Stalmesten.. alternatieven ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:45

Ik heb sinds een klein jaar houtpellets in de boxen.
In plaats van 5 kruiwagens mest per dag ben ik terug gegaan naar 1,5 kruiwagen mest per dag.
Het scheelt hier veel werk.
Werkt wel het beste als je een paar keer per dag de mest eruit haalt.
De paarden komen hier nu rond 16.30u binnen in een schone stal, dan haal ik rond half 11 s avonds de mest er nog even uit.
s Morgens rond half 6 worden ze gevoerd en haal ik weer even de mest eruit en dan gaan ze rond 10 uur naar buiten en dan haal ik de mest eruit en gooi het strooisel een beetje vlak.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:46

Heleennn schreef:
Jasmijn159 schreef:
Gewoon oppotten?

Dan moet je alsnog op een bepaald moment alles eruit, dan vloek je pas als je daar geen tijd voor hebt volgens mij.

Dan wachten met leeg halen tot er op werk gebied van TS wat meer rust en tijd ontstaat.. Zeker in de winter kun je vaak lang oppotten zonder al te veel ellende.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:04

rina schreef:
Er bestaat wel een mestzuiger, die je kan gebruiken om de weilanden schoon te maken. Maar of die ook werken in een box durf ik niet te zeggen. Ik denk dat dat ook afhankelijk is van wat voor bodembedekker je gebruikt. Met stro zou het mss nog wel willen, maar vlas oid zuigt zon ding natuurlijk net zo hard als de keutels. Plus je natte stro krijg je daarmee er vermoedelijk ook niet uit.

Als het echt om de tijd van het werk gaat zou ik eerder kijken of een potstal en uitmesten met een trekker met frontlader oid niet mogelijk zou zijn. 1 keer per week dan alles eruit en opnieuw instrooien. Maar dan moet je stal daar wel geschikt voor zijn, als in schotten die opzij of eruit kunnen, en de stallen op een rij.

Nog een optie, vochtdoorlatende dikke rubber matten in de stal. Ben je geen strooisel meer nodig en alleen even ballen wippen gaat een stuk sneller.

Een echte bladblazer/zuiger is gemaakt om droog materiaal te verwerken. Die gaat met vochtige zaken echt niet blij worden of lang heel blijven.

Doorlatende matten zijn een rampenplan. Niet doorlatende werken een stuk fijner, eventueel met laag vlas er achter (dus enkel deel stal van matten voorzien), dan maak je 1 plek waar zeker plassen fijner is en rubber schuif je met een sneeuwschuif zo schoon.

Die grijper op steekkar is zo te zien voornamelijk interessant als je flink pot, want zo'n grote "pluk" moet wel genoeg aan elkaar plakken om in de grijper te blijven onderweg. Zeker omdat niet iedereen zo'n mooi vlakke ondergrond heeft om ermee te lopen. Met iets anders dan potten en stro is het dus de vraag hoe fijn dat ding werkt (en goedkoop zijn ze ook niet).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:27

Skogan schreef:
mijn twee werken zullen niet eeuwig zijn, wij zijn aan 't stoppen met melkbedrijf en ondertussen ik heb andere baan al gevonden. 't is kwestie van de tijd. Koeien gaan niet de deur uit voor de lente. Mesten met tractor gaat niet wegens de deuren.. zelfs met kleine micro tracteur, is amper plaats om twee stallen van 3,5x3,5 te doen; (de makkelijkste om bij te komen)
Paarden staan maximum tijd buiten, maar de winter is heeel erg nat deze jaar en 't regent bechoorelijk. (Frankrijk region Pays de la Loire) Wij zijn op de kleigrond. Ik wil niet alle graas vernielen, anders heb ik niets later. Ik heb 2,5ha ter beschikking.

