Paard wil niet buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:08

rien10 schreef:
Paard wil graag binnen? Nou, dan mag ze naar binnen.

Dit dus.

Cheminee

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:14

Hier een paard die het ook deed. Helaas had het toch echt te maken met ongelukkig zijn en honger.

Nu verplaatst naar een andere groep (zelfs met lagere omheining) maar wel meer eten en korter buiten (10 tot 4 ipv 8 tot 6)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:30

Er zijn een paar opties:
1. Aangezien ze aan huis staan iets creëren waardoor ze wel zelf kan kiezen om op stal te staan. Dus of een stal in de wei bijvoorbeeld of via draadjes naar de stallen.
2. Proberen of je het kan oplossen met hooi bijvoeren op de wei
3. Naar binnen doen

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:31

Het voelt raar en fout om ze binnen te houden in de huidige maatschappij, de meeste mensen roepen altijd maar dat ze buiten moeten, liefst 24/7. In theorie snap ik dat, maar in de praktijk zijn we bezig met gedomesticeerde dieren die vaak het mooie leventje gewend zijn, en de daarbij horende luxe.

Ik zet mijn paard niét buiten als ze heel de dag hevige regen voorspellen. Daar heeft ze niks aan. 9 van de 10 paarden bij ons trekken zich daar niks van aan en staan in het midden van de wei te grazen, de mijne staat met een zuur gezicht aan de draad. Lijkt mij toch duidelijk genoeg denk ik dan: ze wil niet!

Ik gooi haar wel minstens een uurtje buiten. Ondertussen doe ik dan haar stal en kan ze toch een beetje haar benen strekken. Ik kan de stal niet uitmesten als ze daar in staat; niet dat ze stout is ofzo maar ze heeft een heel lichte stofallergie dus ik wil haar niet in de buurt als ik met stro sta te smijten. Dan moet ze maar een uurtje zielig doen aan de draad, dat lijkt mij dan gezonder dan al das fijn stof in haar neus te krijgen.

Doe wat voor jou goed voelt. Het is jouw paard, jij kent haar het beste en kan haar waarschijnlijk ook het beste lezen. Ik zou haar wel dagelijks even laten buiten komen, al is het dat uurtje. Ze moet even haar benen kunnen strekken, en contact hebben met de andere paarden.

Als dit probleem zich in de zomer niet voordoet, heb je waarschijnlijk een paard dat gewoon niet van de winter houdt. Koude, regen, plassen op de wei, ... En dat mag gewoon, denk ik dan. Mijn paard staat van maart/april tot november 24/7 buiten, en met plezier! Maar in de winter zie ik haar soms naar de de wei kijken, en dan naar mij met zo'n blik van "dit meen je toch niet he?" Als ik haar los meeneem, draait ze zich soms vlak voor de ingang van de wei om en wandelt ze weer naar haar stal. Hoe duidelijk moet ze zijn, denk ik dan :)

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:38

freetorun schreef:
Er zijn een paar opties:
1. Aangezien ze aan huis staan iets creëren waardoor ze wel zelf kan kiezen om op stal te staan. Dus of een stal in de wei bijvoorbeeld of via draadjes naar de stallen.
3. Naar binnen doen

Volgens mij heeft ze al meerdere keren aangegeven dat optie 1 dus niet kan.

Verder zou ik inderdaad hooi gaan bijvoeren in het land. Wanneer wij onbeperkt hooi gaan voeren in het land wanneer er minder gras staat merk je direct dat ze slechter op stal willen.

En wanneer dat niet helpt toch gewoon op stal zetten?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:51

Paard ervaart meer comfort op stal, al is het lichamelijk (en onder de juiste omstandigheden ook geestelijk) beter als ze voldoende beweging krijgen.
Zaak om uit te zoeken waarom het op de weide niet comfortabel is, is dat het eten, de groep, koude? En dat kan betekenen dat je mogelijk op zoek moet gaan naar een andere stal wanneer er zaken niet aangepast kunnen worden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:03

Ik heb er hier ook zo één staan. In de zomer gaat het redelijk en staat ze niet continue bij de ingang van de wei, maar zodra de dagen korter, kouder en natter worden staat ze bij de ingang en wil echt heel duidelijk naar binnen.

