Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:23

Ik vind 4 uur naar buiten ook erg weinig, maar ik kan me goed voorstellen dat je paard zich beter voelt. Het leven in de groep is voor veel paarden niet zonder stress. Vaak is het oppervlak te klein voor het aantal gehouden paarden, of er zijn te weinig droge rust-en ligplekken, of te weinig voerplaatsen, verschillende voerbehoeften of de samenstelling van de kudde is niet harmonisch en er zijn voortdurend confrontaties,... Noem maar op. Allemaal factoren die bij het paard enorme stress en vermoeidheid kunnen veroorzaken.

Een goede 24/7-stal vinden is het zoeken naar een naald in een hooiberg, zeker in de drukker bevolkte gebieden. Ik zie veel paarden die het dan inderdaad beter doen op het systeem "overdag in de kudde, 's nachts in de box". Dat kan een goed compromis zijn. Maar ik zou dan wel op zoek gaan naar een stal waar de paarden wat langer dan 4 uur naar buiten kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:24

Ja, en in die tijd kochten we ook een ‘passend’ zadel zonder het paard erbij, aten ze gehakselde mais, en deden we de wereld aan gekke dingen. Ben blij dat men nu steeds meer begrijpt van paarden.

[/quote]
Ik kom nog uit de tijd dat paarden 24/7 op stal stonden behalve de uren dat ze gereden werden en af en toe 'n dag/dagdeel buiten. Structureel 4 uur per dag in de wei vind ik dus best een mooie oplossing. Zeker als het paard er gelukkiger van wordt.[/quote]

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:29

Polly schreef:
Pareltjes schreef:
Dat is niet veel, dat is het absolute minimum!

dat vind jij het minimum. Ik ken zelfs prof's in de paarden waarbij de paarden 4u buiten komen en daarna weer binnen gaan. En dat zijn dan geen dure topsportpaardjes maar gewoon zoals jij en ik paarden houden.
Soms werkt het gewoon niet. En dan moet je een oplossing zoeken die wel werkt.
Ik heb er een gehad waarbij de pensionhouder soms na een uur alweer belde of ze haar binnen mocht zetten, denk je het beste voor je pony te doen met uitloop, schuilstal, ruwvoer, vriendjes. Maar dan stond ze te bleren en de springen en in haar eigen veilige box was ze helemaal happy

Ja zo een had ik er ook. Schreeuwen, stuiteren, op het hek aanvliegen helemaal dol. En wat doen pensionstallen dan? Zet maar vlug binnen straks beschadigd hij zichzelf. Deze paarden zijn al beschadigd, in de kop! Die ga je niet nog meer binnen zetten. Die ga je leren weer paard te zijn. Steeds 5 minuten langer buiten laten. Tot ze begrijpen dat een weide niet hun dood betekend. Want die stal is ohzo veilig!

Je kan en mag en paard niet heel zijn leven 23 uur pdag op stal houden. Daar wordt een paard wel gestoord van ( fysieke ellende nog maar over te zwijgen ) en dan werk je dit soort atypisch gedrag juist in de hand. Het is allemaal niet zo moeilijk, gewoon logisch blijven nadenken!

Meest wenselijk is zoveel mogelijk buiten, 4 uur is inmiddels door de “ wetenschap “ wel vastgesteld dat het minimum is. Er is dus ruimte zat voor eigen invulling en of aanpassing.

Sanet

Re: Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:33

Die 4 uren staat je paard dan op een wei of in een paddock (al dan niet zonder eten). In mijn ervaring loopt een paard in een gewone paddock veel minder dan in de wei. En ik zou toch wel graag willen zien dat ze goed in beweging blijven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:35

Weidegang hoort bij paarden welzijn. Die kleine rot paddockjes zijn gewoon niet overdekte stallen en geven buiten frisse lucht nauwelijks wat extra’s

degolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:42

Lekker op deze stal blijven staan, 4 uur per dag is helemaal prima. Alleen jij weet wat het beste is voor je paard. Mocht het na een aantal maanden toch niet werken, kan je altijd op zoek gaan naar iets wat wel past.

Het 24/7 verhaal in een kudde klinkt natuurlijk perfect, maar is helaas niet voor elk paard geschikt. Gelukkig heb je de keuze om de beste plek voor je paard te zoeken en volgens mij ben je daarmee goed bezig.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:44

Ik vind het bericht (Ze is op stal gelukkiger dan toen ze 24/7 buiten stond) niet erg feitelijk.
Wat ik bedoel is wat waren de precieze voorwaarden hiervan?
Stond ze in een groep. Hoe groot was die groep, hoe was de tendens daar in. Hoe was de leefruimte ingedeeld. Hoe was het ruwvoer (gewicht, soort, wijze van aanbieden enz) was er voldoende mogelijkheid om te rusten. Om te schuilen enz enz.
Als die voorwaarden kloppen zou je toch denken dat een paard dat ten alle tijden verkiest boven in een hok staan?
Maar als er iets hieruit niet klopt (en het kan bij elk paard verschillen denk ik welke factoren van groot belang zijn) kan het idd zo zijn dat je paard zich er minder prettig voelt.

