Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Polly schreef:Pareltjes schreef:Dat is niet veel, dat is het absolute minimum!
dat vind jij het minimum. Ik ken zelfs prof's in de paarden waarbij de paarden 4u buiten komen en daarna weer binnen gaan. En dat zijn dan geen dure topsportpaardjes maar gewoon zoals jij en ik paarden houden.
Soms werkt het gewoon niet. En dan moet je een oplossing zoeken die wel werkt.
Ik heb er een gehad waarbij de pensionhouder soms na een uur alweer belde of ze haar binnen mocht zetten, denk je het beste voor je pony te doen met uitloop, schuilstal, ruwvoer, vriendjes. Maar dan stond ze te bleren en de springen en in haar eigen veilige box was ze helemaal happy
degolly schreef:Lekker op deze stal blijven staan, 4 uur per dag is helemaal prima. Alleen jij weet wat het beste is voor je paard. Mocht het na een aantal maanden toch niet werken, kan je altijd op zoek gaan naar iets wat wel past.
Het 24/7 verhaal in een kudde klinkt natuurlijk perfect, maar is helaas niet voor elk paard geschikt. Gelukkig heb je de keuze om de beste plek voor je paard te zoeken en volgens mij ben je daarmee goed bezig.
Chumo schreef:Hallo bokkers!
Onlangs heb ik mijn merrie verhuisd.
Eerst stond ze 24/7 op het land en bij haar nieuwe plek komt ze overdag zo'n 4 uur buiten maar staat ze de rest van de dag op stal (behalve het rijden/longeren/grondwerk etc.)
In de eerste instantie was deze stalling een tijdelijke oplossing maar ik sta echt voor een dillema. Ik heb namelijk het idee dat ze nu veel beter in haar vel zit. Haar humeur is een stuk beter en ze ziet er echt veel beter uit. Ik heb gewoon het gevoel dat ze hier gelukkiger is dan toen ze 24/7 buiten stond. Eerst was ze vaak saggo tegen andere mensen en paarden en ze is in een maand tijd opeens een stuk socialer geworden naar andere mensen en paarden. Ik snap er niets van. De hele tijd haar oortjes naar voren en erg nieuwsgierig naar wat er allemaal om haar heen gebeurt terwijl dat op haar vorige stal ook een stuk minder was.
Ik ben normaal echt een voorstander van een paard zo veel mogelijk buiten laten lopen maar nu weet ik niet waar ik goed aan doe. Ik wil natuurlijk het beste voor haar maar ben bang dat ze het minder naar haar zin heeft als ik haar straks weer dag en nacht op het land zet.
Heeft iemand ook zo'n ervaring gehad? Of heeft iemand een verklaring? En wat zouden jullie doen in deze situatie? Haar alsnog straks op het land zetten of haar op deze stal laten staan?
Ninx schreef:Ook op Bokt zitten mensen met humor![]()
4 uur naar buiten is te weinig wanneer je wil dat een paard gezond blijft.
Voor luchtwegen, lymfen, maar ook het beter herstel na training moet een paard meer buiten vrij kunnen bewegen.
Bovendien vraag ik me af hoe ze voldoende sociale interactie kunnen hebben als ze maar 4 uur los kunnen.
Als ik zie hoeveel er hier onderling even gekrabd, gekroeld en geklooid wordt...
Dus er zijn factoren op deze stal waarop je paard het goed doet.
Dat kan sfeer zijn, type ruwvoer, andere groep, meer rust... breng dat in kaart en zoek dan een stal die gezonder is voor hem MET deze componenten.
Ninx schreef:Goed idee Polly!
Bij zo’n keuze baseer je je op:
A: wat is feitelijk gezond voor het paard?
B: welke mogelijkheden heb je financieel en in je regio en qua tijdsbezetting?
Veel mensen die zeggen dat 4 uur genoeg is baseren zich alleen op B.
Het is voor hen fijn, en paard poept, piest en eet.... dus helemaal goed zo.
Maar je wil dat een paard zo gezond mogelijk oud wordt toch? De manier waarop je hem houdt heeft heel veel invloed.
Ik zou zo graag zien dat mensen niet alleen op meningen/ onderbuikgevoelens kiezen, maar zich ook eens iets meer inlezen en gewoon ook baseren op kennis.
Mizora schreef:@Ninx: grappig dat je het eerst eens ben met Polly, en daarna zelf een sneer geeft naar mensen die anders denken dan jij.
Mizora schreef:@Ninx: grappig dat je het eerst eens ben met Polly, en daarna zelf een sneer geeft naar mensen die anders denken dan jij.
Ninx schreef:Mizora schreef:@Ninx: grappig dat je het eerst eens ben met Polly, en daarna zelf een sneer geeft naar mensen die anders denken dan jij.
Mensen mogen best anders denken.... maar iets wat je denkt heeft toch nog steeds niet veel van doen met feitelijkheden?
In welk universum functioneert een bewegingsdier ultiem met 4 uur vrije uitloop in frisse lucht met soortgenoten?
4 uur is linksom, rechtsom, achterom en voor-om te weinig. Dat is geen sneer, dat gaat niet over wat ik denk of mijn mening is. Dat is feitelijke kennis.