Pensionstal of paard aan huis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:16

Als ik voor mij persoonlijk spreek, hoe ideaal het ook lijkt, aan huis, het brengt zoveel werk met zich mee, dat ik alleen nog maar aan het voeren en mesten ben, naast mijn werk.
Dan heb ik geen tijd meer voor mijn andere dieren en om nog te rijden of te freewheelen met mijn paarden.

Dus, nee, ik hoef geen paarden aan huis, zolang ik nog moet werken.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 10:16

elnienjo schreef:
Ik zou ze in pension houden. Het is toch makkelijker als ze gewoon met de rest meegevoerd, uitgemest en opgestrooid worden. Je kunt 'ns bellen dat ze je paard loslaten als je die dag opeens geen zin/tijd hebt om te gaan.

Dat laatste geldt helaas niet oo deze stal. Sterker nog....daar bellen ze mij voor. De meeste werken overdag en komen later op de dag of in de avond.
Ik doe echt ontzettend veel hier op stal. En dat is geen geklaag hoor, ik doe het met liefde en vind het heerlijk zo bezig te zijn. Maar mede door het op en neer gerij met de auto is het bijna een fulltime baan.

Selka

Re: Pensionstal of paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:19

In jullie situatie zou ik ze naar huis halen maar nog beter is naar een andere stal verhuizen waar ze wel genoeg naar buiten komt en de verzorging meer uit handen wordt genomen.

Paarden aan huis kosten enorm veel tijd. Ik weet niet of je die tijd hebt als je ook nog kinderen hebt om voor te zorgen. Het is ook zeker niet goedkoper aan huis.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 10:20

Britta31 schreef:
Waar ga je rijden?Als het in de wei is kan het zijn dat als de wei te nat is je soms dagen of zelfs weken niet kan rijden.En kans op stalking[ [url=m/wg7hz0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2PdWNF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geweldige foto’s!

Er zit een goed gedraineerde buitenbak 20x40 bij. Een paddock laten we nog aanleggen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:20

Ik zou ze nooit aan huis willen hebben al is de droom zo mooi.
Als ik nu eens niet wil of doodziek in bed lig moet ik niet.
Op vakantie geen probleem hij krijgt zijn zorg toch wel
Gezelligheid op stal vind ik ook belangrijk.
Aan huis moet toch alles gedaan worden en nu zeg ik doei... tot van de week.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:25

Annet73 schreef:
elnienjo schreef:
Ik zou ze in pension houden. Het is toch makkelijker als ze gewoon met de rest meegevoerd, uitgemest en opgestrooid worden. Je kunt 'ns bellen dat ze je paard loslaten als je die dag opeens geen zin/tijd hebt om te gaan.

Dat laatste geldt helaas niet oo deze stal. Sterker nog....daar bellen ze mij voor. De meeste werken overdag en komen later op de dag of in de avond.
Ik doe echt ontzettend veel hier op stal. En dat is geen geklaag hoor, ik doe het met liefde en vind het heerlijk zo bezig te zijn. Maar mede door het op en neer gerij met de auto is het bijna een fulltime baan.

Klinkt eerder alsof aan huis je minder tijd gaat kosten.

Ik vind het echt erg meevallen hoor. Ik heb de staldeuren altijd open staan, voeren kost een paar minuten en de paddock mest ik dagelijks uit. Kost me bij elkaar een half uur per dag. Weide, stoepen vegen doe ik wekelijks en andere zaken als onkruid wieden ed hoeft maar een paar keer per jaar.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:27

In jouw situatie zou ik ze aan huis zetten: je doet al ontzettend veel, en thuis zou je paard het beter krijgen doordat ze ook in de winter naar buiten kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:34

Ik zou het per direct doen,simpelweg omdat je bij pensionstallen altijd dingen hebt die niet volledig naar wens zijn.
(Te weinig buiten, ruwvoer niet naar wens,andere mensen)
Zeker als je een pensionplekje kan aanbieden voor iemand en je vervoer hebt om wekelijks ergens te gaan rijden, zou ik het direct doen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:56

Op zich is het in mijn ogen simpel, al gaan hier sommigen niet mee akkoord gaan.

