Je paard op een Sportstal waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:58

liekec schreef:
Ik heb zelf gemerkt (op beide soorten stallen gestaan) dat mijn sportprestaties ook enorm vooruit zijn gegaan sinds mijn paard (bijna) onbeperkt ruwvoer heeft en heel veel buiten staat. Ook iets om in je achterhoofd te houden :)

Jep, een gezond paard heb je van alle kanten profijt van. Met op de eerste plaats een blij paard!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:59

Hoe vaak wilde je gaan springen dan? Dat dat zo’n drempel voor je is om even te bouwen.
Zelfs topspringruiters springen vaak maar 1 keer per week dus ja, ik ben het met de rest eens. Moet je paard elke week 24x7=168 uur (min die paar uurtjes per week dat je er bent) op stal staan voor dat ene uurtje, max 2 per week dat je springt, omdat je dan misschien 20 minuten kwijt bent aan opbouwen/afbouwen?
Ik kan inderdaad niet begrijpen dat je dit overweegt. En dat is niet banketstaaf bedoeld, maar gewoon echt hoe ik het zie, en ik vind wel dat als je een serieuze vraag stelt, dat ik ook heel serieus moet antwoorden.
Dus: nee, is zielig. Tenzij je kunt regelen dat je paard op een sportstal staat maar een weiland krijgt en ‘s winters een paddock met voer. En een vriendje erbij natuurlijk. Kun je de kosten daarvan met de eigenaar van het andere paard delen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:59

Ik zou denken:
Ga ik naar een stal voor mezelf of voor mijn paard? Ben ik er de hele dag, of mijn paard?
Kiezen voor je paard dus.. die heeft geen idee dat jij vaak met hem wil springen, maar heeft wel het idee dat hij 23 uur per dag graag naar buiten wil..

knijntje06

Re: Je paard op een Sportstal waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 12:03

Mijn paarden staan op een hele fijne pensionstal nu hoor! ik ga ook niet zo maar weg daar.. Mijn paarden komen de hele dag buiten nu en in de winter 2 keer per dag 2 uur.. (wat mensen ook weer te weinig gaan vinden.. maar goed ieder zn ding)

ik ben ook niet een paar uurtjes bij mijn paarden elke dag ben ik er minimaal 3 uur.. en als ik niet hoef te werken ben ik er 6 a 7 uur. ik werk langs mijn paarden 60 uur per week . mijn reis tijd naar deze stal is 50 minuten en alles doe ik met liefde en plezier.

ik ben er altijd in de ochtend maar een andere natuurlijk die overdag werken s'avonds

ik vind het zelf ook heel belangrijk dat paarden buiten komen sociaal contact hebben en een keer gek kunnen doen. Anders had ik al wel op een sport stal gestaan.

maar ik hoor alleen de niet redenen maar niet waarom iemand wel de keuze heeft gemaakt om naar een sportstal te gaan. die sport stallen staan niet leeg..

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:26

Ik ben een winter naar een sportstal geweest waar paard in de ochtend halfuurtje molen, namiddag uurtje paddock en dan mijn paard in de avond met mij aan het werk.

Mijn zachte liever merrie werd een venijnig monster. Qua training gingen we goed vooruit, tot mijn merrie haar karakter zo ging tegenwerken dat het gevaarlijk werd. In de lente beslist ze te verhuizen naar de wei, even verstand op nul en niks doen, en daar was mijn lieve merrie terug.

