Wel of geen vliegendeken met deze hitte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Wel of geen vliegendeken met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:13

Mijn Quarter zweet ook snel :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:14

Hier geen dekens op bij 27 graden en hoger. Wel altijd de maskers behalve s nachts. Onze paarden kunnen ook altijd naar stal om te schuilen tegen dazen vliegen warmte, dat doen ze ook.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:34

Hier 24/7 deken op. Zonder wordt die gek van de vliegen. En gaat dan rennen. Met staat die rustig.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:12

Normaal zal ik zeggen op. Maar wij hebben ze vandaag ook af gehaald omdat er 2 van de 3 er zeiknat onderstonden. Nu voorkom je dit toch niet met dit weer. We doen ze wss zaterdag weer op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:32

BrittS schreef:
superpony schreef:
Ik heb maar 4 paarden op eigen plek staan en die zijn; 2x zwart, 1x bruin en 1x vos.

De bruine en vos zijn quarters en hebben echt veel dunner velletje dan de 2 zwarte, maar juist die zweten als eerste.

Maar goed, bij ons nog steeds lekker bij de bomen en ze zijn zelf zo stom om midden in de zon te gaan liggen.

Mijn Quarter staat ook te zweten terwijl de rest gewoon droog is, 'grappig' dat dat bij jou ook zo is

Ja, apart he?! Deze 2 quarters zijn moeder en zoon en hebben echt een mega dun velletje. De merrie is zelfs nog in Texas geboren :D :o
Mn new forest en shet zijn zwart en die hebben het minder, maar wel echt meer haar.

Ik heb nog 2 quarters, maar nog op 2 andere adressen en ga ik volgend jaar echt eens op letten.

Ik vind het ook niet een groot probleem als ze onder een vliegendeken wel zweten, want dat materiaal droogt net zo snel als de vacht zelf.
Maskers houden ze niet allemaal om helaasm dus smeer wat uierzalf.

De vliegen zijn wel echt agressief, dus het is een beetje het 1 of het ander. Die van ons kunnen overal gaan staan en schuilen, maar de vliegen zijn ook wel overal. Ze lopen 24/7 rond en houden zich nu aardig rustig, dus redden zich deze dagen wel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:06

Hier vliegendeken op en in de middag met vliegendeken onder de kraan. Mooi even afkoelen tot nu toe niet gemerkt dat hij onder de deken zweet, heb een Amigo die deels UV werend is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:21

Britta31 schreef:
Ik laat alles dag en nacht op.Ook het masker.Nu spons ik ze wel een paar keer per dag af.

krijgen ze bij jou geen schuurplekken van het masker ophouden? Ik haal ze er altijd 's avonds weer af.

Verder zou ik ook zeggen: deken ophouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:45

Ik laat de deken (Amigo bug rug) ook op maar mijn pony gaat wel met deze dagen van 12:00-19:00 op stal.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:06

Onze Quarter (dunste velletje van alledrie) heeft volgens mij ook de meeste last van de warmte en staat veel in stal. Hij zweet het minst van alledrie trouwens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:15

Ik dacht voorheen ook dat de zwarte het meeste last hadden. De vos heeft in zijn leven veel meer op stal gestaan en zie hem wel vaak even de stal inlopen, dus gaf ook dat de schuld.
Zijn moeder staat al veel langer 24/7 buiten en heeft totaal geen last van de warmte qua gedrag, maar zweet wel sneller dan de anderen.

Ik zie alleen niet de vliegendekens lang nat blijven, dus maak er met een klein regen buitje of nu wat zweet niet te druk om.
Met zweet komen er wel veel meer beestjes, dus dat vind ik dan vervelender voor ze.

Zou ook nog alleen de nachten de dekens af kunnen halen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:33

Ik ben benieuwd wat je gekozen hebt uiteindelijk want heb een beetje hetzelfde.
2 met staart, 1 zonder maar vliegendekens worden gesloopt. Ik heb overigens bij alledrie een vliegenmasker op en heb voor dit jaar het idee dat dat eigenlijk voldoende is. Die vliegen aan de ogen vinden ze nog 100 keer irritanter dan op hun lijf.
Merrie zonder staart gaat tussen mijn twee ruinen staan en die zwiepen eens af en toe hun staart en zo blijft de merrie ook nog goed gespaard.

