Nieuwe pensionstal beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:06

ingvdh schreef:
Een vaste lijn, je ziet het in de reacties hierboven, de een wil graag dit en de ander dat. Kortom, wie je ook vraagt, iedereen wil het toch net even wat anders.

Maak een beleid hoe jij het wil en hou daar aan vast, zoek gelijkgestemde pensionklanten die ook in die richting zitten. Dat komt ook de sfeer onderling tussen de klanten ten goede.

Succes!

Dit is een heel goed advies. Op zich kan het ook goed gaan als je een beetje een gemengde stal hebt, maar overdenk wel goed wat je wil met mesten en voer pakken. Er zijn namelijk een paar dingen waar je op kan rekenen: bij zelf mesten door de pensionklant heb je vaak meer rommel op je erf tussen stal en mestput. Hoe groter die afstand hoe kleiner de kans is dat de klant nog even een bezem pakt om het schoon te maken en zodra de klant moet zoeken naar een bezem wordt de kans nog niets kleiner. Bij zelf mesten hoort ook zelf stro/vlas/mot pakken en dat kan ook best aardige verrassingen opleveren en het is enorm lastig te controleren hoeveel er gebruikt wordt. Op een stal van 20 paarden zijn er altijd een paar heel vies en een paar heel schoon, je moet maar zo zien dat dat elkaar op den duur opheft.

Hetzelfde als je hooi/kuil vrij geeft om zelf te pakken, dat gaat dan ook vaak heel rap. Als je het in eigen hand houdt dan heb je uiteraard meer controle, maar je krijgt ook een beter beeld over welk paard wat nodig heeft. Het ene paard eet meer dan het andere, die compenseren elkaar. Waar je voor moet waken is dat je in een situatie terecht komt dat je iedereen terwille bent en dat jij al die wensen logistiek en administratief moet oplossen.

Als ik een stal zou hebben dan zou ik service bieden met mesten, voeren (geen bakjes, wel medicijnen toedienen) en buiten-/binnenzetten. Daarbij zou ik 2 soorten krachtvoer aanbieden en goed hooi/kuil, de voerbeurten zou ik ruim verdelen over de dag en ook hooi bij de sluitronde. De prijs zou bij mij weinig varieren van klant tot klant omdat iedereen hetzelfde krijgt, namelijk voer op maat, een schone stal en genoeg buiten en ik zou hooguit verschil laten vallen bij training/scholing, trailerstalling of molengebruik. Als je daarin duidelijk bent dan is dat goed voor het onderlinge begrip en wordt het makkelijker om incidentele dingetjes op te vangen voor je klanten.

Alle begin is moeilijk, maar roddelaars en onredelijke zeikers gewoon verzoeken te vertrekken, ze verzieken de sfeer en zorgen dat je zelf minder plezier hebt in het runnen van je stal. Je kan best opzien tegen het moment om ze weg te sturen, maar de opluchting daarna maakt dat ruimschoots goed.

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:07

MarjanB schreef:
Als je overal een overkapping voor moet maken dan ben je zoveel geld kwijt dan mag je wel 500 euro per maand gaan vragen en dan komt er weer niemand want dan is het te duur.. (als overkapping al mag van gemeente)

Op mijn vorige stal had elke paddock een schuilhuisje en daar was ik gelukkig geen 500 euro pm kwijt.

Bij je keuze om op recreatie of sport in te zetten (even heel zwart/wit) zou ik ook kijken naar je uitrijmogelijkheden. Zit je midden in het bos dan trekt dat meer mensen die vooral willen buiten rijden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:16

_Wen_ schreef:
MarjanB schreef:
Als je overal een overkapping voor moet maken dan ben je zoveel geld kwijt dan mag je wel 500 euro per maand gaan vragen en dan komt er weer niemand want dan is het te duur.. (als overkapping al mag van gemeente)

Op mijn vorige stal had elke paddock een schuilhuisje en daar was ik gelukkig geen 500 euro pm kwijt.

Bij je keuze om op recreatie of sport in te zetten (even heel zwart/wit) zou ik ook kijken naar je uitrijmogelijkheden. Zit je midden in het bos dan trekt dat meer mensen die vooral willen buiten rijden.

Ja en dan krijg je ook weer een ander publiek en wensen. Dus TS moet denk ik eerst een 'concept' bedenken voordat ze bedenkt hoe en wat verder qua inrichting.