Misschien iets om over na te denken...
Wel heel mooi dat jij ziet dat er duidelijk verschil is. Jij ziet je paard dus wel echt en zoekt naar een antwoord.
Behoud dat vooral!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:47

degolly schreef:
Lekker op deze stal blijven staan, 4 uur per dag is helemaal prima. Alleen jij weet wat het beste is voor je paard. Mocht het na een aantal maanden toch niet werken, kan je altijd op zoek gaan naar iets wat wel past.

Het 24/7 verhaal in een kudde klinkt natuurlijk perfect, maar is helaas niet voor elk paard geschikt. Gelukkig heb je de keuze om de beste plek voor je paard te zoeken en volgens mij ben je daarmee goed bezig.

Het is natuurlijk niet helemaal prima wanneer je begrijpt hoe een paardenlichaam werkt en dat baseert op feitelijke kennis.
Dat jij dat niet weet of accepteert dat je dier minder gezond/ prettig woont maakt het niet een feit dat 4 uur lang genoeg is hè?!

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:54

Chumo schreef:
Hallo bokkers!

Onlangs heb ik mijn merrie verhuisd.

Eerst stond ze 24/7 op het land en bij haar nieuwe plek komt ze overdag zo'n 4 uur buiten maar staat ze de rest van de dag op stal (behalve het rijden/longeren/grondwerk etc.)

In de eerste instantie was deze stalling een tijdelijke oplossing maar ik sta echt voor een dillema. Ik heb namelijk het idee dat ze nu veel beter in haar vel zit. Haar humeur is een stuk beter en ze ziet er echt veel beter uit. Ik heb gewoon het gevoel dat ze hier gelukkiger is dan toen ze 24/7 buiten stond. Eerst was ze vaak saggo tegen andere mensen en paarden en ze is in een maand tijd opeens een stuk socialer geworden naar andere mensen en paarden. Ik snap er niets van. De hele tijd haar oortjes naar voren en erg nieuwsgierig naar wat er allemaal om haar heen gebeurt terwijl dat op haar vorige stal ook een stuk minder was.

Ik ben normaal echt een voorstander van een paard zo veel mogelijk buiten laten lopen maar nu weet ik niet waar ik goed aan doe. Ik wil natuurlijk het beste voor haar maar ben bang dat ze het minder naar haar zin heeft als ik haar straks weer dag en nacht op het land zet.

Heeft iemand ook zo'n ervaring gehad? Of heeft iemand een verklaring? En wat zouden jullie doen in deze situatie? Haar alsnog straks op het land zetten of haar op deze stal laten staan?

4 uur is misschien niet heel veel maar je paard heeft aan dat ze het fijn vindt Volg je gevoel zou ik zeggen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:59

Als je paard het zo overduidelijk goed naar haar zin heeft en er goed uit ziet, dan blijf je toch lekker staan? :)

Het is niet zo dat ze 24/7 in een stalletje staat, diep ongelukkig.
Ze komt lekker buiten voor 4 uurtjes, daarna is ze het zat en wil ze naar binnen, prima toch?

En buiten die 4 uur kom jij nog eens langs om te rijden/longeren/grondwerken en ze mag savonds nog een uurtje in de paddock.

Hier op bokt doe je het eigenlijk nooit goed en er is altijd wel iemand die van de toren moet blazen dat dit en dit en zo en zus niet goed is, want blablabla....
Doe lekker waar jij je goed bij voelt :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:02

Ninx schreef:
Ook op Bokt zitten mensen met humor _O-

4 uur naar buiten is te weinig wanneer je wil dat een paard gezond blijft.
Voor luchtwegen, lymfen, maar ook het beter herstel na training moet een paard meer buiten vrij kunnen bewegen.
Bovendien vraag ik me af hoe ze voldoende sociale interactie kunnen hebben als ze maar 4 uur los kunnen.
Als ik zie hoeveel er hier onderling even gekrabd, gekroeld en geklooid wordt...

Dus er zijn factoren op deze stal waarop je paard het goed doet.
Dat kan sfeer zijn, type ruwvoer, andere groep, meer rust... breng dat in kaart en zoek dan een stal die gezonder is voor hem MET deze componenten.

