Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:53

Het is het begin van kribbenbijten / luchtzuigen...
Hij heeft dus regelmatig geen eten. Dat is sowieso geen goed teken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:54

WesternWay schreef:
Als Jij 18u per dag in je badkamer moest zitten, wat zouden we jou dan kunnen geven zodat je je niet verveelt?

Zal je vertellen, zit regelmatig de hele dag binnen, zonder dat ik iets nuttigs doe. Ik staar dan alleen maar voor me uit. :) commentaar over hoevaak en hoe lang een paard buiten moet zijn hoef ik niet. Hier heb ik namelijk geen zeggen over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:55

Ineke2 schreef:

Dat doet ie niet :) hij krijgt vaak genoeg eten. Komt gewoon buiten. En nogmaals hier heb ik verder geen zeggen over. Ik hoef hier dan ook g de en commentaar over. Ik vraag om iets wat verveling tegen gaat, uitgezonderd ruwvoer etc. Daar ga ik namelijk niet over.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:56

TS...wat wil je nou eigenlijk?

Dat paard staat te lang op stal per dag, dus klets ajb niet langer uit je nek.
Zoek een fijne stal, waar hij langer buiten kan zijn, met vriendjes.
Of 24?7 met schuilstal en ruimte, je zult zien dat je een fijner paard krijgt.

Het is echt kul dat omdat hij in Spanje veel te klein stond dat nu ook moet...
En ja, de situatie voor paarden is in Spanje vaak om te huilen, dat zou ik niet als maatstaf nemen....niet de eerste totaal verknipte Spanjaard :+

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:57

Sorry hoor, maar ik vind er echt niks lolligs aan.. je paard geeft een enorm duidelijk signaal en jij lijkt nu gewoon te weigeren je maar enigszins in paardentaal te verdiepen en maakt er je eigen verhaal van?
Als hij het zou doen om aandacht te vragen, dan zou hij het buiten toch net zo goed doen?
Heb je gelezen wat freetorun schreef? Dan is het aandragen van het idee van een speelbal toch ronduit belachelijk?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:58

Marije_1997 schreef:
Ineke2 schreef:

Dat doet ie niet :) hij krijgt vaak genoeg eten. Komt gewoon buiten. En nogmaals hier heb ik verder geen zeggen over. Ik hoef hier dan ook g de en commentaar over. Ik vraag om iets wat verveling tegen gaat, uitgezonderd ruwvoer etc. Daar ga ik namelijk niet over.

Ehm het is toch jou paard waar je stalling voor betaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:59

Rakkie123 schreef:
TS...wat wil je nou eigenlijk?

Dat paard staat te lang op stal per dag, dus klets ajb niet langer uit je nek.
Zoek een fijne stal, waar hij langer buiten kan zijn, met vriendjes.
Of 24?7 met schuilstal en ruimte, je zult zien dat je een fijner paard krijgt.

Het is echt kul dat omdat hij in Spanje veel te klein stond dat nu ook moet...
En ja, de situatie voor paarden is in Spanje vaak om te huilen, dat zou ik niet als maatstaf nemen....niet de eerste totaal verknipte Spanjaard :+

Ga niet naar een andere stal. Ik heb gewoon geen zeggen over wanneer en hoe lang ze naar buiten gaan. Ze gaan zo lang als mogelijk naar buiten. 24 7 ga ik niet doen, puur omdat ik dit geen fijn idee vind.

En waar haal jij vandaan dat hij klein stond in Spanje? Ik weet niet hoe hij daar gehouden werd. Weet alleen dat hij bij de handelaar niet tot nauwelijks buiten is geweest. En al helemaal niet op gras. Ik ben het zeker niet eens met deze manier van paarden houden. En ook niet hoe her er in Spanje aan toe gaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:59

Marije_1997 schreef:
WesternWay schreef:
Als Jij 18u per dag in je badkamer moest zitten, wat zouden we jou dan kunnen geven zodat je je niet verveelt?

Zal je vertellen, zit regelmatig de hele dag binnen, zonder dat ik iets nuttigs doe. Ik staar dan alleen maar voor me uit. :) commentaar over hoevaak en hoe lang een paard buiten moet zijn hoef ik niet. Hier heb ik namelijk geen zeggen over :)

Dat heb je wel. Jij bepaalt namelijk waar je je paard stalt.