Het scheelt iets met hooi in de wei voeren, hebben nu een tent in de wei staan en daar staat ze dan veel in. Maar na een uurtje of 2 gaat ze toch echt liever naar stal. Als ze ook maar iets of iemand hoort staat ze er direct en roept ze. En de keren dat ze de keuken in aan het staren is en roept zijn per dag ook niet op 2 handen te tellen. :+

Nu ben ik thuis, eigen bedrijf, dus kan eigenlijk altijd gewoon naar binnen halen. Wat ik vaak dus ook gewoon doe. Dan later nog maar een keer even buiten of iets, haal ze er wel sowieso meerdere keren per dag uit en ook de avond even eruit, al is het maar een half uurtje stappen.

Nu is ze overigens nog niet zelf door de draad naar stal gegaan, maar happy is ze buiten echt niet dan en ga haar dan ook niet verplichten daar te blijven.

Heb ook van alles geprobeerd met voeren, dus geen voer zodra ze binnen komen. Zelfs alleen buiten in de tent gevoerd, maar die link lijkt er niet te zijn (naar binnen is eten).

Maar lastig is het wel, zeker als je ze niet zelf thuis hebt staan of dus zelf toezicht hebt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:07

Het dan maar op stal zetten lijkt uit de berichten 9oo geen optie want dan gaat de rest etteren en door draden heen.

Daarom zou ik er voor kiezen hooi te voeren en kijken hoe dat gaat.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:13

Wissel het om. Laat haar in de ochtend op stal en zet haar later in de wei buiten zodat ze tegelijk naar binnen kunnen. Dan is het probleem met door de draden gaan wrs weg. Ze zal dat wrs ook niet leuk vinden dus wellicht kun je het zo toch opbouwen door haar steeds iets eerder naar buiten te doen.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:20

Tancreda4 schreef:
Het dan maar op stal zetten lijkt uit de berichten 9oo geen optie want dan gaat de rest etteren en door draden heen.

Daarom zou ik er voor kiezen hooi te voeren en kijken hoe dat gaat.

Waarom zouden ze dat doen? Ze staan toch gewoon in de groep. Lijkt me niet goed als er 1 paard word uitgehaald ze direct door de draden heen gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:22

lisa_sjouke schreef:
Wij habben ook zo'n paard, uit eindelijk begonnen met 2 dagen op stal laten staan. Daarna 1 uur per dag naar buiten. Dit iedere 3 dagen ongeveer verlengt met 1 uur. Nu staat ze hele dagen buiten en in de zomer maanden zelfs 24/7

Dit dus. Paard voelt zich (nog) niet comfortabel bij het buiten staan, en nu krijgt ze er elke dag een negatieve ervaring bij.
Ik heb met mijn paard ook moeten opbouwen, vanaf vijf minuten zelfs. Haal haar van de wei af vóórdat ze oncomfortabel wordt.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:22

Citaat:
Waarom zouden ze dat doen? Ze staan toch gewoon in de groep. Lijkt me niet goed als er 1 paard word uitgehaald ze direct door de draden heen gaan.

Omdat ze denken dat de andere eten krijgt?

Ik zou ook beginnen met hooi voeren op de wei en eventueel later buiten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:27

Ja, beginnen met hooi voeren op de wei. Geloof niet dat er een paard is die liever op stal wil staan. Dan is het of omdat er niet voldoende eten is of omdat ze zich niet veilig voelt in de kudde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:30

Of omdat het rotweer is en de wei modderig. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom de plek waar de paarden buiten staan niet voldoet.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:59

Ik zit er nu inderdaad aan te denken om haar later naar buiten te brengen.
En een dag als vandaag kan dat best maar een uurtje zijn. Schijtweer nu

Om nog maar wat informatie te geven over hoe ze staan en waarom een schuil stal niet handig is

De paarden staan hier (altijd) `s nachts op stal met veel hooi.
Er ligt voor de nacht meer dan voldoende, er ligt `s morgens nog voor.
Ze staan nu op een stuk van 5 hectare waar normaal koeien lopen/gemaaid word.
Als dit stuk op is, gaan ze naar het volgende stuk. Dit is 10 hectare. Zo kunnen ze de hele boerderij rond. Totaal 70 hectare.
De meeste dammen liggen zodat de paarden niet zonder over onze toegangsweg naar de stal kunnen. Wat betekend dat er niemand bij ons kan komen.

