HELP.. Welke bodem bedekking?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 23:37

Lindsey_99 schreef:
Stal met opzet vies houden zou ik dus nooit doen. Vind ik goor. Overigens bied ik in de winter altijd een paar plakken stro aan (in een slowfeeder) in de inloopstal. Puur als buikvulling en voor de knabbel. Rustig geïntroduceerd en met een normale dagportie hooi gaat dat prima.

Wat houtkrullen betreft; schimmelsporen (die overal zijn) houden van hout en vocht. Paarden lopen ze makkelijk mee naar binnen, en een stal is altijd vochtig.

Niet vies vies, al het natte gaat er uit, de hopen ook. Maar het half vieze meng ik dan. Het is niet zo dat ze op nat stro staat. Ik mesten dan bekant elke dag. Dus half/half

Het is hier opties afwegen van elkaar van stal en wat ze hebben + locatie. K heb de keuze gemaakt voor deze stal waar ik haar meer beweging kan bieden en dichtbij het strand wat ze leuk vind. Met genoeg mogelijkheden als ik een x niet wil rijden of longeren dat ze toch lekker los kan staan.

Als ik het geld had voor een stuk land liefste met huis had ik dingen zeker anders gedaan. Jammer genoeg is dat geen mogelijkheid.

Dus kom ik uit op keuzes maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 01:50

Ik zou echt een andere stal kiezen. Kiezen voor een bak, doe je grotendeels voor jezelf. Je paard moet ergens 24/7 leven.
Dat je paard naar stal wil, is omdat het dan buiten niet interessant is. Dan heb je gewoon slechte omstandigheden.

Als je echt koliek zo erg vindt en wil voorkomen, laat je je paard vele uren per dag vrij bewegen. Liefst in een kudde, want gezelschap is ook belangrijk en goed ruwvoer!!

Dat ene uurtje rijden, heeft totaal geen effect op de darmbeweging de rest van de dag.

Je hebt nu een waarschuwing gehad. Wil je het voorkomen? Doe er dan echt wat aan. En als je paard het koud heeft, krijgt het te weinig ruwvoer.

Ik heb paarden van 10 tm 26 met hele dunne velletjes 24/7 buiten staan zonder dekens met onbeperkt hooi. Kunnen zelf de stallen in. Dat doen ze inderdaad, maar nooit om er uren in te staan. Als je zo zeker weet dat je paard op stal wil, laat je de deur open.

En overal zijn goede plekken te vinden als je echt echt wil!

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 02:14

superpony schreef:
Ik zou echt een andere stal kiezen. Kiezen voor een bak, doe je grotendeels voor jezelf. Je paard moet ergens 24/7 leven.
Dat je paard naar stal wil, is omdat het dan buiten niet interessant is. Dan heb je gewoon slechte omstandigheden.

Als je echt koliek zo erg vindt en wil voorkomen, laat je je paard vele uren per dag vrij bewegen. Liefst in een kudde, want gezelschap is ook belangrijk en goed ruwvoer!!

Dat ene uurtje rijden, heeft totaal geen effect op de darmbeweging de rest van de dag.

Je hebt nu een waarschuwing gehad. Wil je het voorkomen? Doe er dan echt wat aan. En als je paard het koud heeft, krijgt het te weinig ruwvoer.

Ik heb paarden van 10 tm 26 met hele dunne velletjes 24/7 buiten staan zonder dekens met onbeperkt hooi. Kunnen zelf de stallen in. Dat doen ze inderdaad, maar nooit om er uren in te staan. Als je zo zeker weet dat je paard op stal wil, laat je de deur open.

En overal zijn goede plekken te vinden als je echt echt wil!

Juist, dankje voor je reactie.

K krijg bijna het gevoel dat ik slecht ben voor mijn paard

Ik probeer het beste te maken met de opties die ik heb. Natuurlijk heb je grotendeels gelijk dat hoor je me niet zeggen. Maar zulke stallen als waar jij het over heb zijn in deze omgeving niet te vinden.