Femke_Tweety

Re: Nieuwe pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:25

Concept is ook alweer afhankelijk van je locatie.

Ik ga er in dit geval vanuit dat de locatie er al is.

Met veel/weinig grond
Op klei/zand/veen/löss
Stedelijk/landelijk
Met bestaande gebouwen etcetera.

Je begint zélden vanaf 0, met tig vierkante kilometers land en volledige toestemming om gebouwen neer te zetten...

Dus die randvoorwaarden dan wel bestaande situatie zul je eerst in kaart moeten hebben.

Dan bedenken wat je wel en niet belangrijk vindt.

Dan een passend concept.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:47

Stallen van 3,5 bij 3? Dat is toch niet meer van deze tijd om die nu nog te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:03

GDG schreef:
Stallen van 3,5 bij 3? Dat is toch niet meer van deze tijd om die nu nog te maken?

Dat is de standaard toch zo'n beetje wel? Ik sta 3,5 x 3,25 dus ik zit er wel boven maar ik denk dat ze de stallen overneemt en geen nieuwe bouwt.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:14

Spannend allemaal TS! Wij hebben destijds heel veel andere pensionstallen bezocht om ideeën op te doen en te kijken welk concept welk 'soort' klanten aantrekt en wat dan ook weer bij ons past. Vergis je niet, je hebt geen idee van de soms irreële wensenpakketten die mensen hebben; en dan mag het ook nog niks kosten.

Wij hebben bijvoorbeeld idd wat grotere boxen gemaakt, dat kost veel meer ruimte dus minder opbrengst per box/gebouw, daarbij gaat er meer stro in etc. Vaste eis van ons: alle paarden onbeperkt ruwvoer (kuil) en jaarrond minimaal dagelijks in de wei. Eigenaren die dat niet willen zijn niet welkom.

Uiteindelijk hebben we voor het segment 'hoge kwaliteit en service' (eigenaren kunnen inloggen op webcam box en rijbaan, zelf kiezen hoelang in/uit land, alleen of in duo/groepje/kudde, dekens op/af, uitsluitend goed opgeleide Warendorf stagiaires, paarden kunnen worden beleerd/doorgereden/buitengereden/galoppeerbaan, trainingsmolen hebben we bewust niet) die service kost gewoon meer.

Het verdienmodel van een gemiddelde pensionstal is erg laag, (veel hippische ondernemers rekenen hun arbeidsuren niet!) kijk dus goed hoe/wat je doelgroep gaat zijn en praat met een accountant. Wij verdienen niet zozeer aan de pensionstallen maar aan training en handel.
Laatst bijgewerkt door IsabelleN op 29-07-19 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:15

bobje26 schreef:
GDG schreef:

Dat is de standaard toch zo'n beetje wel? Ik sta 3,5 x 3,25 dus ik zit er wel boven maar ik denk dat ze de stallen overneemt en geen nieuwe bouwt.

Standaard was vroeger zelfs 3x3 denk ik? Bij ons zijn ze ook 3x3.5, ze staan er alleen in tijdens de winter voor 's nachts. Ok, groter kan altijd, maar vind het persoonlijk echt ideale maten.

Ik ben ook wel benieuwd naar de afmetingen en voorzieningen in de paddocks. Hooi en schuilmogelijkheid is toch altijd nodig voor mij.

Misschien ook even nadenken wat je wil doen ivm bijrijders en instructie. Mogen gasten zelf les geven? Mogen ze hun lesgever kiezen? Max aantal bijrijders?
Hoe is het ontworming / tandarts / smid beleid? Ieder voor zich of centraal?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:27

Het is goed dat je vraagt: "Wat moet er zijn?", maar vraag je zelf ook even af: "Welke klanten wil ik wel en welke klanten wil ik niet?" Denk hierbij aan (willekeurig en niet limitatief):
* Wil ik eigenlijk wel dat mensen zelf gaan mesten?
* Wil ik eigenlijk wel dat mensen zelf serieuze hoeveelheden gaan voeren of zelfs 100% zelf gaan voeren (inclusief voeropslag bij mij)?
* Wil ik verschillende trainers/hoefsmeden en -paten en -logen over de vloer?
* Vind ik het acceptabel als mensen hun beest bij mij stallen, keurig betalen maar nooit meer naar hun beest omkijken?
* Wil ik wedstrijdruiters en zo ja in welke discipline (niet)?
* Wil ik dat mij klanten hun trailer bij mij parkeren?
* Van hoe laat tot hoe laat wil ik eigenlijk open zijn?

