Paarden en het gras in Nederland: feiten en fabels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 00:50

Heb de paarden, 1 fries en 1 warmbloed al 10 jaar 24/7 op engels raaigras staan, alleen in de winterperiode die loopt van half nov tot half april niet, wel komen ze dan wekelijks een paar uur op een pad met gras, riet en andere gewassen.
Zo rond deze tijd begin ik bij te voeren omdat ik merk dat ze aan het gras niet genoeg hebben om voldaan te zijn.
Gras wordt door de boer bemest met eigen mest en gekalkt indien nodig. Heb 2 weides die om de 3 a 4 weken worden afgewisseld.
Dit hangt van het weer af. Morgen gaat het hier regenen, de wei die nu rust laat ik dan nog tot het weekend zo en dan gaan ze daarop over.

De shets staan zelfde periode op zelfde gras maar wel een wei die slechter groeit en slecht op te delen is. Hun wei is zo goed als kaal, zij krijgen dan nu ook bijna de winterhoeveelheid bijgevoerd.
2 zijn goed op gewicht, 1 moet ik nu extra gaan voeren met seniores priores of wat anders want die is aan het invallen maar dat is ook mijn oudje van 25 waar al weinig extra op zat.

Sommige hier doen aan strookbegrazing, vond dat zelf voor die van mij niet werken. De shets aten dat stuk zo kaal af dat het slecht terug groeide en een van de paarden gaat gewoon door het draad als ze ziet dat daar meer en hoger gras staat.

Obelix95

Re: Paarden en het gras in Nederland: feiten en fabels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:03

Sinds mei staat mijn paard (Tinker) weer 6 - 8 uur per dag op de wei. Samen met een sruk of 6 andere paarden. Ze hebben een grote wei, geen strookbegrazing oid. Allemaal, ook degene die niet in training zijm, zijn er niet echt dikker van geworden. Ook niet nu het gemaaid is en wat korter is :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:58

Gestresst gras is vanwege het hoge fructaan-gehalte wel iets om niet op te weiden. Gras wordt gestresst als het tekort wordt afgegraasd en vaak zit er ook nog weinig voeding in de bodem. Om te overleven maakt te plant veel suiker aan voor de groei. Door de korte stengel is het ook nog eens geconcentreerd.

Van onbemest krijg ik ook altijd de kriebels..Onbemest betekend minder eiwit, vaak meer suiker en grotere kans op dingen als jkk door minder goede zode.

Overigens staat mijn Spanjaard gewoon 24/7 op gras en ze is niet moddervet. Van droogte hebben wij in het westen geen last (meer) dit jaar. Het is erg groeizaam weer :j
De boer waar mijn paard staat schaart de paarden in achter de melkkoeien aan. Soms komen ze ook op stukken die gemaaid zijn. Sowieso gaan ze pas op de wei als de eerste snede er af is.

Ik zorg wel altijd dat mijn paarden niet te dik de winter uitkomen dan is er tenminste iets van een buffer. Verder is het een kwestie van in beweging houden en buiten een vitaminekorrel niets bijvoeren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:07

fransje23 schreef:
Gestresst gras is vanwege het hoge fructaan-gehalte wel iets om niet op te weiden. Gras wordt gestresst als het tekort wordt afgegraasd en vaak zit er ook nog weinig voeding in de bodem. Om te overleven maakt te plant veel suiker aan voor de groei. Door de korte stengel is het ook nog eens geconcentreerd.

Van onbemest krijg ik ook altijd de kriebels..Onbemest betekend minder eiwit, vaak meer suiker en grotere kans op dingen als jkk door minder goede zode.

Overigens staat mijn Spanjaard gewoon 24/7 op gras en ze is niet moddervet. Van droogte hebben wij in het westen geen last (meer) dit jaar. Het is erg groeizaam weer :j
De boer waar mijn paard staat schaart de paarden in achter de melkkoeien aan. Soms komen ze ook op stukken die gemaaid zijn. Sowieso gaan ze pas op de wei als de eerste snede er af is.

Ik zorg wel altijd dat mijn paarden niet te dik de winter uitkomen dan is er tenminste iets van een buffer. Verder is het een kwestie van in beweging houden en buiten een vitaminekorrel niets bijvoeren.

Gras raakt ook gestrest van gebrek aan water en gebrek aan bemesting

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 08:54

StalNollie schreef:
Tja er is geen antwoord op want iedereen bemest / onderhoud zijn gras anders.
Word het besproeid wat staat erop (dieren,afwisseling)
En zo nog zoveel meer factoren (kleigrond,zand)

Ook je vragen over gestrest gras
Dat is gras wat tekort word gegeten nu met deze warmte heeft het geen kans te groeien op moment als hier dus regen opvalt komt er een grote hoeveelheid eiwit vrij (of was het fructaan?) en dat is weer fenest voor paarden die gevoelig zijn om bevangen te raken

Klopt dat de vragen heel algemeen zijn, maar dat is bewust omdat ik graag de verschillende ervaringen en inzichten van Bokkers door het hele land hoor.
Laat ik het dan anders stellen: wat is de invloed van bijvoorbeeld zandgrond ten opzichte van kleigrond op het gras? En bemest versus onbemest?