Heb niet het idee dat die van mij liever mét deken stonden dan zonder. Als ze maar zelf kunnen kiezen voor zon of schaduw en dat vliegenmasker moét wel op. Anders zijn ze boos op mij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 13:37

haha, ik had mijn vliegenmaskers vergeten (verhuisd en wel het deken meegedaan maar de maskers dus niet, ze staan pas sinds dinsdag op hun nieuw stukje en de oude stalling is net iets te ver om even heen en weer te rijden.)
ik heb vanmorgen nog wat spullen gaan halen, en toen ik rond de middag aankwam met de maskers staken ze er nog net hun hoofd niet in. De vliegen zijn idd enorm, op de andere stalling was dat minder, maar hier zitten de hoofden vol. Dus maskertjes op en een streek vliegenspray op de neus en de hals.
Alsook mijn 2 de vliegendeken teruggevonden en die op het ander paard ook opgedaan, die vond het minder fijn (maar de pasvorm van dit deken is ook niet helemaal fijn voor haar en dit paard sloopt ook haar dekens, gaat ergens gaan schuren, haakt achter iets en trekt dus maar het ganse ding in frut.)
Paard met deken voelde wel iets koeler aan dan paard zonder deken, dus toch beide opgedaan.
Zodra het weer wat koeler wordt gaan de dekens weer af denk ik (morgen of zaterdag vermoed ik).

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:38

Hier de vliegendeken op.. wel uv werend. Heb een paard met zonneallergie dus ik heb geen keus :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:40

Ja normaal is het niet meer te lang, de hitte.
Welke dekens heb je als ik vragen mag en welke maat? Hier komen ze gelukkig wel toe met 215, jammer dat ze ze liever in 100 stukken door de wei verspreid zien :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 13:49

Mijn oudje heeft een 215 op, die is aan de borst wat krapjes maar qua lengte prima. Mijn jonge heeft nu ook een 215 maar die ziet er uit als een worstje in een te strak velletje :D
ik zou eens moeten kijken welk merk het is.
Voor de jonge (groot, lang en vooral breed) heb ik een amigo hero XL winterdeken, die is qua pasvorm perfect, valt langer opzij, mooie brede borst, kan je in maat 215 of 225 krijgen (of zelfs 230).
https://hypostore.nl/hero-6-xl-lite-0g- ... J8QAvD_BwE
Deze, maar dan de 300 grams versie voor als ze geschoren wordt.

ik denk van de vliegenversie's ook te bestellen voor beide, maar ik twijfel omdat het bijna 90 euro is voor een deken en ze ze idd wel heel snel slopen.
https://www.agradi.nl/amigo-xl-bug-rug- ... 8AQAvD_BwE

Mijn oude merrie heeft de eerste keer dat ik ze schoor een splinternieuwe big neck gehad. Een week (!!!) later had ze na het rollen tijdens het opstaan op de zijkant gaan staan, en in plaats van even terug te rollen gewoon doorgegaan met opstaan en het stuk over de rug dwars door gescheurd...
Mijn jonge merrie gaat overal haar kont schuren, blijft dan ergens achter haken en trekt zo alle biezen eraf waardoor vullingen eruit komen of die dingen uitrafelen. Of ze barst gewoon uit de musketons aan haar borst en stapt er dan doodlekker uit (dan vind je je geschoren paard bij -5 in haar blootje in de wei, lekker gepaneerd in een hoop drek ...)