Het is prima om in kaart te brengen wat je klanten willen, maar je kunt beter vooraf heeeeel duidelijk hebben wat je zelf wel of niet wil. Dat gaat anders vreselijk schuren en voor je het weet heb je een duiventil.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:08

IsabelleN schreef:
Spannend allemaal TS! Wij hebben destijds heel veel andere pensionstallen bezocht om ideeën op te doen en te kijken welk concept welk 'soort' klanten aantrekt en wat dan ook weer bij ons past. Vergis je niet, je hebt geen idee van de soms irreële wensenpakketten die mensen hebben; en dan mag het ook nog niks kosten.

Wij hebben bijvoorbeeld idd wat grotere boxen gemaakt, dat kost veel meer ruimte dus minder opbrengst per box/gebouw, daarbij gaat er meer stro in etc. Vaste eis van ons: alle paarden onbeperkt ruwvoer (kuil) en jaarrond minimaal dagelijks in de wei. Eigenaren die dat niet willen zijn niet welkom.

……………...
Het verdienmodel van een gemiddelde pensionstal is erg laag, (veel hippische ondernemers rekenen hun arbeidsuren niet!) kijk dus goed hoe/wat je doelgroep gaat zijn en praat met een accountant. Wij verdienen niet zozeer aan de pensionstallen maar aan training en handel.

Dit is zo waar!
Wees duidelijk in wat je de klant biedt; wat doe je wel en niet, en hoe doe je het. Wijk daar niet teveel van af, want voor je het weet heb je allerlei extra klusjes die veel tijd kosten.
Bedenk ook dat al die klanten over je erf, plus bijrijders, hoefsmeden, ostheopaten etc, een grote impact hebben op je privé leven. Probeer dat letterlijk en figuurlijk gescheiden te houden.
Er is een grote vraag naar stallen waar de paarden veel naar buiten kunnen (minstens 6 uur per dag). En dan het liefst in groepjes, met ruwvoer en niet in een saaie paddock. Het valt best mee wat er te realiseren is, en hoeveel dat kost. Alhoewel je wel moet zorgen voor een droge bodem.
Volgens de nieuwe richtlijnen moeten de lengte én breedte van een box 2 x de schofthoogte zijn. Dus bij een paard heb je dan aan 3,5 x 3 m niet genoeg.

Ook wat cowboy hierboven schrijft zijn hele goede nadenkers!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:02

Cowboy55 schreef:
Het is goed dat je vraagt: "Wat moet er zijn?", maar vraag je zelf ook even af: "Welke klanten wil ik wel en welke klanten wil ik niet?" Denk hierbij aan (willekeurig en niet limitatief):
* Wil ik eigenlijk wel dat mensen zelf gaan mesten?
* Wil ik eigenlijk wel dat mensen zelf serieuze hoeveelheden gaan voeren of zelfs 100% zelf gaan voeren (inclusief voeropslag bij mij)?
* Wil ik verschillende trainers/hoefsmeden en -paten en -logen over de vloer?
* Vind ik het acceptabel als mensen hun beest bij mij stallen, keurig betalen maar nooit meer naar hun beest omkijken?
* Wil ik wedstrijdruiters en zo ja in welke discipline (niet)?
* Wil ik dat mij klanten hun trailer bij mij parkeren?
* Van hoe laat tot hoe laat wil ik eigenlijk open zijn?

Het is prima om in kaart te brengen wat je klanten willen, maar je kunt beter vooraf heeeeel duidelijk hebben wat je zelf wel of niet wil. Dat gaat anders vreselijk schuren en voor je het weet heb je een duiventil.

Nog een aanvulling voor een 'aparte' doelgroep:
- Heb/wil ik mogelijkheid tot houden van hengsten?
- Heb/wil ik mogelijkheid tot houden van shetlanders?