Duidelijke uitleg over gestresst gras :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:09

Paarden eten het gras altijd kort en het groeit weer gewoon aan zolang er voldoende water een voedingsstoffen voor het gras in de bodem zitten. Denk ook logisch na over de gedachtegang dat door een tekort aan voedingsstoffen en water het gras meer suiker en eiwit zou bevatten vanwege stress.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:16

Als ik kijk naar de link en de planten (onkruid) die wij hebben staan zouden wij stikstofrijke vruchtbare grond moeten hebben. De grond is echter al 2 jaar niet bemest maar wij zitten op rivierklei.

Toch eerst bodemonderzoek doen of kan ik kalken en eventueel andere supplementen gebruiken tegen het onkruid? Het is zo veel dat met de hand uitsteken niet te doen is en ik spuit liever niet..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:37

belle_boef schreef:
Gras raakt ook gestrest van gebrek aan water en gebrek aan bemesting

Eigenlijk van alles wat een goede groei belemmert.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:39

Pipodipo schreef:
Paarden eten het gras altijd kort en het groeit weer gewoon aan zolang er voldoende water een voedingsstoffen voor het gras in de bodem zitten. Denk ook logisch na over de gedachtegang dat door een tekort aan voedingsstoffen en water het gras meer suiker en eiwit zou bevatten vanwege stress.

Wie heeft het over eiwit bij gestrest gras?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:43

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:22

Wat wij altijd zo veel mogelijk aan proberen te houden, is dat alle stukken weiland tenminste 1x per seizoen een volledige groeicyclus doormaken. Dus dat het gras zover door kan groeien dat het bloeit en zaad aanmaakt. En pas dan af laten grazen. Dat schijnt de graszode gezonder te houden en houdt de begroeiing ook divers, met verschillende soorten gras en onkruiden als duizendblad, weegbree, schijfkamille, boerenwormkruid, kaasjeskruid, schapenzuring etc. En brandnetels, die door sommige paarden ook graag gegeten worden. Ridderzuring, kleine bereklauw en uiteraard jkk halen we wel weg.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:33

Voor mij heeft gras, of liever weidegang, 3 functies:
1. voeding
2. beweging
3. plezier voor de paarden: zelf hun eten zoeken
Waarbij ik 3 het belangrijkste vind, gevolgd door 2 en 1 op de laatste plaats komt.
Onze paarden (4 warmbloeds en 1 connemara) doen het qua voeding heel goed op gras. Weide wordt niet of nauwelijks bemest zodat het een schrale weide is. Bedoeling is dat de paarden veel moeite moeten doen voor hun eten en dat er geen enkele is voor wie het te veel gras is. 2 van de 5 worden in de zomer bijgevoerd.
In de winter staan ze 's nachts op stal en worden ze allemaal bijgevoerd.
Om de paarden zoveel mogelijk beweging en zoveel mogelijk plezier te geven houden we de weide in 1 groot stuk, af en toe wordt er een stukje afgesloten om bij te groeien, onkruid te maaien of bij te zaaien, maar we proberen dat zoveel mogelijk te beperken.
Strook begrazing ben ik echt geen fan van omdat het de paarden niet stimuleert om te bewegen, hun maaltijd wordt hen onder de neus geduwd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:37

Leo schreef:
Klopt dat de vragen heel algemeen zijn, maar dat is bewust omdat ik graag de verschillende ervaringen en inzichten van Bokkers door het hele land hoor.
Laat ik het dan anders stellen: wat is de invloed van bijvoorbeeld zandgrond ten opzichte van kleigrond op het gras? En bemest versus onbemest?

Duidelijke uitleg over gestresst gras :j

Zandgrond is arm en kleigrond is rijker.

Nadeel van klei is dat het meestal niet mogelijk is jaar-rond te beweiden, dan gaat je wei er aan.
Zandgrond moet je steeds bemesten, anders krijg je een weide met vooral onkruid.

Verder bepaalt het grasmengsel veel, Engels raai is bv. al genoemd, is eitwitrijk en bij de meeste paardenhouders niet geliefd. Er zijn veel verschillende grasmengsels en ook speciale paardenmengsels.

Om te weten hoe je moet bemesten kun je een grondmonster laten nemen. Wij doen dat 1 x per 3 jaar en bemesten dan volgens het advies dat we daarbij krijgen. Meestal gaat het om NPK, maar soms ook magnesium. Wij strooien zelf altijd zout om de smakelijkheid te vergroten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:47

Citaat:

Onze uiterst sobere paarden deden het in Nederland op onbemeste weide fantastisch, beter als op bemeste.

Hier in Frankrijk doen wij net als Askja, want we hebben eerder teveel dan te weinig.
In Nederland zijn veel weides voor sobere paarden veels te rijk vergeleken bij Frankrijk. Hier staan onze paarden vanaf Sept tot en met februari 24 uur op de wei. In Nederland ondenkbaar.