Stallen met tot één grote stal maken, mesten met de tractor, zandpaddock aan de grote stal en je hebt heel veel minder werk, paarden ook nog eens meer zeggenschap over hun doen en laten.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:43

Heleennn schreef:
Als je financieel gezien zo’n aankopen kan doen qua machines, waarom dan niet een leuke paardenmeid/kerel zoeken die jong is en wat wil bijverdienen. Die kan dan je stallen uitmesten zodat jij tijd hebt voor andere dingen.

MelissaV schreef:
Is het geen optie om een verzorger te zoeken? Iemand die bijv. een paard mag rijden bij jou en in ruil daarvoor 1 of 2 dagen per week helpt met de stallen?

Als ik jou was zou ik ook iemand zoeken.

Evt erbij vermelden dat het tijdelijk is, totdat de koeien verkocht zijn en je zelf weer meer tijd hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:04

GDG schreef:
Stallen met tot één grote stal maken, mesten met de tractor, zandpaddock aan de grote stal en je hebt heel veel minder werk, paarden ook nog eens meer zeggenschap over hun doen en laten.

Niet alle paarden kunnen samen op een kleiner stuk staan.
Met mijn paarden zou dat bv niet kunnen omdat er 1 is die veel bijgevoerd wordt.
Dan zou mijn merrie hem wegjagen en alles zelf opeten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:34

Vlasstrooisel is veel minder werk dan bijvoorbeeld stro. Mijn stalhouder is per stal 5 minuten kwijt om te mesten. Ik doe er zelf wel 10-15 minuten over. Natte plek doe ik 1x per maand. Ok het is even werk, maar je kunt het doen wanneer je er de tijd voor hebt. Ik denk dat ik dan 3 kwartier bezig ben.

Kan je niet iemand zoeken die het voor je doet of inspringt in het melkveebedrijf, zodat jij je handen meer vrij hebt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:59

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:14

pol013 schreef:
Een skidster.
Die paste bij mijn oude pensionstal door de staldeuren. Trekker met bak er bij en je kunt bijna volautomatisch uitmesten.

https://www.sherpaminiloaders.com/modellen/ Deze is maar 76cm breed.

Zij strooiden door de weeks alleen op. 1 keer per week ging alles leeg. Grotendeels kun je dat met die skidster doen. Klein beetje handwerk blijft.

https://www.youtube.com/watch?v=bzQeZq2Nn8w

Enigste waar ik bang voor ben als ik het filmpje zie is dat als je te vlug werkt en een hele natte stal hebt je voorover ligt met het machine. :+ in die paar seconden heb ik hem al flink wat zien kantelen voorover :') dus denk dat gewicht ook wel een dingetje is met dit als je aan oppotten doet... :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:59

Melewel94 schreef:
pol013 schreef:
Een skidster.
Die paste bij mijn oude pensionstal door de staldeuren. Trekker met bak er bij en je kunt bijna volautomatisch uitmesten.

https://www.sherpaminiloaders.com/modellen/ Deze is maar 76cm breed.

Zij strooiden door de weeks alleen op. 1 keer per week ging alles leeg. Grotendeels kun je dat met die skidster doen. Klein beetje handwerk blijft.

https://www.youtube.com/watch?v=bzQeZq2Nn8w

Enigste waar ik bang voor ben als ik het filmpje zie is dat als je te vlug werkt en een hele natte stal hebt je voorover ligt met het machine. :+ in die paar seconden heb ik hem al flink wat zien kantelen voorover :') dus denk dat gewicht ook wel een dingetje is met dit als je aan oppotten doet... :')

Ging op mijn vorige stal echt heel goed met dat ding. En er zijn ook video's te vinden dat ze hopen stenen optillen. Maar ik denk dat ze voor verschillende klussen ook verschillende zwaartes hebben.

Jord

Re: Stalmesten.. alternatieven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:15

Ik heb er 4 te mesten en sinds een aantal jaar ben ik overgegaan naar om de dag mesten ipv iedere dag, scheelt veel tijd, veel stro en de hoeveelheid "mest" is hetzelfde. Drollen haal ik er wel dagelijks uit maar de natte plasplek om de dag.