van stal naar weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lrm

Re: van stal naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:19

Ik doelde er niet op dat jij ze zwart maakt. Sommige reacties zijn met de info gewoon best snel getrokken.

Als jij je paard niet naar buiten wilt hebben gewoon aangeven. Wellicht zeggen ze dan oh dan gaat pietje naar buiten. Komen jullie er niet uit dan ga je opzoek naar een betere stalling op dit moment.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:37

Met 24/7 buiten zou ik zelf heel blij zijn maar níet als mijn paard als enige buiten staat in de nacht. Het scheelt wel dat het grenst aan de buitenstallen en ze zo dus toch bij elkaar staan dus wat dat betreft zou ik het alweer fijn vinden. Maar paard heeft op die plek blijkbaar geen echte rustplaats want dat is beton zonder afdak, dat maakt het alweer een no go. Kan het afdak niet bij de buitenstallen gezet worden? Twee of drie zijwanden dichtmaken en een lekker strobed? Dan wordt het juist een luxe voor paard: lekker zelf kiezen om in strobed bij de andere paarden te liggen of een rondje te lopen en wat te grazen.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:51

MarliesV schreef:
Als ze naast ruwvoer en water ook zorgen voor een droge plek (dus op de wind kant de schuilstal dicht maken) en een maatje voor de nachten, dan zou ik dit wel willen. Maar dan korting op het stalgeld.

Kunnen ze niet aan een droge plek en een maatje voldoen, dan niet accepteren, laat ze maar 1 van hun paarden buiten zetten, als het zo nodig op die manier moet worden opgelost.

Ik zou op basis van dit, trouwens wel op zoek gaan naar een andere stal. Misschien precies wat de eigenaren willen, maar dit soort fratsen zou voor mij niet veel vertrouwen wekken.

Ik ben het hier volledig mee eens. 24/7 buiten laten staan zou ik niet erg vinden maar dan moet hij wel een droge schone plek hebben om te liggen/schuilen. Maar ook ZEKER met minimaal 1 vriendje samen en niet alleen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:01

het 24/7 buiten met "enkel" een afdak is geen probleem.
Basisvereiste is wel dat het onder het afdak droog is (beton of droog zand) en er daar ook bij voorkeur hooi aanwezig is.
En dat het rond het afdak geen natte drek is, maar ofwel nog een verharde voederplaats of een plaats in zand of droge weide waar ze met droge voeten staan.
Dan zal het niet veel uitmaken dat hij van stal naar buiten gaat, als je twijfelt of bij langdurige regen kan je uiteraard een dekentje opgooien.
Het alleen staan zou ik niet fijn vinden, ik zou tenminste willen dat er in de aangrenzende weide of paddock ook een paard is OF dat zijn weide op een paar meter van de stallen is zodat hij daar ook paarden kan zien.

Edit: ik lees dat hij op het beton bij de andere paarden kan. Dan lijkt het mij net lekker! Dekentje erop, hooinet bij de stallen hangen zodat hij lekker bij de andere paarden kan eten als die wil.
Aan je schuiltstal 1 of 2 wanden dicht maken met windbreekgaas en daar ook een hooinet (het is beter om hooi te eten op een verharding, als ze restjes eten krijgen krijgen ze dan geen zand binnen.)
Als de weide verder nog droog is gaan ze daar wel gaan neerliggen, anders kun je vragen of je een paar zand kubiek mag storten op een hoger stukje weide, dan gaan ze dat wel gebruiken om te slapen. (ondanks dik strobed gaan de meeste paarden zelden IN de stal gaan slapen. de mijne gebruikten het als een wc dus dat ben ik gestopt. Stal en afdak is gewoon kale beton/rubbermatten, en zand in de paddock waar ze heerlijk liggen te slapen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:53

Mmm, ik zouden sowieso om de ankers gaan als er mij medegedeeld word dat mijn paard etc etc

Overleg lijkt me het minste wat hier aan vooraf zou moeten gaan

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:23

24/7 buiten met een afdak (en genoeg droge ondergrond) vind ik prima. 'Nu nog' naar buiten is ook niet zo'n probleem. Zeker niet omdat je spreekt over buitenstallen.

Alleen buiten blijven vind ik minder geslaagd. Als is dat wel wat afhankelijk van het paard en de situatie. Om te relativeren: Als paarden in de nacht op stal staan hebben ze ook vaak niet meer contact met andere paarden dan zichtcontact. Hoe is dat nu bij jullie?
Als de wei heel dicht bij de open stallen is kan het misschien prima. Is het anders een alternatief dat er een 2e paard mee buiten blijft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:42

Ik zou een tegenvoorstel doen: 2 andere paarden ‘s nachts naar buiten in een weide met een betere en grotere inloopstal.