Stro-korrels of vlas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 00:17

Ik hoop dat TS het niet erg vind dat ik deze vraag in haar topic stel. Want wil haar topic niet kapen. Maar zo te zien zijn hier mensen met gebruikservaring. Want ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn met strokorrels, voornamelijk Equibedding. En dan in het speciaal eigenlijk voor een paard dat echt veel plast op stal? Ik heb echt een pis-merrie. Die meerdere grote plassen doet in de nacht op verschillende plekken. Waardoor ik elke dag weer 1 of 2 overvolle kruiwagens stro eruit mag halen. Hoe houd je dat schoon als ze op strokorrel staat? En hoeveel korrels kost dat wel niet. Ik heb een ruin die netter is (afkloppen) maar wel veel het stro door zijn stal schopt en loopt. Geen idee hoe dat met korrels gaat? En is het echt goedkoper? Ik als leverancier zou dat natuurlijk ook zeggen maar merken jullie dat ook echt in de praktijk en zeker bij de viespeuken?

Ik heb nu stro. En wil daar graag van af vanwege de grote mesthoop. En een goedkopere optie is altijd welkom natuurlijk (duurder niet:P). Vlas wil ik niet. Ik mag mijn mest bij een boer kwijt maar alleen als ik ze op stro heb staan. Vlas verteert moeilijk en wil die liever niet op zijn akker. Daarnaast hoor ik dat van slechte hoeven en hoefzweren op vlas ook vaker. En ik vind het zelf al prikspul en oncomfortabel dus kan mij niet zo goed voorstellen dat het lekker comfortabel is voor het paard. Daarnaast vind ik de hele manier van gebruiken maar niks, dat soort oppotten. Ik wil graag elke dag een school stalletje zonder plas en mest. Heb de merrie wel eens een hele dikke laag stro gegeven en geprobeerd de natte plekken maar 1 à 2 x per week eruit te halen. En veel schoon er steeds bij. Maar daar was ook geen beginnen aan om het netjes en schoon te houden. En scheelde ook niet in stroverbruik. Maar strokorrels werken net zo als vlas of niet? Hoe gaat het dan met de plasplekken? Is dat schoon en droog te houden?

schuimpie

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:24

Er loopt nu een topic waarbij de ts ook een enorme zeikerd op stal heeft staan, lees die ervaringen maar eens. Ook de mijne is een enorme zeikerd en hem heb ik in die 16 jaar nog nooit zo droog gehad staan als op de strokorrels.
Wat betreft vast zitten in de hoeven: er is inderdaad een enorm verschil tussen de kleine korrels en de grotere equibedding. De kleine korrels worden zand-achtig, equibedding heeft een beetje de structuur van houtkrul. Kleine korrels een tijdje gebruikt en die kunnen idd plakken onder de hoeven, dat heb ik bij de equibedding niet meer, en het stoft niet in tegenstelling tot de kleine korrels. Van equibedding is ook een proefpakket te krijgen. Kijk eens op hun Facebook, daar zie je nog wel meer gebruikerservaringen. Voor mij echt een top product!

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:38

Ik gebruik stro en Equibedding. Stro voor de twee varkens en Equibedding voor de twee schonere pony's.
Ik vond de Equibedding voor de twee smerige pony's te duur in gebruik. Doordat mest door de stal werd gelopen, moest ik te vaak veel eruit halen om het geen natte vieze bende te laten worden.
Natuurlijk zijn ze op stro ook vies en geeft dat dagelijks per pony veel stro afval en moet er dagelijks behoorlijk schoon stro in.
Maar ik gebruik grote balen stro en betaal daar rond de 45 euro voor en gebruik ongeveer 2 balen per maand. Dus zeg 50 euro stro per pony per maand. Van Equibedding had ik bij de vieze pony's ongeveer twee a drie zaken per week nodig om het schoon te houden. Een zak kost 6 euro, dus dat kost mij in ieder geval 60 euro per maand.

Ik heb geen kosten voor afvoer mesthoop, dus dat zit niet in de berekening.
Voor de schone pony's ben ik wel echt fan van de Equibedding. Als is het best even zoeken geweest hoe je het het beste kan bewerken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:57

Met een echte viezerik op stal vrees ik dat strokorrels niet echt goedkoop zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:19

Qua plasplek. Op dit stukje equibedding plasten toen 4 paarden.

Afbeelding

Zoals je ziet is het nu goed droog. De zwarte tekening die je ziet...zo nat was het toen we nog stro en later zaagsel gebruikten.
Zodra de equibedding erop ging werd het vocht zelfs uit de rubber matten getrokken!