En ook vooral niet onderschatten dat er áltijd mensen op je erf (kunnen) lopen.
Eigenaren, vrienden/familie van eigenaar, bijrijders (soms meerdere per paard), zelfs vrienden/familie van bijrijders, hoefsmeden, instructeurs, andere 'professionals', etc etc.
Dus heb je ruimte om een eigen stuk tuin/erf privé af te zetten?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:12

hayka schreef:
Wat ik ook vervelend vond dat sommige staleigenaren het denkt altijd beter weten en het valt wel mee.... Zoveel hebben ze niet nodig....het is net op.....

Maar de andere kant is wel, dat sommige eigenaren die paarden zowat dood voeren. Zo vreselijk veel vinden ze dat die paarden nodig hebben. En dat is gewoon niet waar. Sinds onbeperkt ruwvoer door een groepje op het internet gemarketeerd werd, zijn de paarden vetter en vetter geworden.

Naast dat onbeperkt onbetaalbaar is als je echt goede kwaliteit wil voeren, is het ook pertinent onnodig.

Want een dikke prijs voor alles wil men ook niet betalen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:17

Benzz schreef:
hayka schreef:
Wat ik ook vervelend vond dat sommige staleigenaren het denkt altijd beter weten en het valt wel mee.... Zoveel hebben ze niet nodig....het is net op.....

Maar de andere kant is wel, dat sommige eigenaren die paarden zowat dood voeren. Zo vreselijk veel vinden ze dat die paarden nodig hebben. En dat is gewoon niet waar. Sinds onbeperkt ruwvoer door een groepje op het internet gemarketeerd werd, zijn de paarden vetter en vetter geworden.

Naast dat onbeperkt onbetaalbaar is als je echt goede kwaliteit wil voeren, is het ook pertinent onnodig.

Want een dikke prijs voor alles wil men ook niet betalen.

Hier heb je ook wel variaties in. Ik ben eentje uit een groepje dat wil dat mijn paard onbeperkt ruwvoer heeft. Echter maakt het mij niet heel veel uit wat dat ruwvoer is.
Uiteraard moet het wel goede kwaliteit zijn en geschikt voor paarden, maar dit mag bestaan uit onbeperkt grofstengelig (of suikerarm hooi) maar mag bv ook iets rijker hooi in porties zijn, aangevuld met onbeperkt stro of wilgentakken of graskantjes knabbelen of ... Maar ik wil ze niet op 3 porties rijk hooi in een vlasstal waar er de rest van de dag nikste knagen valt.

Je hebt er idd een héle boel tussenwegen in, dus hiervoor ook de tip naar ts om dit duidelijk te stellen naar de klant toe (wat krijgen ze, hoeveel krijgen ze en wanneer krijgen ze het .). Ben je bereid om uitzonderingen te maken (jij geeft bv los hooi, ik wil het in een net, kan dat bij jou? Ben je bereid om onbeperkt hooi te geven, al dan niet tegen een meerprijs, etc) of is het voor iedereen hetzelfde?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:30

In welke omgeving is het,en wat voor klanten zitten daar?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:34

Weet niet of het al genoemd is, maar zorg voor een goedcontract.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:01

Als je nu echt iets nieuws gaat opzetten zou ik echt kijken naar de toekomst. Paarden welzijn wordt steeds belangrijker en daarmee de ruimte voor de paarden ook in de winter. Hou daar rekening mee dat alleen boxen van een halve meter groter voor in de toekomst niet genoeg is. Hoe je dat precies toepast is afhankelijk van de soort klanten die je wil trekken, alles in een grote groep of bijvoorbeeld het idee van duhelo met boxen met uitloop.
Het zou zonde zijn als het over een paar jaar "verouderd" is kwa standaard voor dierenwelzijn en je geen kant meer op kan zonder alles te moeten verbouwen.

Stallen met standaard boxen waar paarden in de winter slechts enkele uren uit komen zijn er al genoeg. En ja die staan inderdaad vol, maar niet zozeer omdat iedereen dat graag wil, maar omdat er nog zo weinig beters te vinden is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:17

Viola hier ben ik het mee eens, stallen vol en weinig buiten. Ik zou toch als eigenaar ook wel de optie willen hebben en dat is zelf kan uitmesten.Misschien ook een deel doe het zelf,ik vind dat juist leuk. Kan je andere prijzen vragen, en kijken naar de toekomst.Je kan delen hebben waar paarden altijd buiten staan en dan met goed schuil mogelijkheden.