rien10 schreef:Paard wil graag binnen? Nou, dan mag ze naar binnen.
Dit dus.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
freetorun schreef:Er zijn een paar opties:
1. Aangezien ze aan huis staan iets creëren waardoor ze wel zelf kan kiezen om op stal te staan. Dus of een stal in de wei bijvoorbeeld of via draadjes naar de stallen.
2. Proberen of je het kan oplossen met hooi bijvoeren op de wei
3. Naar binnen doen
Tancreda4 schreef:Het dan maar op stal zetten lijkt uit de berichten 9oo geen optie want dan gaat de rest etteren en door draden heen.
Daarom zou ik er voor kiezen hooi te voeren en kijken hoe dat gaat.
lisa_sjouke schreef:Wij habben ook zo'n paard, uit eindelijk begonnen met 2 dagen op stal laten staan. Daarna 1 uur per dag naar buiten. Dit iedere 3 dagen ongeveer verlengt met 1 uur. Nu staat ze hele dagen buiten en in de zomer maanden zelfs 24/7
peach2001 schreef:Wissel het om. Laat haar in de ochtend op stal en zet haar later in de wei buiten zodat ze tegelijk naar binnen kunnen. Dan is het probleem met door de draden gaan wrs weg. Ze zal dat wrs ook niet leuk vinden dus wellicht kun je het zo toch opbouwen door haar steeds iets eerder naar buiten te doen.
peach2001 schreef:Wissel het om. Laat haar in de ochtend op stal en zet haar later in de wei buiten zodat ze tegelijk naar binnen kunnen. Dan is het probleem met door de draden gaan wrs weg. Ze zal dat wrs ook niet leuk vinden dus wellicht kun je het zo toch opbouwen door haar steeds iets eerder naar buiten te doen.
Nikass schreef:Wij habben ook zo'n paard, uit eindelijk begonnen met 2 dagen op stal laten staan. Daarna 1 uur per dag naar buiten. Dit iedere 3 dagen ongeveer verlengt met 1 uur. Nu staat ze hele dagen buiten en in de zomer maanden zelfs 24/7
elnienjo schreef:rien10 schreef:Paard wil graag binnen? Nou, dan mag ze naar binnen.
Dit dus.
LWDaisy schreef:Het voelt raar en fout om ze binnen te houden in de huidige maatschappij, de meeste mensen roepen altijd maar dat ze buiten moeten, liefst 24/7. In theorie snap ik dat, maar in de praktijk zijn we bezig met gedomesticeerde dieren die vaak het mooie leventje gewend zijn, en de daarbij horende luxe.
Ik zet mijn paard niét buiten als ze heel de dag hevige regen voorspellen. Daar heeft ze niks aan. 9 van de 10 paarden bij ons trekken zich daar niks van aan en staan in het midden van de wei te grazen, de mijne staat met een zuur gezicht aan de draad. Lijkt mij toch duidelijk genoeg denk ik dan: ze wil niet!
Ik gooi haar wel minstens een uurtje buiten. Ondertussen doe ik dan haar stal en kan ze toch een beetje haar benen strekken. Ik kan de stal niet uitmesten als ze daar in staat; niet dat ze stout is ofzo maar ze heeft een heel lichte stofallergie dus ik wil haar niet in de buurt als ik met stro sta te smijten. Dan moet ze maar een uurtje zielig doen aan de draad, dat lijkt mij dan gezonder dan al das fijn stof in haar neus te krijgen.
Doe wat voor jou goed voelt. Het is jouw paard, jij kent haar het beste en kan haar waarschijnlijk ook het beste lezen. Ik zou haar wel dagelijks even laten buiten komen, al is het dat uurtje. Ze moet even haar benen kunnen strekken, en contact hebben met de andere paarden.
Als dit probleem zich in de zomer niet voordoet, heb je waarschijnlijk een paard dat gewoon niet van de winter houdt. Koude, regen, plassen op de wei, ... En dat mag gewoon, denk ik dan. Mijn paard staat van maart/april tot november 24/7 buiten, en met plezier! Maar in de winter zie ik haar soms naar de de wei kijken, en dan naar mij met zo'n blik van "dit meen je toch niet he?" Als ik haar los meeneem, draait ze zich soms vlak voor de ingang van de wei om en wandelt ze weer naar haar stal. Hoe duidelijk moet ze zijn, denk ik dan
elnienjo schreef:LWDaisy schreef:Het voelt raar en fout om ze binnen te houden in de huidige maatschappij, de meeste mensen roepen altijd maar dat ze buiten moeten, liefst 24/7. In theorie snap ik dat, maar in de praktijk zijn we bezig met gedomesticeerde dieren die vaak het mooie leventje gewend zijn, en de daarbij horende luxe.
Ik zet mijn paard niét buiten als ze heel de dag hevige regen voorspellen. Daar heeft ze niks aan. 9 van de 10 paarden bij ons trekken zich daar niks van aan en staan in het midden van de wei te grazen, de mijne staat met een zuur gezicht aan de draad. Lijkt mij toch duidelijk genoeg denk ik dan: ze wil niet!
Ik gooi haar wel minstens een uurtje buiten. Ondertussen doe ik dan haar stal en kan ze toch een beetje haar benen strekken. Ik kan de stal niet uitmesten als ze daar in staat; niet dat ze stout is ofzo maar ze heeft een heel lichte stofallergie dus ik wil haar niet in de buurt als ik met stro sta te smijten. Dan moet ze maar een uurtje zielig doen aan de draad, dat lijkt mij dan gezonder dan al das fijn stof in haar neus te krijgen.
Doe wat voor jou goed voelt. Het is jouw paard, jij kent haar het beste en kan haar waarschijnlijk ook het beste lezen. Ik zou haar wel dagelijks even laten buiten komen, al is het dat uurtje. Ze moet even haar benen kunnen strekken, en contact hebben met de andere paarden.
Als dit probleem zich in de zomer niet voordoet, heb je waarschijnlijk een paard dat gewoon niet van de winter houdt. Koude, regen, plassen op de wei, ... En dat mag gewoon, denk ik dan. Mijn paard staat van maart/april tot november 24/7 buiten, en met plezier! Maar in de winter zie ik haar soms naar de de wei kijken, en dan naar mij met zo'n blik van "dit meen je toch niet he?" Als ik haar los meeneem, draait ze zich soms vlak voor de ingang van de wei om en wandelt ze weer naar haar stal. Hoe duidelijk moet ze zijn, denk ik dan
Ben ik het helemaal mee eens! Onze paarden zijn daar niet meer op gefokt om nog het leven van een semi wild paard te moeten leven. Die warme stal is toch echt ook wel lekker. En in de zomer is het een ander verhaal. Dan haal je ze wellicht juist tijdens 'n hittegolf overdag naar stal en genieten ze van de zwoele zomernacht op de wei.
freetorun schreef:Er zijn een paar opties:
1. Aangezien ze aan huis staan iets creëren waardoor ze wel zelf kan kiezen om op stal te staan. Dus of een stal in de wei bijvoorbeeld of via draadjes naar de stallen.
2. Proberen of je het kan oplossen met hooi bijvoeren op de wei
3. Naar binnen doen