Toen beslist ze nooit meer zolang op stal te willen hebben en een trailer gekocht. Ik ga wekelijks naar de sportstal om te trainen, maar mijn paard blijft daar niet meer.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 12:30

Ja kijk dit is een oplossing.. toen ik 1 merrie van mij kocht stond ik ook op een stal waar echt wedstrijden enz werden gegeven stond ze ook echt denk 22 uur per dag op stal.. 1.5 kg brok er in merrie over der touren heen..

daarna andere stal gegaan meer buiten ander paard.. het is allemaal logisch... dus ik zou mijn paarden ook echt niet zo maar op stal zetten..

ik heb zelf een 2 paardtrailer alleen de auto die hem kon trekken heb ik moeten verkopen omdat deze veel te duur was.. maar er zijn maar weinig mensen die wel een auto hebben die een 2 paardtrailer kan/mag trekken anders kan je natuurlijk met 2en op pad..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:33

Selka schreef:
Oké dus omdat jij geen zin hebt om een paar sprongen op en af te bouwen moet je paard maar 24/7 opgesloten staan in een klein wc hokje?

Zet het paard op een fatsoenlijke stal en rijd 2x per week (of vaker) met de trailer naar de sportstal.

Denk niet dat je dit als haat moet zien maar meer als een eerlijk antwoord, helaas valt dat niet altijd goed.
Ik zou ook voor het welzijn van mijn paard kiezen en dan naar andere alternatieven kijken om zo toch voor jezelf als ruiter ook je plezier te kunnen hebben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:47

knijntje06 schreef:
Ja kijk dit is een oplossing.. toen ik 1 merrie van mij kocht stond ik ook op een stal waar echt wedstrijden enz werden gegeven stond ze ook echt denk 22 uur per dag op stal.. 1.5 kg brok er in merrie over der touren heen..

daarna andere stal gegaan meer buiten ander paard.. het is allemaal logisch... dus ik zou mijn paarden ook echt niet zo maar op stal zetten..

ik heb zelf een 2 paardtrailer alleen de auto die hem kon trekken heb ik moeten verkopen omdat deze veel te duur was.. maar er zijn maar weinig mensen die wel een auto hebben die een 2 paardtrailer kan/mag trekken anders kan je natuurlijk met 2en op pad..

Voor een tweepaardstrailer hoef je geen mega dure auto te hebben zolang je er niet twee paarden in zet en zelf e hebt

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 17:00

Nou ja goedkoop zijn ze ook niet.. aan wegenbelasting en zeker diesel niet.. kan niet op tegen mijn gas autootje..

Maar daar wordt aan gewerkt om me trailer terug te keuren en trekhaak onder mijn vriend zn auto plaatsen :P
Heb mijn BE gehaald en getuigschrift voor het vervoeren van alle dieren zodat ik dit beroepsmatig kon doen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:48

Dam hoeft terugkeuren niet hoor

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 17:51

Als een auto max 1500 geremd mag trekken maar je er geen trailer die max 2000 mag wegen...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:54

knijntje06 schreef:
Als een auto max 1500 geremd mag trekken maar je er geen trailer die max 2000 mag wegen...

Zeker wel, je mag hem dan alleen maar met 1 paard laden zodat je onder de 1500 kg blijft.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 19:56

Politie ziet aan de buitenkant toch niet wat je trailer weegt.. daarvoor dat de maximum gewicht wordt aangehouden als je trailer dan op 2000 staat moet er een auto voor die minimaal 2000
Mag trekken...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:04

https://www.caravantrekker.nl/info/maxi ... t_auto.php

Kijk o.a. maar eens hier. Er is meer over te vinden op internet. Je kan ook je trailer op papier laten terugkeuren in gewicht als je safe wil zitten.

En terug ontopic; ik kan me niet indenken dat iemand het überhaupt overweegt om zijn of haar paard op een stal te brengen waar zo weinig uren buiten zijn. Zou dus fijn met de trailer op pad gaan voor de springlessen!

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 20:35

Ik heb mijn BE en daar wordt duidelijk geleerd. Dat er naar het maximum gewicht wordt gekeken van een trailer wat op dat moment volgens het kenteken maximaal getrokken mag worden.