Kijk je kunt van alles proberen om het op stal leuker te maken, maar daar zal hij ook aan wennen.

Maar goed. Ik heb niet echt het idee dat je daar voor open staat. Dan zou ik beginnen met een slowfeeder. Is ie langer bezig met zijn hooi. En hem verder vaker uit zijn stal halen voor losgooien, een wandeling etc

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:00

Marije_1997 schreef:
Pindabear schreef:
Hoe vaak/lang staat je paard buiten per dag?
Je kan ook evt het ruwvoer mbv een slowfeeder voeren. Dan is hij wat langer bezig met z’n ruwvoer

Elke dag sowieso de hele middag, met mooi weer langer. Ik zou de stal eigenaresse even kunnen vragen of ze hooinet wil vullen, heb helaas niet het zeggen hier over. Daarom ook uitgezonderd ruwvoer en hooi etten :)

Ik zou dan wel echt een slowfeeder gebruiken, dus geen gewone hooinet. Want daar zijn de gaten dan net weer wat groter en met een slowfeeder moet hij toch wat meer bezig zijn om z’n ruwvoer helemaal op te eten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:03

Pindabear schreef:
Marije_1997 schreef:

Elke dag sowieso de hele middag, met mooi weer langer. Ik zou de stal eigenaresse even kunnen vragen of ze hooinet wil vullen, heb helaas niet het zeggen hier over. Daarom ook uitgezonderd ruwvoer en hooi etten :)

Ik zou dan wel echt een slowfeeder gebruiken, dus geen gewone hooinet. Want daar zijn de gaten dan net weer wat groter en met een slowfeeder moet hij toch wat meer bezig zijn om z’n ruwvoer helemaal op te eten :)

Slowfeeder heb ik :) ga dit even vragen aan staleigenaresse of ze wil vullen, anders regel ik nog een paar zodat ik dit zelf kan doen. Toen ik em net had (stond ie tijdelijk ergens anders) gaf ik em ook een flink volgestouwd slowfeeder net. Aangezien hij daar echt wel bijna 24 7 binnen moest (moest hem zelf doen, samen met een kleine pony, en werk full time dus dat was lastig). Toen had ie vaak wel veel over.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:06

Marije_1997 schreef:
Ga niet naar een andere stal. Ik heb gewoon geen zeggen over wanneer en hoe lang ze naar buiten gaan. Ze gaan zo lang als mogelijk naar buiten. 24 7 ga ik niet doen, puur omdat ik dit geen fijn idee vind.

Er is een verschil tussen de middag buiten en 24/7. Dat heet 'een paar uur langer buiten dan de huidige situatie'.
Kijk, als je nu een paard had dat het perfect vond in de stal, ok. Maar jij hebt als goede eigenaar zelf al opgemerkt dat je paard zich bij momenten verveelt en het toch niet altijd zo heel fijn vindt. Je kan dan naar je paard luisteren en voor een échte oplossing gaan (waar je volgens je topictitel naar vraagt), en dat is meer vrije beweging, of je kan vooral de marketeers en producenten blij maken door allerlei 'rommel' te gaan kopen, meestal in felle kleuren zoals roze, geel of blauw en met leuke namen zoals jollybal, hay play en snak-a-ball.

Aan jou de keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:10

Gini schreef:
Marije_1997 schreef:

Er is een verschil tussen de middag buiten en 24/7. Dat heet 'een paar uur langer buiten dan de huidige situatie'.
Kijk, als je nu een paard had dat het perfect vond in de stal, ok. Maar jij hebt als goede eigenaar zelf al opgemerkt dat je paard zich bij momenten verveelt en het toch niet altijd zo heel fijn vindt. Je kan dan naar je paard luisteren en voor een échte oplossing gaan (waar je volgens je topictitel naar vraagt), en dat is meer vrije beweging, of je kan vooral de marketeers en producenten blij maken door allerlei 'rommel' te gaan kopen, meestal in felle kleuren zoals roze, geel of blauw en met leuke namen zoals jollybal, hay play en snak-a-ball.

Aan jou de keuze.