Daar bij is dus de enigste optie hier, op mijn oude stekkie, op de paddock waar ze dus in de ochtend een slow feeder krijgt wat ze binnen enkele uren op heeft. Die paddock zit niet vast aan haar stal en is maar iets groter dan haar stal. Hier staat ze dus ook maar te staan, in weer en wind.

Maar goed, ik heb deze keuze gemaakt en vroeg om advies kwa bodem bedekking.

Amber_anne

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 02:49

Ik zou tussen deze twee stallen geen keuze kunnen maken. Ik vind 24/7 ophokken idd slecht voor een paard en momenteel staat die van mij ook op een half uur afstand zodat ze niet opgehokt hoeft te staan. Indien ik de keuze moet maken om op te hokken doe ik haar nog liever weg in bruikleen of verkopen dan zo te staan.
Het stal management is op de vorige stal niet goed waardoor je veel van je beschreven problemen krijgt.

Om je vraag te beantwoorden zou ik stro doen. Je kan namelijk niet garanderen dat ze iets anders niet gaat eten en dat is een stuk schadelijker. Ook zou ik nooit mijn paard zolang zonder iets te eten laten staan dus dan maar stro.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 02:58

Amber_anne schreef:
Ik zou tussen deze twee stallen geen keuze kunnen maken. Ik vind 24/7 ophokken idd slecht voor een paard en momenteel staat die van mij ook op een half uur afstand zodat ze niet opgehokt hoeft te staan. Indien ik de keuze moet maken om op te hokken doe ik haar nog liever weg in bruikleen of verkopen dan zo te staan.
Het stal management is op de vorige stal niet goed waardoor je veel van je beschreven problemen krijgt.

Om je vraag te beantwoorden zou ik stro doen. Je kan namelijk niet garanderen dat ze iets anders niet gaat eten en dat is een stuk schadelijker. Ook zou ik nooit mijn paard zolang zonder iets te eten laten staan dus dan maar stro.

Ze staat straks op 20 min afstand richting het strand. Ik moet roeien met de riemen die er zijn.

Bedankt voor je eerlijke reactie en beantwoording van mijn vraag.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 03:21

Ik sluit deze :)

Bedankt voor alles reacties.
Ik ga aankijken hoe alles gaat lopen en jullie tips mee nemen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 05:37

Ik vind ook dat je de zaken erg vanuit jezelf bekijkt en niet vanuit het perspectief van je paard. Ieder paard wil naar stal als daar eten is. Alleen ze snappen niet de consequentie ervan, namelijk dat ze opgesloten staan. Arabesk vergelijkt een paard op stal altijd met een kat in een kattenbak. Vind ik een hele goede want qua ruimte is het ongeveer gelijk.
Kou kun je je op kleden, zo ook een paard. Rambo heeft prima waterdichte dekens die je eindeloos warmer kunt maken met liners. Ook kan er een hals op. Dus ik zeg inpakken en naar buiten. Bovendien kun je ook gaan voor een paddock paradise met schuilstallen of een stal die een paddock met schuilstal heeft. Dit zou zeker voor jouw paard, maar eigenlijk voor ieder paard, ideaal zijn. Beweging is alles.
En ja mijn paarden vreten zich uiteraard ook te buiten aan kuil. Dat is helemaal niet geschikt als paardenvoer. Beter gewoon onbeperkt arm of overjarig hooi, dat is niet lekker genoeg om van te blijven eten. En dan tijdens de voerbeurten gewoon dat plakje voedzame hooi geven naar behoefte
Ik vind echt dat je het erg vanuit jezelf bekijkt en niet vanuit wat het beste is voor je paard. Ik snap dat je die luxe wilt, want je geeft een hoop geld uit aan je paard en dan wil je er ook optimaal van genieten, maar een paard continu op stal is gewoon heel erg zielig en niet gezond