De oude merrie staat in de winter onder bucas big neck 215, die past voor haar ook super (maar is voor de jonge veel te kort).https://www.paardendrogist.nl/product/d ... 0g/116338/ (ik denk wel dat bucas redelijk klein uitvalt.)
de oude merrie:
Afbeelding
haar dochter:
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:03

Ahhh die laatste is echt helemaal mijn kleur :D
Bruin sowieso, maar donkerbruin is echt *drool*
Heb in de winter geen dekens op liggen, ook niet nodig gelukkig, maar vorig jaar zijn er bijna 2 dekens per paard doorheen gegaan pff

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:21

Ik heb ook de Hero xl big neck voor mijn paard ( vliegendeken). Als regendeken heb ik de Highlander.
De highlander is zeker een aanrader voor paarden met een brede borst en met een breed postuur.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 14:24

Granoek schreef:
Ahhh die laatste is echt helemaal mijn kleur :D
Bruin sowieso, maar donkerbruin is echt *drool*
Heb in de winter geen dekens op liggen, ook niet nodig gelukkig, maar vorig jaar zijn er bijna 2 dekens per paard doorheen gegaan pff

leuk is ze hé. in de zomer ook wat lichter bruin maar in de winter echt heel donker.

Ik gebruik enkel dekens bij het oudje, die wordt anders graatmager en kan niet goed meer tegen koude nattigheid.
De jonge scheer ik soms een strook uit de hals, of als ze veel moet werken helemaal (maar uiteindelijk werkt ze toch niet veel, dus ik hou het maar bij de strook uit de hals.)
Niet geschoren is ze na 10 minuten stappen al helemaal bezweet en zit er weinig energie in, de hals eruit kan ze prima een halfuur tot een uur redelijk werken zonder plat te vallen, dus dat is wat mij betreft perfect (en kan ze gewoon zonder deken blijven staan :) )

Netam89 schreef:
Ik heb ook de Hero xl big neck voor mijn paard ( vliegendeken). Als regendeken heb ik de Highlander.
De highlander is zeker een aanrader voor paarden met een brede borst en met een breed postuur.

oh goed om nog een merk bij te kennen, ik heb inmiddels al zoveel dekens gehad die het net niet waren, dat ik huiverig wordt om te bestellen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:24

Normaal altijd op (uv werende deken) maar sinds eergisteren toch afgehaald. Het is zowel buiten als op stal zó warm, voelde niet goed om hem op te laten. Vanaf het weekend gaat hij gewoon weer om.

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:38

Ik heb ze 's nachts op en overdag op stal zonder. Op stal hebben wij erg weinig vliegen dus spoel ik ze om de zoveel tijd af met water. 's avonds weer naar buiten met vliegendeken.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:39

Ik heb ze vanmiddag ook af. Het is hier de 40 graden gepasseerd inmiddels. Ze hebben een ventilator in de stal en een sproeier buiten (stallen staan open), dat beperkt de vliegen gelukkig ook wat. Al zitten er eigenlijk sowieso al geen in de stal ivm zwaluwen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:52

Mijne stond onder een Rambo sweet itch hoody. Doet nogal paniekerig over vliegen op zn lijf. Ze staan nu overdag binnen en hij stond als enige te zweten. Dus toch maar weer af gedaan. Misschien is deze deken ook wel erg warm.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:09

ProudJustify schreef:
Ik laat hem ook op, al moet ik wel zeggen dat ze overdag op stal staan met deze hitte.

Ik heb zo'n deken met een zilveren buitenkant, paard lijkt wel een alien daardoor, maar heb
wel het idee dat het wel wat warmte tegenhoudt ook.

En heb hem net toch maar af gedaan. Paard stond echt drijfnat onder de deken en deken dus ook drijfnat. Even lekker gedoucht en nu zonder deken en met lading vliegenspray buiten. Kiezen tussen 2 kwaden op dit moment. Of veel zweten of veel vliegen en onrust.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:13

Getup schreef:
Britta31 schreef:
Ik laat alles dag en nacht op.Ook het masker.Nu spons ik ze wel een paar keer per dag af.

krijgen ze bij jou geen schuurplekken van het masker ophouden? Ik haal ze er altijd 's avonds weer af.

Verder zou ik ook zeggen: deken ophouden

Je vroeg het niet aan mij maar hier ligt het echt er aan wat voor masker je ze opzet.
Voor Kelan heb ik nu gelukkig een goed masker maar ook hij had vorige week echt een behoorlijke plek door het andere masker

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 20:25

Ik heb net de dekens afgehaald. Voor deze nacht. Stonden beide te zweten... maskers wel opgehouden.