Stofgevoelig paard en op vakantie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josephv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:05

MaiNat schreef:
Duits Kruidenhooi voeren. Dat is 70% ontstoft!

waar

Nado

Re: Stofgevoelig paard en op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:28

Hier stoom ik ook met een timer. In de stomer (Haygain500) past precies genoeg hooi voor 24 uur voor 2 IJslanders. Dat wordt dan 's ochtends op de timer tussen 4 en 5.30 gestoomd en gaat het eerste deel 's ochtends in de netten en het tweede deel 's avonds. Het is geen probleem om het die tijd nog in de stomerbak te laten zitten, het blijft dan gewoon goed. Er is bijna geen extra werk aan vergeleken met direct uit een hooibaal voeren. Je hebt het alleen twee keer in handen en je moet een gietertje water in de stomer gooien, wat ook met een minuut gedaan is. Dat doe je dan met de avond voerbeurt.

Ik heb trouwens een vakantie-verzorgster die in mijn vakantie tegen betaling de verzorging overneemt. Werkt superfijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 18:32

Nado schreef:
Hier stoom ik ook met een timer. In de stomer (Haygain500) past precies genoeg hooi voor 24 uur voor 2 IJslanders. Dat wordt dan 's ochtends op de timer tussen 4 en 5.30 gestoomd en gaat het eerste deel 's ochtends in de netten en het tweede deel 's avonds. Het is geen probleem om het die tijd nog in de stomerbak te laten zitten, het blijft dan gewoon goed. Er is bijna geen extra werk aan vergeleken met direct uit een hooibaal voeren. Je hebt het alleen twee keer in handen en je moet een gietertje water in de stomer gooien, wat ook met een minuut gedaan is. Dat doe je dan met de avond voerbeurt.

Ik heb trouwens een vakantie-verzorgster die in mijn vakantie tegen betaling de verzorging overneemt. Werkt superfijn.

Nee, zo doe ik het zelf inderdaad ook..... het blijft volgens mij zelfs 24 uur goed... of nog langer.
Maar wanneer ik wegga vind ik wat vervelend voor mijn stalgenoten.
Ik had een mestschepper voor vakanties enzo, maar na 3 jaar stopt die ermee... op zoek naar een nieuwe dus!
Misschien moet ik ook niet zo miepen en niet op voorhand zelf bedenken dat ze het misschien teveel werk vinden, want dat is het inderdaad niet echt....
In Haygain500 kan ik 10 kilo hooi kwijt. Ik stoom dan nog een extra rondje stro. Daar zou ik dan evt iets anders op kunnen verzinnen.......

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:31

josephv schreef:
MaiNat schreef:
Duits Kruidenhooi voeren. Dat is 70% ontstoft!

waar

Louis Venhorst Fourage https://www.venhorst-fourage.nl/ Ik haal het bij een verkooppunt bij mij in een buurtdorp.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:46

Ninx schreef:
Nado schreef:

Nee, zo doe ik het zelf inderdaad ook..... het blijft volgens mij zelfs 24 uur goed... of nog langer.
Maar wanneer ik wegga vind ik wat vervelend voor mijn stalgenoten.
Ik had een mestschepper voor vakanties enzo, maar na 3 jaar stopt die ermee... op zoek naar een nieuwe dus!
Misschien moet ik ook niet zo miepen en niet op voorhand zelf bedenken dat ze het misschien teveel werk vinden, want dat is het inderdaad niet echt....
In Haygain500 kan ik 10 kilo hooi kwijt. Ik stoom dan nog een extra rondje stro. Daar zou ik dan evt iets anders op kunnen verzinnen.......

Hangt er ook vanaf hoe lang je weg gaat, maar als het maar één of twee weken is een de stalgenoten verdelen het werk, klikt het alsof het voor hen ook best meevalt! Als het een maand of langer is kan ik me voorstellen dat het een ander verhaal wordt. Misschien gewoon vragen en als je de indruk krijgt dat het te veel gedoe is, inderdaad een soort paarden oppas inhuren om het te doen..?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:30

Wij hebben ook een paard met allergie en stomen dus ook ( ook het Duits kruidenhooi; dat is fantastisch spul maar jammer genoeg zal een paard met een flinke allergie hier ook nog op reageren; 1 schimmel of stofdeeltje is genoeg). Nu hebben wij de paarden bij huis staan en een oppas in huis tijdens de vakantie die alle taken op zich neemt; dus ook het stomen. Daar staat wel iets tegenover!
Dus vraag een stalgenootje ( of 2 ;-) ) en zorg dat er "iets" tegenover staat; een kleine financiële vergoeding, hulp aanbieden als hij/zij op vakantie is, een nieuw halster o.i.d. etc. Er is genoeg te bedenken .
Wij hebben een ( zelfgebouwde) stomer met timer waar ca. 15 kilo hooi in past. Dat is dus een kwestie van vullen en aanzetten en na 1 uur is het hooi klaar. Daar hoeft niemand bij te blijven. Een timer is zo "gemaakt"; tijdklok kopen, stekker er in en op tijd zetten dat je wil stomen . ( Als je op verschillende tijdens stoomt wel er aan denken dat je de stekker uit de tijdklok haalt). Gestoomd hooi nooit langer dan ca. 20 uur bewaren; dan zijn de schimmels weg maar door vocht en warmte kunnen er bacteriën ontstaan ( net als in hooi wat te lang in het water ligt, denk aan botulisme!) en dan ben je nog veel verder van huis. Wij hebben ook even hooi in een waterbak gevoerd maar werden daar flink voor gewaarschuwd door een chemicus; stilstaand water met hooi ( waar delen in zitten die kunnen gaan rotten en dat gaat sneller dan je denkt! ) en dan vooral bij wat hogere temperaturen ( maar ook nu bij de wat lagere temperaturen is het oppassen geblazen) kan bloedlink zijn.

Tancreda4

Re: Stofgevoelig paard en op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:44

En meerdere stal genoten vragen? Als 1 iemand op een dag alles moet doen is het veel. Ik zelf probeer vaak een team te hebbem: een poepschepper, een chef hooi en een chef muesli en beweging. Zo is het niet gelijk voor 1 persoon mega veel werk.