B rijbewijs mag je combinatie niet meer wegen dan 3500 kg

Dat ik me trailer terug kan laten keuren dat is mij bekent..

er zijn toch echt sportstallen waar mensen in pension staan waar je €75 euro betaald om je paard 1 uurtje per dan buiten in de paddock te hebben of in de molen..
ik vraag mij ook af wat de overwegingen van die mensen zijn omdat je je eigen ook scheel betaald.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:00

Citaat:
ik vraag mij ook af wat de overwegingen van die mensen zijn omdat je je eigen ook scheel betaald.

Overwegingen die helaas vaak weinig met paardenwelzijn te maken hebben, maar met zaken als gemakzucht ( geen modderpaard), status/ bekendheid vd stal/ staleigenaar, luxe voor de ruiter, stal als zakelijke ontmoetingsplek etc etc, soms ook nog onwetendheid

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:00

Ik weet niet waar en hoe lang geleden jij jouw BE gehaald hebt, TS, maar tijdens mijn BE-lessen (vorig jaar) heb ik dit specifiek nagevraagd. Als je met een BE-rijbewijs rijdt gaat het om het daadwerkelijke gewicht, niet om het gewicht op papier. Als jij zorgt dat je trailer minder weegt dan dat jouw auto mag trekken, ook al mag hij op papier meer wegen, dan zit je volgens de Nederlandse wet goed.

Maar goed, dit kan je op zo veel plaatsen terugvinden, laat ik eens on-topic reageren...
Ik heb het bijna gedaan, omdat er geen plek was op stallen met fatsoenlijke weidegang. Uiteindelijk voor een andere oplossing gekozen: ander paard bij mijn op dat moment alleen staande pony gezet in plaats van haar verhuizen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:11

Ik wil niemand op zijn tenen trappen hiermee, maar die sportstallen waar ze maar een uurtje per dag buiten komen zijn toch wel vaak de stallen die klanten hebben die eerlijk gezegd niet zoveel om het paardenwelzijn geven imo.
Een vriendinnetje van me rijd ook fanatiek wedstrijd en die heeft ze gewoon aan huis staan, die gaan lekker heel de dag naar buiten en zij heeft een buitenbakje waar ze kan trainen. Voor het 'echte' trainen gaat ze dan naar de vereniging paar dorpjes verder.

Nee TS, je weet wel beter toch? 1 uur per dag naar buiten kan echt niet hoor. Ik zou het goed vinden als de dierenbescherming daar eens iets mee gaat doen. Vind dat echt niet diervriendelijk.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:44

Punz schreef:
Citaat:

Overwegingen die helaas vaak weinig met paardenwelzijn te maken hebben, maar met zaken als gemakzucht ( geen modderpaard), status/ bekendheid vd stal/ staleigenaar, luxe voor de ruiter, stal als zakelijke ontmoetingsplek etc etc, soms ook nog onwetendheid

En in enkele gevallen voor nood, je paard moet ergens staan. Maar die mensen zoeken dan vaak in die tijd dat ze er staan een andere stal.
Je kan ook moeilijk je paard in je kleine tuintje of op je balkon parkeren als je die hebt. Alhoewel.. :+

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:17

Nood is nood. Dat snap ik ook.
Maar zoals je zegt : die mensen blíjven niet

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:34

Wat is er eigenlijk zo erg aan om een parcourtje op te bouwen of af te breken.
Misschien is er wel een pennymeisje die dat voor een paar centen wil doen.heitje voor een karweitje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:41

knijntje06 schreef:
maar ik hoor alleen de niet redenen maar niet waarom iemand wel de keuze heeft gemaakt om naar een sportstal te gaan. die sport stallen staan niet leeg..

Ik denk dat de mensen die hun paard op die manier stallen daar op Bokt liever niet voor uitkomen.
Het is maar een gedachte, maar het zal me niks verbazen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 05:57

Hier sportruiter die bij boer staat...
Nou ben ik niet de typische sportruiter, ik doe van alles met mijn paarden, maar ahum.. doe dan weer meer dan menig ander die op mijn vorige stal stond aan sport. Wegens omstandigheden laatste 4 jaar alles op laag pitje, maar juist omdat ik bij boer sta is het houden van mijn paarden nog mogelijk, elke dag er iets mee doen kan ik niet meer, helaas...

