze worden elke dag lekker voor je in de ochtend in de wei gezet en einde middag weer binnen gehaald. Verder is er een mooie buitenbak en longeercirkel, alleen zelf mesten en eventueel voer moet je dus zelf kopen en geven.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:43

_San87_ schreef:
CalipsoLover schreef:

Hier zat inbegrepen:
- Een eigen grote weide
- Een box van 3x3m
- Wasplaats en solarium
- Vrij gebruik van water
- Onbeperkt hooi

- Stalbedekking
- Eten
- Stal uitmesten

Dit klinkt echt heel goed :oo.

Ja, het was sowieso een fijne plek, heb er een jaar met mijn halve stal gestaan en 2,5 jaar met mijn eigen paard :) Helaas liep ik als student wel vaker tegen het halve pension aan, daardoor helaas ook een andere plek gezocht met volpension.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:00

Ik vind het met uiterlijk 125 euro echt wel betaald als de rijbakken inderdaad een rommeltje zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:56

Harry72 schreef:

Maar dat is voor een groot deel gewoon heel persoonlijk. Misschien is het voor jou heel belangrijk dat het dicht bij huis is en je er met vijf minuten fietsen bent (ik noem maar wat). Een ander reist gerust een half uur met de auto en heeft daardoor meer keuzemogelijkheid. Wil je in de winter per sé een binnenbak dan beperkt dat ook je keuzemogelijkheid. Dus zo zul je voor jezelf af moeten wegen wat jíj ervoor over hebt, met jouw wensen voor jezelf, voor je paard en in jouw omgeving.

Ik heb ook wel eens in mijn ogen achterlijk veel voor kale stalhuur betaald, maar afgezien van de prijs was het de enige mogelijkheid om mijn paard dichter bij huis te hebben waar ze veel buiten kwam en waar we ook een beetje buiten konden rijden dus nam ik de (te) hoge prijs voor lief. Het blijft dus echt een heel persoonlijke afweging.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:01

Harry72 schreef:

Waarom zou je er willen bijven?
Wat jij allemaal beschrijft, lijkt het me totaal geen fijne plek om een paard te stallen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:25

Oei wat een stal met niks, dat zou echt niks voor mij zijn.. :n
Gauw een ander plekje zoeken, dat is wat ik zou doen.

Ik zou hier 50-75 euro aan uitgeven, aangezien er nog heel veel kosten bij komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:17

Grappig toch hoe mensen dit "niks" vinden, toen ik 20jr geleden mijn eerste eigen pony kocht waren dit soort stallen de normaalste zaak van de wereld. Wij stonden er alleen in de winter en in de zomer werd er een stuk land gehuurd bij een andere boer.
Ik heb uiteindelijk alleen het laatste jaar dat ik paarden had volpension gestaan en dat went heel snel.. Maar iedereen heeft z'n eigen manier van paarden houden..

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:33

Ik vind het zelf zalig om veel zelf te doen, voor mij klinkt het als een fijne stal en waarschijnlijk doet er ook nog iemand de bak? En ja als je ze dan in de zomer aan huis of elders op het land zou kunnen hebben is het helemaal fijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:37

Ik vond het zelf ook altijd heel fijn om het zelf te doen. Dan had ik ook meer het gevoel dat ik echt een eigen paard had, en kon ik zoveel meer zelf beslissen. Helaas was het in combinatie met mijn studies gewoon niet meer mogelijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:39

Voor mij is het ook niet meer mogelijk, überhaupt een paard niet op dit moment, maar vind het zo makkelijk dat mensen roepen "dit is niks"

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:52

Dat is helemaal niet zo verkeerd bedoeld denk ik hoor Polly, mensen bedoelen gewoon dat het niet is wat ze zoeken of dat ze een stal met een goed service aanbod gewend zijn, eigenlijk dus een goeie zaak :-)
Maar bij een stal met minder service hoort natuurlijk toch een andere prijs.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:24

Voor mij is de limiterende factor van deze stal vooral het gebrek aan vrije bewegingsruimte en gebrek aan sociaal contact. Er wordt geschreven dat de dieren in een stal staan (hier ga ik er voor het gemak even van uit dat de dieren alleen kunnen neuzen, maar niet uitgebreid kunnen groomen met elkaar). Daarnaast het is mogelijk om de paarden in een paddock van 12x6 te zetten voor een dagdeel. Als je ze langer buiten wil moet je twee paarden samen zetten. Dan is er wel sociaal contact, maar 12x6 is echt veel te krap voor een paard om aan zijn bewegingsbehoefte te voldoen. Laat staan als er twee paarden staan.

Een paard heeft echt behoefte aan vrije beweging. En daarmee wordt geen buitenrit bedoeld, maar echt tijd waarin het paard zelf kan kiezen waar hij loopt, hoe hard etc. En dat gaat je niet lukken op 12x6. Op termijn krijg je daar paarden van met ongewenst gedrag en stalondeugden etc.
Dat is voor mij meer een reden om niet op een dergelijke stal te staan. Dat men zelf werk moet doen is nog tot daar aan toe, maar er wordt naar mijn mening gewoon niet aan de basisvoorwaarden voor de paarden voldaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:43

Ik had een hele lap getypt maar eigenlijk verwoord eilleen het nog beter dan ik kan. Een stal kan nog zo mooi zijn, leuke eigenaren hebben etc etc. Ik zou mijn dieren er nooit stallen om de redenen die hierboven staan. Als het alleen voor de natte maanden in de winter zou zijn dan zou het tot daar aan toe zijn, maar ik gun mijn dieren dat ze hun basisbehoeften kunnen invullen. Als ik zie hoe vaak die van mij gaan rennen en spelen tussen het eten door. Dat zou in zo'n kleine paddock nauwelijks kunnen. Ze gaan namelijk ook graag volgas met rare bokkensprongen erbij.

En 18 jaar geleden werd mijn pony net voor haar 3e verjaardag ingereden. Toen heel normaal. Daar zou ik tegenwoordig ook wat langer mee wachten. Dierenwelzijn wordt steeds belangrijker gelukkig en we leren steeds bij.

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:53

Aantal stallen gehad bij het Drentsch-Friesche wold:
-volpension met binnenbak, buitenbak, longeercircel, paarden in de zomer 24/7 buiten en in de winter met daglicht op de paddock 275
-Landje in het bos met niet echt goede buitenbak en geen schuilmogelijkheid. In de zomer 125 en in de winter kwam er hooi bij 25 per baal
-DHZ, geen bak, in het bos, zomer op de wei, inclusief stro en hooi en er wordt gevoerd (zelf kopen en klaarzetten) 135