Ik ben heel tevreden met de stal waar ik sta. En de stal bestaat uit voornamelijk hun eigen paarden. Die net zo lang naar buiten gaan, en niet eens in training staan :) die van mij staat in training. Ik kan niet tegen haar zeggen ja zoals jij je paarden houd kan echt niet, omdat ik juist heel tevreden ben met hoeveel zorg en liefde zij dit doen. Dus daar hoef ik ook echt geen commentaar over.

Ik heb al een speelbal gekocht. Interesseert me niet dat ik hiermee bedrijven blij maak, want ga toch voor het goedkope en niet voor de jolly bal of iets. Hayplay ballen doe ik sowieso niet. Veel te gevaarlijk

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:10

Marije_1997 schreef:
Deur open is niet handig, dan loopt ie los door de stal en kan dus niet. 24 7 buiten begin ik niet aan, hij is het echt niet gewend langer dan een uur uit z'n stal te komen. Helaas hield de handelaar Spanjaarden binnen. En idk hoe hij in Spanje is gehouden. Hij staat nu de hele middag buiten samen met zijn vriendje. En dit zal in de zomer wel meer worden. Heb helaas niet het zeggen over stalmanagement.

Je schrijft toch zelf over Spanje.
En ik weet zelf ook hoe de paarden daar worden gehouden en hoe verknipt velen daar worden.

Maar jij wil iets wat niet kan....
Een paard watvoor hem te lang op stal staat gaat stalondeugden ontwikkelen.
Dat verander je niet met een iets-tegen-de-verveling-truukje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:13

Rakkie123 schreef:
Marije_1997 schreef:
Deur open is niet handig, dan loopt ie los door de stal en kan dus niet. 24 7 buiten begin ik niet aan, hij is het echt niet gewend langer dan een uur uit z'n stal te komen. Helaas hield de handelaar Spanjaarden binnen. En idk hoe hij in Spanje is gehouden. Hij staat nu de hele middag buiten samen met zijn vriendje. En dit zal in de zomer wel meer worden. Heb helaas niet het zeggen over stalmanagement.

Je schrijft toch zelf over Spanje.
En ik weet zelf ook hoe de paarden daar worden gehouden en hoe verknipt velen daar worden.

Maar jij wil iets wat niet kan....
Een paard watvoor hem te lang op stal staat gaat stalondeugden ontwikkelen.
Dat verander je niet met een iets-tegen-de-verveling-truukje

En ik weet niet hoe ze in Spanje gehouden worden, weet wel dat dit niet goed is in de ogen van ons. En ben het er ook niet mee eens. Laat ik voorop stellen dat die van mij niet verknipt of verneukt is. Daar is hij gelukkig nog te jong voor.

Ik houd hem niet te lang op stal. Als ik aan kom om 4 uur en ze staan sinds 12 uur buiten en hij wil gelijk mee naar binnen, geeft hij toch aan dat hij niet buiten wil zijn?

capopjekop

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:16

Die van mij komen ook. Want baasje betekent aandacht en/of eten. Maar die gaan daarna weer gewoon buiten eten (inloopstal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:18

capopjekop schreef:
Die van mij komen ook. Want baasje betekent aandacht en/of eten. Maar die gaan daarna weer gewoon buiten eten (inloopstal).

Die van mij blijft bij het hek staan tot dat ik em ophaal, z'n maatje trouwens ook.

Black_Moon

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:20

Hebben ze dan buiten wel wat te eten? Dan snap ik het wel dat hij graag naar binnen wil, want daar is eten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:20

Arm beest! Paarden zijn gemaakt om in een groepje al wandelend 16 uur per dag te eten. Paarden hebben de 4 Vs nodig: vrijheid, vrienden, voedsel en verzorging. En nu staat hij alleen, opgesloten met een paar keer per dag een beetje hooi. Ik zou een andere stal zoeken als je hier geen betere paardvriendelijke zorg kan vinden!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:21

Marije_1997 schreef:
Ik ben heel tevreden met de stal waar ik sta. En de stal bestaat uit voornamelijk hun eigen paarden. Die net zo lang naar buiten gaan, en niet eens in training staan :) die van mij staat in training. Ik kan niet tegen haar zeggen ja zoals jij je paarden houd kan echt niet, omdat ik juist heel tevreden ben met hoeveel zorg en liefde zij dit doen. Dus daar hoef ik ook echt geen commentaar over.