De wei is niet modderig alleen de ingang is kapot gelopen

Tot nu toe, idereen bedankt voor de tips.
Nog meer tips graag!
Maar liever niet over hooi voeren of schuilstallen plaatsen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:34

peach2001 schreef:
Wissel het om. Laat haar in de ochtend op stal en zet haar later in de wei buiten zodat ze tegelijk naar binnen kunnen. Dan is het probleem met door de draden gaan wrs weg. Ze zal dat wrs ook niet leuk vinden dus wellicht kun je het zo toch opbouwen door haar steeds iets eerder naar buiten te doen.

Ik vul even aan, want ik moest kind naar school brengen :=

Door ze later buiten te zetten neem je tevens controle over de situatie terug. Nu gaat ze naar buiten met de rest en zij bepaald wanneer zij en de rest van de paarden naar binnen gaan. Door haar op stal te laten bepaal jij wanneer ze naar buiten gaat en wanneer ze naar binnen gaat. Wrs gaat ze het op stal moeten blijven terwijl iedereen naar buiten gaat minder leuk vinden waardoor de associatie met stal minder leuk wordt met als gevolg, hopelijk, dat ze minder graag lang op stal wil blijven. Het gevolg is dus een hopelijk constructieve opbouwende oplossing voor het probleem waarbij de controle weer in handen is van de mens en niet van het paard.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:47

peach2001 schreef:

Nikass schreef:
Wij habben ook zo'n paard, uit eindelijk begonnen met 2 dagen op stal laten staan. Daarna 1 uur per dag naar buiten. Dit iedere 3 dagen ongeveer verlengt met 1 uur. Nu staat ze hele dagen buiten en in de zomer maanden zelfs 24/7

Ik vind dit twee hele sterke opties waaraan ik ook dacht toen ik het las.
Staat het paard verder wel in een plezierig groepje? Heeft ze maatjes? Die van mij weigerde op een gegeven moment ook de stal uit te komen en wilde er meteen weer uit als ze mensen zag, simpelweg omdat ze he-le-maal niks had met de groep waarin ze stond en ook steeds voor haarzelf op moest komen.. Toen dat duidelijk werd zijn we meteen naar een ander groepje gegaan en wist ze niet hoe snel ze naar buiten wilde en leefde ze weer helemaal op. Zijn jaren haar beste vriendjes geweest.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:53

Ik zou eens een mailtje eraan wagen: http://www.equusresearch.nl/

Machteld van Dierendonck is expert op gebied van paardengedrag en werkt ook samen met diverse universiteiten, o.a. Utrecht bv. Zij kan je vast best advies geven.

Verder zou ik idd beginnen met laat nr buiten en dan met de rest naar binnen. Dit langzaam uitbouwen naar minimaal 4u. Of in de ochtend een uurtje buiten en dan in de avond met de rest terugkomen. Dan is ze twee x de stal uit. :j En kan je ook kijken wat de cohesie in de groep als samenstelling is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:58

elnienjo schreef:
rien10 schreef:
Paard wil graag binnen? Nou, dan mag ze naar binnen.

Dit dus.

Vind ik ook. Ik zie het probleem dus niet.Ts heeft de luxe dat ze haar paarden aan huis heeft staan,dus dan is het gemakkelijk om individuele verschillen in de verzorging te realiseren.Op een pensionstalling is het lastiger als je paard iets anders wil dan wat de normale stalroutine is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:05

Het zal allemaal wel met dat ideaal dat alle paarden 24/7 buiten moeten. Ik doe het al jaren zo met mijn 'lastige' ;) merrie. Ze mag naar binnen wanneer ze wil. De hele zomer moet ik haar achter uit het land trekken, want dan heeft ze het prima buiten. En wanneer het weer slechter wordt, dan probeer ik haar te overtuigen tot minimaal 6 uurtjes. Maar als ze aan het hek staat te gillen, mag ze naar binnen. Na het roepen bij het hek volgt namelijk paniekerig heen en weer rennen. En dan vind ik minder fijn. Dan doe ik later op de dag wel weer iets extra's met haar. Zijn paard en ik beiden heel tevreden over.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:41

LWDaisy schreef:
Het voelt raar en fout om ze binnen te houden in de huidige maatschappij, de meeste mensen roepen altijd maar dat ze buiten moeten, liefst 24/7. In theorie snap ik dat, maar in de praktijk zijn we bezig met gedomesticeerde dieren die vaak het mooie leventje gewend zijn, en de daarbij horende luxe.