Paardenmensen hebben (als die mogelijkheid er financieel en dergelijke is) de paarden aan huis, mensen met paarden hebben ze op pension staan.

Ik kan mij geen leven voorstellen dat ik amper een uurtje per dag per paard even naar de paarden ga... thuis brengt idd een hele hoop verantwoordelijkheden en miserie met zich mee, maar als echte paardenmens vind je dat niet erg en kan je dat zelfs niet missen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:41

s0173957 schreef:
Op zich is het in mijn ogen simpel, al gaan hier sommigen niet mee akkoord gaan.

Paardenmensen hebben (als die mogelijkheid er financieel en dergelijke is) de paarden aan huis, mensen met paarden hebben ze op pension staan.

Ik kan mij geen leven voorstellen dat ik amper een uurtje per dag per paard even naar de paarden ga... thuis brengt idd een hele hoop verantwoordelijkheden en miserie met zich mee, maar als echte paardenmens vind je dat niet erg en kan je dat zelfs niet missen.

Het is meer dat de reistijd je gaat nekken als je meer doet dan rijden en dat je vaak meerdere paarden/of zeker andere dieren er bij op een pension wel kan vergeten. Het hangt voor een groot deel dus van de situatie af, wil je meer gaan hobbyboeren, woon je ver van stal af, zijn de mensen die er ook komen wel of geen prio voor je, heb jij een afwijkende visie of heeft je paard wat anders nodig dan de standaard routine daar, dan ben je snel beter af met je paarden/dieren aan huis. Is de pensionstal echter een groot deel van je sociale leven en heb je die "contacturen" ook echt nodig, dan kan je beter op die of een andere pensionstalling blijven staan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:14

Annet73 schreef:
elnienjo schreef:

Dan zou ik ze zeker naar huis halen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:28

s0173957 schreef:

Normaal gesproken vind ik het niet erg nee, alleen op de dagen dat mijn lijf me in de steek laat denk ik wel eens stonden ze vandaag maar op een pensionstal...
Zolang als ik het kan opbrengen staan ze aan huis, ik hoop ook dat dit mijn laatste 2 paarden zijn. Ik weet gewoon dat ik laterop steeds minder zal kunnen en dan moet ik er stiekem toch niet aan denken om bijna alle dagen veel en soms toch ook wel zwaar lichamelijk werk te moeten doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:00

Vanitas schreef:
Ik vind het echt erg meevallen hoor. Ik heb de staldeuren altijd open staan, voeren kost een paar minuten en de paddock mest ik dagelijks uit. Kost me bij elkaar een half uur per dag. Weide, stoepen vegen doe ik wekelijks en andere zaken als onkruid wieden ed hoeft maar een paar keer per jaar.

Wij hebben de paarden (nog) niet aan huis staan maar hopelijk binnenkort wel. Ik kan me niet goed voorstellen waar je zo druk mee bent als je ze aan huis hebt. De bedoeling is dat we ze zoals Vanitas gaan houden, inloopstal met paddock/weide aangevuld met ruwvoer 24/7.

Ik stel me ook zo voor dat ik dagelijks 3 kwartier besteed aan uitmesten en hooinetten vullen. Dan in het weekend de extra klusjes, goed vegen, evt wat repareren. Die 3 kwartier besteed ik nu aan reistijd.

Waar zijn anderen (in dit topic) verder heel druk mee als ik vragen mag?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:02

Ik heb de mijne een tijdje aan huis gehad (of naja, land van de buurman). Op een gegeven moment ging mijn verzorgpaard die erbij stond weg en verhuisde ik mijn paard naar een pensionstal. Maar ik zal zonder twijfel weer aan huis doen. Heerlijk! Lekker hooi brengen en het land uitmesten naar het werk. Klinkt raar, maar dat genoot ik echt van.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:03

Ik vind het hier ook meevallen qua werk. Elke dag twee pakken hooi de wei in en de tuinslang open draaien voor water, die bak loopt ook vol als ik er niet bij sta dus in de tussentijd maak ik hoopjes hooi. Doe ik in de 15min voor ik naar werk ga.
's avonds eens gaan kijken en gaan aaien en als ik zin heb om wat de doen, dan doe ik dat. Anders niet.