Stond vroeger bij stal met alle fasciliteiten aanwezig, nu heb ik niets.. ja, weiland, stal met uitloopje en paddock.
Maar... voor mijn paarden is het echt goud!! Lekker hele zomer in de wei chillen, voor mij ook top, want je kan een keer dagje paardvrij nemen zonder schuldgevoelens, want stel onverlaten vermaakt zich fantastisch zonder mij, de hele dag! en niet alleen dat uurtje dat ik er mee bezig ben of 2... en de rest van de dag eenzame opsluiting, vind de winter al een hel.

En ja, jammer dat ik vertieft regen als ik naar de bak moet rijden over de weg..
En ja, jammer als het vriest en de weg glad is en training op zijn gat ligt..
En ja, jammer dat..
Maar heb volgens mij wel hele blije paardjes, dus gelukkig dat dus.

En weet je wat het leuke is? Die zwarte gek van mij, die nu nauwelijks getraind wordt, wel in de wei rondsloft, loopt nu beter dan ooit *\o/* <3 8-) . Terwijl hij max. 3 x per week onder het zadel loopt, ook vaak minder.

Er zijn uiteraard sportstallen waar ze wel gewoon buiten komen, hier in de omgeving noemen ze uurtje wei op postzegel soms al weidegang, dat kan in andere delen van het land stuk beter, zit in de randstad dat maakt het lastiger. Daar zetten ze hem dan wel tegen meerprijs in je postzegel en halen hem er weer uit, maar dat geld heb ik ook niet, want met al die extra's ga je daar naar de 600 euro, maar dan kan je hem ook klaar laten zetten om te gaan rijden. :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:17

Je ontneemt eigenlijk ook echt het paard zijn wanneer je hem op zo'n stal stalt vind ik. Een paard hoort vies te kunnen worden en door de wei te kunnen sprinten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:56

Wil je echt weten waarom mensen kiezen voor zo'n sportstal?

Dat is voor de goede faciliteiten, de binnenbak en goede trainingsbodems, voor de luxe uitstraling, voor het gemak van niets zelf hoeven doen op het rijden na.

Voor het kunnen lessen bij die bepaalde trainer/eigenaar, voor de maandelijkse wedstrijden op die stal. Om er bij te horen in bepaalde kringen.

En als je dan zelf de tijd hebt om 3 x per dag je paard uit de stal te halen en hem een paar uur in de paddock of wei te zetten, nog een keer te gaan wandelen of grazen aan de hand, en te gaan rijden of longeren en dat alles mooi verspreid over de dag, dan is dat nog een beetje te doen.

Maar de meeste mensen hebben die tijd niet. En het geld niet om te betalen voor al die extra's. En als je dan toch kiest voor zo'n stal, en je paard staat er 22/7 te wachten tot jij hem er uit haalt, dan ben je vooral egoïstisch! Dan gaan je eigen pleziertjes voor het gunnen van een eigen leven buiten de box aan je paard.

En er zijn blijkbaar heel veel egoïstische mensen...

Of heel veel mensen die zorgen dat ondanks dat de stal ze er niet uit laat, zij er zelf voor zorgen dat dat gebeurd.

Als je geen tijd hebt om je paard er verspreid over de dag meerdere keren uit te halen en het paard niet elke dag minimaal halve dagen vrije tijd in ruime wei of paddock met een maatje kunt bieden naast trainen, moet je gewoon niet zo'n stal kiezen.

En dit probleem bestaat niet alleen op sportstallen hoor. Er zijn ook niet-luxe stallen waar paarden amper buiten komen op goede manier.