Waar baseer je dit op, ben jij een dierenarts ofzo? Begrijp jij precies hoe een paardenlichaam werkt? Mijn paard heeft ook 2 jaar 4 uur p/d buiten gestaan en deed het daar echt helemaal prima op - ergens zelfs beter dan nu met minimaal 8, max 12 uur p/d, vooral mentaal. Veel rustiger. Ik had destijd de keuze op redelijke rij afstand tussen of geen weidegang, of swinters binnen, of 4u p/d maar dan wel het hele jaar door.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:07

Beste TS, ik zou gewoon goed naar mijn paard luisteren in plaats van allerlei mensen met een 'mening'.
Als jouw paard aangeeft het meest gelukkig te zijn met 4 uurtjes buiten, wie zijn zij dan om hier wat van te vinden?

Volgens mij heb je je antwoord wel.
Laat je door niemand gek maken en doe waar jouw paard gelukkig van wordt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:07

Kunnen we niet gewoon proberen om ieders mening te respecteren en desnoods je eigen mening goed te onderbouwen maar het elkaar belachelijk maken omdat je een andere mening hebt voor een keer even achterwege te laten?
Volgens mij heeft iedereen het beste voor met zijn of haar paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:16

Ik vind het lastig. Enerzijds, 4 uur is wel erg weinig vind ik persoonlijk. Anderzijds lijkt je paard zich veel beter te voelen op deze manier.

Hoe heb je je dag ingedeeld? Gaat ze 's ochtends voor 4 uur naar buiten, en kom jij 's avonds rijden en gaat ze daarna nog de paddock op? Als je dat uit zou kunnen bouwen naar 2 uur, dan zit je toch al snel aan minimaal 6 uur vrije beweging, naast het werk dat jij met haar doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:18

Goed idee Polly!

Bij zo’n keuze baseer je je op:

A: wat is feitelijk gezond voor het paard?
B: welke mogelijkheden heb je financieel en in je regio en qua tijdsbezetting?

Veel mensen die zeggen dat 4 uur genoeg is baseren zich alleen op B.
Het is voor hen fijn, en paard poept, piest en eet.... dus helemaal goed zo.
Maar je wil dat een paard zo gezond mogelijk oud wordt toch? De manier waarop je hem houdt heeft heel veel invloed.

Ik zou zo graag zien dat mensen niet alleen op meningen/ onderbuikgevoelens kiezen, maar zich ook eens iets meer inlezen en gewoon ook baseren op kennis.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:20

Als je paardje nu gelukkig is dan daar naar luisteren.
De mijne staat ook op de dag tussen de 5 en 7 uur buiten en is heel blij als hij zijn stalletje weer in mag.
Maar ik zie het bij alle paarden bij ons op stal.
De rust en tevredenheid die er hangt als ze op stal staan.

Die van mij maak ik ook niet gelukkig om 24/7 buiten te hebben.

Ieder paard heeft andere behoefte dus luister naar je paard en volg je gevoel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:21

@Ninx: grappig dat je het eerst eens ben met Polly, en daarna zelf een sneer geeft naar mensen die anders denken dan jij.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:23

Ninx schreef:
Goed idee Polly!

Bij zo’n keuze baseer je je op:

A: wat is feitelijk gezond voor het paard?
B: welke mogelijkheden heb je financieel en in je regio en qua tijdsbezetting?

Veel mensen die zeggen dat 4 uur genoeg is baseren zich alleen op B.
Het is voor hen fijn, en paard poept, piest en eet.... dus helemaal goed zo.
Maar je wil dat een paard zo gezond mogelijk oud wordt toch? De manier waarop je hem houdt heeft heel veel invloed.

Ik zou zo graag zien dat mensen niet alleen op meningen/ onderbuikgevoelens kiezen, maar zich ook eens iets meer inlezen en gewoon ook baseren op kennis.

Toen ik mij op B baseerde (financieen) stond mijn paard juist wel 24/7 in de wei, want een stuk goedkoper dan volpension op de manege. In de wei kwam ze altijd hinikend naar me toe, op stal hinikte ze alleen als ik een paar weken op vakantie was geweest.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:24

Mizora schreef:
@Ninx: grappig dat je het eerst eens ben met Polly, en daarna zelf een sneer geeft naar mensen die anders denken dan jij.

En het verschil niet blijkt te kennen tussen mening en feit.

TS, je paard geeft je eigenlijk al het antwoord op je vraag. Kennelijk vindt die de omstandigheden niet slecht en is tevreden. Misschien verandert dat wel weer en dan ga je kijken wat je daar aan kunt doen. Maar wees gewoon blij dat het beter gaat met je paard, dat maakt de dag toch leuker.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:26

Tja, ik heb het twee keer meegemaakt.

