Derden alleen op stal laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:47

Sanet schreef:
Maar ik doe ook altijd dingen overleggen met de smid. Ijzer net iets meer zus. Hoef net iets meer zo vijlen.
Het zou niet in me opkomen om mijn smid zelf naar mijn paard te laten gaan. Ik wil daarbij zijn.
Laat staan dat de smid zelf dan ook nog paard uit de wei moet halen...

Mijn smid ziet me aankomen . Hij is de smid.

Ik zorg wel dat mijn paard in de box staat maar hij pakt hem zelf.

Laurora

Re: Derden alleen op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:56

De eigenaresse van onze stal (particulier) wil sowieso niet teveel derden op het erf. Een keertje mn moeder of vriend mee is geen probleem, maar als ik een vriendin of iemand anders mee neem stuur ik vantevoren altijd even een appje.
Hoefsmid/dierenarts doen we eigenlijk altijd gezamenlijk. Soms komt het voor dat een van ons niet kan, maar dan vangen de anderen dat wel weer op. Er is in elk geval altijd wel iemand aanwezig.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 14:18

Voor de mensen die hun paard in de box zetten: hoe doen jullie dat dan?
'S morgends paard in de box en 's avonds gedaan er terug uit?
Hier zou zo'n dier toch superonrustig zijn, opeens helemaal alleen in een box weg van de rest. En dan heel de dag binnen. Dat zou ik precies toch niet zo zien zitten?

@laurora: dat vind ik precies wel een beetje overdreven, ook verwittigen als er iemand anders met je meekomt. Ik begrijp het wel, maar een beetje vrijheid moet toch kunnen? Hier mogen ze wel geen hele groepen meenemen, verder doe je maar zolang je er zelf ook bent.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:20

Poekkie schreef:
Voor de mensen die hun paard in de box zetten: hoe doen jullie dat dan?
'S morgends paard in de box en 's avonds gedaan er terug uit?
Hier zou zo'n dier toch superonrustig zijn, opeens helemaal alleen in een box weg van de rest. En dan heel de dag binnen. Dat zou ik precies toch niet zo zien zitten?

Mijne staat thuis dus stuk makkelijker te regelen.

Maar op pensionstal waar ze allemaal buiten staan is lastiger.

Heb alleen op stallen gestaan waar ze geen 24 u pd buiten stonden en ook nooit allemaal buiten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:21

FriesWytske schreef:
Hebben jullie hoefsmeden het dan zo rustig dat ze tijd hebben om het paard uit de wei te halen.

Die van mij niet. Plus ik vind het gewoon een vorm van respect voor de hoefsmid dat ik er bij ben. Er zal maar iets gebeuren met hem. Omdat het paard ergens van schrikt.

Mijn hoefsmid heeft het stervensdruk maar geeft zelf aan dat ik er niet persé bij hoeft te zijn. Hij haalt de paarden uit de kudde en zet ze weer terug.
Dit kost hem minder tijd dan met iedereen afspraken te moeten maken, wachten tot diegene er is/paard uit land heeft enz.

Op deze manier hoeft hij zich ook niet te haasten of mensen te gaan bellen dat het uitloopt enz.
Ik spreek z'n voicemail in met de vraag of hij bijv over 2 weken tijd heeft en dan krijg ik vanzelf bericht terug dat hij bijv donderdag ochtend komt enz.
Mag erbij zijn en komt het me niet uit dan pakt hij hem gewoon uit het land.

Hij heeft hier meerdere paarden te doen en combineert het dan. Haalt ze om de beurt uit het land, bepaald z'n eigen volgorde zo.

En gebeurd wel eens dat hij s ochtends komt, voordat de paarden naar buiten gaan en soms tijdens het buiten zetten. Dan stuur ik de stal eigenaresse bericht dat paard binnen kan blijven. Smid trekt hem dan uit stal, beslaat hem en zet hem dan in de wei.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:23

Bij ons doet hij meerdere paarden. We maken met de stamgenoten dan gewoon een gezellig bijkletsmoment van ... met koffie .

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:34

simongek schreef:
Sanet schreef:
Maar ik doe ook altijd dingen overleggen met de smid. Ijzer net iets meer zus. Hoef net iets meer zo vijlen.
Het zou niet in me opkomen om mijn smid zelf naar mijn paard te laten gaan. Ik wil daarbij zijn.
Laat staan dat de smid zelf dan ook nog paard uit de wei moet halen...

Mijn smid ziet me aankomen . Hij is de smid

Ik vertel hem ook niet hoe hij zijn werk moet doen, maar wat ik merk tijdens het rijden of longeren. Of dat het ijzer er al 2x afgeweest is en dan overleggen we samen wat mogelijk beter zou kunnen zijn.
Ik vind dat hele fijne manier van werken.