De stallen hier zijn mooi droog.
Heb 2 redelijk viespeuken die de mest door de stallen heen draaien en verstoppen en euhhh wil geloof ik niet weten wat ze er nog meer mee doen. :')

Viespeuk 1
Afbeelding

Viespeuk 2
Afbeelding
En mee stallen zijn op deze foto's nog niet gedaan.

Qua mesthoop hebben wij dus veeeeeel minder afval. En de boeren zijn ook blij met de equibedding, veel mest en weinig bijproduct.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:27

bedankt voor de info mirjamalvaro, ik vind het erg interessant. Gebruik al jaren vlas maar vind het vrij prijzig (verder wel erg tevreden over). En zo'n bigbag vind ik niet duur, die kan ik hier wel kwijt. Misschien eerst maar eens testen met pak want het zou me niet verbazen als mijn Ierse dame alles opvreet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:33

Is zo’n bigbag ook fijn/ handig in gebruik? Ik vind een bigbag zaagsel echt vreselijk om leeg te scheppen namelijk en dat is nogwel licht en luchtig :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:39

Oh en het ligt dus echt heerlijk geloof ik :')

Jaja op de plasplek diep in slaap, gelukkig maar dat het zo droog is. :7

Afbeelding

Bigbag geen idee, wij gebruiken zakgoed.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:46

hier ook ervaring met strokorrels.
Maar zelf was ik er niet blij mee. Op de stal waar ik reed stapten ze in 2017 over op strokorrels. Man wat een ellende was dat. Korrels werden er droog in gegooid en niet natgespoten, dus daar begon het al mee. Die brokjes waren kei en keihard dus even snel verpulveren was er niet bij. Paard vrat de brokjes op, want meende dat het biks was ( gevolg; lichte koliek gehad, gelukkig maar 1 keer). Daarnaast ging het spul, als het eenmaal eindelijk uit elkaar gevallen was, als 1 grote harde plakaat vast zitten in de hoef ( paard was beslagen), zo vast dat ik niet eens meer over hoeven uitkrabben sprak, maar over hoeven uithakken. Want moest het er letterlijk uithakken gewoon om de hoeven schoon te krijgen.

that said; ik zie hier foto's van dat equibedding en dat ziet er heel anders uit dan de strokorrels die die mensen kochten. Op de foto's hier ziet het uiteengevallen eruit als zeer fijn gehakseld stro en dat zag er bij hun niet zo uit, maar als een grote 'zanderige'substantie ( met zanderig bedoel ik, het had de structuur van zand, niet dat er zand in zat dus) net een soort leemlaag zeg maar.
Duidelijk dat de ene strokorrel de ander niet is.....maar wat zij inkochten; 1 groot drama....mede doordat de korrels niet nat werden gespoten, maar zo droog er in werd gegooid. Maar ook de leemachtige substantie die het werd na uiteenvallen hielp absoluut niet wat betreft gemak.

Dat equibedding ziet er wel heel mooi uit moet ik zeggen en zou imo nog het proberen waard zijn.

Maar die strokorrels die zij hadden; DRAMA met hoofdletters; kreeg je gewoon een leemachtige harde laag in je box wat ook nog eens met beslagen hoeven muurvast in de hoeven ging zitten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:06

tienus63 schreef:
Check net even de factuur € 278,- big bag 1000 kg, wordt me in de schuur gezet.
In zakken zal het vast iets duurder zijn.

Tienus, is dat een beetje te doen, zo'n bigbag leegscheppen?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:32

@ schuimpie bedankt. Ik zou eens op zoek gaan naar dat topic.
@ cupido1996 bedankt! Het bevestig wel een beetje mijn vermoeden dat het voor schone paarden beter gaat werken dan voor viespeuken. Wat vind jij de beste/fijnste manier om te verwerken dan? En fijn dat je de kosten wilt delen dan heb ik een beetje een inzicht.
@ lukasje. Daar ben ik dus ook bang voor. Ze dumpt echt wel minimaal 4-5 x zoveel liter urine in de stal dan mijn ruin. En ook nog op verschillende plaatsen. En de volgende nacht gebruikt ze weer andere plekken.
@ mirjamalvaro Minder mesthoop zou ik echt wel prettig vinden. Scheelt echt ruimte. Maar ik mag mijn stro kwijt bij de buurman op zijn land gratis. Maar ik ben bang dat hij toch een keer gaat zeggen dat dit hem ook wel te gortig wordt, zoveel. En inderdaad het is vooral heel veel stro en weinig mest (komt ook door die plasplekken).
@ xxCynnxx Bedankt. Als ik strokorrels zou nemen zal ik Equibedding nemen. Dus dit bevestigd het alweer. Jammer dat het zo slecht bevallen is. Maar volgens mij moet je het wel echt nat maken de eerste keer voor een lekker bedje.

@ alle strokorrelgebruikers. Hoeveel gebruiken jullie nu per maand/jaar? Hoeveel doe je er elke keer bij?Hoevaak gaat de natte plek eruit? Zie je dat ergens aan? En hoe vaak haal je de hele stal leeg en begin je opnieuw? Blijf het oppervlak echt mooi droog?

@ TS je had het over dat je stro duur vond. Maar als ik de prijzen van vlas zie tegenwoordig vind ik het wel meevallen. Al verbruik je het natuurlijk anders. Maar de ruin kost mij op dit moment 32 euro in de maand aan stro. (afkloppen) maar ik vind dit reuze meevallen en hij staat echt op een dik pak. Ik vraag mij ook af of Equibedding hier tegenop kan. Al zal hij daar misschien ook maar weinig van gebruiken. Maar de merrie kost mij nu in de maand al minimaal 80 euro aan stro. En zij staat niet eens op een hele dikke laag. Beide paarden zullen straks als het nog eerder donker wordt wel wat omhoog gaan in verbruik. Ze gaan namelijk op stal zodra het donker wordt. Dus dan staan ze er nog wat langer in. Ik gebruik trouwens kleine baaltjes. En die kosten mij 4 euro per stuk. Ik haal trouwens niet standaard 1 x per week de hele stal leeg. Ik ben namelijke een pietlut en haal elke dag alles wat een beetje vies is er wel uit waardoor het niet nodig is. Bij de merrie gooi ik elke dag minimaal haar halve stal weg.
Maar ik snap dat jij geen stro wil vanwege het stof, volume en wellicht ook meer arbeid.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:51

o de allereerste keer hadden ze het wel natgespoten....maar dus ook echt alleen de allereerste keer. Daarna werden de korrels er droog bij gegooid, want volgens hun zou dat zo uit elkaar vallen. Wat het niet deed; vond vaak genoeg de volgende dag nog complete korrels terug.
Ook werd er, als er bijgegooid moest worden, er veel te weinig bij gegooid, dus die mooie schone boxen zagen er al vrij snel helemaal er niet zo mooi schoon en droog uit.

Moet wel zeggen; het spul nam fantastisch vocht op, mits je het correct gebruikt kwa hoeveelheid. Maar goed; dat laatste is met alle bodembedekking natuurlijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:47

Ik heb eens gedaan wat de fabrikant/leverancier zei en het 3 maanden laten liggen en alleen vies er uit en wekelijks een zak er bij.
Ondanks dagelijks de kantjes naar het midden werken zaten er na verloop van tijd vieze schimmelranden aan de zijkant van de boxen en bleek één zak per week er bij (zoals aanbevolen) lang niet voldoende om de paarden op een aangenaam bed te laten liggen. Ze hadden binnen een maand kale hakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:49

Dus in gebruik toch wel meer nodig wat het duurder maakt wat mijn verkoper ook al aangaf? Met vlas kom ik wel uit met een pak per paard per week erbij.

Stro is hier aanzienlijk duurder dan €4,- per baal, kost me teveel opslag ook, en geeft me te veel mest. Daarbij te stoffig voor mijn stofgevoelige paard, en ik vind het heel snel heel nat worden.

Vlas verteert in mijn ervaring juist wel heel goed, weinig mest, zacht en goed absorberend bed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:55

Ik kwam láng niet uit met wat de korrels zo aantrekkelijk zou moeten maken én ik heb wel 4 verschillende merken geprobeerd.
Nu al weer jaren terug op gewone houtkrul en bij slecht weer (dat ze dagelijks enkele uren op stal staan) doe ik een week of iets langer met een baal houtkrul. Als het zand droog is slapen ze buiten en komen ze niet in de stal met bedding, die gebruiken ze dan toch alleen maar als toilet ;(

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:11

Ik ben super tevreden met strokorrels. Gebruik ze nu 2 jaar. Scheelt wel een hele hoop dat mijn paard heel schoon is. (poept en plast in 1 soms 2 hoeken).
Ik koop 1 pallet per jaar (50x20 kg). (Paard staat gehele jaar door snachts binnen overdag buiten).
Begonnen met denk 7 zakken in een lege stal. En gooi er nu af en toe eens een zak bij.
Ander paard op stal verbruikt 2x zoveel. Die plast en poept door zijn hele stal :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:17

Ik gebruik Rapsodie en betaal bij lange na niet de prijzen die jullie noemen, kopen jullie de baaltjes los in ofzo?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:23

Zonder het topic te willen kapen van ts nog een vraag/opmerking over vlas - strokorrels. Wij gebruiken nu vlas, ben ik op zich tevreden over, maar we hebben wel erg last dat de muizen de vlasvoorraad aanvreten waardoor de vlaspakken leeglopen. Dit geeft een hoop rommel in de opslag :( . Heeft iemand ervaring met de interesse van muizen voor pakken strokorrels? Worden die ook aangevreten en zo ja, lopen die pakken dan leeg? Of is een pak strokorrels voor muizen oninteressant, omdat het in een zak korrels niet zo goed toeven is als in een zak zachte vlas :D ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:32

meggiemeg, wat betaal jij voor die rapsodie dan? En absorbeert dat goed?