Ik heb al een speelbal gekocht. Interesseert me niet dat ik hiermee bedrijven blij maak, want ga toch voor het goedkope en niet voor de jolly bal of iets. Hayplay ballen doe ik sowieso niet. Veel te gevaarlijk

Uiteraard moet je niet tegen de staleigenaar zeggen dat ze haar paarden op een slechte manier houdt, want dat zou een leugen zijn. Voor 99 paarden kan het juist de ideale manier zijn. Maar voor jouw paard niet echt. En dat wilt niet zeggen dat je alles maar overhoop moet gooien of halsoverkop een andere stal moet zoeken, maar dat wilt wel zeggen dat je je zorgen samen met je staleigenaar moet kunnen bespreken en bekijken welke oplossing jullie kunnen aandragen om je paard te helpen.

Anoniem

Black_Moon schreef:
Hebben ze dan buiten wel wat te eten? Dan snap ik het wel dat hij graag naar binnen wil, want daar is eten

Ook buiten krijgen ze eten :) en hij heeft ontdekt dat als ie het onderste draadje sloopt dat ie gras kan eten. Tenminste ga er vanuit dat hij dat heeft gedaan aangezien hij een schaafwonden op z'n been had en z'n been onder het spul op de planken zat.

Rakkie123

TS gewoon doen wat je altijd deed, gaat allemaal prima zo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:23

Gini schreef:
Marije_1997 schreef:

Uiteraard moet je niet tegen de staleigenaar zeggen dat ze haar paarden op een slechte manier houdt, want dat zou een leugen zijn. Voor 99 paarden kan het juist de ideale manier zijn. Maar voor jouw paard niet echt. En dat wilt niet zeggen dat je alles maar overhoop moet gooien of halsoverkop een andere stal moet zoeken, maar dat wilt wel zeggen dat je je zorgen samen met je staleigenaar moet kunnen bespreken en bekijken welke oplossing jullie kunnen aandragen om je paard te helpen.

Ik wil niet moeilijk doen ofzo hoor, maar hoe kom je er bij dat speelballen ofzo niet voor hem werken? Ik heb nog niets geprobeert en vraag gewoon om ideeën? Ook zij komen echt wel met oplossingen, zij willen ook niet dat ze constant planken moeten vervangen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:25

troi schreef:
Arm beest! Paarden zijn gemaakt om in een groepje al wandelend 16 uur per dag te eten. Paarden hebben de 4 Vs nodig: vrijheid, vrienden, voedsel en verzorging. En nu staat hij alleen, opgesloten met een paar keer per dag een beetje hooi. Ik zou een andere stal zoeken als je hier geen betere paardvriendelijke zorg kan vinden!

Hij staat niet alleen. Er staan 2 paarden naast hem en er staan er 5 tegen over hem, genoeg sociaal contact. Hij staat nooit maar dan ook nooit alleen. Opgesloten staat ie ook niet. Enige moment dat ie zonder paarde vriendjes is, is als ie met mij bezig is. En dat vind ie ook helemaal prima. Hij verveelt zich alleen zo nu endan even. Doe wij ook wel eens, en daarom wil ik hem iets bieden zodat hij op die momentjes even wat kan doen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:25

Marije_1997 schreef:
Black_Moon schreef:

Ook buiten krijgen ze eten :) en hij heeft ontdekt dat als ie het onderste draadje sloopt dat ie gras kan eten. Tenminste ga er vanuit dat hij dat heeft gedaan aangezien hij een schaafwonden op z'n been had en z'n been onder het spul op de planken zat.

Ze zeggen wel eens "het gras is altijd groener aan de overkant". Hier krijg je al hele goede oplossingen, maar ik wens je veel succes met het zoeken naar "de" oplossing die in jouw straat je past ;) .

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:26

Ik weet niet of het zo is, maar als ze buiten geen eten hebben en binnen wel eten krijgen is het logisch dat een paard weer naar binnen wil. Oftewel, paard wil eten.
Dat wil niet zeggen hij ook echt binnen wil staan.

Edit, zie nu de bovenstaande posts, maar een beetje onder het laagste draadje eten is een beetje bij knabbelen, als dat gras op is, is het op. Groeit nu ook bijna niet en heeft dus geen voedingswaarde.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 23-11-19 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt