Welk hooi is dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Welk hooi is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:29

Dit spul heb ik ook wel eens gehad, fijn, zacht, zit best veel voedingswaarde in. Gewoon van grasland gekomen en natuurlijk gedroogd. Was alleen niet erg langstengelig gras. Paarden vonden het heerlijk. Maar voor mijn van nature vrij ronde paard en iets te makkelijke voedingsbron. Voor oudjes of jonkies in de groei wel erg geschikt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:43

kamsel schreef:
Onze eerste snee zag er zo uit als het rechter hooi. De tweede snee als het linker.
Heeft niks met droog/nat pakken te maken.
Van het groenere was de poep een stuk vaster. Zeker bij mijn paard met gevoelige darmen.

Het groene fijne spul geeft idd veel minder darmprikkeling. Ideaal dus voor zulke paarden.
Of voor ouwetjes die niet goed meer het grove spul wegkrijgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 20:42

De grasdrogerij heb ik even opgezocht en daar lijkt het inderdaad wel heel sterk op!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:19

rina schreef:
Nee hoor hoeft echt niet. Ik heb zelf al meer dan eens zulk groen hooi van het land gehaald. Ligt echt aan de zonuren en sterkte van de zon. Een 2e of 3e snee is dusdanig laat in het jaar dat de zon al niet zoveel kracht meer heeft. En ook kan het zelfs gebeuren dat het hooi wordt zonder echt zonlicht. Als het enigszins waait zonder echte zon kan je ook hooi maken. De wind droogt vaak nog beter dan zonlicht. Maar dan krijg je dus ook zulk groen hooi.

Ik haal wel al 30 jaar hooi van mijn eigen land. Onder verschillende weersomstandigheden w.o. heel snel in 4 dagen of bewolkt en eerste en tweede snee. Stengellig doorgegroeid of geil bladgras. En geloof me zo groen heb ik het nog nooit gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:07

eigenlijk wel grappig want ik zei nog dat ik het mooi spul vond
maakte ik vanmiddag een nieuw pak hooi open van een nieuwe partij, en wat zat er in?
ook mooi groen, mooi fijn en zacht spul

Afbeelding

links nieuw, en rechts nog oude hooi.

denk dat het dan komt omdat het best flink warm geweest is en dan droogt het razendsnel natuurlijk

pillow

Re: Welk hooi is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:14

Mijn hooi is dit jaar ook best wel groen. Maar lang niet zo groen als dat van TS