Het is ook al 2x voorgekomen dat mijn oudere merrie toch een hoefzweer bleek te hebben en het 1 groot bloedbad was. Als ik dan op stal gekomen was en had dat gezien, dat had ik echt vreselijk gevonden.

De smid appt mij op het moment dat hij weggaat van zijn vorige adres. Dan weet ik hoeveel tijd ik heb om de paarden binnen te halen. Ik vind dat perfect. Wel op mijn vrije dag waarop ik vaak toch niets anders gepland heb en met een richtijd hoe laat hij er ongeveer is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:35

Hier kwam de hoefsmid eigenlijk wel altijd zonder dat ik er bij was. De hoefsmid vond het zelf geen probleem en stelde het zelf voor. Door school kon ik altijd overdag niet en daardoor kon ze hem gewoon doen wanneer het uitkwam. De staleigenaar had er verder ook geen probleem mee. Ik zie de hoefsmid ook niet echt als een vreemde eigenlijk. Hij komt toch om de zoveel weken en is bovendien ook duidelijk herkenbaar aan de bedrijfsbus.
Mijn paard stond wel altijd op stal als ze kwam, dus ze hoefde hem alleen uit stal even naar de poetsplaats te brengen. Bovendien is mijn paard ook super braaf bij de smid.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:35

Ik ben echt er echt niet altijd bij als de smid komt. Is ook lastig met een fulltime kantoorbaan. Vraag me af hoe iedereen dat doet die zegt dat ze er perse bij willen zijn? Overleggen kan ook telefonisch, maar de smid bepaalt. Hij heeft er voor geleerd.
Ik zorg er wel voor dat ze binnen staat of dat een stalgenoot haar binnen haalt. Zou dus ook niet op een stal kunnen staan waar de smid niet alleen kan/mag werken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:38

Ik heb nooit op een stal gestaan waarbij het wel gewoon was dat je er zelf niet bij was als de smid kwam. Ik heb dus nooit meer dan 36 uur gewerkt. Zodat ik 1 dag in de 2 weken had waarop dat soort dingen zouden kunnen. Tandarts, entingen..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 14:44

Simbaa schreef:
Ik ben echt er echt niet altijd bij als de smid komt. Is ook lastig met een fulltime kantoorbaan. Vraag me af hoe iedereen dat doet die zegt dat ze er perse bij willen zijn? Overleggen kan ook telefonisch, maar de smid bepaalt. Hij heeft er voor geleerd.
Ik zorg er wel voor dat ze binnen staat of dat een stalgenoot haar binnen haalt. Zou dus ook niet op een stal kunnen staan waar de smid niet alleen kan/mag werken.

Mijn smid komt om 7u 's morgends voor mijn werk. En staleigenaresse is veel thuis, dus appje naar haar met de vraag of ze die dag kan (95%kans op ja) is ook voldoende. Daarnaast is er ook een vaste smid die ook om de 8-10 weken komt voor de paarden van de eigenaresse wat ze ook altijd meldt. Ik werk fulltime, maar zie niet in hoe je hier in de problemen kan komen?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:46

Poekkie schreef:
@laurora: dat vind ik precies wel een beetje overdreven, ook verwittigen als er iemand anders met je meekomt. Ik begrijp het wel, maar een beetje vrijheid moet toch kunnen? Hier mogen ze wel geen hele groepen meenemen, verder doe je maar zolang je er zelf ook bent.

Tsja het is misschien een tikkie overdreven, maar ik vind het verder niet erg. Mijn staleigenaresse is erg gesteld op haar privacy, en dat snap ik wel. Ik zou het zelf ook fijn vinden als men laat weten een vreemde mijn erf op te laten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:54

Hier wordt nu alleen over hoefsmeden gesproken. dat vind ik geen vreemden als ze vaker op die stal komen. Maar zomaar mensen waarvan je denkt,wie zijn dat? Als ik zoiets zie rondlopen op de grote drukke pensionstalling waar ik sta met mijn paardje, dan houd ik ze wel even in de gaten, of ga vragen wat ze zoeken!Want er zijn wel diefstallen en onregelmatigheden geweest in het verleden.Het terrein is ook niet afgesloten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:57

Als smid zijnde wil ik dat er iemand aanwezig is (eigenaar, verzorger/bijrijder, stalgenootje of stalhouder maakt mij niet uit) en ga ik niet in het land opzoek naar de juiste. Uit een box halen als er iemand (stalhouder, stalgenootje) op het erf aanwezig is vind ik ook geen probleem.
Ik ben er een jaar uit geweest door een schrik reactie van een heel braaf paard, eigenaar stond er naast. En ik was daar toen heel blij om, want ik lag daar en kon niet eens recht op zitten.

Bij mijn eigen pony's die aan huis staan ben ik er zelf bij, of is mijn man er bij.