Eens per maand hooi halen, maar die kostprijs weegt echt niet op tegen een maand stalling betalen voor 2 paarden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:05

s0173957 schreef:

.

Ik vind dit wat kort door de bocht.
Ja ik ben een paardenmens en zou hem best aan huis kunnen hebben maar soms laat je gezondheid dit niet toe dat je alles zelf doet of wilt doen.
Dus dan ben ik een mens met paard.

Beetje rare beredenering dit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:07

Annet73 schreef:
Dank voor jullie reacties!

Qua dingen regelen als ze ziek zijn ben ik niet zo bang. Ik heb mijn bedrijf aan huis, ben heel flexibel wat dat betreft. Het is meer dat als er nu wat is er altijd wel iemand rondloopt om mee te laten kijken. Dat is fijn en handig, maar gelukkig niet iets wat vaak voorkomt gelukkig. Maar als het nodig is wel heel,laagdrempelig dus.

Wat handenbinders betreft hebben jullie gelijk. Maar ik vergeet in mijn openingspost er bij te zetten dat ik nu al ontzettend veel doe op stal. Ik zet de paarden (ongeveer 6) buiten in de wei, en haal ze ook weer binnen. Dit doe ik meestal alleen. Daarnaast doe ik ook een voerbeurt per dag. Dit betekent dat ik minimaal 2x per dag op en neer rij, maar veel dagen, als de voerbeurt niet in de tijdsrange van buiten zetten/binnenhalen is, of als mijn dochter op een heel andere tijd rijdt, ook wel drie of vier keer. En ik nooit binnen een uur klaar ben met wat ik ga doen (behalve als ik voor de voerbeurt apart heen en weer rij).
Daarnaast ben ik ook gewend meerdere stallen uit te mesten. Stal en erf te vegen etc.

Vooral het heen en weer rijden kost veel tijd. Ik denk dat pony aan huis ons veel meer rust gaat opleveren wat dat betreft.
Verder zijn wij mensen die niet veel weg zijn. Eenmaal per jaar op vakantie en héél soms een dagje weg.
Denk dat dit goed op te vangen is (vriendin die bij ons zou komen staan neemt dan de honneurs waar)

Ik weet zeker dat je het ondanks het niet meer heen en weer rijden, niet rustiger gaat krijgen gezien het onderhoud naast de paarden.
Daar moet je rekening mee houden.
Ook met rijden, er moet wel iemand bij zijn, voor het geval je kind eraf valt. (Kost ook tijd welke vaak vergeten wordt)
Wij hebben niet heel veel ruimte, dus stro halen we zelf, kost ook veel tijd. Hooi wordt wel gebracht en mest opgehaald.
Ook de tijd met de trailer niet vergeten omdat alleen thuis rijden ook saai kan zijn.

Maar goed, ik vind dat het wel waard

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:08

TS, in je reacties verdedig je enorm het paarden aan huis hebben. Ik lees tussen de regels door dat je je beslissing al genomen hebt, dus waarom dan deze vraag? Geeft niet, maar vroeg het me gewoon af.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:10

Altijd thuis

Als ik ze op pension heb voelt het niet eens als mijn eigen paard. Alleen rijden / longeren en daaaag. Nee dat werkt niet voor mij...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:12

Persoonlijk zou ik 100% voor aan huis kiezen. Ik heb mijn paarden nu ruim 1,5 jaar in eigen beheer en ik vind het fantastisch. De rust, de vrijheid, ze voelen zoveel meer "van mij" dan toen ze nog in (half)pension stonden. Al was ik soms hele dagen op stal, het voelde niet zo eigen als het nu voelt, je laat ze toch achter bij een ander.
Het enige waar ik nu nog van droom is om ze aan huis te kunnen hebben. Dat is echt ultiem geluk en zou voor mij enkel reistijd en weidehuur schelen, want de verantwoordelijkheid heb ik nu ook al.

