Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fransje23 schreef:Gestresst gras is vanwege het hoge fructaan-gehalte wel iets om niet op te weiden. Gras wordt gestresst als het tekort wordt afgegraasd en vaak zit er ook nog weinig voeding in de bodem. Om te overleven maakt te plant veel suiker aan voor de groei. Door de korte stengel is het ook nog eens geconcentreerd.
Van onbemest krijg ik ook altijd de kriebels..Onbemest betekend minder eiwit, vaak meer suiker en grotere kans op dingen als jkk door minder goede zode.
Overigens staat mijn Spanjaard gewoon 24/7 op gras en ze is niet moddervet. Van droogte hebben wij in het westen geen last (meer) dit jaar. Het is erg groeizaam weer![]()
De boer waar mijn paard staat schaart de paarden in achter de melkkoeien aan. Soms komen ze ook op stukken die gemaaid zijn. Sowieso gaan ze pas op de wei als de eerste snede er af is.
Ik zorg wel altijd dat mijn paarden niet te dik de winter uitkomen dan is er tenminste iets van een buffer. Verder is het een kwestie van in beweging houden en buiten een vitaminekorrel niets bijvoeren.
StalNollie schreef:Tja er is geen antwoord op want iedereen bemest / onderhoud zijn gras anders.
Word het besproeid wat staat erop (dieren,afwisseling)
En zo nog zoveel meer factoren (kleigrond,zand)
Ook je vragen over gestrest gras
Dat is gras wat tekort word gegeten nu met deze warmte heeft het geen kans te groeien op moment als hier dus regen opvalt komt er een grote hoeveelheid eiwit vrij (of was het fructaan?) en dat is weer fenest voor paarden die gevoelig zijn om bevangen te raken
Pipodipo schreef:Paarden eten het gras altijd kort en het groeit weer gewoon aan zolang er voldoende water een voedingsstoffen voor het gras in de bodem zitten. Denk ook logisch na over de gedachtegang dat door een tekort aan voedingsstoffen en water het gras meer suiker en eiwit zou bevatten vanwege stress.
Leo schreef:Klopt dat de vragen heel algemeen zijn, maar dat is bewust omdat ik graag de verschillende ervaringen en inzichten van Bokkers door het hele land hoor.
Laat ik het dan anders stellen: wat is de invloed van bijvoorbeeld zandgrond ten opzichte van kleigrond op het gras? En bemest versus onbemest?
Duidelijke uitleg over gestresst gras
Citaat:Van onbemest krijg ik ook altijd de kriebels..Onbemest betekend minder eiwit, vaak meer suiker en grotere kans op dingen als jkk door minder goede zode.