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 05:59

Dorine92 schreef:
Ik vind ook dat je de zaken erg vanuit jezelf bekijkt en niet vanuit het perspectief van je paard. Ieder paard wil naar stal als daar eten is. Alleen ze snappen niet de consequentie ervan, namelijk dat ze opgesloten staan. Arabesk vergelijkt een paard op stal altijd met een kat in een kattenbak. Vind ik een hele goede want qua ruimte is het ongeveer gelijk.
Kou kun je je op kleden, zo ook een paard. Rambo heeft prima waterdichte dekens die je eindeloos warmer kunt maken met liners. Ook kan er een hals op. Dus ik zeg inpakken en naar buiten. Bovendien kun je ook gaan voor een paddock paradise met schuilstallen of een stal die een paddock met schuilstal heeft. Dit zou zeker voor jouw paard, maar eigenlijk voor ieder paard, ideaal zijn. Beweging is alles.
En ja mijn paarden vreten zich uiteraard ook te buiten aan kuil. Dat is helemaal niet geschikt als paardenvoer. Beter gewoon onbeperkt arm of overjarig hooi, dat is niet lekker genoeg om van te blijven eten. En dan tijdens de voerbeurten gewoon dat plakje voedzame hooi geven naar behoefte
Ik vind echt dat je het erg vanuit jezelf bekijkt en niet vanuit wat het beste is voor je paard. Ik snap dat je die luxe wilt, want je geeft een hoop geld uit aan je paard en dan wil je er ook optimaal van genieten, maar een paard continu op stal is gewoon heel erg zielig en niet gezond

Helemaal eens dat dat beter is. Zoals ik al vaker aan gegeven heb hierboven.

Ik krijg langzaam het gevoel dat ik schijnbaar echt super slecht ben voor mijn paard, ze een slecht leven heeft.... En met mij dus vele mensen in deze omgeving / stallen.

Ik heb niet die mogelijkheden schuilstal/paddock paradise. Had ik dat wel had ik dat zeker overwogen !!

Tuurlijk had ik het liefst een vrijstaand huis, schuilstal, paddock wei noem alles maar op. Eerst de loterij winnen.

Het is nu een soort van kiezen tussen 2 kwade dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:27

Goh ik vind het wel bijzonder dat je haar nog steeds stro geeft.
Mijne heeft een maand geleden verstoppingskoliek gehad, gelukkig ging het rap beter maar die is snachts nog van het stro af gegaan en ben over gegaan op houtkrullen.
Eerste keer nam hij een hap maar toen was het direct klaar.
Hij krijgt onbeperkt hooi in een slowfeeder (kreeg hij daar voor ook al).
Omdat het land nu kaal is voer ik ook hooi bij in het land.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 07:31

Myrthe3 schreef:
Goh ik vind het wel bijzonder dat je haar nog steeds stro geeft.
Mijne heeft een maand geleden verstoppingskoliek gehad, gelukkig ging het rap beter maar die is snachts nog van het stro af gegaan en ben over gegaan op houtkrullen.
Eerste keer nam hij een hap maar toen was het direct klaar.
Hij krijgt onbeperkt hooi in een slowfeeder (kreeg hij daar voor ook al).
Omdat het land nu kaal is voer ik ook hooi bij in het land.

Ik mocht niks anders op deze stal, de nieuwe gelukkig wel. :)
K heb het toen ook meteen gevraagd of ze andere bodem mocht, maar kreeg een nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:34

Das wel rot...
Mij bevalt de houtkrullen heel goed. Ben als de dood dat ie het weer krijgt dus blij dat dat mocht :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:41

In welke regio woon je?

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 07:43

Kun je een topic sluiten? Verwijderen?
Ik heb zat stof tot nadenken en overwegingen.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 07:47

Raamzicht schreef:
In welke regio woon je?

Brielle zuid Holland. Een stal moet ook wel mogelijkheden hebben tot uit rijden, prettige stal hebben om in te staan. daar ze niet graag in de bak loopt.

Ze kan ook niet eindeloos op gras, want mw krijgt zulke opgezette klieren dat ze moeite heeft met ademen met draven. Da bij geweest, kan je niks mee. Enigste oplossing, niet met haar hoofd naar beneden staan. Ja ga dat je paard maar is wijs maken op de wei.