Ik zet mijn paard niét buiten als ze heel de dag hevige regen voorspellen. Daar heeft ze niks aan. 9 van de 10 paarden bij ons trekken zich daar niks van aan en staan in het midden van de wei te grazen, de mijne staat met een zuur gezicht aan de draad. Lijkt mij toch duidelijk genoeg denk ik dan: ze wil niet!

Ik gooi haar wel minstens een uurtje buiten. Ondertussen doe ik dan haar stal en kan ze toch een beetje haar benen strekken. Ik kan de stal niet uitmesten als ze daar in staat; niet dat ze stout is ofzo maar ze heeft een heel lichte stofallergie dus ik wil haar niet in de buurt als ik met stro sta te smijten. Dan moet ze maar een uurtje zielig doen aan de draad, dat lijkt mij dan gezonder dan al das fijn stof in haar neus te krijgen.

Doe wat voor jou goed voelt. Het is jouw paard, jij kent haar het beste en kan haar waarschijnlijk ook het beste lezen. Ik zou haar wel dagelijks even laten buiten komen, al is het dat uurtje. Ze moet even haar benen kunnen strekken, en contact hebben met de andere paarden.

Als dit probleem zich in de zomer niet voordoet, heb je waarschijnlijk een paard dat gewoon niet van de winter houdt. Koude, regen, plassen op de wei, ... En dat mag gewoon, denk ik dan. Mijn paard staat van maart/april tot november 24/7 buiten, en met plezier! Maar in de winter zie ik haar soms naar de de wei kijken, en dan naar mij met zo'n blik van "dit meen je toch niet he?" Als ik haar los meeneem, draait ze zich soms vlak voor de ingang van de wei om en wandelt ze weer naar haar stal. Hoe duidelijk moet ze zijn, denk ik dan :)

Ben ik het helemaal mee eens! Onze paarden zijn daar niet meer op gefokt om nog het leven van een semi wild paard te moeten leven. Die warme stal is toch echt ook wel lekker. En in de zomer is het een ander verhaal. Dan haal je ze wellicht juist tijdens 'n hittegolf overdag naar stal en genieten ze van de zwoele zomernacht op de wei.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:52

elnienjo schreef:
LWDaisy schreef:

Ben ik het helemaal mee eens! Onze paarden zijn daar niet meer op gefokt om nog het leven van een semi wild paard te moeten leven. Die warme stal is toch echt ook wel lekker. En in de zomer is het een ander verhaal. Dan haal je ze wellicht juist tijdens 'n hittegolf overdag naar stal en genieten ze van de zwoele zomernacht op de wei.

En dat is maar net hoe je het zelf indeelt.
Als je zorgt voor de goede omstandigheden (goede schuilstal met een dik strobed en hooi, buiten stuk in zand en verharding met hooi aanwezig) dan kan imo ieder paard 24/7 buiten staan. De enige factor dat je dan nog hebt is het al dan niet samen zetten met andere paarden. (De mijne staan bv perfect 24/7 buiten, maar mijn oude merrie trekt het niet zo goed meer in een grotere kudde, die laat zich wegjagen en durft niet te gaan liggen om te slapen. Deze staat nu samen met haar dochter maar zou in groter kuddeverband bv beter in de nacht apart staan om toch haar voeding en rust te kunnen pakken.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:15

freetorun schreef:
Er zijn een paar opties:
3. Naar binnen doen

Optie 4; verhuizen naar een stal waar ze wel zelf kan kiezen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 18:28

Naar mijn idee is de groep hecht.
Zo hecht dat ze zoals vandaag later naar buiten gaat, ze loopt te roepen en de pony beslist dat ze dan maar allemaal naar binnen gaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:36

Staat ze onder dek?