Schapen bij paarden , wel of niet een goed idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Re: Schapen bij paarden , wel of niet een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:25

En de hoeveelheid wol :-). Varkens en geiten zijn dunner behaard en hebben veel meer respect voor een schrikdraad dan een schaap.
Net geschoren schapen zullen er ook niet zo snel tussendoor gaan, maar ja, om ze om die reden in de winter te gaan scheren is ook weer zo wat :-)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:51

Schapen zo lang niet op gras houden zou ik niet doen.
En ze zijn heeele goede ontsnappers inderdaad :o

Waarom wil je graag schapen? :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 00:11

Als je pech hebt heb je een schaap die van springen houdt. Ze kunnen zeker een meter springen. Zijn geitjes niet leuker? Geiten lopen de paarden wel meer voor de voeten dan schapen. Paard moet dat niet erg vinden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 00:11

Volgens mij zijn geiten nog erger in uitbreken dan schapen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 01:01

Als je vloeken wil leren
Moet je geiten gaan houden idd :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:30

imaudy schreef:
Als je pech hebt heb je een schaap die van springen houdt. Ze kunnen zeker een meter springen. Zijn geitjes niet leuker? Geiten lopen de paarden wel meer voor de voeten dan schapen. Paard moet dat niet erg vinden.

En geiten springen niet dan? Nog meer dan schapen!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:46

Niet dat ik TS in deze situatie schapen aanraad, zeer zeker niet! Veel te weinig ruimte.

Maar we hebben hier thuis toch al mijn hele leven schapen maar ontsnappen doen ze eigelijk nooit. En ze staan gewoon achter 2 laags stroomdraad :=

Geiten daar in tegen ontsnappen waar je bij staat. Daar moet je écht niet aan beginnen als je daar niet tegen kunt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:35

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:04

Suzanne F. schreef:
imaudy schreef:

Ik heb nog geen geiten over een sloot van een meter zien springen. Bij schapen heb ik dat wel gezien.
Maar geiten zijn idd ook boefjes haha

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:55

Wij hebben de geiten niet bij de paarden staan. Vind ik te link. En op een kleine ruimte helemaal. Zelf de ervaring dat schapen best makkelijk achter schapengaas blijven staan. Maar das dan wel weer een investering rondom het hele terrein. Wel twee draadjes ervoor zodat ze de kop er niet doorheen gaan steken.
Onze geiten hebben 1.50 hoog hekwerk van schapengaas met daarvoor 4 stroken stroomdraad. En dat is echt nodig. Anders zijn ze zo aan de andere kant.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:26

imaudy schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik heb nog geen geiten over een sloot van een meter zien springen. Bij schapen heb ik dat wel gezien.

Ik wel. Geiten kunnen enorm goed springen. Zeker de dwerggeitjes. Die springen zo een sloot over. En ik kan het weten want degene die ik ken ging de moestuin van de buurman aan de andere kant van de sloot plunderen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:40

Geiten zijn serieus hilarisch :j
Als ze van een ander zijn O:)

Schapen en paarden gemengd
Dan moet je geschikte dieren hebben

Mijn paard gaat er op jagen
Oud stalgenootje haar paard vond het een sport om er overheen te galopperen
Beide niet bevordelijk voor de levensduur van je schapen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:55

Suzanne F. schreef:
imaudy schreef:

Ik wel. Geiten kunnen enorm goed springen. Zeker de dwerggeitjes. Die springen zo een sloot over. En ik kan het weten want degene die ik ken ging de moestuin van de buurman aan de andere kant van de sloot plunderen.

Tja...als de buurman ook een moestuin heeft hihi.

TS, ik vind die drentse schapen wel leuk. Kunnen erg tam worden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:29

Schapen zijn door hun domheid, eersteklas uitbrekers omdat ze gewoon overal doordenderen als ze in paniek zijn of als ze menen dat het aan de andere kant beter is en als ze een stroomstoot vangen, zijn ze nog in stazt zichzelf in de stroomdraad verwikkeld te krijgen en te verwonden of electrocuteren.

Zelf jaren een kudde kameroenschapen bij de paarden gehad maar die konden vrij tussen de paarden over het 1ha grote domein beschikken want die beesten gaan en staan waar ze willen met zlle gevokgen vandien als je ze dat wil verhinderen

Bovendien zijn het goede onkruideters en eten ze de mestplekken van de paarden MAAR ENKEL als ze geen alternatief hadden. Bij mij hadden ze 1ha met lekker gras en lieten ze de mestplekken rustig ongemoeid en het onkruid ook. Dus hun functie ging totaal verloren.

De paarden verloren echter wel fiks gras door het meegrazen van de schapen en het bemesten van het land dankzij de goede schapenmest, is ook maar werkbaar op een klein oppervlak, op 1ha merk je niks van die goede bemesting.

Na jaren de kudde verkocht en enkel nog mijn bejaarde knuffelram gehouden en een ramlam van dit jaat die een ongelukje met de draad gehad heeft als baby uit sentiment laar nooit geen schapen meer want ze maken heel veel vuil in de winter en trappen heel veel kapot met hun dunne pootjes.

De paarden hun gezondheid of die van de schapen hebben echter nooit geleden ondet elkaars gezelschap en er werd ook gezellig samen uit een hooibak gegeten of samen in de stallen geschuild en de schapen lagen ook vaak tegen de paarden aan een middagsiësta te houden in de paddock enz.