ingvdh schreef:Een vaste lijn, je ziet het in de reacties hierboven, de een wil graag dit en de ander dat. Kortom, wie je ook vraagt, iedereen wil het toch net even wat anders.
Maak een beleid hoe jij het wil en hou daar aan vast, zoek gelijkgestemde pensionklanten die ook in die richting zitten. Dat komt ook de sfeer onderling tussen de klanten ten goede.
Succes!
Dit is een heel goed advies. Op zich kan het ook goed gaan als je een beetje een gemengde stal hebt, maar overdenk wel goed wat je wil met mesten en voer pakken. Er zijn namelijk een paar dingen waar je op kan rekenen: bij zelf mesten door de pensionklant heb je vaak meer rommel op je erf tussen stal en mestput. Hoe groter die afstand hoe kleiner de kans is dat de klant nog even een bezem pakt om het schoon te maken en zodra de klant moet zoeken naar een bezem wordt de kans nog niets kleiner. Bij zelf mesten hoort ook zelf stro/vlas/mot pakken en dat kan ook best aardige verrassingen opleveren en het is enorm lastig te controleren hoeveel er gebruikt wordt. Op een stal van 20 paarden zijn er altijd een paar heel vies en een paar heel schoon, je moet maar zo zien dat dat elkaar op den duur opheft.
Hetzelfde als je hooi/kuil vrij geeft om zelf te pakken, dat gaat dan ook vaak heel rap. Als je het in eigen hand houdt dan heb je uiteraard meer controle, maar je krijgt ook een beter beeld over welk paard wat nodig heeft. Het ene paard eet meer dan het andere, die compenseren elkaar. Waar je voor moet waken is dat je in een situatie terecht komt dat je iedereen terwille bent en dat jij al die wensen logistiek en administratief moet oplossen.
Als ik een stal zou hebben dan zou ik service bieden met mesten, voeren (geen bakjes, wel medicijnen toedienen) en buiten-/binnenzetten. Daarbij zou ik 2 soorten krachtvoer aanbieden en goed hooi/kuil, de voerbeurten zou ik ruim verdelen over de dag en ook hooi bij de sluitronde. De prijs zou bij mij weinig varieren van klant tot klant omdat iedereen hetzelfde krijgt, namelijk voer op maat, een schone stal en genoeg buiten en ik zou hooguit verschil laten vallen bij training/scholing, trailerstalling of molengebruik. Als je daarin duidelijk bent dan is dat goed voor het onderlinge begrip en wordt het makkelijker om incidentele dingetjes op te vangen voor je klanten.
Alle begin is moeilijk, maar roddelaars en onredelijke zeikers gewoon verzoeken te vertrekken, ze verzieken de sfeer en zorgen dat je zelf minder plezier hebt in het runnen van je stal. Je kan best opzien tegen het moment om ze weg te sturen, maar de opluchting daarna maakt dat ruimschoots goed.