Hoeveel achter de hand voor dierenarts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:53

listiglistje schreef:
Ik heb niets achter de hand, maar tot 3000 kan ik wel ophoesten/ergens vandaan halen, mits garantie tot genezing.

Laatst wel overwogen mijn paard in laten slapen met koliek, operatie alleen kosten 5000 en zou oplopen met nazorg tot 7000/8000 euro.
Dat was hij niet meer waard en had ook wat andere fysieke problemen waardoor herstel moeilijk en lang zou zijn.
Dus hoe ver wil je gaan is ook de vraag.(Emotie en verstand)

Je grote reus
Heb je weer een nieuwe?

Ik heb niks achter de hand voor paard
Geb gewoon flink spaargeld wat ik elke maand aanvul

Ik ga ook nooit naar de dierenarts maar kliniek en dat tikt aan
Niet verzekerd en denk door de jaren heen wel 10.000/15.000€ armer

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:55

Lekker verzekeren je paard. Heb ik ook gedaan. Na een jaar kreeg ze verstoppingskoliek (what are the odds) en ik kreeg driekwart van de rekening terug. Ik heb mijn verzekering er voor 10 jaar uit nu. Zoveel had ik in een jaar niet bij elkaar kunnen sparen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:56

xJitskee schreef:
Ik heb niet echt een bedrag apart, het gaat van de gewone spaarrekening indien nodig. (Godzijdank niet nodig geweest, rekeningen nooit boven de €350 geweest in de afgelopen 10 jaar _O_ )
Ik heb wel voor mezelf grenzen vastgesteld. Gebroken benen worden hier niet geopereerd, ze gaan hier geen maanden op boxrust, koliekoperaties doen we ook niet. De risico's en prognose weeg ik goed af, niet dat mijn dieren me het geld niet waard zijn, integendeel, maar sommig leed wil ik ze besparen. Tandarts, ontworming, hoefsmid en dergelijke dingen plan ik in zodat dat niet van de spaarrekening hoeft.

Hier hetzelfde.
Er staat uiteraard gewoon een paar duizend op de spaarrekening maar dat is bedoelt voor elk doel waar het op dat moment voor nodig is.
Kleine rekeningen betaal ik ook gewoon van de lopende.
Geloof dat mijn hoogste rekening ooit iets van 350 euro was. (Koliek op zondag).
Afkloppen maar in 16 jaar nog nooit een hoog bedrag uit hoeven geven.
Koliek operatie of maanden boxrust zijn hier ook absoluut geen optie.

LoveBodin

Re: Hoeveel achter de hand voor dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:06

Hier ook geen aparte spaarrekening geloof ik. Mijn ouders staan garant en die hebben een spaarrekening, maar dat is niet enkel voor mijn paard, maar ook voor andere dingen.
De rest betaal ik zelf (tandarts/hoefsmid/zadelmaker), maar echt grote onverwachte kosten zijn zij voor.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:19

Nooit aan een exact bedrag gedacht omdat het wel afhangt van wat ze mankeren en hoe goed de prognose is. Laatst bij 1 een mri laten doen omdat we anders nergens stonden. Die had ik niet ingerekend dus rekening viel €1400 duurder uit, Máár dat heeft wel gemaakt dat die nu goed is. Diagnose vormen is vaak ook duurder dan behandeling zelf, en ik kon daardoor ook met meer garantie zeggen wel of niet behandelen.

Hier geen koliekoperaties. Ook geen verzekeringen. Heb ooit een rijpaard een jaar verzekerd en dat tikte tegen de €1500 per jaar, en die was dan maar verzekerd voor een bedrag waarmee ik een nieuw paard kon kopen en niet voor de eigenlijke waarde

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:25

ik spaar elke maand een X bedrag. Maar ik kan indien nodig van de gezamelijk spaar pakken en anders heb ik mensen op mij heen waar ik het van kan lenen.

Heel soms snoep ik van die rekening maar ik zorg dat er altijd wel genoeg opstaat

mijn haf is jaren lang verzekerd geweest. Heeft gelukkig weinig da gezien. Maar waarvoor de da moest komen was hij niet verzekerd. Na zn 21e gaat premie giga omhoog en komt het risco overlijden te vervallen.. kortom waar verzeker ik hem dan nog voor? voor de 500€ wat hij nu nog op zou leveren???

Mijn jongere haf heb ik ook niet verzekerd. Want hoor alleen maar slechte verhalen over paardenverzerkingen die niet uitkeren. Daarnaast wat ik per maand kwijt ben aan verzekering zet ik nu apart op de spaar. Indien ik echt niet kan betalen heb ik mensen naast mij die me kunnen en willen helpen.