En jammer genoeg heb ik ook geen eindeloos maandelijks salaris :(
Anders had ik wel andere keuzes gemaakt.

Sommige dingen zijn gewoon #^$& als het buiten je bereik/vermogen ligt

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:58

Ah daar ben ik niet bekend. Balen van je beperkte mogelijkheden.

Dat met dat gras is dat ook op lang gras of alleen als het gras heel kort is en ze fanatiek de korte grasjes nog probeert te eten?

Ik zou goed kijken naar hoe het gaat op je nieuwe stal. Hele dag een beetje beweging is toch het beste tegen koliek. En ook genoeg beschikbaarheid van ruwvoer. Dat ze van de paddock graag naar de stal wil is logisch als het kuil op de paddock op is en er op stal hooi of stro wacht. Ik zou dat niet meteen met kou associëren.
Dat de paddock van je huidige stal niet veel beter is dan de stal zelf qua beweging daar schiet je idd weinig mee op.
Hopelijk komt er nog een derde stal op je pad binnen je mogelijkheden. Succes!
Misschien kun je op je nieuwe stal met een stalgenoot afspreken elkaars paarden er oom uit te halen zodat ze al iets vaker beweging krijgt? En nog een extra verzorger?
Krijgt ze op de nieuwe stal ook beter ruwvoer?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:13

Nu weet ik je budget niet, maar in regio Rockanje is toch best wat te vinden? Zo ver is dat niet van Brielle.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 08:18

Raamzicht schreef:
Ah daar ben ik niet bekend. Balen van je beperkte mogelijkheden.

Dat met dat gras is dat ook op lang gras of alleen als het gras heel kort is en ze fanatiek de korte grasjes nog probeert te eten?

Ik zou goed kijken naar hoe het gaat op je nieuwe stal. Hele dag een beetje beweging is toch het beste tegen koliek. En ook genoeg beschikbaarheid van ruwvoer. Dat ze van de paddock graag naar de stal wil is logisch als het kuil op de paddock op is en er op stal hooi of stro wacht. Ik zou dat niet meteen met kou associëren.
Dat de paddock van je huidige stal niet veel beter is dan de stal zelf qua beweging daar schiet je idd weinig mee op.
Hopelijk komt er nog een derde stal op je pad binnen je mogelijkheden. Succes!
Misschien kun je op je nieuwe stal met een stalgenoot afspreken elkaars paarden er oom uit te halen zodat ze al iets vaker beweging krijgt? En nog een extra verzorger?
Krijgt ze op de nieuwe stal ook beter ruwvoer?

Voornamelijk kort gras en de maanden augustus/september.

Dat met stalgenoten, ga ik idd afspreken ! Er is daar gelukkig zat ruimte tot los staan als iemand haar dan ook weer binnen zet voor die persoon weg gaat.

Plan is zelf hooi te kopen en er bij te gaan geven in een slow feeder nu. Ze krijgt straks 3 x per dag kuil en mag dan zelf aangeven hoeveel ze nodig heeft. (De stal met de paddock is dat gewoon 1 klein net toch ochtend, grotere voor de nacht en een klein plukje met binnen halen)

Ik hoop ook dat er nog is wat op mijn pad komt. Er zijn veel dingen die er bij komen kijken.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 08:23

siskeh schreef:
Nu weet ik je budget niet, maar in regio Rockanje is toch best wat te vinden? Zo ver is dat niet van Brielle.

Dat valt flink tegen. Kwa weide gang in de winter. Of schuilstal/paddock waar ze in kunnen bewegen in groepsverband staan.

Er is 1 stal met winter weidegang maar daar ze niet hele dagen op de wei kan moet haar stal ook fijn zijn en de stallen daar zijn lagen muren, zoals die ouderwetse stallen. Dus paarden kunnen bij elkaar ideaal als je een sociaal paard heb (snuffelen, kriebelen etc) maar mijn paard is nogal gesteld op haar eigen ruimte en stelt het niet op prijs als er opeens een hoofd naar haar toe komt... stal is haar domein dus zal ze bijten naar het andere paard.