Eén trainingspaard (voor africhting en verkoop) dat ik in de korte tijd bij ons wat tam/apathisch vond en die bij de nieuwe eigenaar helemaal opbloeide, terwijl het paard daar maar eventjes buiten kwam en dan ook apart stond. Bij ons met de groep in een grote wei, ook totaal niet laag in rangorde, dus dat was het probleem niet.

Eén paard van een kennis ging van veel weidegang naar een stal zonder weidegang en die herkende je in positieve zin niet meer terug.

Soms doet een paard het beter op een stalling die veel minder paardvriendelijk lijkt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:33

Mizora schreef:

Mensen mogen best anders denken.... maar iets wat je denkt heeft toch nog steeds niet veel van doen met feitelijkheden?

In welk universum functioneert een bewegingsdier ultiem met 4 uur vrije uitloop in frisse lucht met soortgenoten?
4 uur is linksom, rechtsom, achterom en voor-om te weinig. Dat is geen sneer, dat gaat niet over wat ik denk of mijn mening is. Dat is feitelijke kennis.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:34

Je kan de twee situaties niet enkel vergelijken met het aantal uren dat ze wel of niet vrije beweging hebben omdat de gehele stalling is veranderd. Dus ook de omgeving, het voer, de andere paarden, zelfs de staleigenaar. Alles kan invloed hebben op de mentale toestand van je paard, plus dus de uren van de dag die anders zijn ingedeeld.

Het is duidelijk dat er factoren zijn die jouw paard beter liggen, dat kan de tijd zijn die ze veilig apart in een stal doorbrengt, maar het kan ook al aan de groepssamenstelling liggen, als dat het is, is de kans groot dat bij 12 uren buiten ze net zo vrolijk is als nu.

Dat vind ik persoonlijk het moeilijkste van het vinden van een stal, alle andere omstandigheden kunnen perfect zijn, maar klikt het wel in de groep?
Huidige stal gaat het aardig, maar mijn paard heeft niet de klik die ze had met haar oude groepje, die was voor haar in de perfecte balans en was de ruin haar beste vriend.

Als de stal verder bevalt zou ik kijken of de uren iets kunnen worden uitgerekt. Lichamelijk is vrije beweging (onder de juiste omstandigheden) toch het beste.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:37

Ninx schreef:
Mizora schreef:

Mensen mogen best anders denken.... maar iets wat je denkt heeft toch nog steeds niet veel van doen met feitelijkheden?

In welk universum functioneert een bewegingsdier ultiem met 4 uur vrije uitloop in frisse lucht met soortgenoten?
4 uur is linksom, rechtsom, achterom en voor-om te weinig. Dat is geen sneer, dat gaat niet over wat ik denk of mijn mening is. Dat is feitelijke kennis.

Maar hoe verklaar je dan dat er topfitte en gezonde paarden bestaan die 4 uur of zelfs minder buitenkomen? En waar haal je die feitelijke kennis en wijsheid precies vandaan? Nogmaals - ben jij een dierenarts? Heb je zelf onderzoek gedaan?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:40

Mijn ex-manegepaard had precies hetzelfde. Ik stond eerst op een stal waar ze 12 uur buiten kwam, in weer en wind. Winter en zomer. Had helemaal geen leuk paard. Onzeker, ze stond onder haar deken te rillen, alleen maar te draaien, ze at en dronk buiten niet en zodra het kon rende ze naar binnen. Met regen sprong ze over het draad heen en bleef net zolang voor de stal staan tot ze naar binnen mocht. Daarna verhuisd naar een stal waar ze alleen overdag buiten kwamen en in de zomer 24/7. En met slecht weer bleven ze binnen. En dat vond ze heerlijk! Mijn lieve paardje was weer terug <3

Ik zou haar daar lekker houden TS. Als je merkt dat ze alsnog meer naar buiten wilt, kan je alsnog verhuizen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:42

Ik lees hier vaak dat het paard zelf aangeeft gelukkiger te zijn op de nieuwe stal en dat dat dus de betere keuze is. Maar het enige wat vergeleken wordt is de tijd dat het paard buiten komt. Veel interessanter is de vraag of het paard echt gelukkiger wordt van maar 4 uur buiten staan, of dat er andere factoren zijn die maken dat het paard zich op de nieuwe stal beter voelt. Want misschien zou het paard nóg gelukkiger worden waar die factoren kloppen en het dier wat langer naar buiten kan.

Het enig wat de TS nu weet is dat deze stal iets biedt wat de vorige stal niet had en waar haar paard duidelijk gelukkiger van wordt.