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:40

criollo_yess schreef:
Zonder het topic te willen kapen van ts nog een vraag/opmerking over vlas - strokorrels. Wij gebruiken nu vlas, ben ik op zich tevreden over, maar we hebben wel erg last dat de muizen de vlasvoorraad aanvreten waardoor de vlaspakken leeglopen. Dit geeft een hoop rommel in de opslag :( . Heeft iemand ervaring met de interesse van muizen voor pakken strokorrels? Worden die ook aangevreten en zo ja, lopen die pakken dan leeg? Of is een pak strokorrels voor muizen oninteressant, omdat het in een zak korrels niet zo goed toeven is als in een zak zachte vlas :D ?

Bij ons zijn veel muizen maar nog nooit een zak strokorrels aangevreten gehad/gezien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:42

Wij hebben regelmatig een muizen/ratten plaag, komen bij de buren vandaan die hebben kalveren. Maar hier worden de pakken rapsodie niet aangevreten.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:43

Mijn bigbag strokorrels werd ook aangevreten door muizen, equibedding. Zaten allemaal gaten op de bodem en de korreltjes namen ze mee naar hun nest.

Mijn ervaring met dit product is helemaal niet goed. Het ging enorm snel schimmelen aan de zijkanten en het rook erg naar ammoniak in de stal. We hebben dit op kunnen meten dmv een apparaatje en de ammoniakwaarde in de lucht was veeel te hoog voor een stal! Ook oogden de stallen echt vies, maar ik denk dat ik een stal snel te vies vind en dat anderen het dan nog prima vinden.
Ook qua hoeveelheid had ik veeel meer nodig dan er voorgeschreven stond om.de stallen droog te houden. Ook stallen hier in de omgeving die het gebruiken vind ik echt niet schoon en stinken erg.

Nu met vlas weer acceptabele ammoniakwaardes en droge en schoon ogende stallen. Overigens is vlas nooit glad, maar je moet er wel een hele dikke bodem in doen om te beginnen. Ik zou dus 100% voor vlas kiezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:04

Ik gebruik gehakseld koolzaadstro. Net even wat zachter dan vlas. Maak een goed dik bed en haal 1x per week de plasplek weg. Verder elke dag de drollen er uit. Bevalt ons goed plus de mesthoop niet snel vol raakt. Het absorbeerd ook goed.

Heb daarvoor ook eens stro korrels gehad maar vond dat op ten duur erg stoffig worden ondanks ik het gebruikte volgens gebruiksaanwijzing.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:16

Kinke schreef:
meggiemeg, wat betaal jij voor die rapsodie dan? En absorbeert dat goed?

Kreeg onlangs per mail de aanbieding voor 5.25 per baal maar dan moet je wel 2 pallets bestellen, in de wintermaanden bestel ik dat ook, vind het prettig om een voorraad te hebben. Bij 1 pallet is de prijs per pak iets duurder.
Persoonlijk vind ik de rapsodie prettiger, geeft meer massa in de stal als bij een pak vlas, bij onze schone ruin kan ik het soms wel een week overslaan om er een pak bij te strooien, de andere ruin niet daar red ik dat niet mee, in de zomermaanden eens in de 10 dagen een pak erbij en de natte plek eruit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:25

Kinke schreef:
tienus63 schreef:
Check net even de factuur € 278,- big bag 1000 kg, wordt me in de schuur gezet.
In zakken zal het vast iets duurder zijn.

Tienus, is dat een beetje te doen, zo'n bigbag leegscheppen?

Ik zet er een krukje naast.
Ik ben niet zo groot en sterk.
Dus meestal gebruik ik als ie vol zit een 10 liter emmer en schep ik zo de kruiwagen vol.
Ben ik ziek zwak en misselijk dan pak ik zo’n open biksschep, (zeg maar zo’n snoep schep xxxxxl, die schuif je er gemakkelijk in.
Beter dan een normale biksschep.
Als ik gewoon bij kan, de emmer of de sneeuwschep.

Ik vind het wel handig, strooi effe emmer bij ipv meteen een zak.
Soms vind ik het wel wat stoffig als ik op de kop in zak zit, en dan verbaas ik me nog steeds over het gebrek aan stof in box.

Nog nooit ratten of muizen in de bigbag gehad.
Wel in pakken vlas en in pak stro wat we nog steeds hebben staan.

Ze krijgen geen houvast in de pellets. Ze kunnen geen gangen graven.