Ik weet dat in maart/feb de castratie eraan komt van mijn jaarling. Ik zorg dat ik tegen die tijd dat als extra op de rekening heb. Ben al zelf beetje aan het sparen voor zijn zadel/tuig enz voor over paar jaar. Alle kleine beetjes wat ik dan nu extra spaar scheelt weer voor straks.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 02-10-19 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:27

Diertjec schreef:
@absolem, welke verzekering heb jij? Als ik mn veulen wil verzekeren, ben ik al zeker 50 euro premie per maand kwijt

Mijn verzekerde waarde is heel laag. Denk dat ik daarom zo goedkoop uit ben. Als ik een verzekerde waarde invoer van wat veulens gemiddeld kosten kom ik ook uit op 50.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:28

Absolem schreef:
Diertjec schreef:
@absolem, welke verzekering heb jij? Als ik mn veulen wil verzekeren, ben ik al zeker 50 euro premie per maand kwijt

Mijn verzekerde waarde is heel laag. Denk dat ik daarom zo goedkoop uit ben. Als ik een verzekerde waarde invoer van wat veulens gemiddeld kosten kom ik ook uit op 50.

Dat zal het dan zijn idd :) thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:37

Hier anderhalf jaar terug een paard dat beide achterbenen heeft open gehaald. Operatie + nazorg was €3000. Normaal rond de €4000/€4500 maar wij hebben de grootste zorg zelf gedaan, zoals verbandwissel etc. Dus €5000 vind ik het absolute minimum.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:43

Ik heb (nog) geen paard(en) maar vind dit topic altijd heel verhelderend:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1759274

Veel mensen specificeren de DA kosten hier wel in, je zou bijvoorbeeld eens een jaar terug kunnen gaan in het topic (of naar bijv. januari, dan worden er regelmatig jaaroverzichten gedeeld) en daar de bedragen bekijken.

Het heeft bij mij in ieder geval inzicht gebracht dat ik nu nog geen paarden wil, maar wel wat ik daar per maand aan kwijt zou zijn. Ik geloof dat het gemiddelde op ongeveer 500 euro per maand ligt voor een paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:50

Hoe ik het zou doen:

Elke maand een potje van 450-500 euro voorzien voor maandelijks onderhoud van paard. Wat daarvan overblijft, in het paardenspaarpotje steken. En daar zo rustig doorsparen tot 6500 euro zoiets. Dan kun je in 1 maand nog een duur nieuw zadel kopen en iets medisch voor hebben zonder moeite.

Ik moet wel zeggen dat ik een gewone spaarrekening heb waar wel wat meer op staat. Het is niets voor mij om voor 1500 euro te moeten lenen, ik zou zelf niet zo op de limiet willen leven. Lang genoeg niet anders gekund ja, en in die tijd ging ik zware kosten zoals een paard dus ook opzettelijk uit de weg. Dat zijn gewoon persoonlijke keuzes uiteraard, wat een ander daarmee doet is ook helemaal prima :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:11

Onze paarden hebben allebei een dierenarts spaarpot op mijn rekening waar we elke maand automatisch een bedrag in storten, zo heb je altijd een buffer voor noodgevallen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:45

Hier geen specifiek potje. Gewoon een spaarpotje voor alle zaken die kapot kunnen gaan, van wasmachine en auto tot paard en nu de kat.
Ik vind 5000,- echt heel veel geld. Eerlijk? Als ik dat van tevoren zou weten is het einde paard. Ik doe ook niet aan koliekoperaties of dure therapieën.
Ik denk dat je ook moet bekijken hoe je er zelf in staat. Ik ben toch wel vrij nuchter. Het ligt er misschien ook aan hoe oud je paard is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:47

Ik heb gewoon een dikke spaarrekening voor alle onverwachte (dierenarts) kosten. Er staat genoeg op voor een koliek operatie plus alle nazorg. Ik spaar maandelijks.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:21

Fitzroy schreef:
Hier geen specifiek potje. Gewoon een spaarpotje voor alle zaken die kapot kunnen gaan, van wasmachine en auto tot paard en nu de kat.
Ik vind 5000,- echt heel veel geld. Eerlijk? Als ik dat van tevoren zou weten is het einde paard. Ik doe ook niet aan koliekoperaties of dure therapieën.
Ik denk dat je ook moet bekijken hoe je er zelf in staat. Ik ben toch wel vrij nuchter. Het ligt er misschien ook aan hoe oud je paard is.

Ik vind de kosten die je er aan uit wil geven ook heel afhankelijk van de kans op volledig herstel en hoe lang een verplichte rustperiode zal moeten zijn, en leeftijd inderdaad.
Ik zal bijv geen vermogen uit gaan geven als mijn paard daarna een half jaar verplichte boxrust moet en het dan nog niet zeker is dat ‘ie volledig gaat herstellen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:43

Ja precies, ook dat. Onze halve zwerfkat moet nu verplicht 3 weken binnen blijven en ik vind dit al zo naar ..
Zeker met koliekoperaties wordt het een lang traject met onzekere uitkomst. Dat wil ik een paard van 14 niet meer aan doen, maar ik kan me voorstellen dat je daar met een 4-jarige weer anders in staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:01

Jessix schreef:
Ik heb gewoon een dikke spaarrekening voor alle onverwachte (dierenarts) kosten. Er staat genoeg op voor een koliek operatie plus alle nazorg. Ik spaar maandelijks.

