cijsalover schreef:Kampje?
Zo noemde wij dat vroeger ook, 25-30 jaar geleden.
Overigens stonden de paarden daar niet 12u per dag in maar een paar uurtjes.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Monique1963 schreef:Ik ben van 1963 en vroegah kenden we het systeem wat we nu kennen als paddock niet. Het was maar zelden dat er bij een box een stukje buiten was. Dus paarden stonden in boxen, in het land, of op de wei of je gooide ze in de rijbak (binnen of buiten) of bij heel luxe stallen in de stapmolen. Uitloopstallen was ook nog niet zo gebruikelijk.
Het ligt er ook aan van hoeveel jaar terug je bedoelt. Vroegah is voor mij een andere vroegah dan voor jou, ts.
En ik ben nieuwsgierig waarom je dat woord zoekt?
Mizora schreef:En dat deed het balletje rollen dat ik eigenlijk helemaal niet wist wat het Nederlandse woord voor paddock is.
Janneke2 schreef:...oma las het in de jaren zeventig al in "Ruiters van Morgen" van Nora Scully Tack.
"Wie een goed hek om de rijbaan zet, heeft meteen een paddock voor als de pony om een of andere reden niet de wei in kan."
Maar ik houd mij aanbevolen voor oud Nederlandse termen zoals 'kraal'....
Waves schreef:Jessix schreef:Bak? Landje zonder gras? Maar het eigenlijk altijd paddock genoemd en nooit bedacht dat het ooit die postzegels zouden worden zoals we dat nu veel zien.
Die postzegels zijn van de laatste 25 jaar. Daarvoor was dat er niet. Komt denk ik doordat zoveel meer mensen paarden hebben én dat al die mensen hun paarden toch een beetje buiten willen hebben. Er is gewoon niet genoeg weiland voor al die beesten.
Jessix schreef:Nou ja, ik ben 40 en weet niet beter of dat er paddocks zijn. Maar misschien keken wij vroeger te veel cowboyfilms.Alleen waren dat dus niet kleine stukjes, maar gewoon een bak waar de paarden op mochten of een kaal stuk land, al dan niet met de stal er aan vast.