Tot nu toe is het 1x voor gekomen dat een behandelaar een van mijn pony's gedaan heeft toen ik er niet bij was. Die had toen iemand mee, werkte aan een bekende pony die wel onder handbereik klaar stond (paddock met deken op en halster om, op stal was hij over de deur heen geklommen omdat mijn pony's nooit binnen staan). Dit was een spoed klusje en voor de behandelaar de enige optie die week.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:00

@ Poekkie, als je ook nog reistijd hebt dan is zelfs 07:00 al krap. En mijn smid begint niet eens om 07:00. Dus ik zou er door in de problemen komen of vrij moeten nemen. Maar gelukkig hoeft het niet, want bij mijn stal is het geen probleem ;)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:06

Voor een smid op een nieuwe stal lijkt het voor hem ook niet fijn om zonder aanwezigheid van de eigenaar bezig te gaan. :o

Bij een smid die mijn paard al jaren kent en waarbij het paard altijd braaf is heb ik geen moeite als hij het paard zonder mijn hulp doet.

Ik sta op een pensionstalling waarbij altijd wel iemand aanwezig is en mijn paarden staan op stal als de smid komt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:15

Ik wil ook altijd dat onbekende aan mij voorgesteld worden. Maar 1 vd paarden word ook door zijn eigen hoefsmid los staand in het land bekapt. Maar ik weet dat.
Heb wel ooit ruzie gehad met een vervangende smid, die reed op mijn eigen grond bijna mijn hond overhoop,toen ik hem hier op aansprak zei hij moet je ze maar zanglijnen, hem hem toen wel duidelijk gemaakt dat hij op mijn grond te gast was. Hij heeft het paard waar hij voor kwam nog mogen kappen, maar die eigenaar kon een andere smid zoeken.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:37

Mijn hoefsmid haalt mijn paard gewoon zelf van stal of paddock. Hij komt meestal voor 2 a 5 paarden tegelijk en kan dan zelf plannen wanneer, zonder met tig man zn voorkeuren rekening te hoeven houden Ik app als t weer nodig gaat worden en ik krijg een appje een dag tot een paar uur van te voren als hij tijd heeft. Ik werk gewoon 40 uur dus ben er zelden bij. We zetten źn bezoek wel op de stalapp en 9 van de 10x is er dus wel een stalgenoot bij.

DA osteo etc vind ik een ander verhaal, daar ben ik altijd bij

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:51

Mijn hoefsmid pakt wel eens mijn paard(en) en beslaat hen, zonder dat ik erbij aanwezig ben.
Niet vanaf dag 1 natuurlijk, maar inmiddels doet deze hoefsmid al bijna 10 jaar mijn ene paard en doet oa ook de paarden van de staleigenaar.
Het is dus geen volslagen vreemde en hij is bekend met mijn paarden en niemand bij ons vindt dat een probleem.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:35

Ik heb dit vast gezet in mijn stalregels, 3en zijn niet welkom. Daarbij moeten de paarden eigenaren melden als en wanneer er iemand komt. Wie ze gebruiken maakt mij niet uit.
Ik heb dan ook camerabewaking, maar dat is meer voor inbraak e.d.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:52

Hier is het niet perse een regel volgens mij. Maar ik ben er altijd zelf bij, of ik zorg dat iemand erbij is als de hoefsmid of iemand komt. Sowieso zodat het paard klaar staat en ze er zelf niet mee hoeven te zeulen (ze komen om te smeden, niet om paarden te vangen), en ook om ze vast te houden en indien nodig te corrigeren en te helpen .

Ik ga er overigens vanuit dat hoefsmeden bekend zijn op stallen als ze alleen komen en niet zozeer 'vreemden' zijn en daarbij professioneel zijn. In de zin van niet rondsnuffelen waar ze niet horen te zijn.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:21

Hier pakt de smid ze regelmatig zelf als dat zo uit komt.
Dit is wel een kleine stal met maar 4 paarden en alle paarden worden door dezelfde smid gedaan. Beesten zijn ook allemaal heel braaf en smid komt al jaren en weet dus precies hoe of wat.

De paarden blijven dan op het voorste stuk lopen, uitloopstal+paddock dus hij kan ze dan zo pakken.
Later op de dag gaat het hek dan weer open.
Ze lopen 24/7 buiten dus dat dagje dat ze overdag alleen de paddock hebben overleven ze wel.
De smid komt dan wanneer het hem uitkomt.

Ik vind een smid die al jaren komt eigenlijk ook geen vreemde.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 14:16

Hier kan iedereen een andere hoefsmid kiezen en zijn (behalve 1) ze in die zin dus echt wel 'vreemden' voor de anderen. Op een stal met een vaste hoefsmid begrijp ik dat argument wel, maar hier gaat dat niet op.