Als ik jouw post zo lees TS, dan is een groot deel van de voldoening die jij uit je paard/ paarden haalt het sociale aspect van andere mensen. En dat is prima, zo zijn er velen. Echter is dat wel een van de dingen die je niet hebt als je ze aan huis zet.
Daarbij komt inderdaad dat paardrijden en paarden houden 2 verschillende dingen zijn zoals hierboven ook genoemd wordt.
Je bent meer tijd kwijt aan verzorging en onderhoud dan wanneer je op een pensionstal staat.
Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee want ik geniet van alles, maar als je erg gefocust bent op rijden kan ik me voorstellen dat het meeweegt in je keuze.
In de zomer ben ik gemiddeld een halfuur per dag kwijt aan verzorging als voeren, vegen en mesten. In de winter een uur.
Af en toe plan ik meer onderhoud in zoals bijv. aan hekwerk of snoeien.
Ik lees wat onzekerheid/ angst waarvoor je steun haalt bij anderen. Ik heb geen idee hoe lang je in de paarden zit en hoe het met je kennis is gesteld maar als je er nog niet zo lang in zit dan is het wellicht verstandiger om eerst die kennis en zekerheid op te doen inderdaad. Al is het maar voor je eigen gevoel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:15

BarbaLala schreef:
In de zomer ben ik gemiddeld een halfuur per dag kwijt aan verzorging als voeren, vegen en mesten. In de winter een uur.

Nieuwsgierig: waarom ben je in de winter langer bezig?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:15

Kabayo schreef:
Altijd thuis

Als ik ze op pension heb voelt het niet eens als mijn eigen paard. Alleen rijden / longeren en daaaag. Nee dat werkt niet voor mij...

Dit heel erg inderdaad!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:17

Ir111 schreef:
BarbaLala schreef:

Voornamelijk bevroren waterbakken/leidingen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:18

Hier zijn we zeker meer tijd kwijt dan wat ik hier lees. Bij ons staan ze 12/7 buiten. 2 grote paarden op een pp+bak+ max 7 uur weide (2500m2), 2 shetten op hun eigen pp.

Dat wordt s ochtends gemest, daar ben je minimaal 30 minuten aan kwijt en vaak wel 40. Dan hooinetten ophangen en de paarden naar buiten, 10 minuten werk (+-8.30).

De shetten krijgen om 11.30 brokjes (vitamine korrel met luzernebrok), en dan om 12.30 nieuw hooi. De grote paarden krijgen dan of nieuw hooi, of het draad wordt open gezet bij elkaar 20-30 minuten werk, afhankelijk of de netten van de grote paarden gevuld moeten worden, voor de kleintjes worden 2 netten gevuld in die tijd. Om 16.00 krijgen de shetten nogmaals hooi.

Om 19.30 worden de paarden binnen gehaald, krijgen de grote paarden hun krachtvoer (eenmaal daags vitaminekorrel met luzerne en natures best), ook worden de ochtendnetten gevuld. Dat kost, samen met even poetsen, gemiddeld een uur. Om 22.30 doen we een laatste ronde, krijgen de shetjes een dubbel net, dat duurt 10 minuten.

Overdag worden de stallen gemest, de hooinetten voor de nacht gevuld en de stallen geveegd. Bij elkaar 2 uur, soms 2.5 (3 stallen, 30 minuten per stal gemiddeld dankzij 2 viespeuken).

De shetten krijgen iedere keer een kleine portie omdat ze met onbeperkt ruwvoer, ondanks dat het arm is en uit een 2x2cm maar gevoerd wordt, Dichtgroeien. De luzernebrok heeft geholpen met afvallen en spieropbouw, doordat er in het arme hooi onvoldoende eiwit zit in de hoeveelheid die ze het mogen hebben.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:19

Kabayo schreef:
Ir111 schreef:

Voornamelijk bevroren waterbakken/leidingen...

Maar dat is maar enkele weken per jaar toch? Tenminste, ik kan mijn van afgelopen winters herinneren dat het een paar keer een week gedoe was ivm vorst.