Het scheelt dat ik niet zal gaan voor een koliek (of andere grote) operatie.

VeraaaaahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:06

Zo rond de 1000 wil ik altijd achter de hand hebben. Maar heb net een huis gekocht en wil nu 500 ‘vast’ zetten!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:19

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:25

Ik heb zelf een uitgebreide verzekering voor mijn paard voor €450,- per jaar en verder een spaarrekening van zo'n €3000,- voor alle algemene zaken en paard. Mijn paard heeft dusdanig vaak wat dat die verzekering prima uit kan, ze heeft in 7 jaar tijd al 3 keer op de operatietafel gelegen, plus alle andere "kleinere" dierenartskosten. Ze blinkt uit in griffelbeen fracturen en sarcoïden -O- . Verder een super gezonde merrie en nooit ziek, maar dus iedere keer verwondingen.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:29

Hier ook geen aparte spaarrekening voor de paarden.
Ik ben een fanatieke spaarder, soms een beetje te fanatiek :o dus wij hebben wel een mooie spaarboek voor zo n kosten het hoofd te bieden moest het nodig zijn.

Wat ik zou uitgeven? Zoveel als nodig maar ook kijkend naar, is het voor het dier ook haalbaar, wat zijn de slaagkansen, hoe zit het met genezing en pijn, laat de leeftijd het toe,...
Als een paard al op leeftijd is en je weet dat de operatie zwaar gaat zijn en de periode van herstel moet je dat dan nog willen voor je paardje.
Maar da's persoonlijk natuurlijk, de ene vind een paard van 15 al oud terwijl de andere 25 pas oud vind.

Mijn oudje is op 25,5 jarige leeftijd overleden, niet ingeslapen, ze lag s morgens dood in de paddock.
Een paar weken ervoor hadden we thuis al gesproken over, wat als de tijd daar is en ze niet meer kan.
Het jaar voor haar overlijden merkten we dat ze echt oud begon te worden, ze begon door te hangen, bijna geen tanden meer, moeilijker op gewicht te houden, drukte moest voor haar niet meer zo en haar zotte kuren werden ook steeds minder.
Moest zij toen iets ernstigs voor gehad hebben, hadden we haar gewoon zachtjes laten gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:26

Brainless schreef:
Jessix schreef:

Het scheelt dat ik niet zal gaan voor een koliek (of andere grote) operatie.

Die beslissingen zal ik wel maken als ik voor de keus sta, maar geld zou daar bij dan in elk geval geen rol spelen. En dat geeft mij een fijn gevoel.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:36

Nouvel schreef:
Fitzroy schreef:

Ik vind de kosten die je er aan uit wil geven ook heel afhankelijk van de kans op volledig herstel en hoe lang een verplichte rustperiode zal moeten zijn, en leeftijd inderdaad.
Ik zal bijv geen vermogen uit gaan geven als mijn paard daarna een half jaar verplichte boxrust moet en het dan nog niet zeker is dat ‘ie volledig gaat herstellen...

Hier ook. Of als er wordt gezegd ja weideversiering meer kan/mag niet. Einde verhaal: mijn paard kan geen weideversiering zijn. Door zijn spierziekte is vakantie al een dingetje en opletten. Denk dat een 'vakantie' van meer dan een maand niet zo goed gaat komen met hem.. :(:)

Koliekoperatie bijvoorbeeld zou ik bij hem ook niet doen. Voor dat geld kan ik heel banketstaaf gezegd een ander paard kopen, hoe gek ik ook op mijn paard ben. Daarbij wil ik mijzelf en hem die ellende niet aandoen. Zeker met zijn spierziekte er ook nog eens bij. :n

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:52

Het zijn dingen die van het moment afhankelijk zijn en net wat jessix zegt, dan moet geld eigenlijk geen rol hoeven spelen en bepalend zijn voor de keuze.
Ik vind het welzijn, de herstelkans en de toekomst bepalend voor het wel of niet aan een ingreep beginnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:58

Nouvel schreef:
Het zijn dingen die van het moment afhankelijk zijn en net wat jessix zegt, dan moet geld eigenlijk geen rol hoeven spelen en bepalend zijn voor de keuze.
Ik vind het welzijn, de herstelkans en de toekomst bepalend voor het wel of niet aan een ingreep beginnen.

Precies mijn punt inderdaad. :j Ik vind het een heel fijn idee dat ik iets in elk geval niet hoeft te doen of te laten omdat geld hierin een rol speelt.