Stroom meten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:35

ppHalfweg schreef:
tjaakje schreef:
Dit klopt dan weer niet. Wisselspanning wisselt op de fase draad van +230V naar -230V (ok, eigenlijk van +325V naar -325V, maar dat legt ingewikkeld uit). De 0 draad blijft, mits niet door een apparaat doorverbonden met de fase, altijd 0. Met andere woorden, steek een metalen pen in 1 van de gaten van het stopcontact en je hebt 50% kans op serieuze AUW en 50% kans op niks aan de hand.

Maarrehm, doe dat laatste maar niet...... :+

Wisselspanning blijft een beetje een zwak punt bij mij, terwijl het eigenlijk simpeler zou moeten zijn. Ik ben gehersenspoeld met autotechnische elektronica... daar zal het wel aan liggen. Doe mij maar een 12 volt accutje en een stroompje van plus naar min... of eigenlijk van min naar plus.

En nu deugd er zo stilletjes aan niks meer van het verhaal.
Dat je half kans hebt op een opdonder (eigenlijk helemaal geen kans want in NL zijn huisinstallaties daarop beveiligd) heeft niks te maken met wisselspanning maar alles met het net zoals we dat hebben opgebouwd in Europa. De nul ligt aan aarde en DAAROM krijg je geen opdonder als je de nul vastpakt.
De fase wisselt inderdaad van + 230Veff (325Vt) naar -230Veff en dat dan 50keer per sec (oftewel 50Hz)

In huis heb je geen gelijkspanning uit het stopcontact, de anderhalve proef her en der daargelaten; dat gaat voorlopig nergens over. Vergeet dat dus.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:44

hwn schreef:
Ik heb er al verschillende gehad, maar als die aardpen niet goed in de grond kan of zo, werkt de boel niet.

Nu heb ik deze: https://www.agradi.nl/ako-spanningstest ... ardpen.htm, kan je ook meten zonder tegen de draad te houden, super tevreden van! Had die ooit kunnen lenen van een pensionklante, en daarna zelf gekocht, ik wil geen andere meer.

deze heb ik ook. Fijn ding.

Met aardpen vind ik onhandig. Het draadje waar de aardpen aan vast zit was vaak niet lang genoeg waardoor ik de bovenste draad niet kon testen.

ppHalfweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 06:36

ikke schreef:
Dit klopt dan weer niet. Wisselspanning wisselt op de fase draad van +230V naar -230V (ok, eigenlijk van +325V naar -325V, maar dat legt ingewikkeld uit). De 0 draad blijft, mits niet door een apparaat doorverbonden met de fase, altijd 0. Met andere woorden, steek een metalen pen in 1 van de gaten van het stopcontact en je hebt 50% kans op serieuze AUW en 50% kans op niks aan de hand.

Maarrehm, doe dat laatste maar niet...... :+

En nu deugd er zo stilletjes aan niks meer van het verhaal.
Dat je half kans hebt op een opdonder (eigenlijk helemaal geen kans want in NL zijn huisinstallaties daarop beveiligd) heeft niks te maken met wisselspanning maar alles met het net zoals we dat hebben opgebouwd in Europa. De nul ligt aan aarde en DAAROM krijg je geen opdonder als je de nul vastpakt.
De fase wisselt inderdaad van + 230Veff (325Vt) naar -230Veff en dat dan 50keer per sec (oftewel 50Hz)

In huis heb je geen gelijkspanning uit het stopcontact, de anderhalve proef her en der daargelaten; dat gaat voorlopig nergens over. Vergeet dat dus.

Blijft leuk die elektra, vooral als je je nog even beseft dat elektronen negatief geladen atomen zijn die zich dus bewegen naar positief. Bij AC maakt dat niet uit, maar toch...
DC vergeten lijkt mij niet handig bij een draadje over schrikdraad trouwens, wel als je het over een stopcontact hebt.