Zoveel dingen om rekening mee te houden..

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:41

Ik denk niet zoals zovelen dat dit de juiste beslissing is voor je paard. Ten eerste is beweging zeer belangrijk om koliek te kunnen voorkomen. Dus niet een uurtje langs het strand rijden. Ten tweede zou ik het kuil eraf halen en kiezen voor grofstengelig hooi. Dit eten ze trager (ook door het in een net te doen) en is het beter voor de darmwerking. Verder is al genoemd dat je paard misschien niet voldoende krijgt dat hij het daardoor snel koud krijgt?

Deze stal zou voor mij een absolute no-go zijn!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:48

Hele dagen op stal lijkt mij idd het beste recept voor nog een koliek, ongeacht bodembedekking.

Misschien vind je wat plekjes in de privesector?

Qua stalbedekking ben ik heel blij met vlas, MAAR altijd hooi of stro in fijnmazig net erbij.

(P.s. er zijn heel wat mensen die elke dag hun paard 24/7 op stal hebben in de winter. Ja ik vind dat zielig. En ja ik vind dat een vorm van mishandeling. Zouden ze echt een wet voor moeten maken.)

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 09:02

Poekkie schreef:
Hele dagen op stal lijkt mij idd het beste recept voor nog een koliek, ongeacht bodembedekking.

Misschien vind je wat plekjes in de privesector?

Qua stalbedekking ben ik heel blij met vlas, MAAR altijd hooi of stro in fijnmazig net erbij.

(P.s. er zijn heel wat mensen die elke dag hun paard 24/7 op stal hebben in de winter. Ja ik vind dat zielig. En ja ik vind dat een vorm van mishandeling. Zouden ze echt een wet voor moeten maken.)

Als ze bij die wet dan ook ruimte tot beschikking geven en mogelijkheden, Zeg ik zeker doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:03

Nou, speur dan aub ook een tijdje de prive advertenties af. Vaak zijn er prachtige plekjes met bak te vinden.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 09:05

Poekkie schreef:
Nou, speur dan aub ook een tijdje de prive advertenties af. Vaak zijn er prachtige plekjes met bak te vinden.

Ga ik zeker in de gaten houden

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 09:06

Nogmaals bedankt. Ik heb genoeg stof tot nadenken..

:wave:

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:22

Kirstmari schreef:
Voornamelijk kort gras en de maanden augustus/september.

Dat met stalgenoten, ga ik idd afspreken ! Er is daar gelukkig zat ruimte tot los staan als iemand haar dan ook weer binnen zet voor die persoon weg gaat.

Plan is zelf hooi te kopen en er bij te gaan geven in een slow feeder nu. Ze krijgt straks 3 x per dag kuil en mag dan zelf aangeven hoeveel ze nodig heeft. (De stal met de paddock is dat gewoon 1 klein net toch ochtend, grotere voor de nacht en een klein plukje met binnen halen)

Ik hoop ook dat er nog is wat op mijn pad komt. Er zijn veel dingen die er bij komen kijken.

Houd er wel rekening mee dat losstaan niet gelijk staat aan beweging. Zoals je zelf op je huidige stal ook al hebt gezien. Hoe ziet dat losstaan eruit?

Ah ja kort gras en aug/sept. Dat klinkt dan wel begrijpelijk.
Die stal waar je het over hebt met winter weidegang. Geeft die ook hooi in de wei dan? Want dan zal je paard niet almaar de korte grasjes op gaan eten en dat adem probleem krijgen. Sowieso groeit het gras niet meer als de temperatuur onder de 10 graden komt dus in de winter heb je daar dan geen last meer van en kan ze prima op de weide met een goede deken en een bult hooi. Zou deze stal toch nog even overdenken als de rest daarvan ook goed is? Dan heb je wel minder kans op koliek..